Trumpin blogista pitää nyt hieman lainata juttua. Richard Parker kirjoittaa bisneksen ostamisesta ja ohjeistaa, että älä osta roskaa. Olen täysin samaa mieltä. Kannattaa tehdä vain hyviä kauppoja. Mistä hyvän kaupan tunnistaa? Parker jakaa bisnekset kolmeen kategoriaan: Roskaa, Hyvää bisnestä ja Loistavaa bisnestä.
Parker kirjoittaa "You may be saying that if a business is Garbage, it represents opportunity because there’s only one way to go, and that’s up. But to me, no matter what you try to make of it, it’s still Garbage." Ja jatkaa, että roskayritykset ovat täynnä ongelmia, kuten huonot käytetyt autot. Voit toki tehdä kaupat halvalla, mutta älä erehdy luulemaan, että juuri sinä saat pelin toimimaan paremmin, kuin edellinen omistaja. "There are more bad owners than bad businesses, but there is no shortage of bad businesses on the market." Roskan ostaminen voi olla tilaisuus, mutta se on silti roskaa. Uusi, juuri perustettu yritys on aina aluksi roskaa. Usein omistajaa tai taustayhtiötä vaihtava yritys on kaikella varmuudella roskaa.
Kannattaako ostaa sitten Hyvä bisnes? "The climb from Good to Great is less steep than from Garbage to Good, and along the way there are places to land if you should stumble. In fact, your goal should be to buy a Good business at a Great price, which is quite different from looking for a Garbage business at a cheap price." Siis kannattaa ostaa vain hyviä bisneksiä.
Miksi ei sitten kannata ostaa Loistavaa bisnestä? Jos bisnes on loistavaa, maksat historiasta ja bisneksen parantaminen entisestään on erittäin vaikeaa. Parker heittää myös kysymyksen: "If a business is so Great, then why is it being sold?" Niinpä. Miksi joku luopuisi lypsävästä lehmästä? Tämän taustoittaminen on yleensä erityisen hankalaa. Herää aina kysymys, tietääkö myyjä jotain, mitä ostajankin olisi syytä tietää.
Miksi poimin tämän aiheen tuhansien blogitekstien joukosta? Kuntosalit ovat lähiaikoina vaihtaneet omistajaa poikkeuksellisen paljon Suomessa. Meillekin on muutamia saleja tarjottu, myös Turusta. Kun olemme selvitelleet myytävien yritysten taustoja, olemme päätyneet siihen, että ei kannata ostaa. Voitte itse päätellä, mihin kategoriaan olen laittanut myynnissä olevat yritykset. Jos taustalla toimiva yritys on esimerkiksi vaihtanut nimeään ja Y-tunnusta säännöllisin väliajoin, pitää kellojen soida. Jotain on tällöin taustoihin haudattu ja luurangot voivat tipahtaa omaan syliin, jos sellaisen yrityksen erehtyy ostamaan.
Tietysti tällaisessa tapauksessa voi aina ostaa vain liiketoiminnan ja vuokrasopimusvastuun sekä kaluston, ilman siis varsinaista yritystä ja sen muita vastuita. Haluaako kukaan myydä niin, on toinen asia. Taitaa kuitenkin olla niin, että myös roskalle löytyy aina ostaja, joka kuvittelee, että kyllä minä osaan...
2 kommenttia:
Mitä saleja teille on Turusta yritetty myydä?
Mitä saleja, se jääköön meidän tietoomme. Sen verran voin kertoa, että ainakaan Elixia meille ei ole tarjottu...
Olen aina ihmetellyt sitä, että miksi kaikkien lounasravintoloiden ja pubien tilalle tulee aina samaa liiketoimintaa, kerta kerran jälkeen. Jos jo vähintään viisi yrittäjää on epäonnistunut kyseisessä paikassa, kyseisessä liiketoiminnassa, eikö se kerro jo jotain?
Lähetä kommentti