Omaohjaajat™ ovat koulutettuja liikunnan alan ammattilaisia; fysioterapeutteja, FAF Personal Trainereita, liikkunnanohjaajia, FAF Gym Trainereita tai muita ihmisen anatomiaan ja fysiologiaan perehtyneitä ja koulutettuja henkilöitä.
Kaikenlaisten alennusten sijaan me M&M Kuntotalossa panostamme näin vuoden alussa erityisesti tuohon palveluun. Tammikuussa on ylivoimaisesti eniten kuntoilun, joko ensimmäistä tai jo monetta kertaa aloittavia. He tarvitsevat apua, jota alennuksilla ei voi ostaa. Meidän tehtävämme on auttaa, ei vain myydä.
Omaohjaajamme lisäävät huomattavasti työtuntejaan näin vuoden alkuun, jotta saamme kaikki asiakkaamme radalle mahdollisimman nopeasti kuntoilupäätöksen jälkeen. Uskon, että Omaohjaajapalvelusta, joka kuuluu jäsenyyksiemme hintaan, on asiakkaillemme huomattavasti suurempi hyöty, kuin jostakin hetkellisestä alennuksesta.
Joku alan konsultti kertoi minulle joskus, että asiakas tekee ensimmäisten viikkojen aikana päätöksen siitä, jatkuuko asiakkaan jäsenyys vielä vuoden kuluttuakin. Voi pitää paikkaansa. Jos asiakas unohdetaan, jätetään oman onnensa nojaan, maksusuoritteen jälkeen, on niitä suoritteita turha odottaa enää jatkossa.
Joulukuussa kirjoitin mainostamisen vaikeudesta. Sain hyviä kommentteja mainokseemme liittyen. Niistä kiitos.
Me mainostamme nyt Omaohjaajapalveluamme alla olevalla mainoksella. Miten ja missä sinä mainostaisit ainutlaatuista palveluamme? Muuttaisitko mainostamme jotenkin? Miten viestimme menisi perille?
BTW Perjantaina Turkuhallissa on äijämeininkiä. TPS-HIFK ottelun teema on Äijä-peli. Hyvä ajatus. Saa nähdä, mitä se tuo tullessaan. Odottaisin ainakin suurta katsojamäärää. Mukava huomata, että haetaan hieman profiilia IFK:n äijämäisyyden kustannuksella. Näin kuuluu hyödyntää vastustajan profiilia omassa tuotteessaan. Tuohon pitää tulla vielä jatkumona Neiti-peli. Ehdotuksia Neiti-pelin vastustajista voitte heitellä vaikka kommentteihin.
Myös tämä Facebookin livekeskustelu ottelun aikana ansaitsee huomionsa. Facebook-fanien määrä lähestyy jo 5.000:tta.
18 kommenttia:
Reilun tunnin ulkoilu jäädytti pään niin tehokkaasti, että nyt on hyvä huudella ja katua kommentteja myöhemmin :)
a) Onko tuo "mitali" olennainen osa mainosta? Kertoohan se, että homma on sertifioitua toimintaa, mutta voiko asian esittää myös toisin? Nyt mitali on todella dominoiva tuossa mainoksessa.
b) omaohjaaja.fi -domain on näköjään jo lapasessa, mutta sitä ei ole mainoksessa. Sietäisikö? Henk.koht. arvostaisin sivustossa kovasti sitä, että siellä on pelkkää omaohjaaja-tietoa ja sitten linkki M&M:lle. Voipi toki olla, että sivusto vain odottaa jo julkaisua kommenttia kirjoittaessa.
c) tavallaan hassua, että vastaus on mainoksessa ennen kysymyksiä, mutta ainakin palvelun pääidea tulee ekana silmille.
d) olisiko mainoksessa järkevää käyttää käyttäjien kommentteja palvelusta? Yleensä ne kertovat paljon enemmän kuin kaupallisen tahon kehittävät sertifikaatit.
Tässä nyt ekat mietteet. Sinänsä haastavaa, kun tekstiä ei saisi olla liikaa, mutta pelkkä "paranna itsesi omaohjaajalla" ei varmasti kerro kenellekään mitään.
Perään vielä henk.koht.kiitokset M&M:n omaohjaajille. Kun kuntoilumotivaatio katoaa aina välillä, niin ohjelman uusiminen on auttanut todella hyvin. Lisäksi ohjelma tehdään aidosti kuunnellen, eikä vedetä pakasta vain valmista sapluunaa jokaiselle. Tuota palvelua on oikeasti helppo kehua ja levittää siitä sanaa.
Sami,
Olen aktiivisesti seurannut kirjoituksiasi jo jonkin aikaa ja täytyy myöntää, että pidän todellakin tavastasi lähestyä monia asioita. Mutta asiaan.
Oletko harkinnut (tai jopa tehnyt) omaohjaajien viemistä esim. Hansa torille, "äijä matsiin" tai vaikka ostarille. Paikan päälle voisi ehkä jopa viedä jonkin laitteen ja opastaa ihmisiä niiden saloihin. Monelle voisi kynnys salille menemiseen alentua kun näkisi, että ei se ole mitään "avaruustiedettä". Samaan syyssyn voisi liittää paljon muutakin terveisiin elämäntapohin liittyvää. Uskoisin, että saisit mukaan muitakin "maksavia" tahoja. Ajatuksena siis madaltaa ihmisten "salilletulokynnystä". Aikoinani kävin jonkin verran siinä förin vieressä olleessa salissa, nykyään vaikutan muualla. Muistan aistineeni suuressa yleisössä pientä "pelkoa" salille tulossa, se sinun tulisi poistaa.
Tämä ei liity kuntotaloon, mutta Tepsin matsiin voisi lyödä verensokerin pikamittauksen ja sama verenpaineelle suomalaisille äijille, varsinkin niille hieman vatsaa keränneille.
Siinä tulisi pelastettua monta euroa sairaanhoitokuluissa ja myös elinvuosia. Tosin äijien saaminen mittaukseen vaatinee kissoja mittaajiksi...
Petri,
On parempi katua tekoja, joita on tehnyt kuin tekoja, joita on jättänyt tekemättä.
a) Henkilökuntani kysyi samaa. Kysyivät, eikö sen tilalle voisi laittaa jotain kivaa kuvaa. Tuon kysymyksen vuoksi ja mainitsemasi dominoivuuden vuoksi sen siihen lätkäisin. Mukavia kuvia on mainoksissa ihan likaa. Huomiota herättäviä liian vähän. Tuo kuva herättänee paremmin huomion kuin joku kiva kuva. Ehkä.
b) Domain, myös .com, on tosiaan hallussa, mutta ei juuri nyt hallinnassa. CMS Finlandin on pitänyt tehdä sivulle aineistoa jo vuosia ja joka kerta kun kysyn asiaa, aineistoa on juuri tulossa. Ehkä sitä joskus tulee...
c) Eikö olekin hassua. Herättääkö se huomiota?
d) Käyttäjien kommentit voivat tietysti olla ihan yhtä kaupallisia kuin itselleen myönnetyt sertifikaatit. Molemmille on varmasti paikkansa.
Vaikka omaa kehunkin, olen samaa mieltä, että Omaohjaajapalvelumme toimii. Asiakkaamme ovat siihen erityisen tyytyväisiä. Se on selvästi meidän suurimpia vahvuuksia ja siksi sitä pitäisi tuoda enemmän esiin. Sillä me erotumme selkeästi muista alueemme toimijoista.
Christian,
Tervetuloa myös kommentoimaan. Yllätän välillä itsenikin lähestymistavastani ja varsinkin suunnasta. Välillä tulen ihan puskista.
Olen harkinnut Omaohjaajien viemistä jopa kuuhun, mutta en ole vielä saanut kaikkia palasia kohdalleen. Kuiden asennot ovat olleet vääriä, joka tarkoittaa, että olen ollut laiska ja saamaton.
Kynnystä pitää madaltaa. Se on suurin haasteemme. Miten tuollainen Anonyyminkin mainitsema kuvio pitäisi oikeasti toteuttaa?
Voimme tokia mitata sokereita, rasvoja, paineita tai vaikka pipon kireyttä, mutta miten se tulee tehdä, jotta mitattu tarttuisi sen jälkeen ovenkahvaamme? Mitä ja miten mediän tulisi tehdä turuilla ja toreilla?
Helppoahan sitä täältä puskista on heitelleä, mutta seuraavat ajatukset tulevat mieleeni näin aamulla:
- Olet aiemmin "kapinoinut" alennuksia yms. vastaan, mutta ne ovat tietenkin helppo tapa houkutella uusia asiakkaita (jos niitä siis haluaa). Olennaista tässä on tietenkin se, että uuden asiakkaan kokema hyöty on kustannusta korkeampi ja jatkaa harjoittelua "tutustumistarjouksen" jälkeenkin. Tässä omaohjaaja on varmasti suureksi avuksi.
- Ajatukseni laitteiden viemisestä sinne missä suuri yleisö on perustaa siihen uskooni, että moni ihminen tekee kuntosaliliikkeitä väärin vaikka olisi sitä harrastanutkin. Opastamalla ihmisiä käyttämään esim. "taljakonetta" oikein, voisitte levittää kuntoilun ilosanomaa ja haluanne palvella. Osa opeista menisi varmaankin hukkaan, mutta eihän sitä koskaan tiedä. "Joka La aamu seuraavat 6 viikkoa M&M esittelee uuden laitteen ja sen käyttöä Hansatorilla". Omaohjaajia (ja "verenpainemittajia"...) paikalla opastamassa ja vastaamassa kyselyihin...
- En tiedä onnistuisiko mutta oletko lähestynyt sikäläisiä yrityksiä seuraavanlaisella ajatuksella: Työntekijä käy harjoittelemassa teillä työajalla (esim. 2 kertaa viikossa). Työnanataja "maksaa" treeniajasta puolet ja työntekijä tekee puolet ajasta ylitöitä. Jos tämä tai jokin vastaava ajatus toimisi niin se voisi tuoda lisää asiakkaita päiväsaikaan jolloin kuvittelen salin olevan ainakin tyhjempi kuin iltaisin (hyvä ellei ole...).
Ajatuksia on paljon, niiden toimivuudesta en tiedä, mutta on aina mukavaa ideoida oman "busineksen" ulkopuolellakin. Tällaista siis tällä kertaa, kerron jos tulee jotain muuta mieleen (tai kun sormet lämpenee niin, että voin taas kirjoittaa...)
Nyt on pää sulanut, kommentoidaan lisää.
a) on tuo sertifikaatti parempi kuin sellainen hymyilevien taljaa vetävien ihmisten kuva. Uskottavampi ainakin.
b) noin kymmenen vuotta sitten kävin soittotunneilla hieman sivistämässä itseäni teorian osalta ja sovittiin, että teen maksusuorituksen sijaan yritykselle nettisivut. Odottelin materiaalia, kunnes lähdin armeijaan ja unohdin koko jutun. Kiitos siitä heille, mutta tarinan opetus lienee se, että tuo hyvä domain menee sinulla täysin hukkaan juuri nyt, kun sisältöä odottelet. Onko se vaihtoehto, että tuotat sivuston ja maksatat sen CMS:llä, kun kerran heidän palveluaan siitä markkinoit?
c) Hassu toimii. Ekaksi tulee mieleen, että mikä hiton omaohjaaja ja sitten sitä hieman avataan. Jos nuo kysymykset olisivat ensin, niin vastauksena voisi olla uusi margariini, jugurtti, sykemittari, kuntolaite tai vaikka omaohjaaja. Nyt sekin arvuuttelu tapetaan heti alkuunsa.
Kaiken tämän pohdinnan jälkeen tuo nyt käyttämäsi on ehkä selkein keino, mutta ymmärrettävästä syystä jouduin miettimään vaihtoehtoa sille, jos mainokselle olisi tilaa 5,5cm ja silloin tuo tekstin paljous hieman allergisoi.
Pienemmässä tilassa mainokseksi riittäisi varmaan "selkä jumissa, ylipainoa, väsymystä? www.omaohjaaja.fi" Se voisi herätellä ihmisiä kurkistamaan sivuille, mutta myyntityö olisi täysin hyvien nettisivujen käsissä. Vaikeaa on tämä mainostaminen, eikö? :)
Christian,
Samaa mieltä. Muiden puskiin on mukava huudella. Siitä saa vastapainoa omaan toimintaan. Tuon vuoksi seuraan jääkiekon markkinointia aika tarkasti, ulkomaita myöden.
Toisten puskista saattaa välillä tehdä löytöjäkin.
Ette usko, kuinka helppo olisi sanoa, been there, done that, doesn't work.
En kuitenkaan sano, koska niin kaikki sanoivat Starbucksille.
Alennuksille on varmasti perustensa, varsinkin tällaisessa taloustilanteessa. Seth Godin kirjoitti aiheesta pari päivää sitten lyhyen ytimekkäästi, kuten aina. Alennus on kuitenkin minulle suuri henkinen este, enkö tosiaan keksi muuta.
Tyytyväisyystakuun tulette näkemään.
Kuntosalilaitteiden vieminen eri paikkoihin asettaa suuria haasteita jo pelkästään sen vuoksi, että ne painavat painopakkoineen satoja kiloja. Eivät ole ihan helppoja siirrettäviä. Yleensä laitteet myös täytyy kiinnittää lattiaan turvallisuussyistä.
Aerobisia laitteita voisi kyllä kuljetella, mutta siitä meillä on vähän huonoja kokemuksia. Suomalaista on vaikea saada esimerkiksi ostoskeskuksessa kokeilemaan jotain laitetta, vaikka tuulipuku olisikin päällä.
Muuten tuo ihmisten luoksi meneminen kyllä houkuttaa. Siihen pitäisi keksiä jokin toimiva konsepti.
Yrityksille suunnattu projekti kuulostaa hyvältä. Voisin luetella tähän pitkän lista syistä, miksi se ei toimisi, mutta en luettele, vaan mietin tuohonkin ratkaisua.
Me muuten emme tee lainkaan yrityksiin suunattua markkinointia. Se ei kannata Turussa, koska jos yrityksellä ei ole jotain liikuntaseteliä käytössä, he ostavat samalla alalla toimivilta kertalippuja jopa kolmen euron kertahintaan. Meidän ei kannata, eikä kertaliput sovi konseptiimme, edes päivisin.
Yritän kuitenkin pohtia ehdotuksia.
Petri,
b) Ehdotettu monasti. Aina kaikki eivät vain innostu kanssani samoista asioista.
Mainostaminenhan on tavattoman helppoa. Ei tarvitse kuin ostaa mainospaikka ja tehdä mainos. Vasteen saaminen mainokselle, se on useinkin vaikeaa. Katso vaikka keskiviikon Aamusetin kuntokeskusten mainokset. Palaan niihin viikonloppuna. Toivottavasti kukaan ei pahastu ylimääräisestä mainoksesta.
Sami,
oletko koskaan kokeillut sparrailua Juuson (www.zeelandsociety.fi) kanssa? Uskon, että voisitte olla monesta asiasta samaa ja sopivasti eri mieltä.
En ole Juusoa (muistaakseni) koskaan tavannut.
Zeelandin blogia käyn kyllä lukemassa. Hyviä kirjoituksia...
Keskustelen mielelläni ihmisen kanssa, joka on mahdollisimman paljon eri mieltä kanssani. Silloin saadaan hyvä keskustelu.
Tarkastin muuten nuo keskiviikon mainokset ja useampikin kommentti heräsi aiheesta. Odotellaan silti innolla avaustasi ja katsotaan, että kuka on mitäkin mieltä :)
Huutelen nyt hieman (tai siis täysin) väärän asian yhteydessä, mutta tuosta edellisen aihepiirin vihreästä logosta tuli mieleen eilisen (Pe 8.1) Turun Sanomien B.Virtanen ja Samin taannoinen bloggaus aiheesta M&M goes green.
Ei mulla muuta.
Naureskelin myös tuota B. Virtasta. Valtavan usein tuo projekti jää vain puheisiin tai juuri logon värin vaihtamiseen.
Oletko muuten huomannut, että se ei ole enää muotia?
Jos Anonyymi on sitä mieltä, että meidän projekti jäi vain logon värin vaihtamiseen, niin tuosta olisi mukava kuulla lisää.
Aloitimme M&M Goes Green -projektin syksyllä 2008. Olemme onnistuneet laskemaan sähkön kulutustamme lähes 8%. Se tarkoittaa kilowattitunneissa noin 40.000 kWh, joka vastaa parin omakotitalon vuosikulutusta.
Mielestäni siinä on menty vihreämmäksi. Sähkön kulutuksen lasku näyttäisi yhä hieman jatkuvan, koska olemme lisänneet liiketunnistimia entisestään valaistukseen.
Kiukaat olisi vielä tarkoitus vaihtaa energiaystävällisempiin jossakin vaiheessa. Siitä voi tulla isokin energiasäästö.
Keskustelua voidaan tietysti käydä siitä, mikä on todellinen hyöty, kun joku jossakin myös valmistaa, rahtaa ja myy nuo uudet valaisimet, kytkimet, kiukaat...
Ikävää, jos jollekin on jäänyt meidän projektista sellainen kuva, että se jäi vain logon värin vaihtoon. Jos pitää silmät auki keskuksessamme, niin voi nähdä niitä M&M Goes Green -tarroja eri paikoissa. Ne ovat paikkoja, joissa meistä jokainen voi miettiä ympäristön säästöä.
Tiesitkö muuten, että keskuksemme vedenkulutus tippui puoleen, kun siirryimme vettä säästäviin Oraksen automaattisuihkuihin?
Oletko Sami tutustunut LED-valaistukseen tilaratkaisuna? Toki alkuinvestointi on vieläkin "kallis", mutta hinnat ovat tulleet alas, LED-valojen värilämpöä voi säätää ja sähkönkulutus on noissa aivan naurettavaa.
www.oversol.fi -sivuilla löytyy laskuri halogeenivalojen kanssa vertailuun. Ehkä pieni tiedustelu voisi olla opettavainen.
Jonkun verran LED on tuttu. Keväällä tuota käytiin läpi, kun suunnittelimme ryhmäliikuntatilojen valaistuksen uusimista. Vielä se ainakin kaatui hintaan.
Meillä on todella vähän halogeenivaloja. Valtaosa valaistuksestahan on toteutettu loisteputkilla. Sen vaihtaminen LED-tekniikkaan toisi varmasti säästöä, mutta ainakin tällä hetkellä muutostyö on liian kallis urakka.
Tämä tulee nyt täysin insinöörikyvyttömän ja peukalo keskellä naamaa -henkilön suusta, mutta onko kuntosalilaitteiden käytöstä kertyvää energiaa mahdollista hyödyntää mitenkään?
Laskeskelin huvikseni keväällä toistot*painot ja tunnin treenissä kilon paino nousi maasta noin 20000 kertaa. Tai olisihan voinut nostaa myös autoni 15 kertaa ilmaan. Toisin sanoen, tuossa on valtava määrä energiaa, mutta jos sitä saisi edes pakkalaitteista talteen, niin päivän mittaan sillä lämmittäisi ainakin sen saunan.
Turku on täynnä korkeakouluja, anna tästä insinööreille opinnäytetyö ja iloitse tulevasta sähkölaskustasi :)
Petri,
Olen miettinyt asiaa monella spinningtunnilla. Jos vaikka pyöriin saisi dynamot ja mitä kovemmin poljetaan, sitä kuumempaa olisi saunassa.
Olin tyystin unohtanut oamohjaaja.net ja omaohjaaja.info -osoitteet, jotka nyt otin hyötykäyttöön.
Kiitos mielenkiintoinen blogi
Ole hyvä ja kiitos itsellesi.
Toivottavasti mielenkiinto säilyy.
Lähetä kommentti