Tietoisuus ylipainosta
Olen samaa mieltä, että ihmiset alkavat kasvavassa määrin hakemaan apua paino-ongelmiinsa henkilökohtaisista ohjaajista. Mekin toimme kaksi uutta tuotetta tähän vuoteen, Fustra ja X-Method, joista molemmista saa apua nimen omaan painonhallintaan. Ihmiset kyllästyvät laihdusvalmisteisiin ja jopa erilaisiin laihdutusryhmiin, koska niiden apu tuntuu jäävän jojoiluun, eli kaikki karisseet kilot palaavat nopeasti. Toki onnistujiakin aina on, mutta henkilökohtaisella tasolla toimiessa tuloksia vaan tulee paremmin. Jos et usko, kokeile.
Elämäntapavalmennus
Tämä nostaa varmasti päätään myös Suomessa. Me tulemme Suomessa tässä hieman Yhdysvaltojen markkinoita jäljessä, joten olen itsekin ajoittanut tähän sektoriin panostamisen vasta ensi vuodelle. Tämän vuoden aion haistella ja kartoittaa mahdollisuuksia puuttua ihmisten elämään syvemmin. Ajatuksia toteutuksesta on jo paljon. Ehkä jopa keväällä alkava espanjankielen kurssimme liittyy jo osaltaan tähän osa-alueeseen. Ravintovalmennuksestakin on jo suunnitelmat olemassa. CMS klubeille olemme suunnitelleet ja tuotteistamassa tähän sektoriin osuvaa kokonaisuutta, josta kerromme kevään aikana lisää.
Käyttäytymismallien muokkaaminen
Tämä liittyy erittäin vahvasti kahteen edelliseen kohtaan. Ei tarjota enää pikatietä onneen, vaan tarjotaan elämäntapamuutoksia. Ei tarjota parin kerran pikakursseja tai muutamaa tapaamista personal trainerin kanssa, vaan tarjotaan muutosta elämäntapaan. Tämä vaatii esimerkiksi kuukausien säännöllisen sitoutumisen personal trainerin, tai sen elämäntapavalmentajan kanssa. Puhutaan kertojen sijaan kuukausista, kun tuotteistetaan uusia ryhmiä ja palveluja, kuten Fustra ja X-Method. Tehdään ihmisille heti alussa selväksi, että tuote vaatii sitoutumista. Vain sillä saa pysyviä tuloksia.
Yhteisöjen mukaantulo
Huoli ihmisten rappeutumisesta tavoittaa yhä enemmän päättäjiä ja yritysjohtajia. Suomessakin aletaan odottamaan yhä enemmän, että johtajat osaavat huolehtia itsestään, jotta voivat huolehtia yhteisistä asioista. Kirjoitin jo jokin aika sitten Johtajan painoarvosta. Tänä vuonna tuo kirjoitus osunee kohdalleen aiempaa enemmän. Eipä tarvitse katsoa kuin presidentinvaaleja. Niinistö on varmasti yksi keulahahmoista tällä rintamalla. Yhteisöt kantavat korsiaan entistä enemmän kekoon jäseniensä hyvinvoinnin hyväksi. Kuntokeskuksien kannattaa ehkä alkaa tavoittelemaan yhteistyötä erilaisten yhteisöjen kanssa. Enkä tarkoita suinkaan alennuksia, vaan oikeaa, kahdensuuntaista yhteistyötä, jossa myös mitataan tuloksia.
Teknologian vaikutus
Kuten jo viime vuonna ennustettiin ja todettiin, teknologia tulee olemaan entistä vahvemmin mukana kuntoilussa. Veikkaan, että tänä vuonna saamme tutustua lukuisiin uusiin aplikaatioihin, jotka toimivat sosiaalisen median välineissä ja joissa ihmiset hehkuttavat aktiivisuuttaan. Toki meillä on jo Trainer.fi, Suunnon Movescount, kaikkien heijojen lisäksi, mutta nämä kehittyvät ja tuovat mukanaan mitä mielenkiintoisempia uusia viritelmiä. Näemme varmasti ensimmäiset palkkiojärjestelmätkin, joihin on haettu sponsoreita tukemaan ihmisten kuntoilua. Suuri apu näistä välineistä saataneen keskusteluun asiakkaiden ja trainereiden välillä. Interaktiivisuus lisääntyy asiakaskommunikaatiossa.
Seniori- ja nuorisopalvelut
Vaikka nämäkin ovat kuuluneet jo kuluneen vuoden spesiaaleihin monissa keskuksissa, odottaisin tämän räjähtämistä vielä tämänkin vuoden. Joku saattaa onnistua näissä spesiaaliryhmissä jo nyt, mutta en laittaisi näitä ihan ykkösprioriteetiksi ihan vielä omassa työlistassani. Jos ei löydy muuta kehitettävää, niin sitten kannattaa panostaa näihin jo nyt ja olla ensimmäisten onnistujien joukossa. Minä aion vielä tämän vuoden tarkkailla ja hakea sitä omaa lähestymistäni näihin sektoreihin.
Erityisosaaminen
Personal trainereillä pitää olla jatkossa erityisosaamista. Asiakkaat eivät enää tyydy siihen monistettuun harjoitusohjelmaan ja ylipirteän jumppakärpäsen ylimalkaiseen ohjaukseen. Asiakkaat tulevat haastamaan trainereitä entistä enemmän, koska tietoa ja mielipiteitä on helposti saatavilla. Asiakkaat olettavat trainerinsä olevan nettiä viisaampia - ihan aiheesta. Trainer valitaan jatkossa yhä useammin hänen erityisosaamisensa vuoksi. Jos ihmisellä on sairaus, hän hakeutuu mieluummin erikoislääkärin kuin yleislääkärin vastaanotolle. Trainerien kohdalla tapahtuu vastaava kehitys. Näin tapahtuu myös kuntokeskusten kohdalla. Erityisosaamistaan kannatta tuoda esiin, mutta vain silloin, jos sitä on oikeasti.
Työhyvinvointi
Yritysten tietoisuus henkilöstönsä hyvinvoinnin vaikutuksesta työtulokseen jatkaa kasvuaan. Yritykset haluavat kuitenkin jatkossa etujen alennusten sijaan seurattavuutta. Tuloksen tekeminen on yritykselle koko ajan tärkemämpää, joten tuloksen pitää olla mitattavissa myös kuntoiluun panostuksessa. Kuntokeskuksilla on tässä kohtaa mahdollisuus päästä eroon iänikuisista alennuksista ja tarjota kattavampaa palvelua hieman korkeampaan hintaan. Yrityslippuvirityksiä tuskin juurikaan tulee nykyistä enempää. Tai jos tulee, tulijalla pitää olla syvät taskut, jos haluaa saavuttaa jonkinlaista markkinaosuutta.
Hittitunnit
Zumba pysyy vielä hetken pinnalla. Sen suosio tasoittuu hiljalleen perinteisten tuntien tasolle ja se jäänee vakiotunniksi keskuksiin. Se jäänee jo siitä syystä, että Zumba-ohjaajia on niin tolkuttoman paljon. Sitä on helppo tarjota. Bootcamp tulee, kuten jo kerroin. TRX, Kinesis, tasapaino, keskivartalo... Siinä on hittisanoja täksi vuodeksi. Nuo kannattaa painaa mieleen, uusien tuotteiden varalle.
Mielenkiintoinen vuosi on alkanut. Omat odotukseni ovat erittäin korkealla. Ala muuttuu hurjaa vauhtia ja monen uuden yrittäjän on jatkossakin vaikea hypätä vauhtiin mukaan. Vanhoillakin yrittäjillä voi olla vaikeuksia, jos eivät osaa uudistua tai haukkaavat liian isoja kakkuja. En maalaile piruja seinille, vaan ainoastaan totean, kokemuksesta.
Henkilökohtaisesti aion olla tänä vuonna paremmassa kunnossa kuin koskaan ennen. Myös töissä. Mitä sinä aiot tehdä siellä sohvalla tänä vuonna? Yle uutisoi eilen kuntoilijoiden verukkeiden viikkojen alkaneen. Yhdyn tähän toteamukseen:
Ihminen on lajityypillisesti luonnostaan laiska.Minäkin olen, mutta taistelen laiskuutta vastaan. Yhdyn myös näkemykseen, pelkän asiakaspinnasta tulleen kokemuksen vuoksi, että
Yksi suurimmista syistä, miksi liikunta ei jatku, on se, että puoliso tai perhe ei tue.Miten teillä?
[Aiheeseen liittyen: 2011 fitness trendit / Osuivatko vuoden 2010 ennustukset / Top 10 fitness trendiä vuodelle 2010]
BTW MTV3 otti aiheellisesti esiin menneellä viikolla kuntokeskusten tammialet. Kysyvät aiheellisesti, unohtuivatko vanhat kävijät. Kuntokeskusala lienee ainoa ympärivuotinen ala, joka myöntää suurimmat alennukset silloin kun kysyntä on suurinta. Olen yli kymmenen vuotta kysynyt, mitä järkeä siinä on. M&M Kuntotalo ei harrasta tammialetta. Meille on tärkeämpää se, että meiltä löytyy treenipaikat niille olemassa oleville asiakkaillemme, jotka hekin aktivoituvat aina vuoden alussa. Mitä järkeä on pissata pakkasella housuihin? Alennusta on taas tarjouksessa ja Halvimmaksi pääsee aina.
5 kommenttia:
Personal Trainer- toiminta on mielestäni tällä hetkellä täysin pelleilyä jos puhutaan sen kohdistumisesta tavalliseen pulliaiseen. Personal Trainerin tulee olla kokenut ja realisti, motivoiva ja osaava. Kun puhutaan tavallisen pulliaisen tarpeesta Personal Trainerille on nimenomaan kyse elämäntapamuutoksesta eikä kolmessa kuukaudessa sixpack-projektista johon ei edes traineri usko. Motivointia, treenikaveria, elämäntapamuutosta. Ruokavalion suhteen on turha laskea ainakaan alkuun kaloreita vaan oppia syömään järkevästi ja painonhallinnan suhteen oltava pitkäjänteinen. Ensin opitaan liikkumaan ja sitten viilataan. Ja luonnollisesti kaikki ylenpalttinen mässäily heti alusta pois.
Patalaiska osui nyt asian ytimeen. Elämäntapamuutos vaatii aikaa onnistuakseen. Sekä sitä tukea, läheisiltä ja varsinkin siltä omalta valmentajalta. Mitä pidempään tämä tukiverkko pysyy kasassa, sitä todennäköisemmin elämäntapamuutos toteutuu, eikä ole vain hetken huumaa.
Onkohan näitä paikkoja enemmänkin auki? Eli siis ikäryhmittäin suunnattuja keskuksia?
Mielenkiintoinen ja kenties oikeansuuntainenkin ajatus tuossa (suuret ikäluokat jne.) mutta miksi rajata suurin osa todennäköisistä suurkuluttajista ikärajauksella pois palvelun piiristä?
Harmi, että suomalainen blogi-maailma on kuihtumassa kasaan. Täällä ei tapahdu mitään, Hiitelän blogi on käytännössä kuollut.
Karhukämmen vetää jotain puolivillaista, Leppänen sulki omansa, Nikkola on hidastanut tahtia...
Hienoja aikoja aikaisemmin, mutta kai se on ymmärrettävää, että ilmainen luominen on kallista.
Paljon helpompaa heittää joku väsynyt tekstiviesti Twitteriin. Kai se kirjoittaminen sittenkin kuolee vaikka blogien tultua näytti harrastus vilkastuvan. ¨
Nyt se on jotain LOL-tasoa. Hävettävää kamaa esim. nämä Vesa Rantasen ja kumppanien enkuksi kirjoitetut Twiitit ihan kuin heillä olisi joku kanukki tai jenkki lukemassa.
"AV can't coach. He's a moron!" Ihan tosi, upeaa. Go tweet yourself!
Bring the blogs back...LOL...WTF?
Pipo sisätiloissa tai kesällä-kansa on vallannut maailman.
Jaa mää vai? Blogi on ollut kieltämättä hiljenemään päin, työt haittaavat harrastuksia. Eli ne dollaritkin pitäisi aina raapia jostain kasaan. Samalla myös Facebook on vienyt energiaa bloggaamiselta tasaisen tappavasti.
Turku Hockey Blog -tyyppinen pläjäys voisi olla skenen piristykseksi paikallaan. Muutama kirjoittaja, vapaampaa ja räävittömämpää kamaa kuin perusmediasetti. Onko kiinnostuneita? Etenkin kaupallistamismielessä! Tä?
Lähetä kommentti