Taantumasta voi oppia, myös kuntokeskusalalla. Me 
selviydyimme kuivin jaloin taantumasta. Kaikki eivät selviytyneet. Finnbodyn  konkurssikiemurat ovat hyvä ja opettava esimerkki. Tuo ei ole tämän vuoden ainoa kupru, mutta mittavuudellaan se pesee kaikki aikaisemmat ja tuskin 
saa mittavuudessaan seuraajaa vähään aikaan, ainakaan Suomesta.
Nyt olemme uhkien mukaan ajautumassa uuteen taantumaan vielä kuluvan vuoden aikana. On siis aika taas terästäytyä.
Rick Caro 
kertoo Club Industry -lehdessä opetuksia joita tantuma opettaa. Voin yhtyä 
niihin kutakuinkin kaikkiin - ainakin teoriassa. Kaivetaan mekin muutama opetus 
tarkasteluun:
1. Keskity omaan yritykseesi
Täysin samaa mieltä. 
Oma yrityksesi, oma klubisi tarvitsee taantumassa kaiken huomion. Katse tulee 
kääntää laatikon ulkopuolelta laatikon sisään taantuman ajaksi. Muutokset 
esimerkiksi asiakaskunnassa pitää pyrkiä haistamaan ja ennakoimaan. Asiakkaiden 
maksukykyä tulee seurata entistä tarkemmin ja puuttua mahdollisiin epäedullisiin 
muutoksiin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Esimerkiksi maksukäyttäytymisen 
muutoksen hallintaan pitää olla suunnitelma. Annetaanko enemmän maksuaikaa vai 
ei? Peritäänkö hanakammin vai ei? Oli valinta kumpi tahansa, se tulee olla 
mietitty ratkaisu.
2. Tunnista vahvuutesi
Samalla kun tutkitaan 
omaa toimintaa entistä tarkemmin, tulee vertailla omaa tuotetta kilpailijoiden 
vastaaviin. Vahvuudet ja varsinkin asiakkaan näkökulmasta muista poikkeavat 
palvelut ja edut tulee nostaa entistä vahvemmin esille. Pitää pyrkiä erottumaan 
eduksi, koska et halua asiakkaidesi lähtevän ja taantumassa vähenevästä 
potentiaalisesta asiakasmassasta haluat mahdollisimman suuren osan kakkua. Tunne 
siis oman yrityksesi lisäksi kilpailijat.
3. Leikkaa kuluja
Kuluja 
voi tietysti leikata muutoinkin kun taantumassa, mutta taantumassa sen joutuu 
tekemään pakosta. Taantuma on monelle yritykselle tässä mielessä kultakaivos. 
Yleensä taantumassa karsitaan pois kaikki sellainen sälä, jota ilman tullaan 
ihan hyvin toimeen. Sälää ei vain ole osattu siirtää syrjään. Kulujen 
leikkaaminen ei kuitenkaan saisi juurikaan näkyä asiakaspinnassa, varsinkaan 
taantumassa, jolloin asiakas voi tehdä nopeitakin ratkaisuja, täysin hetken 
mielijohteesta. Nopeimmat säästöt pystyy usein tekemään markkinoinnissa. 
Ihmeellisesti sitä pääsee samaan tulokseen puolittamalla markkinointikulunsa, 
jos vain haluaa päästä. On olemassa monta käytännössä ilmaista 
markkinointitapaa, joita ei vain tule mieleen käyttää.
4. Keskity 
asiakaskohtaiseen tuottoon
Taantumassa jäsenmäärä ei välttämättä kasva 
ainakaan aikaisempaan tapaan, joten pitää miettiä, miten yhdeltä asiakkaalta 
saadaan enemmän rahaa. Oikeammin siis, miten asiakkaalle saataisiin myytyä 
enemmän, vaikka hänellä saattaa olla aikaisempaa vähemmän maksukykyä. Toisaalta 
taantuma ei vaikuta läheskään kaikkien asiakkaiden maksukykyyn heikentävästi. 
Osalla maksukyky paranee. Uusien tuotteiden myyminen voi siis olla jopa 
helpompaa olemassa oleville asiakkaille, kun ollaan taantumassa. Uudet tuotteet 
pitää vain kehittää. Sen sijaan, että keskittyisit uusasiakasmyyntiin, kannattaa 
ehka keskittyä uusiin tuotteisiin.
Minusta tuntuu, että me noudatimme 
taantuman aikana kaikkia neljää kohtaa. Noudatamme niitä yhä. Markkinointiin 
olemme kesäkuun lopussa päättyneellä tilikaudella käyttäneet entistä vähemmän 
varoja. Tarkasti ottaen 47,12% vähemmän kuin keskellä taantumaa. Mielenkiintoinen 
anekdootti. Vähennys on hurja huippuvuosiin verrattuna.
Olemme löytäneet 
ilmaisia kanavia palvelumme markkinoimiseksi. Puskaradio on paras. Kun pidät 
huolta asiakkaasta, hän tuo sinulle uusia asiakkaita. Väistämätön totuus. Kun 
huolehdit asiakkaan hyvinvoinnista, sinun ei tarvitse heittää kärrynpyöriä ja jättiläisiä asiakashankinnassa.
[Aiheeseen liittyen: Lätkä taantumassa / Faneja vai katsojia / Budjetti]
BTW Talous on tällä hetkellä aika mielenkiintoisella kurssilla. Ennen kesälomia kaikki näytti hyvältä. Kesälomien jälkeen maailma tuntui romahtaneen. Nopeita ovat liikkeet tällä hetkellä. Ehkä tosiaan olisi järkevintä realisoida kaikki maailman velka kunkin omaisuuden suhteen ja aloittaa alusta.
 
 
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti