Me myymme tuotetta, josta jokaiselle ostajalle on varmasti hyötyä, jos hän käyttää sitä. Tuotteemme tuo ihmisille tutkitusti lisää elinaikaa ja siitä huolimatta yrittäjät ratsastavat hinta edellä markkinoille.
Me olemme ihan idiootteja!
Alennus markkinointikeinona on jollain tasolla ymmärrettävää, jos ei muuta oikeasti keksi, mutta miksi pitää laittaa alennuksen suhteen ihmisiä eri arvojärjestykseen. Eikö se ole Kuluttajasuojalain vastaista?
Aika ajoin törmää kuntokeskusten mainoksiin, joissa alennusta annetaan iän tai kilojen perusteella. Ymmärrän, että se on jonkun mielestä hauska tapa markkinoida, vaikka se on todellisuudessa ihan typerä tapa.
Ymmärrän, että sen tarkoitus voi olla saada keskuksiin vanhempaa ja/tai lihavampaa väkeä. Mutta en ymmärrä, miksi markkinointi ei tuolloin oikeasti pureudu ikääntyneen tai ylipainoisen ongelmiin. Miksi alamme yrittäjät pitävät kuluttajia noin tyhminä?
Tietääkseni Suomessa on ikäsyrjintä lailla kielletty. Taitaa EU:llakin olla säädettynä ikäsyrjinnän kieltävä direktiivi.
Kuluttajansuojalain 2. luvun 2. pykälän mukaan:
Markkinointia pidetään hyvän tavan vastaisena, jos se on selvästi ristiriidassa yleisesti hyväksyttyjen yhteiskunnallisten arvojen kanssa ja erityisesti jos siinä esiintyy sukupuoleen, ikään, etniseen tai kansalliseen alkuperään, kansalaisuuteen, kieleen, terveydentilaan, vammaisuuteen, seksuaaliseen suuntautumiseen tai muuhun henkilöön liittyvään seikkaan perustuvaa syrjintää.Aika selkeää, vai mitä? Ikään tai painoon perustuva alennus lienee tuon pykälän vastainen.
Verrattuna muihin pykälässä mainittuihin ominaisuuksiin, ikä koskettaa meistä jokaista. Jos esimerkiksi tuotteesta saa alennusta iän perusteella, jokainen joutuu syrjityksi ikänsä perusteella, koska jokainen vanhempi henkilö saa iästään perusteetonta hyötyä.
Paino on samanlainen ominaisuus. Se jakaa ihmiset eriarvoisiksi, jos paino määrittelee tuotteen hinnan.
Ehkä ikä on kuitenkin painoa parempi alennusvaihtoehto, koska se on vähemmän leimaava.
Ikäsyrjintä on perinteisesti sitä, että vanhempi henkilö asetetaan nuorempaa huonompaan asemaan. Ikään perustuva alennus toimii päinvastoin. Mitä nuorempi henkilö on, sitä epäedullisempaan asemaan hän joutuu. Se on syrjintää.
Luulisi että kansainvälisilläkin ketjuilla olisi sen verran fiksut markkinointiosastot, että niiden ei tarvitsisi pelleillä ikään liittyvän alennuksen kanssa. Minä käskisin markkinointipäällikön ideansa vuoksi nurkkaan miettimään vahvuuksiamme.
Alamme markkinointi-ihmiset ovat selvästi väsyneitä - tai vain ammattitaidottomia - kun vahvuuksiamme ja tuotteemme tärkeyttä ei osata tuoda markkinoinnissa esiin. Keskuksiin halutaan varttuneita aikuisia eli ikäryhmää 50+, mutta heitä ei osata arvostaa kuluttajina. Heitä ei osata ottaa lainkaan huomioon mainonnassa ja markkinoinnissa muuta kuin ikäalennuksen muodossa.
Onkohan kukaan markkinointivastaava koskaan kysynyt 50+ asiakkaalta, miksi hän valitsi kyseisen keskuksen ja miksi hän yleensäkin käy siellä? Veikkaan, ettei yksikään sano käyvänsä kuntoilemassa saamansa ikäalennuksen vuoksi. Ei se tarjous niin hyvä ole!
Ongelma voi hyvinkin olla se, että mainostoimistoissa kolmekymppiset tekevät mainontaa ikäisilleen tai sitten keskuksen mainoksista vastaa joku 20 vuotta alalla ollut punttipena. Monella taitaa yhä olla 50+ asiakkaasta käsitys, että hän kulkee hieman kumarassa ja on kiinnostunut humpan lisäksi enintään allasjumpasta.
Jos keskukseen halutaan varttuneempaa väkeä, tulee vetää ihan jostain muusta narusta kuin hintanarusta. Sama koskee painonhallintaa. Ylipainoista ei kiinnosta hinta tai alennus vaan se, että pystyykö keskus auttamaan häntä.
Kylmä totuus on että osa keskuksista olisivat jo valmiita pureutumaan eri ikä- ja ihmisryhmien terveysongelmien ratkaisuun, mutta yrittäjät ja keskusjohtajat eivät ole. Sen kertoo markkinoinnin köyhyys.
Tarkoitus ei ole torpata kenenkään markkinointia. Olen sitä mieltä, että markkinoinnin keinoja rajoitetaan tässä holhousvaltiossa usein ihan turhaan tai ainakin ihan liikaa. Mutta mikäli naisellisempi, vasenkätisempi, tummaihoisempi tai homompi saisi toistaan enemmän alennusta, siitä nousisi aika nopeasti ihan järjetön haloo varsinkin sosiaalisessa mediassa.
[ Aiheeseen liittyen: Hintarasismi / Kuka vei mun juuston? / Mikä tarjous toimii? ]
BTW M&M Kuntotalo avasi oman YouTube-kanavan. Sieltä voit käydä katsomassa ryhmäliikuntaan ja muuhun kuntoiluun liittyviä videoita, mainoksiemme lisäksi. Tuotamme kanavalle myös venyttelyvideoita, treeniohjeita ja keräämme tuubista muiden tuottamia mielenkiintoisia otoksia. Käy seuraamassa. Ilmoitukset uusista videoista saat seuraamalla M&M Kuntotaloa Twitterissä.
8 kommenttia:
Samalla logiikalla kaikki ihmisryhmiin kohdistetut tarjoukset olisivat syrjiviä. Onhan eläkeläisyys tai opiskelukin henkilöön liittyvä seikka.
No niinpä.
Naisille suunnattuja halvempia futislippuja pidettiin aikansa ihan yleisenä käytäntönä. Sen ei ajateltu kiusaavan ketään ennen kuin joku keksi asiasta valittaa.
Ihan samalla tavalla joku voisi valittaa opiskelija- ja eläkeläisalennuksista, jotka tosiaan voidaan tuon pykälän johdosta tulkita syrjiviksi.
Tätä kohdennettua alennuspolitiikkaa tuli pohdittua jutun lopussa mainitussa Hintarasismi-kirjoituksessa.
Hyvä juttu viikonlopun Aamusetissa. Hyvää mainosta.
Motivuksen mainosten tekijä voisi vähän skarpata:
"Pace - Tehokasta, hauskaa ja helppoa.
Voit kuluttaa jopa 350-900 kaloria!"
Siis jopa melkein yhden kilokalorin? Tehokasta tosiaan.
Silmälasiketju markkinoi välillä tyyliin "Aleprosentti on ikäsi".
Ehkä markkinoinnissa huomattiin vanhempien ihmisten keskimäärin ostavan harvemmin laseja ja haluttiin lisämyyntiä tällä saralla.
Odotin puolitosissani milloin kampanja "Alennusprosentti on 100 miinus ikäsi" tulee. Ei tullut, tuli vain sama kampanja uudestaan.
Silmälasikauppoja on sen verran, ettei pakottavaa syytä käyttää tuota ketjua ole. Minusta tuntuu aika hassulta, että menisin ostamaan silmälaseja 2:lla alkavalla aleprosentilla samalla kun vieressä oleva saisi vaikkapa 5:llä alkavan.
Kuntoilussa kuuluun varmaankin samantyyliseen kohderyhmään.
Käyn jo jokatapauksessa kuntoilemassa, joten ryhmästäni ei suuria kasvuprosentteja vedellä.
Samalla tavalla on hieman hämmentävää nähdä aleprosentteja muille.
Diggaan Bodypumpista, joten kuntokeskusta valitessani tärkeintä ovat ohjaajat, tuntien käyttöaste, välineet ja tila. Jos samanlaisia vaihtoehtoja on, niin sitten hintakin merkitsee.
Saanko pari kuukautta ilmaiseksi liittyessäni on ihan yhdentekevää, jos ohjaajien tyyli ei klikkaa tai tunteja pitää varailla viikkoja etukäteen.
Olen siis ihan samaa mieltä kanssasi. Tuotteesta pitää tehdä niin hyvä, että siihen itsekin uskoo ja sitten kertoa siitä muille.
Kiitoksia, Antti, myös tästä kommentista. Mukavaa kun luit useamman tekstin ja uhrasit vielä aikaa kommenteillesi.
Eikö olekkin epäreilua, että joku saa alennusta 50 %/euroa ja toinen vain 20 %/euroa vain koska sattuu olemaan vanhempi. Eihän se niin saa olla. Se on jotenkin asiakkaan kiusaamista asialla, jolle hän ei voi mitään.
Alamme yrittäjillä olisi mahdollisuus keskittää markkinointinsa juuri mainitsemiisi asioihin, mutta siitä huolimatta kikkaillaan jollain ikäalennuksilla.
Asiakkaan todellista aliarvioimista?
Jup, vielä kun se tehtiin niin konkreettisesti eroja alleviivaavasti. Kyllä asiakkaan tulee tuntea olevansa haluttu.
Mainitsemani asiat eivät ole edes kovin vaikeita. Ammattitaitoisia ohjaajia ei kasva puissa, mutta ei hyvien työntekijöiden houkuttelu rakettitiedettä ole. Kun ohjaajia on tarpeeksi varmistamaan ruuhkattomat tunnit, on yleensä jo erilaisia persooniakin. ( Tämä voi jostain tuntua pikkumaiselta, mutta vaikka BP:ssa oman jaksamisen äärirajoilla, on sillä oikeasti merkitystä klikkaako tyyli. Ammattitaito tietenkin merkkaa 95%. )
Hyvät välineet ja tila ovat tietenkin olettama, joka todennetaan asiakkaalle viimeistään paikan päällä. Eikä sitä yleensä mahdottomia oleta, kunhan näkee että kaikkia kiinnostaa tilojen viihtyvyys.
Kyllähän puskaradiostakin saa nämä selville, mutta silloin markkinoija on jo ihan jonkun toisen armoilla.
Eivätkä alennukset tietenkään absoluuttisesti huono asia ole. Ne on vain toteutettava niin, että negatiivinen vaikutus on mahdollisimman pieni. Arkiaikojen alempaa käyttöastetta voi hyvin parantaa alemmilla hinnoilla, kuten tekin näytätte (tsekkasin) tekevän.
Niin, ja tietenkin markkinoinnin ja myynnin olisi hyvä olla jonkinlaisessa kosketuksessa toteuttavaan tahoon. Surkuhupaisin esimerkki omista kokemuksistani on spinning-vuorot, joissa kk-kortin ostettuani oli seuraava vapaa tila 4 vkon päässä. Tämän tarinan lopun varmaan arvaa.
Miksi kuntokeskusten asiakkaat hyväksyvät sen, että joutuvat varaamaan paikkoja tunneille viikkoja etukäteen, vaikka maksavat kuukausimaksua?
Mitä jos kuukausivelotteista kiinteää laajakaistaa käyttävä joutuisi tänään kertomaan, mikä päivä ensi viikolla aikoo mennä nettiin, eikä silti välttämättä mahtuisi?
Puuttuisiko siihen joku?
Alennukset eivöt ole absoluuttisesti huonoa asia. MEkin käytämme eri arvoisia lahjakortteja, joilla saa lahjakortin verran alennusta valitsemastaan tuotteesta.
Kun otit alemman käyttöasteen ajat esiin, olen miettinyt, että eikö silloin pitäisi maksaa enemmän, kun väkeä on vähemmän. Mahtuu paremmin, joten sehän on etu, eikö?
En tiedä. Itse en hyväksy. Ehdin tosin tottua pohjoisessa ( Rovaniemellä ) siihen, että tunneille kävellään sisään.
Mielestäni se on yrittäjän ammattitaitoa (ja murhe) pitää tuntien käyttöaste toimivana kuten kaikissa muissakin palveluissa.
Jos on pakko mennä varauksiin (toisaalta, miksi on pakko, onko myyty liikaa, liian vähän ohjattuja tunteja vaiko haluavatko kaikki vain saman treeniajan..), päivä pari on minusta hyväksyttävä. Oma treenaamiseni menee kuitenkin kropan ehdoilla eikä päinvastoin. Toisaalta varaus on myös positiivinen liikkumiseen pakottavassa muodossa vastaavasti kuin kaverin kanssa sopiminen.
Mainitsemassani esimerkissä hetken mietin menenkö kertomaan vastuussa olevalle henkilölle, että hänen henkilökuntansa ei näe mitään ongelmaa siinä, että varauslistat ovat täpötäynnä, että ketään ei oikeasti kiinnosta, että se ei ole ongelma, kun "muihin liikuntamuotoihin mahtuu". Kyseessä oli vielä iso keskus, jonka tosin osapalveluita liikuntapuoli oli. Olin ostanut vain yhden kuukauden kortin, enkä tosin spinningin takia. Joten päätin katsoa miten käy. Sille ainoalle spinning-tunnille jolle pääsin, ohjaaja tuli 5 minuuttia myöhässä... ...yleensä yritän jättää palautetta, mutta jotenkin tulin vain masentuneeksi koko paikasta.
Yritin muuten opiskeluaikana mennä päivävuoroihin (tai aamu) ryhmäliikunnoissa, koska ne tuntuivat melkein pienryhmiltä vrt. illan täysiin tunteihin. Tietenkin ideasi voisi kosahtaa kohderyhmän pienuuteen, mutta kuten taidat muualla blogissa sanoa, end of the day ainolla millä on väliä on viivan alle jäävä raha.
Lähetä kommentti