lauantai 23. tammikuuta 2010

Mediakuutio hyötykäyttöön

Jos olet seurannut tekstejäni pidemmän aikaa, olet saattanut huomata, että lätkään liittyvä mainostaminen kiinnostaa. Olen siitä asti, kun näin ensimmäisen NHL-ottelun, ollut kiinnostunut ihmisten viihdyttämisestä ja mainostamisesta areenoilla. Otteluja on tullut seurattua aika monta muutenkin kuin kenttätapahtumien puolesta, täällä ja muualla.

Joskus mielenkiinto on kiinnittynyt kenttätapahtumia enemmän kaukalon ulkopuolisiin tapahtumiin. On hienoa seurata, kuinka ihmisiä yritetään aktivoida ja saada viihtymään. Välillä se onnistuu aivan yksinkertaisin keinoin ja toisinaan viihteestä vastaavat joutuvat tekemään hartiavoimin töitä. Yllätysmomentit ovat aina hyviä välineitä asiakastyytyväisyyteen.

Suomalaisissakin halleissa alkaa jo olemaan videokuutioita ja -tauluja. Ulkomailla näiden taulujen pääasiallinen tarkoitus näyttäisi olevan viihteen ohjaaminen, asiakkaiden viihdyttäminen. Suomessa kuutioiden tarkoitus näyttää olevan vain mainospaikkojen tarjoaminen. Kuutioita ja tauluja ei osata käyttää.

Mainoksista saatavat rahat ovat varmasti tärkeitä, mutta miksi niitä asioita, kannustusta ja mainontaa, ei voisi yhdistää?

Kimmoke tähän tekstiin tuli yhdestä TPS:n ottelusta, jossa kaikkia mainoksia ei ehditty näyttämään kertaakaan. Tai ainakaan M&M Kuntotalon mainosta ei ehditty näyttämään. Miten tilanne on voinut ajautua tuohon jamaan?

Turkuhallin kuution käytöstä voi nopealla katsauksella tehdä muutaman huomion, joille pitäisi mielestäni tehdä jotain:
  • Mainokset ovat pääsääntöisesti liian pitkiä. Niitä ei ehditä juuri koskaan esittämään kokonaan katkon aikana.
  • Osa mainoksista eivät sovellu lainkaan lätkäotteluun. Vaikka mainos toimisi televisiossa, se ei tarkoita sitä, että se toimisi missään areenalla.
  • Osa mainoksista toistuu toisia mainoksia useammin. Sama mainos kahteen kertaan erän aikana kääntyy jo itseään vastaan. Mainosten pitäisi ainakin olla erilaisia, jos niitä näytetään kymmenen minuutin välein.
Yhdessä erässä lienee 15-25 pelikatkoa. Ensimmäisessä erässä taitaa olla yleensä vähiten katkoja ja ne ovat lyhyempiä kuin muissa erissä. Kolmannessa erässä katkoja taitaa pääsääntöisesti olla eniten ja ne ovat yleensä myös pidempiä, koska pelaajatkin pidentävät katkoja viivyttelemällä vaihtoon menemistä katkoilla, saadakseen lisää lepoaika.

Katkon kesto on jotain 20-23 sekuntia. Tuon pidempiä katkoja taitaa olla erittäin harvoin.

Nyt näyttää siltä, että mainoksia ja muita tiedotuksia yritetään Turussa tunkea yhteen erään jopa 40 kappaletta. Nopeasti laskien näiden yhteiskesto on jotain 8-9 minuuttia erää kohden. Tässä tulee esiin törmäys yhtälössä. Jos katkoja on tuo 15 erää kohden, ehditään ehkä soittamaan 4-5 minuuttia mainoksia ja tiedotuksia, vajaan 10 minuutin sijaan. Ei mahdu.

Tuon vuoksi Kissat palelluttavat pakaransa portailla istuessaan. Jos en ihan väärin muista, niin Cobrat tanssivat aika paljon Kissoja useammin. Mitä silloin oli toisin?

Mitä Sami tekisi? MST?
  • Laskisin tällä hetkellä kuution kautta tulevan rahan arvon yhteen.
  • Sen jälkeen lisäisin summaan 25% ja jakaisin summan 15:llä.
  • Sen jälkeen suunnittelisin 10 mainospohjaa, kestoltaan 15 sekuntia, jotka toimisivat M&M Kuntotalon mainoksen tapaan kannustuksina, jotka on räätälöity kyseiselle yritykselle. Kissoilla olisi oma koreografia näihin kannustuksiin.
  • Näiden mainosten hinta olisi siis raha nyt + 25% / 15. Kaikki mainostajat maksaisivat aina saman hinnan. Ei poikkeuksia.
  • Myisin vielä viisi mainospaikkaa kaksinkertaisella hinnalla edelliseen nähden. Ainoastaan näille paikoille voisi asiakas toimittaa oman materiaalin.
  • Sen jälkeen myytäisiin erikoistilannemainospaikat, joille ei ole takuuta, että näkyy kertaakaan. Siis jäähyt, maalit, tappelut, kiekko yli reunuksen...
  • Erikoistilannemainokset maksaisivat puolet kannustusmainoksesta. Riski, ettei mainos näy, joten ovat halvempia. Joskus voivat näkyä paljonkin.
  • Näiden jälkeen myisin samalla periaatteella Kissojen tanssit, ehkä 3-5 erää kohden. "Tämän tanssin tarjoaa Matin Musa". Näiden näkyvyys on myös riippuvainen pelin kulusta, joten olisivat takuuesityksen saavaa kannustusmainosta puolet halvemmat.
  • Tekisin kuutiomainonnasta selkeän, julkisen hinnaston, jonka hintoja noudattaisin kaikkien mainostajien kohdalla tasapuolisesti.
Ja SM-liigalle antaisin järjetömän ison negatiivisen palautteen ottelutapahtuman latistamisesta SM-liigan mainoskatkon kanssa. Se pitäisi olla järjestävän tahon aikaa. Tai liigan pitäisi rakentaa mainoksensa tunnelmanvirittäjäksi, -latistajan sijaan. Silloin pystyisi virittelemään aaltoja ja vaikka mitä, vaikka jokaisessa hallissa. "Sponsorina Radio Aalto".

Piti julkaista tämä kirjoitus jo aikaisemmin, mutta törmäsin kaverien yritykseen nimeltä Uplause. En tiennytkään kaverieni lanseeravan tuollaista tuotepakettia.

Tämä on se yritys, joka rakensi tunnelmaa esimerkiksi Karjala-turnauksessa hyvällä menestyksellä. Tekivät Karjala-turnauksen yhteydessä kuluttajakyselyn, (n. 300 vastausta), joka antoi paljon positiivista dataa heidän näkökulmastaan. Esimerkiksi pelin sisäisten sponsoreiden näkyvyys oli jäänyt selkeästi mieleen.

Kaverit ovat samalla sivulla kanssani. Näin otteluissa mainostaminen pitää rakentaa:



Ei kai se tuon vaikeampaa ole? Näiltä voi ostaa palvelun suoraan, jos ei omasta takaa löydy tahtoa ja osaamista tuotteistamiseen. Kavereilla on asiallinen aiheeseen liittyvä blogi, jota kannattaa käydä tutkimassa, jos aihe kiinnostaa.

[ Aiheeseen liittyen: Yksi tapa mainostaa / Paras maalilaulu / Sunshine Hockey ]
 
BTW Ilveksellä on tänään aika merkittävä ottelu. Fanit ovat aikeissa tehdä ottelussa ulosmarssin. Ilves on hävinnyt monta peliä putkeen ja vielä aika suurinumeroisesti. Jumbosija on vahvasti Ilveksellä, 10 pisteen kaulalla seuraaviin. Kelkka yritetään pysäyttää nyt monin keinoin. Jamppakin hyppää kaukaloon tänään, vain kaksi viikkoa polvileikkauksen jälkeen, kaksi viikkoa arvioitua aikaisemmin. Kaikki keinot ovat siis käytössä. Toivottavasti kelkka kääntyy tänään. Tai edes pysähtyy...

7 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

What Would Jesus Do? WWJD?

Sami Hurme kirjoitti...

Joo, niinpä.

Enemmän minua kuitenkin kiinnostaisi tietää WWGD?

Sami Hurme kirjoitti...

Tänään oli kuution ohjaajilla hyvä päivä, mainoksista huolimatta.Peruskikkojakin kuultiin. HYVÄ!

Koffin vanha mainos oli parempi, mutta tästä uudesta tuli mieleen, että miten Koff saisi yleisön huutamaan vastauksen?

Kysymyshän kuuluu jotenkin, että "Voitetaanko me tänään?" Ja vastaus jotenkin, että "Ihan kevyesti vaan!"

Miten yleisön saisi oikein huutamaan vastauksen?

Ruotsissa on hienoja ne jutun, kun fanikatsomo ensin huutaa jotain ja muu yleisö vastaa siihen halli raikuen...

Anonyymi kirjoitti...

http://www.youtube.com/watch?v=rnD4n-OOBpc&feature=related

WWGRD?

Anonyymi kirjoitti...

Andra sidan hör ni klara!?! Jajamensan fattas bara!!

Vaasassa päädyn ståplats hakee istumakatsomoita mukaan hieman samankaltaisella tavalla. Muualla Suomessa tuskin.

Ruotsissa törmäsin aikanaan myös siihen, että fanikatsomo ei ollut tyytyväinen saamaansa vastaukseen, vaan pyysi heti perään uuden, kovemman kajautuksen. Yksi uusi pyyntö tosin oli aina normi ja muutenkin tällaisen voitaneen väittää olevan normikannattamista siellä; törmäsin tähän jääkiekon ja jalkapallon lisäksi myös jääpallossa, käsipallossa, yleisurheilussa ja jopa raveissa!

Sami Hurme kirjoitti...

Gary Roberts gave me high four.

Malmössä otettiin myös huutoa uudelleen, jos ei vastauksen taso kelvannut. Siinä on jotain hienoa...

Anonyymi kirjoitti...

Hola, meitin dynastian uusi valmentaja...
http://www.iltalehti.fi/jaakiekko/2010012510993985_jk.shtml