tiistai 9. maaliskuuta 2010

Sosiaalisen median 10 myyttiä...

... joihin ei kannata uskoa.

Digitallabz kirjoittaa kymmenestä sosiaalisen median myytistä joihin ei kannata uskoa. Ei kai me sitten uskota. Vai uskotaanko? Kirjoitin omien kokemusten pohjalta kommentit kohtiin.

1. Hyvä sisältö saa aina valtavan huomion - Ei tosiaankaan saa. Muuttujia on ihan liikaa ja niiden ennustettavuus on melkein mahdotonta. Samaa mieltä, että moni esimerkiksi aloitteleva blogisti luulee räjäyttävänsä pankin mahtavilla kirjoituksillaan. Tie on kuitenkin aika pitkä ja kivinen ja kilpailu kovenee koko ajan.

2. Siellä ei ole sääntöjä - Nopealla vilkaisulla se saattaa näyttää siltä. Harjaantuneet käyttäjät kuitenkin paljastavat aika nopeasti korttisi. Mitään et pääse karkuun. Jos olet jotain joskus kirjoittanut, joku kaivaa sen oikeassa paikassa esiin. Osalle voi tulla yllätyksenä se, että ei voikkaan kirjoittaa mitä mieleen juolahtaa, ilman vastuuta kirjoituksestaan.

3. Et voi muodostaa laadukasta yhteyttä netissä - Onneksi moni pitää vielä sosiaalisen median välineitä älyttöminä. Me yhteisöllisyyteen uskovat saamme huomattavan kilpailuedun. Olen käynyt lukuisia loistavia ajatustenvaihtoja sellaisten ihmisten kanssa, joita en ole koskaan nähnyt enkä tiedä, missä he luuraavat. Osan kanssa käydään keskustelua säännöllisen epäsäännöllisesti.

4. Mitä enemmän ystäviä, sitä parempi - Ei tosiaankaan. Itse olen aika kriittinen sen suhteen, kuka löytyy ystävistä Facebookista tai ketä minä seuraan Twitterissä. Olennaista ei ole kuinka moni, tai aina edes kuka, vaan miksi. Eli miksi kyseinen henkilö haluaa olla ystäväsi FB:ssä tai seurata sinua Twitterissä. Määrä ei tässäkään korvaa laatua. Tosin laatu lisää väkisinkin määrää.

5. Markkinoiminen sosiaalisessa mediassa on helppoa - Se oli ennen helpompaa, kun sai temmeltää rauhassa. Kilpailu kovenee tälläkin saralla koko ajan. Sosiaalinen media on kokonaisuus. Vain paloja poimimalla voi polttaa näppinsä. Markkinoiminen vaatii osallistumisen. Jos et osallistu, et tule onnistumaan sosiaalisen median valloittamisessa. Tosin osallistuminen ja kokemus tekee markkinoinnista helpompaa, joten kokeneelle käyttäjälle markkinointi voi olla kohtalaisen helppoa.

6. Sosiaalinen media kuolee - Joo, samoin kuin puskaradio. Me vain jostain syystä lopetamme tuotteiden ja palvelujen kehumisen ja haukkumisen ystävillemme. Ei koskaan. Tietysti jos uskot, että internet kaatuu joskus tai tila loppuu sieltä, niin silloin myös sosiaalinen media kuolee. Joka tapauksessa se ei tapahdu huomenna eikä ehkä vielä ensi viikollakaan.

7. Sosiaalinen media korvaa perinteisen markkinoinnin - Ei ainakaan minun mielessäni. Sosiaalinen media tuo lisätyökaluja perinteiseen markkinointiin. Eri medioiden yhdistäminen on avainasemassa nykyaikaisen markkinoinnin onnistumisessa.

8. Sosiaalinen media parantaa kaiken - Ei tosiaankaan. Moni kuvittelee, että kun ryntään sosiaaliseen mediaan, niin kassakone alkaa huutamaan armoa. Se ei kuitenkaan korjaa yhtään puutetta tuotteestasi tai palvelustasi. Se voi tuoda ne vahvemmin esiin, joten ole tarkkana. Sosiaalinen media voi myös tappaa tuotteesi tai palvelusi, jos myymäsi juttu ei ole kunnossa.

9. Sosiaalinen media on lapsille - Pitääkö tähän edes kommentoida? Jos joku kuvittelee niin, ei kannata edes harkita sosiaalisen median käyttöä mihinkään. Alkutaival on tuossa tapauksessa ihan liian kivinen. Tällainen henkilö lyö hanskat tiskiin heti alussa, joten ei kannata edes aloittaa.

10. Digg on ainoa merkittävä juttu - Ainakin Suomessa vielä "ihan tuntematon" palvelu. Ihan mukava väline, mutta opetellaan me vielä Twitteriä täällä Suomessa.

[ Aiheeseen liittyen: Facebook - Kyllä nykyään on helppoa! / Twitter alkaa hahmottumaan ]

BTW No niin. Ilves teki sen, joka sen ehkä olisi pitänyt tehdä kymmenen tai edes viisi kierrosta sitten. Päävalmentaja sai väistyä. Nyt ei ole enää pelastettavissa kuin sarjapaikka, joka tietysti lienee tällä hetkellä tärkein pelastettava. Jotain muutosta olisi ehkä pitänyt tehdä jo aikaisemmin, kun ainoa tapa voittaa otteluja on ollut oman maalin pitäminen puhtaana. Siellä tietysti on maalivahti sitä varten, että se ottaa kohti tulevat lätkät kiinni, mutta se ei ole koko joukkue, ainakaan pelistä toiseen. Toivotaan, että muutos tuo muutoksen. Muutoksen ainoa huono puoli lienee se, että Hiitelä Jr ei enää jatkossa revi Ilveksen takkuista turkkia.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Kaikki kohdat voisi purkaa atomeiksi omina kirjoituksina. Selkeä pohja juttusarjalle?

Sami Hurme kirjoitti...

Miksi ei. Joka viikko muiden juttujen joukossa perataan yksi myytti? Ensi viikolla näette, tartuinko syöttiin.

Sitä odotellessa voitte tuijottaa tätä kuvaa.