tiistai 16. marraskuuta 2010

Ilmainen Wi-Fi

M&M Kuntotalossa on ollut ilmainen w-lan niin kauan kuin olen tiennyt sellaisen mahdollisuuden olemassaolosta. Meillä on ollut mahdollisuus päästä verkkoon jo paljon aikaisemmin kuin w-lan -valmiuden omaavat mobiilipäätteet alkoivat todella yleistymään. Asiakaskäyttöön tarkoitetut koneetkin ovat toimineet langattomassa verkossa. Asiakaskäyttöä varten meillä on aina ollut oma Elisan nettiliittymä. Yrityksen sisäistä verkkoa ei kannata koskaan jakaa asiakkaille.

Minulle on ollut jo kauan itsestään selvää, että asiakkaille tulee tarjota veloituksetta mahdollisuus päästä nettiin myös omilla laitteillaan. Nyt tuon saman pitäisi olla itsestään selvää jokaiselle yrittäjälle, joka on kuluttajien kanssa tekemisissä. Tuohon on monta syytä. Kerron ensin tärkeimmän syyn - paikannuspalvelut.

Paikannuspalvelut ovat vasta tulossa Suomeen. Suosituin palveluista näyttää tällä hetkellä Suomessa olevan Foursquare, joka näyttää jättävän Gowallan taakseen. Näin näyttää olevan myös Yhdysvalloissa. Ruotsissa taas kuulemani mukaan Gowalla on selvästi Foursquarea käytetympi. Jos et ole kuullut kummastakaan, ei hätää. Olet varmaan jo kuullut Facebookista. Facebook Places tulee räjäyttämään pankin paikannuspalveluissa. Palvelu toimii jo Yhdysvalloissa, Briteissä ja Japanissa. Olen jo testannut sitä, kun se tuli iPhone aplikaation päivityksessä, Floridassa ollessani. Sekä Foursquarea että Gowallaa olen käyttänyt säännöllisesti jo jonkin aikaa.

Miksi paikannuspalvelujen tulisi kiinnostaa kuluttajamarkkinoilla häärääviä? Paikannuspalvelussa käyttäjä kirjautuu sisään kohteeseen. Esimerkiksi tullessaan kuntoilemaan M&M Kuntotaloon, hän kirjautuu sisään M&M:lle palvelussa. Moni palvelujen käyttäjistä on linkittänyt kirjautumisensa Facebookiin tai Twitteriin, josta kaverit näkevät, missä palvelun käyttäjä liikkuu. Facebook Places -palvelussa kirjautumiset näkyvät aina automaattisesti kaverien seinällä. Kirjautumisen yhteydessä voi samalla kertoa ja vinkata muille kohteesta, tuotteista, palvelusta, mistä tahansa.

Hirvittävän suuri markkinointipotentiaali! Jokainen kirjautuminenhan on pieni mainos. Jos joku kavereista käy paljon jossakin paikassa, sen paikan tai palvelun täytyy olla hyvä, eikö? Näen nämä kirjautumiset jopa tärkeämpänä kuin yrityksen Facebook-sivun tykkääjien määrän. Jos tuote on kunnossa, näissä kirjautumisissa  saattaa vilistä paljonkin yritystä markkinoivia lauseita ja suosituksia - Ihan ilmaiseksi.

Jotta kirjautumiset olisivat sinun yrityksessäsi mahdollisimman helppoja, pitää tarjota nettiyhteys. Voit vaikka laittaa yhteytesi aloitussivuksi oman yrityksesi kirjautumissivun edellä mainituissa paikannuspalveluissa. Tämän mahdollisuuden lisäksi asiakaspalvelusi paranee. Jonotusajat lyhenevät. Tai siis ne tuntuvat asiakkaan mielestä lyhenevän, koska asiakas voi surfata odotellessaan. Etuja on vaikka kuinka. Haittoja en keksi yhtään.

Mikäli omistat kahvilan tai ravintolan, ilmainen nettiyhteys olisi pitänyt olla jo eilen. Tai itse asiassa jo aikoja sitten. Minäkin valitsen välillä kahvipaikan ilmaisen yhteyden perusteella. Starbucks tarjoaa sellaisen. Moni lounasruokailija saattaa tehdä saman valinnan. Jos sinulle tuli nyt mieleen ne asiakkaat, jotka tulevat hengaamaan paikkaasi vain ilmaisen netin vuoksi, olet ihan väärällä alalla. Suosittelen alan vaihtoa heti. Ihan heti. Vaihda johonkin, jossa ei tarvitse olla lainkaan kuluttaja-asiakkaiden kanssa tekemisissä. Ihan totta!

Mikäli vielä et ole tarkistanut, löytyykö oma yrityksesi edellä mainituista palveluista, tee tarkistus nyt. Pidä myös huoli siitä, että tuotteesi on kunnossa. Mikäli se ei ole, sosiaalisen median välineet voivat tuhota elinkeinosi. Se voi tapahtua nopeastikin, jos et ole varuillasi ja valmiina vastaamaan asiakkaiden viesteihin uudessa ympäristössä.

On tietysti totta, että paikannuspalvelut houkuttelevat vasta minun kaltaisiani aikaisin asioista kiinnostuvia. Yritin jo kovin ladata uutta yhteisöpalvelua - Path - puhelimeeni, mutta ainakaan vielä se ei onnistunut suomalaiseen puhelimeen. Tuo uusi palvelu on mielenkiintoinen, koska ystäväpiiri on rajattu 50 ystävään. Paikannuspalveluissa on varmasti kehitettävää, mutta joka tapauksessa niistä tulee arkipäiväisiä. Ei ehkä huomenna, mutta kohta.

Veikkaan, että olemme ainoa kuntokeskus Suomessa, jonka ovessa on Foursquarelta tullut tarra, joka kehottaa kirjautumaan sivullemme Foursquaressa. Saattaa olla, että muunkaan alan yrityksien ovista tai ikkunoista ei löydy tuota tarraa. Tehdäänkin niin, että joulujuhlissa palkitaan se henkilö, joka on M&M Kuntotalon Mayor tuona päivänä. Jos et tiedä, mitä se tarkoittaa, kirjaudu Foursquareen ja ota selvää.

{Edit @ 8:15 local time}
Törmäsin sitten vielä illalla Googlen uuteen paikannuspalveluun - Hotpot. Palvelu ei toimi vielä suomeksi, mutta lontooksi kyllä. Kirjauduin (tietysti) palveluun ja testasin, mitä palvelu kertoo Fort Lauderdalen ravintoloista. Ravintolatähdillä tullee olemaan ehkä suurtakin merkitystä varsinkin turistikohteissa. M&M Kuntotalon voit arvioida tästä.

[ Aiheeseen liittyen: Foursquare - Mikä se on? / Twitter alkaa hahmottumaan / Facebook - Kyllä nykyään on helppoa ]

BTW Kaikki eivät osaa Jenkeissäkään. Eräs liike Aventura Mall'ssa, Floridassa, on nimenyt oman verkkonsa seuraavasti:
Don't steal wifi, cheepo!
Älä varasta verkkoa, krokotiili!
Iso moka. Onnea vaan muulle asiakaspalvelulle. Jos joku tulee liikkeesi eteen vain surffaamaan, hän on silti potentiaalinen asiakas. Hän voi ihan hyvin tulla joskus ovesta sisään ostoksille. Tuo viesti ei kuitenkaan ole kovin kutsuva.
Ai ihmettelit tuota korokotiilia? Cheepo ei tarkoita varsinaisesti krokotiilia. Se sopii hyvin Floridasta kertovaan juttuun, kun se samalla tässä yhteydessä tarkoittaa pihiä, jota myös tuo cheepo tarkoittaa. Mieti krokotiilin olemusta. Krokotiilin raajat ovat niin lyhyet, että ne eivät koskaan ylety taskuihin, kun pitää maksaa jotain.

8 kommenttia:

Petri kirjoitti...

Tuon nettikulttuurin ymmärtäminen on kyllä käsittämättömän metsässä tässä maassa. Kahvila, jossa asiakas viettää kahvikupillista pidemmän ajan voi saada samalta asiakkaalta tuplaliikevaihdon vain siksi, ettei hänen tarvitse poistua.

Työmatkoilla tuo on erinomaisen tärkeää, liikkuvasta netistä huolimatta langattomien nopeus houkuttaa ja silloin paikka tulee valittua tuon tarjonnan perusteella, jos netistä pitää jokin tieto kaivaa sillä sekunnilla.

Hauskin ero on siinä, että Helsingissä minua on pyydetty poistumaan kahvilasta, jossa istuin koneeni kanssa. Sain jäädä, kun pyysin uuden kahvin, mutta olisiko kannattanut kysyä ensin, että haluanko uuden kahvin vai haluanko poistua. Ei tarvitse minun ärsyttävää naamaani tuossa paikassa enää palvella.

Vastakohtana edelliseen on Karviossa (tarkista kartalta, miten syrjässä se on) pyörivä kahvio, jonka omistaja kysyi erikseen, että tarvitsenko siellä ollessani ilmaista nettiä. Perusteluna oli kuulemma se, että kuin taikaiskusta nettiä käyttäville asiakkaille menee äkkiä se toinen ja kolmaskin kuppi kahvia pullineen, joten palvelun tarjoaminen on heille nykyään myyntiä lisäävä itsestäänselvyys.

Paikannuspalveluissa odotan vielä sitä toista aaltoa. Kun asiakas kirjautuu esim. ostoskeskukseen, voi hän saada kirjautumisensa iloksi etuja, tarjouksia tai lisäiloa ostoskeskuksen myymälöistä. M&M:lla sisäänkirjautuneelle tarjottava edullisempi pirtelö voi olla ratkaiseva houkutus ennaltasuunnittelemattomaan ostoon.

Huvin vuoksi noita palveluita ei kuitenkaan kauaa käytetä, joku hyöty niistä on käyttäjällekin oltava. Pelkällä pormestari-tittelillä ei montaa viikkoa hymy leveänä pysy.

Sami Hurme kirjoitti...

Petri on taas asian ytimessä.

Eräs Turussa työkomennuksella ollut hessu parkkeerasi asuntoautonsa salimme eteen yöksi, koska silloin hän pääsi käyttämään wlaniamme. Ihan vapaasti, varsinkin vielä tässä tapauksessa, kun hessu kävi muutamaan kertaan vielä treenaamassakin. Olihan hän parin metrin päässä kuntosalista.

Olen pariin otteeseen jo hyödyntänyt paikannuspalveluetua, Aventurassa ja Town Centerissä. Edut ovat ne, jotka nimen omaan saa ihmiset toimimaan, mutta tärkeämpi juttu on se, kun voin hakea palvelusta esimerkiksi lähellä olevat
ravintolat ja katsoa, mitä niistä ovat asiakkaat kirjoittaneet.

Sami Hurme kirjoitti...

Ai niin, Google tarjoaa nyt täkäläisten pyhien ajan muutaman lentoyhtiön koneissa ilmaisen wlanin. Varmasti vaikuttaa ainakin muutamaan yhtiön valintaan.

Hotellit ovat oma juttunsa. Yksi syy, miksi me olemme aina samassa hotellissa on ilmainen nettikaapeli huoneessa ja ilmainen wlan altaalla tai rannalla makoillessa.

Sami Hurme kirjoitti...

Lisätään vielä McDonalds Wi-Fi -tarjoajien joukkoon.

Sami Hurme kirjoitti...

Lisätään pakettiin Hampton Inn -hotellit, jotka mainostavat CNN:llä ainoastaan ilmaista nettiään. Lienee selkeä kilpailuvaltti.

Jari Nikkola kirjoitti...

Oletan että Hesellä on ollut asiakas-wlan käytössä jo pitempään? Jos ei, ihmettelen sillä tuoreimman teknologian ja atk-sovellusten kanssahan ketjun tulos on yhtenä tärkeänä tekijänä tehty.

Tosin en tiedä haluanko työstää pekonihampurilaista, ranskiksia, punaista majoa ja näppistä samassa sessiossa mutta kuitenkin.

Sami Hurme kirjoitti...

No nyt pääsin kirjautumaan Path'iin. Eka kuva tuli ladattua Servisairin loungesta, Heathrowlla. Saa nähdä, miten tuo yhteisö herää eloon.

Sami Hurme kirjoitti...

Miten muuten mahtaa olla Hesessä? Kotisivuilla ei ole mainintaa.

Muistan hämärästi, että jokunen vuosi sitten w-lan oli yksi bonuskorttieduista. Voin muistaa ihan harakoita.