perjantai 14. tammikuuta 2011

Mainoskatko

Vuoden alku, joten on pitänyt vähän kiirettä. Hyvä vuosi alkamassa näköjään. On ollut sen verran kiire, että pidetään mainoskatko.

Mainostaa voi monella eri tavalla. M&M mainostaa tänä vuonna aikaisempaa vähemmän. Käytämme säästyvän markkinointirahan olemassa olevien asiakkaiden viihdyttämiseen. Katsotaan, mitä se tuo mukanaan. Jos teillä on ideoita viihdyttämiseksenne, kertokaa se vaikka kommenteissa.

Mainostaulut ja -kyltit ovat olleet katukuvassa varmasti yhtä kauan kuin jotain on myyty. Tauluja on maisemassa niin paljon, että tarvitaan jo mielikuvitusta, jotta saa tämän päivän kuluttajan edes katsomaan taulua. Siitäkin on vielä matkaa kauppaan.

Olen aina miettinyt, montako kauppaa jonkin kadunvarsimainoksen ansiosta tehdään. Mittaako sitä kukaan missään? Myydäänkö esimerkiksi yhteistyökumppanimme Adidaksen lenkkareita enemmän, kun ovat tehneet tuollaisen mainostaulun.

Onkohan tuossa taulussa jokin automaattinen kastelujärjestelmä?

Hauska idea on myös Panasonicilla. Tosin veikkaan, että hauskuudestaan huolimatta kukaan ei ryntää kauppaan ostamaan nenätrimmeriä. Tai ainakaan Panasonicin nenätrimmeriä. Mielikuvitusta tuosta ei kuitenkaan puutu. Panasoniciin tai yleensäkään mainontaan tuota taulua ei ole helppo yhdistää.



Chevrolet taas tuo onnistuneesti esiin nykyaikaisuutensa. Tuosta ei jää epäselväksi, mitä siinä halutaan viestiä. Loistava mainos.


Mielen yritys on myös kohtalainen, vaikka sen ajatusta joutuukin hetken miettimään. Ajatuksena kuumailmapallon imeminen taivaalta alas on kuitenkin hauska.


Tämä teippifirma taas kertoo heti olennaisen. Tuolla teipillä pysyy mikä tahansa kiinni. Minä ostaisin tuota teippiä, jos juuri tuolla hetkellä olisin menossa teippiostoksille.

Vastaavia mainoksia löydät täältä, josta nämäkin lainasin.

Muistatko koskaan ostaneesi mitään mainostaulun houkuttelemana? Tai minkään kadunvarsimainoksen houkuttelemana? Vai ovatko kaikki tällaiset mainokset turhia, pelkkiä mainostoimistojen kukkaron täytteitä?

[ Aiheeseen liittyen: Mainonnan vaikeus / Mainonnan hauskuus / Mainoksen tarkoitus ]

BTW Vaikka en olekaan aikeissa kasvaa aikuiseksi, vaan opettelen vain käyttäytymään julkisesti, minusta taitaa tulla vanha. Minua ovat alkaneet ärsyttämään huonot televisiomainokset. Eikö se ole vanhenemisen merkki? Palkintosijoille menee ehdottomasti Skanssin alemainos. Meinaa oksennus tulla, kun se tulee televisiosta. Onko tämä oikeasti ollut Skanssin markkinoinnista vastaavan mielestä hyvä?



Tosin olihan Skanssilla tämä joulumainoskin. Ämpäri, äkkiä!

15 kommenttia:

Juuso kirjoitti...

Mikä vika on mainostoimiston kukkaron täytteessä?

Kunto Kortilla kirjoitti...

Ei mitään.

Miksi otit sen niin, että siinä olisi jotain vikaa?

Kunto Kortilla kirjoitti...

Googlen mainokset ovat nopeita. Pari minuuttia tämän postin julkaisun jälkeen kaikissa tämän blogin mainoksissa mainostetaan mainoksia.

Riku Saarela kirjoitti...

Tienvarsi-mainoksien perusteella en muista että oisin ostanut mitään, koskaan. Tai no... Kesäisin kun mökkireissulla on tullut vastaan kyltti "mansikoita ->" tai "uutta perunaa ->" on tullut varmasti pysähdyttyä. Tämä mainonta ei ole kuitenkaan mainostajalle tullut maksamaan hirveän suuria summia mutta toimii todennäköisesti parhaiten tienvarsi-mainoksista...

Nykyinen yritys jota edustan käyttää suhteellisen vähän markkinointibudjetistaan ns. ulkoiseen mainontaan. Tuotemerkkimme näkyvät kyllä alan lehdessä, jokaisessa numerossa, mutta muuten menemme hyvin pienellä panoksella. Esimerkiksi TV-mainontaa teimme nyt viime syksynä ensimmäistä kertaa nykyisen emoyhtiön omistuksessa. Edellinen perheyritys oli TV-mainontaa tehnyt kerran. Tällä kertaa kyseessä oli isoin lanseeraus pitkään aikaan ja päätimme kokeilla. En tiedä olemmeko jo saaneet tiedot miten ko. kampanja on purrut kuluttajaan mutta voin omalla kohdalla todeta että kyseinen sarja kulkee paremmin kuin sen edeltäjä. Okei... Suuri osa meidän alan markkinoinnista ja mainonnasta on ns. suullista. Jälleenmyyjä käyttää itse työssään ko. tuotteita ja suosittelee niitä asiakkaalleen. Mainonta, jos sitä sellaiseksi voi sanoa, tulee silloin luonnostaan. Samoin kuin kauppakin. Toki teemme asiakkaidemme avuksi julisteita, kampanjamateriaaleja, yms., mutta suora mainonta on vähäistä esimerkiksi PT-puolen mainontaan nähden.

Okei... Edustamamme tuotemerkki on tunnettu, maailmanlaajuisesti. Ja takanamme on iso emoyhtiö joka kyllä varmasti takoo isoja summia materiaaleihin jotka ovat käytössämme. Silti toimimme ns. ruohonjuuri-tasolla. Ja se toimii. Olemme alamme yksi suurimmista. Miksi siis hakata isoja summia mainontaan kun tuote myy tunnettavuuden kautta itse itseään. Onnellinen asema. Harmittaa varmasti niitä mainostoimistoja jotka meidänkin markkinointipäällikön puheille pyrkivät. Suhteellisen turhaan...

Anonyymi kirjoitti...

1. Mä olen ihan loppu Hartwall Jaffan pullomainokseen.
2. Mun pitää päästä kuntosalille!

Kunto Kortilla kirjoitti...

Riku,

Loistava esimerkki tuo Mansikoita. Vanhalla ladon maalilla maalattu pahvin palaan tai vanhaan levyn kappaleeseen. Toimii kaikessa yksinkertaisuudessaan. Viesti menee heti perille.

Mistä Jaffa-mainoksesta on kyse.

Tiedän yhden hyvän kuntosalin. Mene sinne heti aamulla.

Petri kirjoitti...

Noissa mainoksissa on harmittavan usein se huono puoli, että se hetken oivallus usein tuppaa katoamaan aika äkkiä. En nyt ihan heti muista montakaan mainosta, jotka olisivat jääneet päähän ihan oikeasti.

Old Spice teki tuossa hyvää työtä esim. tällä mainoksellaan. Huutonaurujen seasta tuo tuote jäi kerrasta mieleen.
http://www.youtube.com/watch?v=uLTIowBF0kE

Hassua kyllä, kun hetken oikein mietin, niin parhaiten on jäänyt mieleen valistuskampanja. Ei siis minkään yrityksen, vaan Australian valtion liikennekampanjan tiekyltti.
"Tired? You will die"

Taisi osua, näin tuon mainoksen viisi vuotta sitten ja silti se tuli ekana mieleen. Ja ainoana näin monen vuoden takaa.

Foxtrot kirjoitti...

Tienvarsimainonta oli sun kysymys. Uskoisin, että se toimii jossain määrin, koska sitä edelleen tehdään. Muuta perustetta en keksi. Sen ongelma on hajautuneisuus ja kohdentumattomuus. Teillä kun liikkuu erilaisia kohderyhmiä ja vieläpä eri aikaan päivästä. Rikun mainitsema mansikoita/perunaa/lohta tienvarsimainonta toimii maaseudulla, koska kohderyhmä on jo rajatumpi: kaupunkilaiset landella. Nuo palvelutarjoajat tarjoavat maaseutua suuhun trendikkään lähiruuan muodossa ja kohderyhmä haluaa sitä. Se on tiedossa.

Itse liputtaisin mobiilimainonnan suhteen. En liputtanu vielä 3 vuotta sitten, kun revin kerran mm. alas erään Haaga-helian lehtorin pilvilinnoistaan, kun hän kertoi suu vaahdossa, miten opiskelijatiimi oli kehittämässä Hartwall -areenalle mobiilimainontaa, joka työntää viestintää/tarjouksia bluetooth -viesteinä. Tuolloin muuta keinoa ei ollut ja selvää on, ettei kukaan ota vastaan vieraan toimijan bluetooth-paketteja. Harvoilla se bluetooth on edes sellaisessa moodissa, että automaattinen vastaanotto onnistuu.

Olen itse yhteistyön kautta mukana projektissa, missä eräänlaista mobiilia sovellusta viedään paikannuksen kautta eräälle hyvin rajatulle palveluntarjojajalle. Ajatus tavallaan yhdistää Foursquare/Facebook places yms paikkatiedon ja mobiilimarkkinoinnin. Asiakkaat koukutetaan ensin käyttämään sitä appsia ja sitten sinne tungetaan viestintää eduista, tarjouksista jne. Samalla palveluntarjoaja saa tietoa siitä, miten appsia käyttävät asiakkaat liikkuvat heidän alueellaan ja voivat hyödyntää tätä dataa luodessaan markkinointia ja sijoittelua. Kirjoitan tästä jossain foorumissa varmasti mikäli asia saadaan eteenpäin.

Sini kirjoitti...

Se maailman pisin Jaffa-mainos missä kundi pohtii pullon merkitystä...
Mun täytyy tavata joku teidän myyjä.

Ja siis täällä kirjoittelee Sini

Jari Nikkola kirjoitti...

Skanssi on näemmä mainostoimistoineen huomannut, että jos mainonnan keinot loppuvat kesken eikä keskeistä ideaakaan oikein ole, niin aina voi aina laulaa viestinsä perille! Mahtava, perinteinen huippusuoritus duolta (not).

Kunto Kortilla kirjoitti...

Petri,

Australian kyltti oli riittävän yksinkertainen jäädäkseen mieleen.

Foxtrot,

Se että tuolla tavalla mainostetaan yhä, ei välttämättä tarkoita, että se toimii. Väitän valtaosan mainonnasta tehtävän vain siksi, kun on aina ennenkin tehty. Eikä uskalleta olla tekemättä.

Mobiilimainonta tulee olemaan herkkä laji. En usko, että ihmiset tulevat avaaman kanavaa mainostulvalle. Mobiilimainonta tullee toimimaan paikannuspalvelujen kautta. Varsinkin vieraassa paikassa nuo toimivat, kun sitä kautta hakee lähistöllä olevia palveluja.

Sini,
En ole nähnytkään tuollaista mainosta. Tosin katson melkein kaikki ohjelmat kovalevyltä. (02) 25 000 54 ja varaa aika palvelujemme esittelyyn. Teet hyvän päätöksen. Sen lupaan.

Jari,
Skanssi on nostanut profiiliaan kaikessa muussa paitsi markkinoinnissa.

Jari Nikkola kirjoitti...

Joko Skanssissa siis bisnes pyörii normaalisti? Uutisia vankoista prosentuaalisista nousuista on toki näkynyt, mutta nousevathan ne prosentit nopeastikin jos nollista/alhaalta lähdetään.

Kunto Kortilla kirjoitti...

Vankasta en osaa sanoa, mutta nyt siellä ei aina ole yksin.

Jaakko kirjoitti...

Tapoja markkinoida on monia. Myös eri tuotteilla on tottakai eri kohderyhmät, ehkäpä jotkut seurailevat enemmän näitä mainostauluja. Tuttavani aikoo hommata led screenin mainostukseen. Uskon että etenkin pimeinä vuodenaikonakin Suomessa se saattaa olla aivan hyvä keino lisätä näkyvyyttä. Mielenkiintoisia pointteja kuitenkin.

sara kirjoitti...

Tuo Panasonicin mainos on kyllä hauskasti toteutettu. Tuttu kertoi, että he nyt vihdoin saavat valomainoksen heidän yrityksellensä. On aika mielenkiintoista nähdä sitten, kuinka vaikuttaa esimerkiksi asiakaskuntaan.