lauantai 12. syyskuuta 2009

Kymppikerho

Ei, nyt ei puhuta Mile High Clubista, vaan lätkästä.

Palloseuralla on tänään mahdollisesti kauden, jopa kokonaisuus huomioiden, tärkein peli. Tämän lauantai-illan peli määrittelee pitkälti sen suunnan, paljonko tulevissa peleissä on väkeä, kausikorteilla ja irtolipuilla.

Jos halli on täynnä, ei luulisi olevan hirveän vaikeaa myydä sille väkimäärälle pelin aikana kausikortteja, lippupaketteja tai vain liput seuraavaan peliin. Toivottavasti nämä kuviot on suunniteltu valmiiksi ja näemme tänään jonkin koukun, jolla ihmiset saadaan hallille vielä uudelleen.

Minä odotan, tai itse asiassa oletan, tämän päivän pelin kuuluvan ehdottomasti kymppikerhoon. 10.000 katsojan rajan täytyy mennä rikki. Miksi?
  • Kausi päättyi suurimpaan mahdolliseen hypeen ja täyteen halliin, jossa ihmiset olivat mahdollisesti ensimmäistä kertaa koko seuran historiassa oikeasti pukeutuneet teemaan.
  • Tämä on ensimmäinen kotiottelu tuon hypen jälkeen. Ottelua on voitu myydä koko pitkä kesä.
  • Peli on lauantaina. Paras päivä. Ei ihan paras aika, joka olisi klo 19, mutta hyvä tämäkin.
  • Vastaan tulee Jokerit, joka on varsinkin Palloseuran menestysvuosina ollut lempivastustaja.
  • Ensimmäisestä runkosarjapelistä tuli voitto.

Mitä muuta voisi olettaa vaadittavan täyteen halliin? Mielestäni nykyisen toimitusjohtajan ei tule millään selityksillä hyväksyä sitä, jos yksikin lippu jää tänään myymättä. Ei henkilökunnalle, eikä myöskään itselleen. Hallin pitäisi olla tänään täynnä!

Jos halli ei ole täynnä, kuulemme taas seuraavat selitykset, jotka ovat vain selityksiä, ei oikeita syitä:

  • Ne veneet ovat vesillä. Näin nätti ilmakin. Syksy on ollut niin hieno, että ei kukaan tule vielä peliä katsomaan. (Olihan futistakin katsomassa täysi stadion, joten pohja pois tältä selitykseltä.)
  • Irtolipun hinnan nosto on ollut liian iso. Käsittelymaksukin peritään. (Jos yksikin myyjä sanoo myymänsä tuotteen hinnan olevan liian kova, hän ei tule koskaan onnistumaan tuotteen myynnissä. Yksittäisen lipun hinta on vieläkin liian halpa.)
  • Turkulaiset tulevat vain menestyksen perässä katsomoon. (Vaikka keväällä ei pelattu seitsemättä finaalia Turussa, halli oli täynnä.)
  • Kaikki muut aikaisemmat selitykset haluamassanne järjestyksessä. (Torpeedoin ne kaikki tarvittaessa.)

Jos halli ei ole täynnä, oikea syy on se, että me emme osanneet.

Minä en usko, että kyseisiin selityksiin joudutaan, vaan tänään ollaan kymppikerhossa. Siihen tarvitaan kuitenkin myös Sinua. Jos et ole vielä ostanut kausikorttia, tai edes irtolippua illan peliin, tee se nyt.

Me näimme keväällä, että jääkiekkoviihteelle on Turussa tilaus. Joukkue on mahdollisesti paremmissa lähtökuopissa kuin viime vuonna. Hype on pinnan alla, päästetään se ulos jo nyt, niin saadaan alkaneesta kaudesta yksi seuran historian värikkäimmistä, tai siis oikeammin mustavalkoisimmista.

Eilen avasin uudenkarhean retropaidan pussista. Tänään tuo musta pelipaita on lupausteni mukaan päällä. Toivottavasti sinäkin uskallat tunnustaa väriä. Ei se satu. Se vaatii vain rohkeutta.

[ Aiheeseen liittyen: Towel Power / Mielenkiintoinen ilmiö / Halli täyteen lauantaina / Faneja vai katsojia / Lätkä taantumassa / Kaikki hyvä loppuu aikanaan ]

BTW Nikkola jatkaa liveblogeja tontillaan. Hieno homma. Niitä tulee kauden aikana luettua, kun kaikkiin peleihin ei millään ehdi, niiden alkamisaikojen vuoksi. Hienoa, että joku viitsii kirjoitella liveblogia, jonka varmasti voisi myös tuotteistaa. Erätaukostudiot täytyy käydä erätauolla lukemassa kännykällä.

9 kommenttia:

Kunto Kortilla kirjoitti...

Lisätään syyksi vielä Turun Sanomien tarjous, kaksi yhden hinnalla.

Hinta ei voi siis missään tapauksessa olla selitys.

Ja onnittelut Nikkolalle pressiboksiin. On tuo Facebook jännä, kun sitä kautta pysyy ihmisten syntymäpäivissäkin ajan tasalla.

Salille, suihkuun ja menoksi...

Kunto Kortilla kirjoitti...

Huomioita pelistä:
- minut oli tiputettu Ykkösketjusta vilttiketjuun, kun ei ollut kuorta Business Clubissa, vaikka meiliä tulikin.
- ei ole kymppikerhoa. Ihmetellään myöhemmin.
- tepsi on parempi.
- jokerien nimilaput ovat kutistuneet hassuiksi
- ihan hyvä fiilis ja kannustus kauden avaukseksi
- uusi frisbeekisa hyvä juttu
- varamiespalvelun mainokset hyviä
- castlen ryyppymainos kyseenalainen

nyt komas erä...

Anonyymi kirjoitti...

On se Sami vaatimaton, kun ei maininnut oman firmansa hienoa esittelyä alkuvideossa :)

Jari Nikkola kirjoitti...

Matsibussissa väki oli melko mehuissaan Tepsin voitosta. Hyvä niin, vaikka ei seura ihan kauheasti itseään tunnu tyrkylle tuovan vieläkään. En ymmärrä, onneksi ei tarvitsekaan ymmärtää.

Kunto Kortilla kirjoitti...

Eikö alkuvideo ollutkin hyvä?

Jäin ihmettelemään taas myymisen vaikeutta. Nykyihminen harviin ostaa mitään, jos ostopäätöksen tekoa ei tuoda nenän eteen.

Yritettiinkö tuolle 7+ tuhannelle ihmiselle myydä
A) kausikortteja
B) lippupaketteja seuraaviin otteluihin
C) lippua seuraavaan otteluun

Mainostettiinko seuraavaa kotiottelua?

Jos saat 7.000 ihmistä ensimmäiseen otteluun, miksi tyydytään odottamaan, että he tulisivat joskus uudelleen?

Ajatellaan kuntokeskusalaa. Saattaa olla että olemme poikkeuksia, mutta jokaiselta keskuksessamme vierailevalta otetaan yhteystiedot ja he saavat vähintään yhden puhelinsoiton vierailun jälkeen, koska me haluamme vierailijan asiakkaaksemme.

No ehkä me teemme myynnistä vaikeampaa kuin se sitten on...

Anonyymi kirjoitti...

Torstain Ilves-peliä mainostettiin videotaululla pari kertaa. Kuulutuksissa ei tainnut olla pelistä mainintaa.

Tämä on tosiaan Tepsin mahdollisuus MYYDÄ ja nousta takaisin liigahuipulle suurten joukkoon!

Kunto Kortilla kirjoitti...

En sattunut vilkaisemaan taululle kun mainosta näytettiin.

Oliko mainoksessa jokin koukku, jolla asiakkaan olisi saanut jo hallilta ostamaan lipun Ilves-peliin?

Mainostettiinko mahdollisuutta ostaa kausikortti hallilta tai edes seuraavana päivänä? "Hyvitämme ostamasi lipun hinnan, kun ostat kausikortin nyt"

Selvät massamarkkinoinnin ongelmat nähtävissä. Luotetaan isoihin ja kalliisiin mainosvälineisiin ja jätetään samalla paljon ilmaisia käyttämättä.

Anonyymi kirjoitti...

Mitään varsinaista koukkua ei tuossa ilves-pelin mainostamisessa ollut. Siis sitä samaan kuin viime vuonna.

Tuossa mainitsemassasi ideassa lipun hinnan hyvittämisessä kausaria ostettaessa olisi kyllä järkeä. Toivottavasti joku saa aikaiseksi muutosta torstaihin mennessä. Ilmeisen paljon tämä asia kun kiinnostaa ja aiheuttaa palautetta täällä kuluttajan päässäkin.

Kunto Kortilla kirjoitti...

Kertalipun hinnan hyvittäminen on ihan perinteinen myyntikoukku. Me olemme käyttäneet sitä vuosikausia. Näitä koukkuja on maailma pullollaan. Ei tarvitse kuin valita.

Katsotaan, josko huomenna kirjoitan yhdestä myyntimallista.

Jos myyjä vain istuu ja odottaa, odottavan aika on todella pitkä. Oikea myynti on kovaa työtä. Siinä ei ole aikaa odotella. Valtaosa suomalaisista myyjistä on ainoastaan hyviä odottamaan, jos joku tulisi ostamaan. Sitä sitten kuvitellaan myymiseksi.