Ed Tock pyörii ajatustensa kanssa mielenkiintoisella
hiekkalaatikolla Club Industryn kolumnissaan. Hän tuo esiin niitä piirteitä,
joita hyvällä - menestyvällä - kuntoklubin johtajalla on. Näitä samoja piirteitä
lienee kaikkien alojen menestyjillä, mutta näitä vaaditaan erityisesti meidän
alalla.
Löytyykö esimerkiksi minusta mainittuja piirteitä, jätän muiden
arvioitavaksi, mutta tiedän monta omistajaa, joista nuo piirteet löytyvät. Ja
oikeastaan poikkeuksetta he ovat merkittäviä tekijöitä joko koko alalla tai
ainakin omalla talousalueellaan.
Tock mainitsee viisi merkittävää
ominaisuutta, jotka löytyvät omistajan uskomuksista, käytännöistä ja
työkaluista, joilla hän rakentaa organisaatiota, joka on tehokas, taloudellinen
ja jolla on korkea moraali. Nämä kaikki seuraavaksi mainitut ominaisuudet näkyvät
omistajan asenteessa, tavoissa ja kurissa tehdä asioita määrätietoisesti.
Kommentoin omasta näkökulmastani jokaista viittä kohtaa.
1. Intohimoinen
uteliaisuus
Täytyy olla ehdottomasti utelias, jotta voi kehittää tuotetta ja
palvelua. Meidän alallamme on paljon intohimoisesti kuntoiluun ja terveyteen
suhtautuvia asiakkaita, joten samoja ominaisuuksia vaaditaan myös omistajilta.
Omistajan pitää olla kiinnostunut uusista trendeistä menestyäkseen. Se ei
tarkoita sitä, että kaikkiin trendeihin pitää lähteä mukaan, mutta se tarkoittaa
sitä, että ne trendit pitää tiedostaa ja niistä pitää osata valita juuri omaan toimintaan sopivat. Utelias ihminen on alttiimpi kyseenalaistamaan kaikki metodit ja
kyseenalaistus on usein juuri se ensimmäinen askel uudistukseen. Intohimoisesti
utelias johtaja ja omistaja osaa kysyä niitä oikeita kysymyksiä, sekä itseltään,
työntekijöiltään että asiakkailtaan.
2. Taistelun kovettama
itseluottamus
Minkä tahansa asian saavuttamiseen tarvitaan itseluottamusta.
Kaikilla tämän alan merkittävillä toimijoilla tuntuu olevan järjetön määrä
itseluottamusta. Tuo itseluottamus on tullut kokemuksesta. Se on tullut pitkistä
työpäivistä. Se on revitty omasta selkänahasta. Olemme niin vahvasti
pääomavaltainen ala, että meistä jokainen ymmärtää, minkä työn takana jokainen
euro viivan alle on. Varsinkin yrityksen alkutaipaleilla akanat erottuvat nopeasti jyvistä. Taistelijat jatkavat ja järjestävät asiansa kuntoon, omasta
hyvinvoinnistaankin välittämättä. He uhraavat koko elämänsä keskukselle. Kun
nämä uhraukset tuottavat hedelmää, itseluottamus kasvaa väkisin. Mitä vaikeampia
aikoja on käyty läpi, sitä kovemmaksi itseluottamus kasvaa, kun sen harmaan
kiven läpi päästään.
3. Tiimipelaaminen
Erittäin tärkeä ominaisuus.
Liikevaihtoon suhteutettuna alallamme on paljon työntekijöitä. Suurin osa alamme
työntekijöistä ovat osa-aikaisia. Työnkuvat ovat usein sellaiset, että
kokoaikaisuuteen ei ole edes mahdollisuutta. Tai jos on, työnkuva on moniulotteinen. Iso osa työntekijöistä koostuu
vahvoista persoonista, jotka haluavat myös johtaa ja ohjata. He tekevät juuri sitä
työkseen, joten pitää pystyä tunnistamaan erilaiset egot ja saada ne sulautettua
yhteen, puhaltamaan yhteiseen hiileen, eikä vetämään mattoja toisten alta. Tämä
on taito, jota voi opetella, mutta väittäisin suurimman osan ihmistuntemuksesta
tulevan äidinmaidon mukana.
4. Määrätietoisuus
Pyydä
kuntokeskusyrittäjää kuvaamaan toimintansa enintään kymmenellä sanalla. Mikäli
hän ei pysty siihen, hän ei kaikella varmuudella ole menestynyt. Hyvä omistaja
tai johtaja tietää tasan tarkkaan, mitä he tekevät ja mitä he haluavat olla ja
kenelle. Menestyjät vievät tuota laivaansa määrätietoisesti haluamaansa suuntaan.
Mielikuva ja tavoite on selkeä. Yksikään menestynyt alamme yrittäjä ei yritä
tarjota palvelujaan kaikille. Tämä ominaisuus liittyy olennaisesti myös
ensimmäiseen kohtaan. Määrätietoinen ja utelias johtaja osaa kysyä juuri ne
oikeat kysymykset, parantaakseen tuotettaan.
5. Pelottomuus
Ehdottomasti. Aikaisemmin mainittu
pääomavaltaisuus jo itsessään tekee tälle alalle aikovasta pelottoman. Nimi
pitää uskaltaa kirjoittaa sellaiseen paperiin, jolla voi menettää koko siihen
asti keräämänsä omaisuuden. Ehkä jopa muutaman sukulaisen omaisuuden.
Pelottomuus ei saa kuitenkaan olla järjettömien riskien ottamista.
Laskelmalliset, tarkasti suunnitellut riskit kuuluvat tälle alalle. Niitä pitää
uskaltaa ottaa. Välillä on oikeasti pakko hypätä siihen löysään hirteen
kiikkumaan. Sitä ei saa pelätä, joskin sitä pitää varoa.
Voisin hyvinkin nimetä tähän ne henkilöt, joilta nuo
ominaisuudet löytyvät, sikäli kun olen päässyt heihin vuosien aikana
tutustumaan. En nyt kuitenkaan nimeä. Kyllä te menestyjät tiedätte itse, jos
tätä luette. Totean vain, että on ollut ilo tutustua teihin ja jakaa kanssanne
mielenkiintoista alaa.
Jos toimit kuntokeskusalalla, etkä löydä itseäsi noista
ominaisuuksista, voin luvata hankaluuksia. Jokaista ominaisuutta voi kuitenkin
kehittää, joten aloita kehittäminen ennen, kuin on myöhäistä.
[Aiheeseen liittyen:
The 50th Law / Ajattele kuin Einstein]
BTW Palaan tällä viikolla hetkeksi yrittämiseni juurille. Piipahdin sinne toviksi jo perjantaina. Palaan pieneksi avuksi sinne, josta olen imuroinut kaikkein eniten vaikutteita yrittämiseen liittyen. Olen sinne paljon velkaa. Noilta juurilta olen saanut oppia, ettei saa luvata liikoja, lupaukset tulee pitää eikä saa huijata ketään. Ole tarkka, mutta reilu. Juuret ovat ihmisille tärkeitä. Minulle on erittäin tärkeää olla taas hetki osa tuota toimintaa. Vaikka joku lukijoista tietäisikin, mistä puhun, jätetään se meidän väliseksi, eikö?
4 kommenttia:
Teki hyvää lukea itsekin nuo vanhat Aiheeseen liittyen -tekstit. Välillä omiakin kirjoituksia on syytä lukea uudelleen ja uudelleen.
Kuten eräs alamme yrittäjä sanoi:
Sen teet, mihin uskot.
Eritoten ensimmäinen kohta on tärkeä ja olisi ilo nähdä sitä enemmän yrityksessä kuin yrityksessä.
Ekaa täydentäen tai listaa pitkittäen: Menestyvän omistajan pitää osata ja jaksaa katsoa myös alan ulkopuolelle ja hakea sieltä lisäpotkua omiin kehitysideoihinsa. On se sitten päällekkäisistä jutuista (painonhallinta, kuntoutuspalvelut) kalastaminen tai sitten käytäntöjen kopiointi jostain ihan muualta.
Kovin usein puhutaan "alan käytännöistä", vaikkei niissä olisikaan mitään järkeä. Ja kun niitä joku jaksaa perustellusti rikkoa, niin aletaan taas päästä lähemmäs sitä maksimaalista asiakaskokemusta. Esim. VR:n lipunmyyntiuudistuksen käytännön hakeminen lentoalalta olisi ollut loistoidea, jos toteutus olisi ollut edes sinne päin.
Tuomas, olet aivan oikeassa. Kyseenalaistamista näkee ihan liian vähän. Asioita tehdään vain sen vuoksi, että ollaan aina tehty, miettimättä lainkaan, miksi tehdään.
Petri on taas omien ajatustenikin ytimessä. Varsinkin meidän alalta saa parhaimpia ideoita juuri tuolta ulkopuolelta. Yksi parhaita kysymyksiä on, miksi et kuntoile?
Lähetä kommentti