Taantumasta voi oppia, myös kuntokeskusalalla. Me
selviydyimme kuivin jaloin taantumasta. Kaikki eivät selviytyneet. Finnbodyn konkurssikiemurat ovat hyvä ja opettava esimerkki. Tuo ei ole tämän vuoden ainoa kupru, mutta mittavuudellaan se pesee kaikki aikaisemmat ja tuskin
saa mittavuudessaan seuraajaa vähään aikaan, ainakaan Suomesta.
Nyt olemme uhkien mukaan ajautumassa uuteen taantumaan vielä kuluvan vuoden aikana. On siis aika taas terästäytyä.
Rick Caro
kertoo Club Industry -lehdessä opetuksia joita tantuma opettaa. Voin yhtyä
niihin kutakuinkin kaikkiin - ainakin teoriassa. Kaivetaan mekin muutama opetus
tarkasteluun:
1. Keskity omaan yritykseesi
Täysin samaa mieltä.
Oma yrityksesi, oma klubisi tarvitsee taantumassa kaiken huomion. Katse tulee
kääntää laatikon ulkopuolelta laatikon sisään taantuman ajaksi. Muutokset
esimerkiksi asiakaskunnassa pitää pyrkiä haistamaan ja ennakoimaan. Asiakkaiden
maksukykyä tulee seurata entistä tarkemmin ja puuttua mahdollisiin epäedullisiin
muutoksiin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Esimerkiksi maksukäyttäytymisen
muutoksen hallintaan pitää olla suunnitelma. Annetaanko enemmän maksuaikaa vai
ei? Peritäänkö hanakammin vai ei? Oli valinta kumpi tahansa, se tulee olla
mietitty ratkaisu.
2. Tunnista vahvuutesi
Samalla kun tutkitaan
omaa toimintaa entistä tarkemmin, tulee vertailla omaa tuotetta kilpailijoiden
vastaaviin. Vahvuudet ja varsinkin asiakkaan näkökulmasta muista poikkeavat
palvelut ja edut tulee nostaa entistä vahvemmin esille. Pitää pyrkiä erottumaan
eduksi, koska et halua asiakkaidesi lähtevän ja taantumassa vähenevästä
potentiaalisesta asiakasmassasta haluat mahdollisimman suuren osan kakkua. Tunne
siis oman yrityksesi lisäksi kilpailijat.
3. Leikkaa kuluja
Kuluja
voi tietysti leikata muutoinkin kun taantumassa, mutta taantumassa sen joutuu
tekemään pakosta. Taantuma on monelle yritykselle tässä mielessä kultakaivos.
Yleensä taantumassa karsitaan pois kaikki sellainen sälä, jota ilman tullaan
ihan hyvin toimeen. Sälää ei vain ole osattu siirtää syrjään. Kulujen
leikkaaminen ei kuitenkaan saisi juurikaan näkyä asiakaspinnassa, varsinkaan
taantumassa, jolloin asiakas voi tehdä nopeitakin ratkaisuja, täysin hetken
mielijohteesta. Nopeimmat säästöt pystyy usein tekemään markkinoinnissa.
Ihmeellisesti sitä pääsee samaan tulokseen puolittamalla markkinointikulunsa,
jos vain haluaa päästä. On olemassa monta käytännössä ilmaista
markkinointitapaa, joita ei vain tule mieleen käyttää.
4. Keskity
asiakaskohtaiseen tuottoon
Taantumassa jäsenmäärä ei välttämättä kasva
ainakaan aikaisempaan tapaan, joten pitää miettiä, miten yhdeltä asiakkaalta
saadaan enemmän rahaa. Oikeammin siis, miten asiakkaalle saataisiin myytyä
enemmän, vaikka hänellä saattaa olla aikaisempaa vähemmän maksukykyä. Toisaalta
taantuma ei vaikuta läheskään kaikkien asiakkaiden maksukykyyn heikentävästi.
Osalla maksukyky paranee. Uusien tuotteiden myyminen voi siis olla jopa
helpompaa olemassa oleville asiakkaille, kun ollaan taantumassa. Uudet tuotteet
pitää vain kehittää. Sen sijaan, että keskittyisit uusasiakasmyyntiin, kannattaa
ehka keskittyä uusiin tuotteisiin.
Minusta tuntuu, että me noudatimme
taantuman aikana kaikkia neljää kohtaa. Noudatamme niitä yhä. Markkinointiin
olemme kesäkuun lopussa päättyneellä tilikaudella käyttäneet entistä vähemmän
varoja. Tarkasti ottaen 47,12% vähemmän kuin keskellä taantumaa. Mielenkiintoinen
anekdootti. Vähennys on hurja huippuvuosiin verrattuna.
Olemme löytäneet
ilmaisia kanavia palvelumme markkinoimiseksi. Puskaradio on paras. Kun pidät
huolta asiakkaasta, hän tuo sinulle uusia asiakkaita. Väistämätön totuus. Kun
huolehdit asiakkaan hyvinvoinnista, sinun ei tarvitse heittää kärrynpyöriä ja jättiläisiä asiakashankinnassa.
[Aiheeseen liittyen: Lätkä taantumassa / Faneja vai katsojia / Budjetti]
BTW Talous on tällä hetkellä aika mielenkiintoisella kurssilla. Ennen kesälomia kaikki näytti hyvältä. Kesälomien jälkeen maailma tuntui romahtaneen. Nopeita ovat liikkeet tällä hetkellä. Ehkä tosiaan olisi järkevintä realisoida kaikki maailman velka kunkin omaisuuden suhteen ja aloittaa alusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti