tiistai 6. lokakuuta 2009

Ostamisen vaikeus

Toimintakertomus-blogin kommenteissa arvuuttelin, josko kuntokeskuksen olisi mahdollista saada UrhoTV näkymään. En löytänyt netistä vastausta, joten lähetin UrhoTV:n sivujen kautta kyselyn asiasta 18.9.

Vastaus tuli jo nyt, 6.10.

Hei,kiitos palautteestanne!
Kyllä on mahdollista. Suosittelen teitä ottamaan yhteyttä suoraan joko PlusTV:lle tai Canal Digitaliin.

Ystävällisin terveisin,

URHOtv XXXXXXX

Lähettäjä: URHOtv [XX.XX@xxx] Lähetetty: 18. syyskuuta 2009 13:42 Vastaanottaja: xx Aihe: Palaute urhotv.fi-sivuilta
The following user has entered a message:Email:
sami.hurme@mmkuntotalo.com
Name: Sami Hurme
Telephone: 050 590 1420
Message:Onko kuntosalille mahdollista ostaa URHOtv näkymään? Emme ole kaapelissa, vaan antennin takana.
Miten tuo ostaminen voi taas olla niin helkutin vaikeaa? Miten tämän asian olisi voinut hoitaa toisin?

Paras vaihtoehto lienee:

Kiitos palautteesta. Kiitoksia mielenkiinnosta kanavaamme kohtaan. Kuntokeskusasiakkaat ovat selvästi kanavamme kohderyhmää, joten olisi hienoa, jos kanavamme näkyisi myös Teidän kuntokeskuksessanne.

Olemme pyytäneet PlusTV:tä (tai Canal Digitalia) olemaan Teihin yhteydessä tarjouksen tekemiseksi.

Jos tuo ei jostain syystä käy, niin olisi tuossa vastausviestissä voinut olla edes viestissä mainittujen myyjien yhteystiedot, joihin olla yhteydessä. Uskoisin UrhoTV:n tietävän, kuka edellä mainituissa edustajissa heidän tuotettaan myy ja miten sen voi ostaa.

Todellinen myyntimies olisi vielä kysynyt, miten me pystyisimme myymään kanavamme myös kaikille työntekijöillenne ja asiakkaillenne kotiin.

Viimekädessä uskoisin olevan UrhoTV:n etu, että heidän kanavaansa myydään, vaikka sitä myyvätkin välikädet. Tästä johtuen olisin odottanut, että ensinnäkin vastaus tulee kohtalaisen nopeasti ja toiseksi vastauksesta voisin jo tilata tuotteen tai ainakin tietäisin jonkin esimerkin hintoineen.

Nyt asiakas joutuu siis hakemaan joko PlusTV:n tai Canal Digitalin tiedot jostakin ja lähteä pallottelemaan asiaa niiden kanssa. En hae.

Jos joku edellä mainittujen kanavien myyjistä haluaa myydä meille jotain, käsitelköön tämän viestin yhteydenottopyyntönä asiakkaalta, joka haluaa ostaa.

Yhteystietoni saatte hakea jostakin.

Jos ja kun me teemme ostamisen vaikeaksi, tai jotain muuta hullua, toivottavasti ilmoitat siitä meille.

[ Aiheeseen liittyen: Valinnan vaikeus / Yksi tapa myydä / Milloin kannattaa myydä ]

BTW Jokinorsu kävi futismatsissa. Lauantaina saatte mahdollisesti raporttia lätkämatsin kokemuksesta. Keskustelin eilen Karhuherran kanssa hänen NHL Premiere tekstistään. On ihan totta, että asiakas, joka ei ole lajifriikki, voi saada ihan saman itse peliin liittyvän kokemuksen mistä tahansa sarjatasosta. Tuo käynee ilmi jopa Jokinorsun kokemuksesta. Pertti Peruskatsojalle, joka ei tunne lajin knoppeja, on periaatetasolla aivan sama, kuka kentällä surffailee. Amatöörin on vaikea hahmottaa ammattilaisten taitoa. Minun mielestäni kuka tahansa osaisi maalata samanlaisia tauluja kuin Picasso. Piirtelin sellaisia söheröjä kirjojen marginaaleihin jo ala-asteella...

6 kommenttia:

Petri kirjoitti...

Jokinorsun kokemukseen: Suomalaisen urheilun synti tuntuu (ainakin täällä Turussa) olevan se, ettei markkinoinnissa panosteta siihen elämyspuoleen yhtään. Inter voitti historiallisen Suomen mestaruuden ja nyt ruikuttaa kävijämääriään, vaikka nimenomaan markkinoinnin vastuulla olisi ollut se, että "Chatton taiturimainen tapa vaihtaa pelin painopistettä" olisi käännetty kansan kielelle ja painotettu sitä, että "lämpimissä kesä- ja syysilloissa on koko perheelle jotain".

Enemmän yleisöä tarkoittaa parempaa tunnelmaa ja parempi tunnelma tarkoittaa sitä, että yleisö tulee vielä takaisin nauttimaan siitä. Inter-HJK -matsi ratkaisi käytännössä koko kauden ja katsomoon saatiin kokonaiset 2200 ihmistä. Vau. Jotain kertoo tilanteesta se, että TPS:n matseissa käy entistä enemmän porukkaa. FC TPS tuntuu olevan se voittaja, kun Inter toi pokaalin kaupunkiin ja se, jos jokin on mielestäni erikoista.

Sattuneesta syystä olen keskustellut paikallisseurojen markkinointiväen kanssa viime aikoina ja täytyy myöntää, että itse pidän tilannetta lähes surkeana. Innovatiivisuus on täysin metsässä ja kaikesta syytetään rahan puutetta. HC TPS:n nettimarkkinointia Youtubessa pyöritetään fanipohjalta(?) ja jos ei tilannut Turun Sanomia viime vuonna, ei ehkä tiedä, että Inter tosiaan voitti Veikkausliigan. HC TPS:n alkukausi on sujunut paremmin kuin pitkään aikaan ja siltikin taidetaan manata yleisömäärien vähyyttä stadionin ollessa vain 50% käyttöasteella jo valmiiksi (yläkatsomot ovat ilmeisesti jatkuvasti kiinni)

Ehkä se raha seuroille tulee sitten puusta, mutta nykytoiminnalla se puukin kuolee kuivuuteen. Pientä herättelyä toivoessa...

Jokinorsu kirjoitti...

Tuo taannoinen mestaruus tosiaan tuli yllätyksenä minulle. En sitä nyt suureen ääneen möläyttänyt mutta tuli kyllä mietittyä että "oho, viime kausihan on mennyt sitten hienosti".

Oli kyllä erikoista katsella melkein tyhjää stadionia, tietysti kelillä oli osansa mutta silti...

/mek kirjoitti...

Itsehän en matemaatikon koulutuksella paljoa myymisestä tiedä, mutta sen verran olen minäkin oppinut, että jos asiakas ottaa yhteyttä niin sille pitää aina tarjota jotain paluupostissa.

Useimmissa firmoissa keskitytään siihen, että tehdään tuote helposti myytäväksi kun pitäisi keskittyä siihen, että tehdään se helposti ostettavaksi.

Vaan onko lajifriikki se joka tarvitsee NHL-playoffpelin VIP-penkiltä fiilikseen pääsemiseksi vai se joka katsoo vapaaehtoisesti videolta Japani-Unkari lätkämatsia ja nauttii siitäkin?

Sami Hurme kirjoitti...

/mek on tapansa mukaan asian ytimessä.

Kysymykseen vastakysymys, jossa voisi vastaavasti pohtia, onko taidefanaatikko se, joka innostuu (myös) lastentarhan vesivärimaalauksista?

Kai se nälkä kasvaa syödessä, oli aihe melkein mikä tahansa.

Toisaalta, mitä useammin joutuu käymään vessassa, sitä epämiellyttävämmältä se tuntuu...

Sami Hurme kirjoitti...

OT:
Turkuhalli ei vedä väkeä

Ihmiset voisivat lopettaa höpinänä hallin sijainnista. Isossa maailmassakin halli voidaan rakentaa keskelle ei mitään. Hyvä, kun taksit löysivät taannoin Ottawan hallin...

Myllyssäkin käy ihmisiä, mutta Skanssissa ei, vaikka on keskustaa lähempänä. Kyse on vain sisällöstä.

Kuka muuten on Anu Kurkilahti? Ei oikein Googlekaan ottanut selvää...

Sami Hurme kirjoitti...

Tässä selitys, miksi Turkuhalli ei vedä väkeä. Halliyhtiön hallituksen puheenjohtaja on sitä mieltä, että "Maailmantähtiä on vaikea saada Suomeen"

Voiko yhtiön hallituksen puheenjohtaja olla enempää kuutamolla?

Voice on toista mieltä:Suomi päässyt maailman suurimpien artistien reitille!

"Tämä kuluva vuosi on jo kolmas perättäinen, kun Suomessa vietetään kaikkien aikojen konserttikesää. Näin sanoo Live Nationin markkinointipäällikkö Ritva Väänänen"

Että näin...