lauantai 30. lokakuuta 2010

Väärin ostettu

Otimme kesällä uuden tuoteryhmän myyntiin - M&M Smoothie. Virkistävät juomat ovat olleet menestys. Olemme myyneet niitä enemmän kuin osasin edes pelätä. Piti oikein ostaa tuplamäärä tehosekoittajiakin tuota varten. Smoothiet olivat hyvä lisä aikaisempaan drinkkitarjontaamme. Tästä innostuneena otamme marraskuun lopussa myyntiin keitot. Siitä lisää myöhemmin.

Koska myymme juomia paljon, eikä tukkumme valikoimissa ole smootheihimme sopivia aineita, käyn hakemassa ne lähistöllä olevasta Prismasta. Suunnistin sinne taas tällä viikolla kahden kylmälaukun kanssa, kuten niin monesti aikaisemminkin.

Kun täytin kylmälaukkuja, jäätelöaltaita täyttänyt työntekijä seurasi puuhiani. Aikansa seurattuaan, hän kysyi minulta:
Aiotko ottaa ne kaikki?
Kyllä aion.
Mutta sitten meillä on se kaappi kaksi päivää tyhjä.
Eikö nämä ole tarkoitettu ostettaviksi?
On, mutta jos otat kaikki, kaappi on sitten kaksi päivää tyhjä.
Mutta eikö se ole hyvä, että myytte kaikki pois? 
On, mutta kaappi on sitten kaksi päivää tyhjä. Voisit ilmoittaa etukäteen, jos tulet ostamaan paljon.
Ahaa. En tiennyt sen olevan mahdollista. Voisin ostaa näitä laatikoissa, jos se on mahdollista. Mihin voin ilmoittaa, kun haluan noutaa laatikot?
No, soita vaikka infoon kaksi päivää aikaisemmin.
Täydellisessä maailmassa tapaus olisi edennyt siten, että työntekijä olisi kysynyt, tarvitsetko usein näitä tuotteita noin paljon? Jos tarvitset, me voisimme toimittaa ne teille. Toimitetaanko säännöllisesti? Kun kyse on hypermarketista, se ei tietenkään toimi noin. Pienempi kauppias saattaisi olla kiinnostunut toimittamaan pakasteita meille säännöllisesti, mutta hypermarketin liikevaihdolle ei sillä ole mitään merkitystä. Suurempi merkitys on sillä, että hylly on tyhjä.

Ymmärrän hyvin pakastevastaavan ärtymyksen. Meneehän se hänen piikkiin, kun hän ei ollut osannut ennustaa jonkun tulevan ostamaan pakasteita kylmälaukut täyteen. Siinä mielessä työntekijän reaktio oli hyvä. Hän oli kiinnostunut siitä, että kaikkia tuotteita on saatavilla koko ajan sekä siitä, miltä hyllyt näyttävät.

Jotenkin tuli vain ostamisesta syyllinen olo. Ostin väärin, kun ostin kaikki. Ei kaikkia tuotteita olisi saanut ostaa.

Meillä kävi jokin aika sitten asiakas, joka osti periaatteessa kaikki superfoodimme. Minua harmitti vain se, että työntekijämme ei ollut tiennyt/muistanut, että pusseja oli lisää vitriinin alla olevassa kaapissa. Olisi saanut myydä nekin, vaikka hyllymme olisivatkin sitten olleet tyhjiä muutaman päivän. Myyntiin olen ne tänne ostanut ja haluan myydä ne mahdollisimman nopeasti, vaikka kaikki kerralla. Sivuhuomautuksena todettakoon vielä, että tämä asiakas ei ollut edes jäsenemme, vaan oli törmännyt aiheeseen kotisivuillamme.

Seuraavaksi kun haen pakasteita, soitan ensin infoon pari päivää aikaisemmin, jos löydän infon numeron jostakin. Odotan jo mielenkiinnolla infon reaktiota, kun kerron, että haluaisin tulla parin päivän päästä ostamaan laatikollisia pakasteita. Mitä veikkaatte, onnistuuko?

[ Aiheeseen liittyen: Ostamisen vaikeus / Miksi yrittäminen on vaikeaa? ]

BTW Ennen tämän iltapäivän spektaakkelia Turkuhallissa, kotijoukkueen pukuhuoneessa pitäisi varmasti pitää tämän henkinen palopuhe ja miksei jopa katsoa kyseinen leffa: 
Let me tell you something you already know. The world ain't all sunshine and rainbows. It is a very mean and nasty place and it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life. But, it ain't how hard you hit; it's about how hard you can get hit, and keep moving forward. How much you can take, and keep moving forward. That's how winning is done. 
Mikä leffa? On muuten ihan järjetön alkamisaika tänään, kello 16. Ihan keskellä päivää. Miksi ihmeessä näitä alkamisaikoja on nyt lauantaille kolme eri aikaa?

9 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Tepsin kausarimyynnin takana oli siis Prisman pelikirja.

Sami Hurme kirjoitti...

Täh?

Menikö myöhään eilen?

Anonyymi kirjoitti...

Prisma ei halua myydä.
TPS:n kausarimyynti hanurista.
Ei tarvitse murehtia kellonajoista.

Anonyymi kirjoitti...

Mitäh?

Muisitko ottaa lääkkesi?
Ja katso samalla ettei
yöllä ole tullut mitään
pahaa damagea sänkyysi?

Anonyymi kirjoitti...

Rautalangan lähettäminen ei netin kautta onnistunut. Jatkakaa.

Anonyymi kirjoitti...

Hola =) BTW: no mikä leffa? Rocky...

Huhun mukaan Tepsin tulo kakkoserään lauantaina oli hyvä... mutta se ei ihan riittänyt....mitenköhän tänään käy?

Anonyymi kirjoitti...

Rikoit ostosreissullasi ko. työntekijän kuparisen aiheesta "Hetkinen, eihän noita voi..vai voiko..niin..hmm, paras kuitenkin lähestyä kieltämällä..joku hullu kuitenkin". Loppu olikin sitten perin suomalaista käyttäytymistä, jonka vastapuolen reaktion sinä sivistyneenä mualimanmatkaajana meille kerroit. Osta ja myy, sehän on kaupankäyntiä. Ilman toista ei ole yhtäkään.

Jos info ei ole saanut pm:a kylmälaukkumiehestä, niin varmasti puhelussasi julkituomaan haluusi ostaa isoja määriä pakasteita suhtaudutaan suomalaiseen tyyliin: "Kauppamme aukioloajat ovat..".

Eli onnistuu tottakai!

Toisin kuin Tepsin kausarimyynti ja muunmuotoinenkin buumin hyödyntäminen. Mökkikausi ja venehommat toki sotkivat buumilaistenkin buumitusta, joten syyttävän sormen voi vaihtaa kokonaiseen avokämmeneen ja huitaista sillä koko Suomen Turkua ja sen takinkääntäjä-väkeä.

Anonyymi kirjoitti...

Tepsi markkinoi mestaruuttaan läpi kesän kaikenlaisilla golf-tempauksilla ja hyväntekeväisyysgrillauksilla, mutta mikään ei saanut kansaa liikkeelle.

Niin, olikohan kaikkien aikojen parhaiten alas ajettu mestaruus? Kyllä Inter taisi tehdä samanlaisen tempun?

Petri kirjoitti...

Lystikästä. Tein aikanaan yhdelle kosmetiikkafirmalle graduni ja yhden kesän verran töitä. Kauppoja kierrellessäni kesällä viesti oli selvä: älä edes yritä tilata heidän puolestaan liikaa, mutta jos tavara loppuu kesken, se on minun syyni.

Tässä tapauksessa edustajan rooli lienee pienempi ja tuota ohjetta seuraa nyt Prisman työntekijä. Hänen työnsä laatu ei ole myynnin määrässä mitattu, vaan varaston optimoinnissa. Pilaantuneet tuotteet ja tyhjät hyllyt kertovat hänen tekevän työnsä huonosti ja sinä olet siinä yksi syytettävä.

Osastosta vastaavan ei tietenkään kannata antaa omaa yhteystietoaa tällaisten tilausten varalle, vaan kannattaa hukuttaa mahdollisuus byrokratian hampaisiin. Neuvonnasta ruokapuolelle ja sieltä oikealle osastolle on jo niin pitkä matka, että jatkossa on helppo syyttää tietokatkoa, vaikka myisikin epäpätevästi liikaa ja tilauksesi valmistelu jäisi tekemättä.

Mitä jos kysyisit lähimmästä pikkukaupasta asian järjestymisestä? Hämeenkadun K-puhakka on erinomainen kauppa kokoonsa nähden ja kun kauppias on kassan takana ihan omalla naamallaan, ei hänellä varmasti ole varaa syyllistää asiakasta väärinostetusta tuotteesta.

btw. Suikkanen sai potkut Venäjällä, mitenköhän TPS ottaa uutisen vastaan? Varianssi on kaikessa pahasta, mutta yksi tasoittava liike voi olla se ratkaiseva.
http://www.iltalehti.fi/jaakiekko/2010110412640937_jk.shtml