Harjoitteen jälkeen asiakas saa harjoitteesta raportin sähköpostiin. Raportissa on helppolukuinen pdf-tiedosto, sekä loki, jonka voi tallentaa Suunnon nettiohjelmaan, Movescount'iin. Ohjelmassa asiakas voi tutkia harjoitteitaan ja halutessaan jakaa tietojaan julkisesti tai kavereille. Kelpo palvelu.
Vaikka järjestelmä toimii pelkällä sykevyöllä, joita olemme myyneet asiakkaillemme, olen halunut ottaa Suunnon mittarit myyntiin. Nyt me saimme tuon pään auki, kun Suunnolta ilmestyy tänä syksynä nimen omaan kuntokeskuksissa harjoitteleville suunnattu kellosarja, M-sarja. Suunto haluaa valoittaa kuntokeskukset, joten pääsimme heidän kanssaan hyvään yhteistyöhön.
Kaikki sarjan kellot soveltuvat hyvin henkilölle, jonka tavoitteena on kunnon kohotus tai painonhallinta. Me valitsimme myyntiin parhaimman mallin, M5. Kello antaa päivittäiset kuntoilusuositukset tavoitteesi mukaan. Omaohjaajasi tai Personal Trainerisi voi tallentaa mittariin harjoitusohjelman, jota tulisi noudattaa. Mittari pitää huolen muistutuksista. Uutta ajattelutapaa motivoida kuntoilijaa.
Nyt laajentuvan yhteistyön johdosta pystyimme rakentamaan edun, jossa kaikki Silver Club -jäseniksi liittyvät saavat kyseisen mittarin veloituksetta. Mittarin hinta on 179 euroa, joten pystymme tarjoamaan aika hyvän edun rajatulle määrälle asiakkaita.
Kirjoitin tiistaina, kuinka me emme tee syksyksi mitään tarjousta uusille asiakkaille. Kerroin, kuinka me nostamme uusien asiakkaiden hintoja syyskuussa. Tämän johdosta käytiin Facebookissa keskustelua aiheesta. Sosiaalisen median kanavat ovat loistavia, kun ne aktivoituvat heti, jos jokin yrityksen informaatio on ristiriitaista. En kuitenkaan ajatellut edellisen kirjoitukseni ja nyt alkaneen kampanjan olevan ristiriidassa. Ymmärrän kuitenkin, että se voi asiakkaan näkökulmasta tuntua ristiriitaiselta.
Asiakas maksaa tästä kampanjasta huolimatta normaalia jäsenmaksua. Tämän rajattuun ryhmään kohdistuvan edun tarkoitus on ainoastaan tuoda esille Suunnon uutta sykemittarimallistoa. Me osallistumme osaltamme tuotteen markkinointiin ja sitä kautta pystymme kohdentamaan tällaisen edun asiakkaillemme. Puhuin vastaavista kampanjoista Hintarasismi-kirjoitusta kommentoidessani:
Jos NHL-seura päättää tehdä hyväntekeväisyyttä ja tarjota lippuja joko ilmaiseksi tai alennetulla hinnalla, jollekin kohderyhmälle, se tuotteistetaan ja markkinoidaan erikseen, tarkoituksena yhä saada vähintään saman verran rahaa kassaan kuin normaalista lipusta. Näin ymmärtäisin ja uskoisin liiketalouden toimivan isossa maailmassa.Emme siis vieläkään anna alennusta, mutta pystymme tarjoamaan samalla rahalla pienen porkkanan. Tällaisia vastaavia markkinointitempauksia saisi olla useamminkin. Vinkkinä siis teille, jotka haluatte tuoda tuotettanne esille.
Olen arvioinut, että uusista asiakkaista 20% liittyy Silver Club -jäseniksi. Tällöin 80% jää yhä edun ulkopuolelle. Emme olisi mitenkään päässeet sellaiseen yhteistyökuvioon, jossa kaikki uudet asiakkaat saisivat mittarin. Emme ainakaan vielä.
[ Aiheeseen liittyen: Mikä tarjous toimii / Valinnan vaikeus ]
BTW Minulle vinkattiin Uusikultakausi-blogissa oleva hieno kirjoitus amerikkalaisesta asiakaspalvelusta. Ihannoin ihan tuota samaa. Jenkki on enemmän kuin kiinnostunut asiakkaistaan, varsinkin potentiaalisista asiakkaistaan. Vielä nykyäänkin erittäin harva kuntokeskus tietää, kuka heillä käy tutustumassa palveluihin. Vielä harvempi ottaa vierailijan tiedot ylös ja on yhteydessä asiakkaaseen. Meiltä saa jokainen vierailija puhelinsoiton, jossa me tiedustelemme, mitä mieltä asiakas oli vierailusta. Meitä ihan oikeasti kiinnostaa myös ulkopuolisen kokemukset palvelustamme. Saamme näissä puheluissa kullan arvoista tietoa, sen lisäksi, että moni haluaa puhelun jälkeen liittyä jäseneksi. Onneksi kaikki eivät tajua tehdä tätä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti