On pitänyt jo pitkään tutustua yhteen uusimmista mikroblogipalveluista nimeltään Foursquare. Olen törmännyt ajoittain palveluun eri yhteyksissä, varsinkin Twitterissä, mutta en ollut aikaisemmin "ehtinyt" tutustumaan palveluun. Nyt Anonyymi mainitsi sen edellisen kirjoituksen kommenteissa, joten tutustuin ja kirjauduin palveluun.
Olen Twitterissä seurannut, kuinka esimerkiksi Sebastian Bach näyttää käyttävän palvelua säännöllisesti. Hänen päivityksensä näkyvät Twitterissä. Noiden päivitysten johdosta olin jo luonut itselleni mielikuvan palvelusta, jossa varsinkin hyvän tuotteen ja palvelun omaavat yritykset voivat lisätä merkittävästikin asiakasvirtaa. Olin mielestäni osunut mielikuvassani oikeaan.
Pidän itseäni - ja sen myötä edustamaani yritystä - keskivertoa kiinnostuneempana tällaisia sosiaalisen median mahdollistamia palveluja kohtaan. Olemme olleet kohtalaisen aktiivisia täällä blogosfäärissä, Facebookissa, Twitterissä ja YouTubessa, joten Foursquare on looginen jatkumo aktivoitua.
Haluan, että yrityksemme on esillä mahdollisimman monessa yhteydessä. Uskon tuotteeseemme ja palveluumme niin vahvasti, että uskallamme olla esillä. Ainakaan meidän alalta ei tunnu löytyvän yhtä aktiivista toimijaa.
Mikä sitten on Foursquare? Ja miksi me aktvoiduimme sinne?
Foursquare on Twitterin kaltainen mikroblogipalvelu, joka hyödyntää käyttäjän tilapäivityksiin käyttäjän päätelaitteen, yleensä älypuhelimen, sijaintitietoja. Sijaintitietojen perusteella käyttäjä saa palvelussa listan lähistöllä olevista paikoista, yrityksistä ja palveluista, joihin käyttäjä voi kirjautua sisään. Siis kertoa muille käyttäjille olevansa juuri siinä paikassa juuri nyt.
Sisään kirjautuessaan käyttäjä voi kertoa 140 merkillä, mitä hän tekee kyseisessä paikassa. Muut käyttäjät näkevät tekstin ja sen lisäksi karttalinkin kyseisestä paikasta. Käyttäjä voi antaa paikasta jonkin erityisen vinkin muille käyttäjille. Esimerkiksi jossakin ravintolassa kannattaa ottaa nimen omaan talon kastiketta salaattiin, koska se on poikkeuksellisen hyvää.
Käyttäjät saavat päivityksistään palkintoja, kunniamerkkejä, joka tekee palvelusta pelimäisen. Henkilökohtaisesti en innostu merkkien keräilystä, mutta varmasti sekin palvelee tarkoitustaan ainakin jonkin käyttäjäryhmän aktivoimisessa.
Suomessa palvelulla lienee vielä aika vähän käyttäjiä, mutta mikäli hallinnoit sellaista palvelua tai yritystä, joka on jo kirjattu Foursquareen - tai pitäisi olla - käy hakemassa oikeudet kyseisen paikan tietojen hallinnointiin. M&M Kuntotalo oli jo siellä, joten laitoin hallinnointihakemuksen menemään. Ainakin minun täytyy päästä muuttamaan sivumme karttalinkki, koska se osoittaa väärään paikkaan.
Kun saan hallinnointioikeudet, voin palvelun kautta tehdä erityisiä tarjouksia palvelun käyttäjille. Palvelussa on mahdollisuus jakaa voittoja vaikka joka viidennelle, tai kymmenelle ensimmäiselle, tai kirjauduttuaan sisään tietyn määrän kertoja tietyssä ajassa. Hyviä mahdollisuuksia esimerkiksi kuntoiluun kannustamiselle. Moni keskus käyttää tähän tarrojen tauluun liimaamista. Voisiko tällainen portaali olla nykyaikaa?
Voin kertoa erityisistä tapahtumista joko yrityksessäni, tai jossakin muualla, esimerkiksi yhteistyöyrityksessä. Voin vaikka järjestää kilpailun, jossa saa esimerkiksi vapaalippuja eri yhteistyöyrityksistämme. Yritys voi vaihtua vaikka kolmen tunnin välein. Saamme samalla promottua yhteistyöyritystemme jäsenetuja omille jäsenillemme. Mikäli olet kiinnostunut tuomaan omaa tuotettasi esille kauttamme, ole yhteydessä.
Voin palkita uskollisimpia asiakkaita ja miksei myös ensikertalaisia. Uskollisin palvelua käyttävä asiakas on palvelussa kohteen pormestari. Pormestarin paikasta voi tehdä erityisen tavoitellun antamalla kulloisellekin pormestarille erityisetuja. Yritä syöstä minut pois pormestarin pallilta. Saman voi tehdä myös ensikertalaiselle. Kirjautumalla ensimmäistä kertaa palvelussa yritykseemme sisään, saa palkinnon.
Mahdollisuuksia palvelun käyttöön on monia. Voisimme hyvinkin järjestää tuolla vaikka M&Mazing Race -kilpailun, joka perinteisesti kuuluu henkilökuntamme joulujuhlaverryttelyyn. Pelin henki voisi olla esimerkiksi se, että kuka nopeimmin liikkuu yhyeistyöyrityksestämme toiseen.
Kokonaisuutena mielenkiintoinen palvelu, jossa hyvät yritykset saavat varmasti suurtakin hyötyä palvelun käyttäjämäärien kasvaessa. Facebook- ja Twitter-linkitykset tuovat lisämahdollisuuden yritysnäkyvyyteen, joten yhdenkään yrittäjän ei ole syytä jättää tätä mikroblogipalvelua huomiotta. Olet siinä mukana, halusit tai et, jos sinulla on osoite, jossa toimit.
[ Aiheeseen liityyen: Facebook - Kyllä nykyään on helppoa / Twitter alkaa hahmottumaan / TPS sinunkin tuubissa ]
BTW Seuraavassa some-jutussa kerron, mitä ihmettä näen Twitterissä. Miksi se koukuttaa ja miksi se on minusta ihan järjettömän hyvä media. Miten valikoin, mitä seuraan ja mitä en seuraa ja miksi. Mutta nyt aletaan valmistautumaan DBTL-festariin, josta on tulossa taas päivittäistä katselmusta. Tiistaina avataan festarikirjoitus ennakkokatsauksella. Pysykää taajuudella.
5 kommenttia:
Nokialle sen verran vinkkiä, että tehkää nyt ihmeessä tähänkin applikaatio. iPhonen app on ihan herkullinen käyttää.
Samalla lisäisin toivelistalle TweetDeckin ja/tai Twitterrificin.
Tämä palveluhan on loistava kertomaan, kuka kavereista on juuri nyt samassa paikassa, baarissa, festarilla, huvipuistossa, leffassa...
Mielenkiintoista! Olette ensimmäinen ei itse digialalla toimiva yritys, jonka olen kuullut Suomessa käyttävän Foursquarea. Hissukseen tämän suosio tuntuu kasvavan, mutta kuten totesitkin - kunnon mobiiliversiota tai Nokia-applikaatiota tarvittaisiin. Tällä hetkellä iPhone- ja www-versioissakin on yllättäviä eroja.
Kiitoksia, Anssi, kommentistasi.
iPhonen palikassa on helppo kirjautua kohteisiin, joten se toimii.
Nokian luurin kanssa kun joutuu kikkailemaan palvelun mobiiliversion kanssa, niin joutuu - eh, kikkailemaan liikaa.
Kaikki tällaiset palvelut tarvitsevat yksinkertaisimman mahdollisen käyttöliittymän. Muuten niitä ei käytetä.
Hola :) ¿que tal? Viela ei ole tsekkattu tuota foursquarea kun on muuta kiiretta...Costa de la Luzilla on niin paljon nahtavaa ja nautittavaa...ja lammintakin on. Ennusteet lupaavat parhaimillaan/pahimillaan +37 astetta, auts! Onneksi meri vahan jaahdyttaa. Old Spicet (hinta rajut 3.20 egee) (suihkugeeli + dodo)on ostettuna =) Nyt vaan ootellaan etta kuka uskaltais kayttaa...tunnustetaan;ei se niin kauhean pahanhajuista ollut, kun sita etukateen M&M:ssa nuuhkittiin =) (S:n tuliaiset on siis ostettu!)
Taalta muuten sais aika reilunkokoisia partavesipulloja, about litran tai aika lahelle...
Lähetä kommentti