Saimme tänään Elisalta matkapuhelinlaskumme. Meillä on kymmenen matkapuhelinliittymää ja pari muuta SIM-palvelua sekä muutama laajakaista ja lankapuhelinliittymä. Olen ollut enemmän kuin tyytyväinen Elisan palveluihin, paitsi tänään.
Minun käyttämässäni liittymässä on datapaketti, jolla voin surffata 25.600 kt:n edestä kuukaudessa 4,03 eurolla. Voi olla, että maksamme tuossakin ylihintaa. En ole kilpailuttanut, koska olen ollut tyytyväinen Elisan toimintaan kokonaisuutena.
Yksi numeroistamme on asiakkaiden hätänumero. Kyseisestä numerosta ei tehdä koskaan yhtään puhelua. Siihen tulevat kaikki asiakkaiden tekemät hätäpuhelut, joko keskuksemme sisältä tai oven takaa. Kyseinen numero on esillä hätätapauksia varten. Lasku on sisältänyt aina vain 2,00 euron Oiva kuukausimaksun.
Kyseisen numeron SIM-kortti on vaihdettu tovi sitten uuteen puhelimeen, joka kuuluu sarjaan älypuhelimet. Kyseinen puhelin on ottanut kaksi datayhteyttä. Yhteensä 12.953 kt. Siis puolet siitä määrästä, jonka ostan neljän euron paketissa.
Laskussa lukee nyt 62,24 euroa! Siis puolet maksaa yli 15 kertaa enemmän. Sama määrä dataa maksaisi yli 30 kertaa enemmän ilman pakettia! En yhtään ihmettele, että ihmiset kokevat tulleensa huijatuiksi puhelinyhtiöiden toimesta. Minä koen nyt tulleeni huijatuksi. Eihän tässä hinnoittelussa ole mitään rehellistä. Ei vaikka se olisikin sopimuksen mukainen. Tässä hinnoittelussa on ilmaa pumpattu oikein paineella, itse asiassa 30-kertaisella paineella.
Soitin Elisan yrityspalveluun. Mahdollisesti vastaaviin valituksiin kyllästyneen kuuloinen nainen kertoi, että asia on vain näin. Teidän kannattaa ottaa datapaketti kaikkiin liittymiin. Puhelimenne tekemiset ovat omalla vastuullanne. Ymmärrän tuon aivan mainiosti. En kritisoi sitä lainkaan. Kritisoin ainoastaan tätä täysin järjetöntä hintapolitiikkaa. Se ei perustu mihinkään muuhun kuin ahneuteen. Ylettömään ahneuteen ja ylimielisyyteen.
Olen ollut Elisan asiakas jo Radiolinjan ajoista asti. Olen ollut kaveripiirissäni ensimmäinen, joka osti tekstiviestipalvelun matkapuhelinliittymään. En tehnyt sillä tuolloin mitään, koska muilla ei ollut pakettia. Yrityksellämme on ollut Elisan liittymät varmaan kymmenen vuotta. Meitä voisi siis luonnehtia pitkäikäisiksi asiakkaiksi. En ole kertaakaan asiakassuhteen aikana edes harkinnut palveluntarjoajan vaihtamista. Tämä on nyt hyvä esimerkki siitä, kuinka pitkä asiakassuhde voi katketa pienestä yllätyksestä.
Laita muistiin: Voit yleensä huijata asiakasta vain kerran.
Jos joku myy matkapuhelinpalveluja, meidän ostoikkunamme on nyt auki tarjouksille. Yhteystiedot löytyvät tästä. Voidaan samassa katsoa kiinteät puhelinliittymät sekä laajakaistat uusiin kuosiin.
[ Aiheeseen liittyen: Halvimmaksi pääsee aina ]
BTW Joku irlantilainen folk-orkesteri musisoi tänään ja huomenna Olympiastadionilla. Minulla on kunnia ja oikeus osallistua musiikkikarkeloihin huomenna. Siitä saatte varmasti lukea blogissa sunnuntaina. Olisi ihan mukava osallistua myös tänään. Muistakaa ottaa mukaan sinistä ja valkoista. Siitä voi tulla ihan näyttävä performanssi rokkikonsertissa. En ole ihan hirveä U2 fani, mutta menenkin katsomaan tapahtumaa. Niistä pidän. Sadallakolmella rekka-autolla säästetään taas tätä palloa, jotta minä saan riekkua katsomossa.
7 kommenttia:
Laajakaistan alkuaikoina Auria kauppasi opiskelijoille 50% alennuksella "korkeakoulukaistaa". Laajakaistassa oli tiettyjä rajoitteita esim. p2p-verkkojen käyttöön, mutta se ei itseä haitannut.
Aika kului, laajakaista nopeutui ja halpeni, mutta opiskelijakaista pysyi samana. Hinnaltaan, vauhdiltaan, kaikilta osiltaan.
Kun nostin kissan pöydälle, Aurialta todettiin, että "opiskelijakaista ei ole heillä prioriteetti, eikä siihen ole tulossa muutoksia lähiaikoina." Vaihto normaaliin, pian jo halvempaan ja nopeampaan "tavislaajakaistaan" maksoi siirtomaksun, mutta uuden palvelun avaaminen oli ilmaista. Toki opiskelijakaista piti katkaista ja odottaa kuusi viikkoa uutta laajakaistaa, vaikka laajakaista oli saman firman palvelu, eikä asennustyötä enää tarvittaisi.
-->ei tarvitse Aurian jatkajankaan enää tarjota minulle palveluitaan.
BTW U2 on silmien edessä tänään illalla. Eniten ehkä hymyilyttää tämä lainaus U2:n kiertueesta kertovasta artikkelista:
Bono: “My prayer is that we become better in looking after our planet.”
Reality: “The carbon footprint generated by U2’s 44 concerts this year (2009) is equal to carbon created by the four band members travelling the 34.125 million miles from Earth to Mars in a passenger plane."
Pitäiskö jättää auto tyhjäkäynnille keikan ajaksi ihan tasoituksen vuoksi?
Petri,
Minulla on Auriasta myös hyvä tarina. Jaan sen teille joskus. Saimme alle 200 euron laskusta taannoin maksuhäiriömerkinnän, kun heidän oma perintäyhtiö jatkoi perintää laskun riitaisuudesta huolimatta. Siitä lisää toiste.
Ymmärsit näköjään loppukaneettini.
Hei!
Tiedän tismalleen tämän tunteen - Kyseessä on myöskin sama firma, elisa.
Kolmisen vuotta sitten kävi niin, että mun puhelinliittymä siirrettiin firman nimiin ja lasku firmalle, koska niin merkittävä osa puheluistani koostui työpuheluista. Silloin mulla oli saunalahti ja heiltä joku silloinen mobiilipaketti joka tarkoitti kympin laskua kuukaudessa ja rajatonta datasiirtoa liittymällä. Olin tottunu aika huolettomaan surffailuun, mökillä erityisesti. Sikspä mulle tulikin yllätyksenä kun kävin viikon kesälomalla ja seuraavaks ku tuli lasku niin toimari tuli huutamaan mulle naama punaisena että mitä perkelettä tää 700 euron puhelinlasku meinaa!
Olin mökillä käyttäny puhelinta tietokoneen modeemina ja siirrelly faijan järkkärillä ottamia kuvia edestakaisin ~200 megatavua, kuvitellen, että kun elisan konserniin kuuluvan saunalahden liittymä siirretään elisan itsensä alaisuuteen niin mun datapaketti siirtyy mukana.
Kai se lasku siitä saatiin sit jumpattua kohtuullisemmaks.
Mietin tuota hinnoittelua ensimmäistä kertaa hieman uusin silmin kirjoituksesi jälkeen. Tuo on vain tuntunut niin normilta.
Entäpä jos hinnoittelu olisi tyyliin
1 €/ 1 Mt
4,5 € / 25 Mt, _kun_ 4,5 euron laskumäärä ylittyy
9,99 € / rajoittamaton, kun 25 Mt ylittyy.
Puhelinfirmat tekevät varmasti paljon katetta myymällä näitä paketteja "varmuuden vuoksi" ja uskoisin täyden hyödyn niistä ottavan prosenttimäärän olevan aika pieni. Eli hieman pelottelemalla asiakkaita saadaan helposti puhdasta katetta.
Jos taas tarkoituksena olisi hieman enemmän "is not evil", tuollainen automaattisesti skaalaava laskutus olisi mielenkiintoinen. Ei kenellekään enää stressiä rajoista, ehkä jopa hieman pienempi kynnys kokeilla ja varsinkin käyttää dataa niin paljon kuin huvittaa.
Tekstiviestit ovat myös jotain, joka on naurettavan ylihinnoiteltua suhteessa muun datan hintaan. Se tosin saikin omaksumaan sähköpostin puhelimessa paljon nopeampaan tahtiin.
Olen omallakin liittymällä vähän kahden vaiheilla pakettihinnoittelun suhteen. Välillä dataa ei käytä lainkaan kuukaiden aikana ja toisinaan sitten raja paukkuu mennen tullen ja siitä joutuu sitten maksamaan kovaa hintaa.
Antin ehdottama portaikkohinnoittelu voisi tosiaan olla toimiva.
Joka tapauksessa tällaisenaan hinnoittelu on ilkeää rahastamista. Meillä on kuukausimaksu pakettihinnoittelussa 64 euroa. Pystyisinköhän perustelemaan asiakkaille 1.920 euron kuukausihinnan, jos haluavat treenata vain kuukauden?
Soneralta oltiin jo yhteydessä liittyen tähän tekstiin.
Onko kokemuksia Soneran yrityspalvelusta?
Yksityispuolella sopparit mutta hyvin toimii. Asiakaspalvelu on joskus todella kökköä mutta niin se on muuallakin. Itse tuote laajakaistasta puhelinpaketteihin tuntuu pelittävän enkä ole vaihtamassa 1998 valittua firmaa mihinkään.
Lähetä kommentti