torstai 9. lokakuuta 2008

Miksi yrittäminen on vaikeaa?

Yrittäminen alkaa yleensä siitä, että luo tuotteen tai palvelun, jota lähtee myymään kuluttajille. Yrittäminen voi tietysti olla myös toisen tuottamien palvelujen tai tuotteiden myyntiä. Joka tapauksessa tuo, mitä yritetään tuottaa ja/tai myydää, on yleisimmin tuote tai palvelu.

Onko se sitten niin vaikeaa?

Kun on perustanut yrityksen ja keksinyt, mitä haluaa tuottaa tai myydä edelleen, pitää tietysti tuote/palvelu tuottaa tai hankkia. Sen jälkeen se pitää hinnoitella siten, että kaikki tuottamiseen tai hankintaan liittyvät kulut tulee kuitattua ja sen jälkeen pöydälle jää sen verran rahaa, kuin oli ajatellut. Ei kai se pohjimmiltaan ole yhtään tuon vaikeampaa. Sehän on suorastaan pelottavan yksinkertaista.

Miksi se sitten on vaikeaa? Suurin syy lienee siinä, että me olemme ihmisiä. Meitä ohjaa tunteet.

  • Me ajattelemme tuotettamme/palveluamme tunteella.
  • Me hinnoittelemme sen tunteella.
  • Me myymme sen tunteella.
  • Me myös pelkäämme myydä sitä, tunteella.

Uskallan väittää, että suurin osa yrityksistä kaatuu, koska uskotaan liikaa tunteisiin ja toimitaan liikaa tunteiden vieminä. Ei uskota lukuja. Ei uskota ympäristöä. Ei uskota selviä merkkejä.

Jos meiltä puuttuisi tunteet, me toimisimme juuri niin kuin toisessa kappaleessa kerroin ja meille jäisi aina rahaa pöydälle. Se olisi juuri noin kylmän yksinkertaista!

Miksi tunteet voivat kaataa yrityksen?

  • Emme uskalla pyytää tuotteestamme tai palvelustamme niin paljon, että meille jäisi rahaa pöydälle.
  • Kuvittelemme myyntiartikkelimme halvemmaksi, kuin sen pitäisi olla.
  • Kuvittelemme, että asiakas ei ole valmis maksamaan myyntiartikkelistamme niin paljon, kuin haluaisimme.
  • Kuvittelemme, että myyntiartikkelimme tarvitsee tai ei tarvitse tietynlaista markkinointia.
  • Kuvittelemme, että tuota markkinointia tarvitaan tietyn verran, tai ei tarvita.
  • Kuvittelemme, että asiakkaamme eivät löydä tai löytävät myyntiartikkelimme helposti.
  • Kuvittelemme, että osaamme tai emme osaa markkinoida myyntiartikkeliamme.
  • Kuvittelemme, että tiedämme tai emme tiedä myyntiartikkelimme kohderyhmää.
  • Kuvittelemme, että luvut näyttävät paremmilta tai huonommilta, mitä ne todellisuudessa ovat.
  • Kuvittelemme asian vaikeaksi.

Kuvittelemme ihan liikaa. Analysoimme liian vähän ilman tunteita. Reagoimme liian hitaasti ja tunteella. Emme hyväksy selviä totuuksia, koska ajattelemme tunteella.

Kuitenkin, jos emme kuvittelisi, me emme olisi ihmisiä ja meillä olisi huomattavasti vähemmän tuotteita ja palveluita, koska kaikki mitä me ostaisimme, me ostaisimme vain tarpeeseen.

Siksi yrittäminen on vaikeaa, vaikka se on yksinkertaista.

Siksi monella menestyneellä yrittäjällä sanotaan olevan hyvät vaistot. Siksi monen menestyneen yrittäjän voidaan sanoa olevan jopa tunteeton ja häikäilemätön, joka ei tunne armoa.

Onneksi on kuitenkin aina asiakkaita, jotka ajattelevat tunteella ja tekevät sen vuoksi jopa heräteostoksia, jotka eivät mene tarpeeseen.

Siksi yrittäminen on vaikeudestaan huolimatta hauskaa ja mielenkiintoista.

[Aiheeseen liittyen: Hesburger rules! / Mikä tarjous toimii / Budjetti / Milloin kannattaa myydä? / Mainoksen tarkoitus / Luvut eivät valehtele / Älä osta roskaa / Voisiko sittenkin ostaa "roskaa"?]

BTW Meidän tavoitteemme on tarjota niin hyvää palvelua, että saamme asiakkaistamme elinikäisiä jäseniä. Nyt aloin miettimään, josko tuotakin rajaa voisi vielä venyttää. Eikö olisi ihan kohtuullista, että tämäkin Kansasissa kuntoileva maksaisi ihan normaalin jäsenmaksun?

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Pitkälti tuotantokustannukset sanelevat hinnan. Eivät niinkään tunteet. On " Me too " touhua lähteä markkinoille toisen tuotteilla. Vaikeaa saada osuuksia siellä missä muut jo ovat. Kannattaako keksiä tuote ja sen jälkeen ihmetellä oli niitä markkinoita vai ei. Luo markkina-alue niin voit olla jopa numero yksi ! Tarpeet sanelevat.

Anonyymi kirjoitti...

Suuresti kunnioittamani opiskeluaikojeni yrittäjyyden suuntautumisvaihtoehdon lehtori, erään turkulaisen suuren yrityksen pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja opetti, että yritys pitää perustaa jonkin ongelman tai markkinoilla olevan puutteen poistamiseksi tai korjaamiseksi.

Ei siis riitä, että on kiinnostunut jostain asiasta, ja perustaa sen asian ympärille yrityksen. Esimerkkinä hän käytti henkilöa, joka pitää veneistä, ja päättää siksi perustaa venekaupan. Ei riitä. Tai voi sekin tietty asiasta riippuen riittää, mutta lähtökohtaisesti pitäisi olla olemassa jokin epäkohta, joka poistuu sen perustettavan yrityksen tarjoamilla palveluilla.

Aika monilla tuntuu tämä näkökulma olevan hukassa. Toisaalta on ilahduttavaa nähdä uusia yrityksiä, joissa on selkeästi löydetty markkinoilta se puute, joka halutaan täyttää.

Hän opetti myös, että yrittäjän pitää olla ahne rahalle, mutta ennen kaikkea myös ahne työlle.

Yrityksensä johtamisesta hän kertoi, että heillä on mies ja ääni periaate. Hän se mies ja hänellä on se ääni.

Vastaavia opettavaisia ja ajatuksia herättäviä toteamuksia oli vaikka kuinka paljon.

Sami Hurme kirjoitti...

Hyviä ajatuksia!

Molemmat Anonyymit liikuvat "Sinisen meren strategian" suunnalla, joka on ihan hyvä kirja.

Ennen kuin luet tuon kirjan lue Hyvästä paras.

Nokian ja Ikeankin, kuten monen muunkin yrityksen taustalta löytyy uusi ajattelutapa, Sinisen meren strategia, vaikka sitä ei välttämättä ole juuri sillä hetkellä edes tiedostettu. On vain ollut visio.

Täytyy kuitenkin huomata, että kaikki eivät pysty olemaan sinisessä meressä kovinkaan pitkään, vaan kilpailua tulee väistämättä, joka alalle.

Tuolloin ne tunteet punnitaan uudelleen. Luulenko kilpailijan olevan parempi, suurempi, vahvempi, tehokkaampi, halvempi...

Yllättävän moni yrittäjä hinnoittelee tuotteensa muiden alalla toimivien hintojen mukaan.

Vinkkinä tälle iltaa Kakkosen dokumentti Googlesta, klo 22.35. Google Story kannattaa myös lukea.

Anonyymi kirjoitti...

Tuossa videossa pölypallo lentää linssin ohi. Tällaisia "efektejä" näkee jatkuvasti esim. valokuvissa.

Mulder kirjoitti...

Olitko paikalla pölyttämässä? Yhtä varmasti voin väittää haamun kuntoilevan.