keskiviikko 1. huhtikuuta 2009

Ei pakkojäsenyyttä

Jos asiakkaan ei oleta sitoutuvan, ei kannata yrittäjänkään tehdä pitkälle vieviä suunnitelmia.

Taas voi sanoa, että onneksi ei ollut pakkojäsenyyttä, koska nyt olisivat asiakkaan mahdolliset vuosimaksut saattaneet jäädä sisään, kun Turun Wellness sulki tänään ovensa, tiettävästi konkurssin vuoksi. Mainostetut kaksivuotissynttärit jäivät siis pitämättä. Aikaisemmin vastaavan ketjun keskukset ovat tietääkseni sulkeneet ovensa ainakin Helsingissä ja Espoossa.

Ehkä pakolliset, tai edes vapaaehtoiset vuosisitoumukset olisivat voineet auttaa tilannetta.

Tätä yritystä ei kannata sekoittaa tähän vanhempaan Wellness-ketjuun, josta Talouselämäkin kirjoitti vuonna 2003. Tuolloisen Wellness'in perustaan rakentui SATS, tullessaan Suomeen.

Kuka on seuraava? Kaksi vuotta on yleensä raja, jonka ajan yritystä pystyy tekohengittämään.

Turkuun avattiin taas uusi liikuntakeskus nyt maaliskuussa, jota pidän yhtenä huonoimpana ajankohtana avata kuntokeskusta. Olen kirjoittanut kuntokeskuksen avaamisen ongelmista täälläkin, muutamaan otteeseen. Tuo viimeksi avattu elättänee itsensä kuitenkin pääasiassa sisäpeleillä, mutta siinäkin on oma haasteensa. Saattaa kestää tovin, ennen kuin turkulaiset ymmärtävät, miksi yksityisen palvelutuottajan tarjoama sählyvuoro maksaa yhtä paljon, tai enemmän kuin kunnallinen jäävuoro.

Viime syksynä kuntokeskuksia tuli Turkuun kaksin kappalein, joskin vain naisille. Niiden tulevaisuuttaa voi vielä vain arvailla, näin lyhyen olemassaolon jälkeen. Parin kesän takainen hydrospinning-yritys kaatui omaan mahdottomuuteensa. Runsas vuosi sitten yksi keskus jäi avaamista vaille valmiiksi. Toinen keskus ajoi taustayrityksensä konkurssiin, jättäen tiettävästi vain velat ja vastuut jälkeensä. Toimintaa jatkettiin kylmästi uudella taustayrityksellä, kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Me saimme sieltä avaamattomasta keskuksesta edullisesti uudet pukukaapit, joten hyödyimme siitä tilanteesta. Katsotaan, jos nyt pystymme jotenkin hyötymään tästä epäonnisesta tilanteesta ja pystymme parantamaan omaa tuotettamme.

Tämänkään kirjoituksen ei ole tarkoitus missään muodossa ilkkua kenenkään epäonnelle, vaan tuoda esille karua totuutta, joka tälle alalle näköjään olennaisesti kuuluu. Niin moni on valmis kuvittelemaan, että riittää, kun avaa ovet. Sen jälkeen hakataan vain kassakonetta.

Jos se olisi niin helppoa, kaikki edellä mainitut olisivat onnistuneet siinä.

Jokaiseen epäonnistumiseen liittyy kuitenkin yleensä aina henkilökohtaisia tragedioita, joita ei soisi kenellekään. Niistä olen omalta osaltani ja edustamani yrityksen puolesta pahoillani.

[ Aiheeseen liittyen: Miksi yrittäminen on vaikeaa? / Uutta pukkaa taas / Complete - Neurocity / Kuntokeskusala kiinnostaa taas / Kasvun kääntöpuoli / Kuntokeskusten kasvu ]

BTW Pitäisikö valmentaminen ja joukkueen johtaminen kieltää kokonaan? Ainakin sääntöihin pitää saada kohta, jossa mainitaan, että "Joukkueen valmentajan tai joukkueenjohtajan täytyy pitää kypärä päässään tappelun ajan."

14 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Eikös teidän naapuriinkin tullut joku laihdutussali tms?

Anonyymi kirjoitti...

Turun uuden Areenan soisi onnistuvan, kun siellä päin kaupunkia ei ole isoja saleja, mutta merkit näyttää tosi huonolta. Normaali saliyrittäjä kaatuisi noin toimien alta puolen vuoden, joten toivoa sopii, että yrittäjällä on paksu lompakko.
- lama-aika laskee hinta tasoa.
- avaus myöhästyi vuoden parhaasta myynnistä
- jos avauskohta oli suunniteltua niin yrittäjät eivät tunne kuntosaliliiketoimintaa ollenkaan tai ei ole itse harrastanut salilla käyntiä
+ pelikenttiä on liian vähän, joten potentiaalia asiakaskunnassa on

Anonyymi kirjoitti...

Paljon Areenalla ainakin satsataan pelikenttien mainontaan ja hinnatkin ovat samalla tasolla kuin muissa halleissa normiseuroille(lue ei-omistajaseuroille). Areenalla seurat vielä sidotaan 12 kk sopimukseen tulee rahaa tasaisesti ympäri vuoden eikä kesälläkään jää kentät tyhjiksi. Kun tämän lisäksi Räntämäen hallin huhutaan poistuvan salibandykartalta, luulisi vuoroille löytyvän kävijöitä hyvinkin..

Jari Nikkola kirjoitti...

Edelleen mielestäni uusien keskusten markkinointi on uhka itse bisnekselle. Liian hienostelevaa, jopa sukupuolispesifiä mainontaa. Paitsi lanseerausvaiheessa myös toiminnan (toivottavasti) jatkuessa.

Jää epäselväksi voiko paikalle tulla hikoilemaan vai onko tarkoitus vain vertailla uusia treenivaatteita. Ja onko miehillä porttari em. sievistelyjuhlaan. Mahtaneeko tähän kuitenkaan olla varaa kenelläkään?

En halua epämääräisiä vanhan liiton "punttisaleja" takaisin mutta jokin koko kansalle sopiva konsepti taatusti toimisi tällä alalla. Tule sellaisena kun olet, me laitamme sinut kuntoon. Ehkä M&M:n vahvuus on juuri tässä kohdin?

Leaf-Areena on todella komea mesta ulkoisesti. Toivottavasti menestyy alalla.

Sami Hurme kirjoitti...

Vähän nolottaa myöntää, että unohdin tyystin tuon naapuriimme tulleen laihdutussalin.

Kuntokeskuksen avaamisajankohta on olennaisen tärkeä sen menestymiselle. Bloggaan siitä tällä viikolla taas kerran.

Jarin kanssa olen samaa mieltä. Tuon vuoksi olen jättänyt lehtimainoksista ihmisten kuvat kokonaan pois. En tiedä, onko hyvä vai huono asia.

Pastilliaskin kanteen laskeminen on eräänlainen harrastus. Pelikenttien kustannuksia suhteessa vuokraushintoihin olen laskeskellut moneen otteeseen, ja ihmetellyt...

Otetaan vaikka sulkapallo. Kentän koko on varoalueineen noin 105 neliötä. Jos oletetaan, että tilojen neliövuokra on 10 euro neliötä kohden, yhden kentän vuokraan menee rahaa 1.050 euroa kuukaudessa.

Edellä mainittu areena on auki 12 tuntia päivässä. Oletetaan, että kentällä on 50% käyttöaste, eli puolet ajasta kenttä on AINA varattu. Kuusi tuntia päivässä tekee 180 ostettua vuoroa kuukaudessa. Vuokrakustannus on siis 1.050/180=5,83 euroa/vuoro.

Kustannuksiin pitää lisätä vielä sähkö, ylläpito, alkupääoman kuoletus, henkilökuntakulut, pukuhuoneet, vesi, jne, jne...

Myisitkö sulkapallovuoroa 10 eurolla ja maksaisit siitä vielä 22% veroa?

Sama salibandyssä:
Kentän koko 800 neliötä. Vuokrakustannus siis 8.000 euroa kuukaudessa. 50% käyttöasteella yhden vuoron vuokrakustannus on pelkästään 44,44 euroa. Myisitkö vuoroa 45 eurolla ja maksaisit siitä verot?

Uusi areena myy. Vaikka olenkin ostanut työpöytäni laskimen LIDL:stä, uskon sen kertovan luvut oikein.

Anonyymi kirjoitti...

Wellness on Sukarin touhuja: http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.shtml/arkistot/talous/2009/04/850020

Anonyymi kirjoitti...

Kauppalehti: http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset/yritysuutiset/?oid=2009/04/20678

Anonyymi kirjoitti...

Johan Hollsten, Juhani Tamminen ja Timo Kolu (plus jo muu) aikoivat rakentaa jonkin tennishallin Hirvensaloon.

Kaksi mainituista herroista teki konkan ja olivat ulosotossa pitkään. Toinen heistä on lempinimeltään Kuukuningas.

Yrittäminen vaatii rohkeutta, mutta myös realistisia laskelmia. Innovatiivinen, legendaarinen, kuuluisa, poikkeuksellinen ja muu vastaava jargoni ei pelasta konkalta edes kuninkaita.

Anonyymi kirjoitti...

Wellnessiin jäi kyllä rahaakin sisälle. Rahaa enemmän mukavan treenipaikan menettäminen harmittaa. Nyt askarruttaa se, mille salille voi keski-ikäinen ylipainoinen nainen mennä? Motivus on nähty ja jokunen muukin sali.

Sami Hurme kirjoitti...

Ikäviä juttuja tällaiset tapaukset.

Voin huoletta suositella meidän keskusta. Henkilökuntani M&M:llä on tässä vuosien saatossa oppinut huolehtimaan asiakkaistamme aika hyvin.

Keski-ikäinen, ylipainonen nainen on tyypillinen asiakkaamme. Iälle me emme voi muuta kuin pidentää sitä, mutta ylipainolle meillä on hyviä työkaluja, jos paino häiritsee.

Jos se ei häiritse, se ei kuitenkaan ole este kuntoilulle
keskuksessamme. Sovit mainiosti joukkoon siinä kuin joku muukin...

Yhteystiedot voit jättää tuossa oikealla olevasta Liityn jäseneksi -linkistä.

christer sundqvist kirjoitti...

Olen yhden kerran käynyt koulutuskeikalla M&M Kuntotalossa, 25.3.2009 "Painonhallinta on nälänhallintaa". Luentotila oli tupaten täynnä asiasta kiinnostuneita asiakkaitanne. Markus Lehtonen esitteli minulle toimintaanne ja hyvinhän teillä hommat on hanskassa. Nöyrä, kova työ kantaa hedelmää.

Tsemppiä toivoo,

Christer Sundqvist
ravintovalmentaja, FT

Sami Hurme kirjoitti...

Kiitos Christer.

Lisäsin Christerin suositun blogin blogilistaan. Käykääpä lukemassa:
http://sundqvist.blogspot.com/

Tekstiurakoitsija kirjoitti...

Olen Jarin kanssa vähän samoilla linjoilla, mutta en silti usko että ihmisten kuvien jättäminen pois ilmoituksista olisi oikea ratkaisu.

Sen sijaan näkisin että tulosten esittely olisi fiksua, siis lähikuvia pullistelevista hauiksista, hyvän näköisiä ihmisiä jumpatunnilla jne., sen sijaan että vaan joku suht sporttinen mimmi hymuilee kameralle ;)

Sisältö edellä hommaa kannattaa viedä ja samalla tuoda esiin niitä syitä miksi salilla oikeasti käydään:

Sukupuolispecifi-mainonta tehoaa niihin jotka käyvät siellä lähinnä kehonmuokkauksellisista syistä. Terveydestään huolehtiviin vetoaakin sitten toisen tyyppinen markkinointi ja omanlaisensa taas niihin, jotka hakevat kuntosalilta vain hyvää oloa ja mieltä.

Kohdistettu viesti tehoaa aina. Yleismainonta sulautuu massaan. M&M:llä on (omien havaintojeni perusteella) monen tyyppisiä asiakkaita. Jokainen niistä pitää huomioida.

Ei teidän mainonta nyt ainakaan huonoimmasta päästä ole, joskin Elixialla on kyllä komeammat grafiikat ;)

Anonyymi kirjoitti...

Nyt on Lempäälän Ideaparkin Wellness sulkenut ovensa. http://www.wellness.fi/

Hämeenlinna on enää jäljellä. Aika nopea tähdenlento.