Olen monta kertaa kironut suomalaisissa lätkäpeleissä näytettäviä ja soitettavia mainoksia. Niissä ei ole pääsääntöisesti mitään järkeä. Ne eivät lisää mainostajan kauppaa nimeksikään, ainakaan hintaansa nähden.
Kyse on oikeastaan ainoastaan imagomainonnasta. Halutaan näkyä hallissa, koska kyse on Suomen suosituimmasta urheilulajista. Miksi siis väkisin mainoksissa yritetään myydä jotain sen hetken hyvää tarjousta? Ei niitä kukaan muista enää pelin jälkeen.
Lupasin viime kaudella, että me muutamme mainoksemme aivan erilaiseksi. Emme ihan ehtineet kauden alkuun, mutta nyt meillä on uusi mainos. Se on tällainen:
Tältä se kuulostaa käytännössä:
Uskon, että tuo mainos ajaa ihan saman asian kuin tämä vanha:
Mainostaa voi monella eri tavalla. Tuo on nyt meidän valintamme. Uskon, että edustamme sellaista linjaa, joka tulee lisääntymään myös suomalaisessa urheilumarkkinoinnissa. Maailmallahan eri ottelutilanteet on myyty jo aikoja sitten. Miksei siis myös kannustuksia?
Ylivoimatilanteetkin ovat melkein poikkeuksetta myyty jollekin sähköyhtiölle. Onhan kyseessä Power Play. Jäähyn voisi myydä vaikka lakitoimistolle. Varamiespalvelun aaltoa voisi viritellä joka pelissä. Mielikuvitus on vain rajana.
Voisihan Tepsi tekee kohta maalin -rallinkin myydä jollekin maalikaupalle.
Jos hallissa haluaa näkyä, miksi siellä ei voi näkyä siten, että nostaisi tunnelmaa, latistamisen sijaan?
Meillä on vielä toinenkin viritys taskussa. Katsotaan, josko sellainenkin saadaan vielä tällä kaudella aikaiseksi.
Ja miksi sen SM-liigan mainoskatkon pitää olla kaikkein huonoin? Todellinen tunnelmanlatistaja jo toista vuotta peräkkäin. Liiga voisi tehdä jotain sille mainokselle ja tauolle! Tai seuralla pitäisi olla oikeus järjestää jotain viihdettä tauon ajaksi.
[ Aiheeseen liittyen: Pre Game Show ja stadionbiisit / Paras maalilaulu / Mainoksen tarkoitus ]
BTW Windows 7 ja Burger King ovat löytäneet yhteisen tavan Windows seiskan markkinointiin. Miltä kuulostaa Whopper seitsemällä pihvillä? Tältä se näyttää:
15 kommenttia:
Tosi hyvää settiä, kun mainostaja saa yleisön kannustamaan! Tietenkin se on järjestäjän vastuulla, mutta ei tämäkään kiellettyä ole.
Aivan varmasti tuo myös paremman näkyvyyden firmalle kuin joku hikinen luettu teksti jostain prosyyristä.
Heh, noin surkea pikkupaini sai yleisön innostumaan. Voi, voi minkälainen tilaus kunnon jääkiekolle olisikaan!!!
Hiitelä kertoi blogissaan matsista ilman taklauksia ja tunnetta. Pieni salaisuus liigapomoille: taklaukset lisäävät ottelun tempoa ja tunnetta.
Varoitus: tempon ja tunteen kasvaminen voi johtaa tönimisiin ja jopa tappeluihin. Vaarana on myös katsojien aito viihtyminen.
Hieno mainos kaikessa yksinkertaisuudessaan. M&M:n logo isolla ja iso osa ajasta yleisöä aktivoivaa mainontaa. Harvinaista ja suotavaa.
Viime vuonna Interin pelissä jaettiin niitä viuhkoja, joiden avulla taputtaminen oli kovaäänisempää ja meininki stadionilla oli "hiljaisemmassakin" pelissä huippuluokkaa. Mainostoimiston logo oli Interin värien lisäksi ainoa maininta noissa mainoksissa, mutta potentiaalia olisi mainostajille paremminkin. A3-kokoinen taiteltu pahvinpala, toiselle puolelle joukkueen värit, toiselle mainostajan. Monikäyttöistä mainontaa, jos siinä vielä mainitaan, että "säästäthän viuhkan seuraavaan kotipeliin"
Mitä jos (ulkomailta varastettu idea) yritys jakaisi yleisölle noita taputusviuhkoja, torvia tai muita kannustusaseita? Tekisikö se kokemuksesta kaikille hauskempaa ja jäisikö näitä jakava yritys paremmin katsojalle mieleen?
http://dl.getdropbox.com/u/409617/Puma.jpg
Näitä jaettiin 13.4.2008 (huom. vuosi) Etelä-Afrikan Teräsmieskilpailussa ja muistin lunttaamatta, minkä yrityksen ilmapalloilla nostatimme porukassa tunnelmaa. Kyllä se mielestäni jotain kertoo.
Kiitoksia. Välillä mainontaa voi lähestyä ihan toisesta suunnasta ja silti se voi toimia, jopa paremmin kuin perinteiset menetelmät ja sapluunat.
Veikkaisin, että katsomoon saisi ääntä väriä aika paljon sponsoroituna, siten että seura ei joutuisi maksamaan siitä penniäkään.
Uskoakseni ongelma on kuitenkin se, että seura haluaisi siitä sponsoroinnista rahaa, muun hyödyn lisäksi.
Esimerkkinä tuleva kotipeli.
Olisiko mahdollista saada joku sponsori jakamaan ovella jotakin mustaa tuotetta, jossa olisi painettuna oranssi, Palloseuran logon malliin kaiverrettu kurpitsa sponsorin logon lisäksi.
T-paita, pelipaita, huivi, pyyhe, lippu, kurpitsapipo, kurpitsalippis, kurpitsakypärä...
Mainosta vähän tehostettiin, joten korjasin blogiin uuden version.
Loistava idea. Tällainen mainonta toimii etenkin näin TPS:n "nousukauden" aikaan. Apatian vallitessa jäällä ja katsomossa, voi ko. mainonta toimia itseään vastaan.
Eiköhän Sami kerätä kolehti, että saadaan Campbellin lentolippu maksettua takaisin Kanadaan. Pakkia kaipaa TPS.
Palataan asiaan, jos sarjataulukossa on enemmän kuin nykyiset kaksi joukkuetta edellä.
Kiinni veti. Sitten palaan omalla nimimerkillä.
Tepsin on aivan turha hankkia yhtään mitään, sillä muistutuksena nyt sen verran, että kevään buumista huolimatta organisaatio teki 200-300.000 turskaa.
Nyt on menossa ensimmäinen todellinen yritys päästä nollatulokseen. Viime kevät pelasti uudelta annilta, mutta kassa tyhjeni edelleen.
Tämän hetken sijoitus on erinomainen, eikä sitä yksi "stinker" Raumalla miksikään muuta. Näitä ei tietenkään saa tulla lisää.
Ps. Ruissalo nukahti aika pahasti, kun sai kotimatsin Halloweeniksi ja päätti käyttää tilaisuuden... Antaa olla, mutta ei näitä tilaisuuksia saa jatkuvasti kusta.
No niin Sami . Pari joukkuetta meni ohi. Mitäs tehdään??
Hola ;) jeps pari joukkuetta meni jo ohi ja Oulun Kärpätkin lähestyy kovaa vauhtia, JEES!!
Täytyy katsastaa tuo M&M mainos hallissa "livenä" viimeistään Kärppien pelissä..
BTW: Tuo seittemän pihvin burger on kyllä idiksenä aika Kingi :)
Nytkun tuli haukuttua printtimainos toisessa kirjoituksessa, niin täytyy toki kehuakin ;)
M&M:n mainos on neronleimaus laatuaan ja ehdottomasti paras, mitä Turkuhallissa on koskaan pyörinyt.
Ihan totuuden nimissä on mainittava, että neljä kotipeliä nähtyäni en edes äkkiseltään muista yhtään muuta mainosta, joka "jumbotronilla" tällä hetkellä pyörii.
Kiitoksia, Juuso, kehuista. Arvostella suuntaan tai toiseen saa myös jatkossa. Yleensä niistä hakuista oppii enemmän, joten pötköä pesään, jos siihen on aihetta.
Hallimainonnan suhteen on muitakin ideoita mielessä. Katsotaan, josko niitä joskus toteutetaan.
Monesti on niin, että se yksinkertaisin tapa on toimivin. Mainoksista yritetään tehdä liian nokkelia, jolloin me kuluttajat emme ymmärrä niitä. Pahimmassa tapauksessa muistamme mainoksen, mutta emme lainkaan, mitä siinä mainostettiin.
Halli- ja ottelumainonnassa pitäisi ehkä murtaa se mediakuutiokeskeisyys. Suurin osa sieltä tulevasta bulkkimatskusta menee ohi yleisöltä huonoimmassa tapauksessa niin että helähtää. M&M lienee yksi niistä harvoista firmoista, joiden mainonta ylittää huomiokynnyksen, muu on valkoista kohinaa ennen seuraavaa maalilaulua ja kuulutuksia.
G-katsomon lakanat on yksi tapa parantaa ja luoda uusia näkyvyyksiä hallissa, tosin ei ehkä se toivottavin tapa sillä se perustuu taloudelliseen pakkoon. Mutta esimerkkiä ne lakanat voisivat näyttää koskien myös muita yleisötiloja kuin katsomoa. Isoja seinäpintoja rohkeasti käyttämään hyväksi aulassa, kolmos- ja neloskerroksissa jne.
Philips Arenalla Atlantassa esim. yksi isoista seinistä oli takavuosina pääsponsorin käytössä, eikä jättimäisen skriiniseinän viesti varmasti mennyt ohi keneltäkään. Sama koskee pelivalmistajia jne.
Tosin, edelleenkään halli ei ole oma joten en tiedä miten halliyhtiöt tilanteeseen suhtautuvat.
Lähetä kommentti