sunnuntai 14. marraskuuta 2010

Kumarran Applea

Olimme tänään Fort Lauderdalen rannalla, kuten kaikkina muinakin päivinä, jotka olemme täällä henganneet. Aallot löivät rantaan sen verran, että pari ilmeisen selvää aloittelijaa kokeili nousta laudalla aaltojen päälle. Merenkäynti ei kuitenkaan ollut mitenkään epänormaalia. Vesi oli edellisiä päiviä korkeammalla, joten hotellin rantatuolit olivat vähän aiempaa ylempänä rannalla.

Makoilimme rantatuoleissa kuunnellen meren kohinaa. Lueskelin erästä erinomaista kirjaa, josta lisää myöhemmin. Mukana kassissa oli tietysti kaikki tarpeellinen elektroniikka, jota ilman ei rannalla pärjää. Oli iPad, iPod, iPhone, kamera ja Nokian N900. Kaikkia kun tarvitsee aina välillä.

Yht'äkkiä iso aalto pyyhkäisi ylitsemme. Täysin varoittamatta ja erityisesti täysin pyytämättä ja yllättäen. Ehdin sen verran reagoimaan, että nostin pään kirjasta, kun kohina kuulosti erilaiselta. Sitten alkoi tavaroiden kalastus. Sandaalit menivät aaltojen mukana ja kassi oli täynnä vettä. Onneksi kassi ei ehtinyt lähtemään meren mukana, kuten sandaalit. Vaatteet ja pyyhkeet läpimärkiä. Kaikki elektroniikka kastui. Alkoi nopea kuivaaminen.

Kaikki muut laitteet pimenivät, paitsi Nokian puhelin. Merkki jostakin? Tai itse asiassa iPadin tarkistin ensimmäisenä ja se toimi, joten jatkoin muiden laitteiden tarkistusta. Ensimmäisenä kuivattelun jälkeen tokeni iPod, sitten iPhone. Huokaisin jo helpotuksesta, vaikka kamera ei reagoinut mitenkään. Avasin siitä kaikki luukut ja jätin sen aurinkoon kuivumaan. Näpytellessäni iPadia, se ilmoitti hetken kuluttua, että laitteessa ei ole SIM-korttia. Mitä ihmettä? Kastuiko se sittenkin? No kastui. Kohta näytöllä vilkkui omena ilkeästi ja hetken kuluttua sekin elämä sammui. Ravistelin laitetta ja tulihan aukoista vettä. Kiva juttu. Muutama tuleva blogikirjoituskin huuhtoutui meriveden mukana.

Harmittelin asiaa hotelissa ja tutkin jo eri matkavakuutusteni ehtoja. Yllättävä tapahtuma, joten ymmärrykseni mukaan kärsimäni vahinko olisi ainakin kahden vakuutuksen ehtojen mukaan korvattavien joukossa. 50 euron omavastuun jälkeen ei näyttäisi koituvan vaivaa kummempaa tappiota. Hieman siis valoa tunnelissa.

Lähellä olevassa ostoskeskuksessa, Galleria Mall'ssa on Apple Store. Ajattelin suunnata laitteen kanssa sinne. Olen asioinut siellä lukuisia kertoja. Jos vaikka saisivat laitteen herätettyä. Kerroin laitteen kastuneen. Varasivat minulle henkilökohtaisen ajan jollekin nörtille. Kävin välissä ostoksilla. Palattuani tapaamiseen, nörtti kävi tutkimassa laitetta ja kertoi sen tosiaan kastuneen. Kertoi sen olevan aika harvinaista ja laite tuskin enää heräisi unestaan. Ennen kuin ehdin reagoimaan mitenkään, nörtti ilmoitti vaihtavansa laitteen veloituksetta uuteen!


Siis ilmaiseksi? Enkö joudu maksamaan mitään?


Ihan oikeasti sain uuden laitteen tilalle. Piti vain täyttää paperit ja sain uuden laitteen kainaloon. Aivan uskomatonta! Olin varautunut uuden ostoon. Ei tullut edes mieleen, että laite menisi takuuseen, jos kastelen sen. Eihän se ollut mitenkään Applen vika. Applen ei olisi tarvinnut korvata laitetta, mutta he korvasivat sen silti. Sanat loppuvat! Toki olen ostanut juuri tuosta liikkeestä paljon tavaraa ja se näkyy nimelläni heidän rekisterissään, mutta silti.

Mietin jo vakuutusehtoja tutkiessani, että jos en kerrokaan laitteen kastuneen. Kerron sen vain pimentyneen. Unohdin sen kuitenkin samantien, koska minusta ei vain ole siihen. Vahingot kärsitään kuten kuuluu. Ehkä tämä oli taas palkkio rehellisyydestä. Ehkä tämä oli sitä hyvää karmaa.

[ Aiheeseen liittyen: Apple Store palvelee ]

BTW Olettehan nähneet tämän videon, jonka Domino's pizzan tyytymätön asiakas sai, kun ketjun eräs piste mokasi pahasti ja asiakas avautui asiasta Twitterissä. Eräänä myrskyisänä iltana, huhtikuussa 2009, Amy Ravit Korin tilasi pizzan Domino's'lta. Pizzan saapuminen kesti yli tunnin ja toimitettu pizza oli väärä. Hän esitti negatiivisen kehunsa Twitterissä. Some-valveutunut Ramon De Leon, joka omistaa monia Chicagon alueen Domino'seja, vastasi tweettiin tunnin päästä, pahoitellen tapahtunutta. Ramon ei kuitenkaan jättänyt asiaa tuohon, vaan lähetti edellä linkatun videon Amylle sekä vielä myöhemmin tusinan ruusuja. Näin virheen voi korjata voitoksi. Apple tosin korjasi minun virheeni. Se oli vielä hienompi ele.

7 kommenttia:

Petri kirjoitti...

Oho, erinomaisen erilaista. Suolavesi on varsin armotonta kaikille sähkölaitteille, joten vakuutuksesta sitten vain hakemaan uusia vempaimia.

Mietin hetken tuota Applen toimintaa. En tiedä talon sisäisestä ohjeistuksesta, mutta ilmeisesti tapauskohtaisesti moisen markkinointitempauksen saa tehdä pienellä harkinnalla. Markkinointiahan tuo on ja parasta sellaista, parempaa viestiä ei yrityksen toiminnasta oikeastaan edes keksi ja tällainen sana leviää varmasti. Ja itsekin olet varmasti entistä sitoutuneempi ko. lafkan toimintoihin ja tuotteisiin jatkossa. Turussa on tosin ehkä turha tosin odotella tuollaista... Tai sitten odotukseni ovat liian alhaalla :)

Väärin on helppo palvella, mutta sen korjaus vaatii jo luovuutta. Muistan joskus matkapuhelinliikkeessä työskennellessäni vieneeni huolletun puhelimen henk.koht. asiakkaalle kotiin, kun huolto venähti ikävästi ja asiakkaalla alkoi matka ko. viikonloppuna. Reisille meni siis huoltoaikataulun kanssa, mutta tuo kotiintoimitus sai asiakkaan varmasti unohtamaan ongelmat huollon kanssa.

Anonyymi kirjoitti...

Paljonko Amerikan reissulta saa tuoda tullivapaasti kamaa Suomeen?

Onko siinä jokin tarkka rahallinen arvo vai onko joku liukuva arvo suhteessa matkan pituuteen? Esim. viikon reissu ja saat tuoda 1000 eurolla, kaksi viikkoa ja 1500 eurolla jne.?

Sami Hurme kirjoitti...

En ota mitään tilauksia vastaan, sorry!

430 euroa on raja. Tällä hetkellä siis jotain 600$. Matkan pituudella ei ole mitään merkitystä.

Anonyymi kirjoitti...

Hola =) mitä, emmekö ole saamassa tuliaisia... ;)
Kyllä sulle S aina sattuu ja tapahtuu...jos ei oo tulivuori purkautunut, niin ainakin tsunamia pukkaa....

Kiva, jos N900 ei hyytynyt...

Sami Hurme kirjoitti...

Vaikka sattuu ja tapahtuu, ne yleensä kääntyvät parhain päin. Siksi en juurikaan murehdi tapahtumia.

Olen pullottanut teille auringonvaloa. Jos sitä ei oteta pois turvatarkastuksessa, niin sitten saatte sitä. Taitaa olla tarpeen marraskuisessa Suomessa.

Anonyymi kirjoitti...

mies joka ei lomaa kaipaa,hehkuttaa
koko ajan floridan lämpöä ja aurinkoa:)

Sami Hurme kirjoitti...

Hmm... Nyt Anonyymin kannattaa tutustua tarkemmin juttuun, josta mahdollisesti on vetänyt johtopäätöksiään. Itse asiasta taitaa olla kommenttia aika monessa kirjoituksessani.

Tänäkin vuonna olin kesälomalla nyt, en kesällä. Näin olen toiminut jo vuosia.