keskiviikko 24. marraskuuta 2010

Markkinointi on turhaa

Markkinointi on totaalisen turhaa silloin, kun ei pysty vastaamaan huutoonsa. Keskustelin eilen erään kuntokeskusalalle kotisivupalikkaa tarjoavan tahon kanssa. Esittelivät, kuinka eräs kuntokeskus on saanut palikan kautta vaikka kuinka paljon uusia asiakkaita. Näyttivät tilaston, jossa oli 423 kolaamatonta yhteystietoa.

Mietin heti, että kyseinen keskus tarvitsee apua. Ensin konsultointiapua ja sen jälkeen myyntihenkilökuntaa. Kysyin, onko heillä tosiaan yli 400 yhteystietoa hoitamatta. On. Syy oli siinä, kun olivat luvanneet asiakkaille jonkin kuntokartoituksen ja nyt omistajien kädet ovat täynnä näiden kartoitusten kanssa. Eivät ehdi olemaan uusiin asiakkaisiin lainkaan yhteydessä.

Kiinnitin kuulema väärään asiaan nyt huomiota. Enkö aina? Tuo on 200 työtunnin projekti.

Kirjoita ylös: Ensivaikutelman voit antaa vain kerran.

Miksi markkinoida, jos ei pysty vastaamaan huutoonsa?

Kirjoita ylös: Varaudu siihen, että markkinointisi toimii.

Törmäsin Facebookissa kaverin turhautumiseen. Joku on saattanut nähdä tämän mainoksen:



Mahdollisesti juuri mainoksen innoittamana kaverini
metsästi Blåkläderin työvaatteita, jo toisesta paikasta löytyi joku kenen kautta niitä pystyi tilaamaan. Mallikin oli nähtävillä.
Tuosta statuspäivityksestä aloitettiin. Kaikki tuntui olevan kohdallaan. Statuksen päivitys kuitenkin jatkui seuraavasti:
Teemana tuntuu olevan: tehdään hyviä tuotteita, laitetaan pystyyn pirun iso mainoskampanja, tehdään hienot kuvastot mistä poikkeuksellisesti löytyy myös hinta! Sitten tehdään Turun alueelle 3 myymälää joista 1 on sähkötukku mistä ei voi ostaa mitään ilman tilin tekoa, toisesta löytyy lappu "Loput Blåkläderit 30 % alennuksella", kolmas ei saa annettua tavaraa varastosta kun pomo on Helsingissä eikä kellään muulla ole varaston avainta... Hyvin menee, tällä tavalla se markkinaosuus kasvaa kohisten!
Ok, ei ehkä mennyt ihan niin kuin maahantuojan toimistolla joku markkinointinikkari oli ajatellut. Minua ihmetytti tuo 30% alennus. Kertooko se sittenkin siitä, että tuotteet eivät ole hintansa arvoisia, vaiko vain siitä, että tuotteet eivät ole liikkuneet oletetusti. Muitakin selityksiä varmaan on. {Edit klo 12:16:} Tuotteet olivat loppuunmyynnissä. Siksi alennus. Syytä loppuunmyyntiin emme tiedä.

Kirjoita ylös: Tee henkilökunnalle varaston avaimesta kopio.

Kaverini oli ollut yhteydessä maahantuojaan. Ilmeisesti kyseisten vetimien markkinat keskittyvät vahvasti pääkaupunkiseudulle, koska status päivittyi vielä seuraavalla kommentilla:
Suomen pääkonttorin ohje oli: Tule tänne Vantaalle (Espooseen?, en muista enää) katsomaan malleja niin voidaan tilata. Toki! Varmasti lähden ajamaan 300 km yksien housujen takia.
Mitä luulette, millaisen kuvan kaverini sai mainostetuista työasuista, kokeilematta?

[ Aiheeseen liittyen: Markkinoinnin sudenkuoppaMainoksen tarkoitus ]

BTW Olettehan te nähneet, mitä Mona Lisalle tapahtui viikon Jenkkireissun aikana:

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Täysin samaa mieltä taas Samin kans.
RRRäpsä.
Sanotaan nyt vaikka niin, että Tampereella näytti eilen joulun tulleen etuajassa tai ainakin lahjoja jaettiin raumalaissill. J.Laaksonen olis sanonu "kiss, kiss, älä lähde sinne".
Harmi, ku on vielä oman kylän poikii, tais Jortikka murjaista, ennenkuin kolahti omaan nilkkaan.
Tää on tätä, nykypäivää.
Hyvää Joulunodotusaikaa !

Sami Hurme kirjoitti...

Soittivat minulle eilen Blåkläderiltä. Juteltiin tovi niitä näitä.

Lupasin laittaa tänne ylös ne paikat, joista Turussa saa ostettua Blåkläderin asuja. Soittaja kertoi lähettävänsä tiedot sähköpostilla. Ei ole tullut, vaikka kerroin päivittäväni blogin soiton vuoksi heti illalla, kun pääsisin takaisin Turkuun. Se oli siis eilen.

Jäin eilen oikein miettimään, että miksiköhän minulle soitettiin. Soitettiinko sen vuoksi, että sosiaalista mediaa pitää kuunnella ja siihen pitää reagoida? Se on kuulema muotia. Hyvä niinkin, koska suurin osa yrityksistä ei tee edes sitä.

Nyt tuollaisenaan puhelusta ei ollut oikeastaan mitään hyötyä. Toki minun silmissäni yrityksen johdon toiminta kohentui ja mahdollisesti myös jonkun tämän lukevan silmissä. Voi myös olla, että teksti aiheutti yrityksen sisäisiä keskusteluja. Mahdollisesti myös jälleenmyyjissä.

Hyvä niin. Minä olisin ehkä kysynyt ystäväni puhelinnumeroa tai pyytänyt välittämään vaikka soittopyynnön ja pyrkinyt keskusteluyhteyteen hänen kanssaan.

Blåkläder voi nyt halutessaan itse kirjoittaa ne yhteystiedot tänne, jos haluaa. Olisin minäkin voinut promota ruoskimisen jälkeen.

Sami Hurme kirjoitti...

No nyt ne osoitteet tulivat:

Yksityiset/Yritysasiakkaat
 
 
K-rauta Kuninkoja Raisio/Turku, Itäniityntie 9 Raisio

Turun Kone-Rent ,Kärsämäentie 3 Turku
 
Yritysasiakkaat
 
Onninen Turku, Fiskarsinkatu 2 Turku
 
Onninen Raisio, Allastie 4 Turku
 
Uusia jälleenmyyjiä tulee ensi vuonna Turun alueelle lisää, tiedot päivitetään Blåkläderin kotisivuille.

Sami Hurme kirjoitti...

Heittäkää ideoita, miten tällaisiin juttuihin voisi/tulisi reagoida.