tiistai 31. heinäkuuta 2007

Kasvun kääntöpuoli

Edellisessä tekstissä puhuttiin liikuntakeskusten kasvusta 2000 luvulla. Kasvulla on myös kääntöpuolensa. Kun alasta kirjoitellaan lehdissä ja puhutaan muissa medioissa sekä osa keskuksista tekee jo hyvääkin tulosta, tulee alalle kaikenlaisia yrittäjiä, helpon rahan toivossa. Kuvitellaan, että avataan vain ovet ja hakataan kassakonetta. Jos se olisi niin helppoa, kaikki tekisivät sitä!

Taisi olla viime syksynä, kun Turkuun avattiin uusi ryhmäliikuntakeskus, joka pystyi pitämään ovensa auki vain muutaman kuukauden. Kun katsoi yrityksen hinnastoa, tiesi, että toiminta ei voi jatkua pitkään. Tänään Turun Sanomat kirjoitti Samppalinnassa olleen hydrospinningin loppuneen yllättäen ja ohjaajien palkkojen sekä pyörävuokrien olevan rästissä. Kun lajia keväällä mainostettiin, laskin pastilliaskin kanteen, että se ei voi kannattaa. Jos asiakaspaikkoja on maksimissaan 15 ja kertakortin hinta on 12 euroa kertaa kohden, voidaan saada maksimissaan 180 euroa liikevaihtoa yhtä ohjausta kohden.

Ohjaajan palkka on vähintään 40 euroa, työnantajakulut huomioiden, joten tilavuokralle ja pyörävuokralle jäi maksimissaan vain 140 euroa tuntia kohden. Jos tunteja oli 4 viikossa, jäi vuokriin siis maksimissaan 2400 euroa kuukaudessa, jos tunnit ovat aina täynnä. Pyöräsetin arvo on 25.500 euroa, joten kuukausivuokran pitää olla vähintään 1.000 euroa. Jos polkijoita olisi 65% käyttöasteella, johon voidaan päästä ja joka on hyvä käyttöaste, vuokriin olisi jäänyt yhteensä 1560 euroa. Ei nämä yhtälöt tämän vaikeampia ole. Aika yksinkertaisella laskutoimituksella näkee, kannattaako edes yrittää. Miksi uudet yrittäjät ajattelevat aina, että minulla on käyttöaste vähintään 100%? (Minäkin ajattelin joskus niin)

Trendi on kasvaa ja laajentaa sekä lisätä palveluja. Alalla on ollut kaikenlaisia villityksiä corelaudoista pilateshuoneisiin, joiden perustamiskustannukset ovat usein mahdollista tuottoa suurempia, koska villitykset menevät nopeasti ohi. On aivan tyypillistä, että lehtijutussakin mainittuja kyselyjä uusista lajeista tulee niin kauan, kunnes lajia on tarjolla. Sen jälkeen kyselijät katoavat johonkin.

Uusien lajien ja laajennusten suhteen on syytä olla konservatiivinen, vaikka tietysti pitää pyrkiä samalla olemaan myös trendikäs. Kun on riittävän konservatiivinen, voi hetken päästä poimia pois kuihtuneita trendipaikkoja kohtalaisen halvalla. Tällainen tapaus on kuitenkin AINA liikunta-alalle huonoa mainosta, eikä epäonnistumisia toivo kenellekkään.

Ei kommentteja: