keskiviikko 13. tammikuuta 2010

Bussilinjasymboli

Jokin aika sitten tuli postissa Turun kaupungin joukkoliikennetoimistolta mainos bussilinjasymbolista. Innostuin mainoksesta ihan turhaan.

Kuvittelin, että mainoksessa mainitulta sivulta voisin ladata jonkinlaisen logon ja koodin pätkän, jonka voisin liittää yrityksemme sivuille ja jota klikkaamalla asiakkaamme näkisi millä bussilla meille pääsee.

Kuvitteluni meni vielä niin pitkälle, että logoa klikkaamalla paljastuisi vielä kyseisten linjojen aikataulut ja mihin aikaan mikäkin vuoro olisi yrityksemme kohdalla olevalla pysäkillä. Ei ehkä reaaliajassa, mutta edes oletetussa ajassa.

Uskoakseni tuo koodinpätkä olisi toteutettavissa, jopa reaaliajassa.

Totuus oli kuitenkin aika paljon karumpi. Se mainoksessa kerrottu linkki johti tähän.

Olisiko tuollaisen linkin rakentaminen ihan mahdotonta? Syöttäisin vain yritykseni osoitteen johonkin kenttään ja sen jälkeen saisin kopioitua linkin, joka sisältäisi tuon bussilogon ja niiden bussien aikataulut, joilla yritysemme osoitteeseen pääsee. Vähän samalla tavalla kuin Googlen Maps toimii.

Jos se ei ole mahdotonta rakentaa, miksi sitä ei ole tehty? En oikein ymmärrä, mitä lisäarvoa tuo bussin kuva antaa sivuillemme, kun siellä muutenkin on mainittu, mitkä bussit ohitsemme ajaa ja aikataulutkin on linkitetty. Mainos kuitenkin kertoo, että
"Bussilinjasymboli vie vain vähän tilaa, mutta tuo runsaasti lisäarvoa."
Tällainen nettinäyttöpalvelu on kuitenkin olemassa ja se on jo sivuillamme linkitettynä. Siihen voit ladata pysäkin numeron ja näet, milloin seuraavat bussit ovat pysäkillä. Kokeile vaikka meidän pysäkkiä, numerot 872 tai 844. Miksi tuota palvelua ei voisi automatisoida koodinpätkän taakse?

Ymmärrätte varmaan, miksi kuvittelin, että juuri tuollaista koodinpätkää mainostettiin.

[ Aiheeseen liittyen: Joukkoliikenne palvelee ]

BTW M&M Kuntotalossa alkoi eilen ZUMBA. ei kannata koskaan aliarvioida TV-Shopin voimaa. Tunnille oli eilen tulossa yli 100 ihmistä. Osaa emme olleet nähneet keskuksessamme aikoihin, osa oli tulossa ensimmäistä kertaa. Onneksi varauduimme ruuhkaan erityisjärjestelyin, joiden kautta toivottavasti saamme mahdollisimman monelle eri henkilölle tarjottua ZUMBA-kokemuksen. Miten Suomi on voinut hurahtaa lajiin näin täysillä. Meilläkin on kuitenkin ollut ihan vastaavia Salsa, Bailatino ja Funky -tunteja kalenterissa, mutta ZUMBA on nyt sitä jotain.

7 kommenttia:

Sami Hurme kirjoitti...

Katsokaapa päivän Aamusetin takasivun mainos. Mikä nimi tuotteella!

Anonyymi kirjoitti...

Hola =) BTW: mutku Zumba onki vissiin sellasta ihanaa sekoitusketkutusta. Kaikki Zumbasta kerrottu kuulostaa houkuttelevalta/kivalta..ja eikös teillä oo vetäjäkin vielä oikee tanssiope?? Do I need to say more =)
Hola menee myös heti Zumbaamaan kunhan nilkka on saatu kohilleen...vai onko tässä vaarana että tunnille ei mahdu kun ootte jo joutuneet tekemään erityisjärjestelyitä??

petri kirjoitti...

Kokeilepa www.matka.fi -palvelua. Syötin kotiosoitteen, määränpääosoitteen ja se käski fiksusti kävellä pienen matkan ja ottaa sitten bussin nro 32. Tai 10min sen jälkeen tulevan bussin nro 42.

Palvelu kattaa koko Suomen, eli jopa tamperelaiset löytävät perille tuon avulla.

Tuo Turun joukkoliikenteen räpellys on kyllä hieno vitsi. Ja kun kävijämäärät vähenevät jatkossakin, niin nostetaan kertalippujen hintoja. Logiikka se on tuokin, kun neljän ihmisen porukassa taksi alkaa kilpailla hinnalla bussin kanssa.

Sami Hurme kirjoitti...

Kiitos vinkistä, Petri.

Lisäsin linkin palveluun sivuillemme.

Hola,

Tällä hetkellä Zumbaan on tiedossa ruuhkaa.

Kari Kuikka kirjoitti...

Nämä ovat niitä asioita, joissa kuntataloudessa oikeasti haaskataan rahaa. Todennäköisesti tarran suunnittelusta, joku mainoshemmo on vääntänyt 2000 euroa noin 1,5 tunnin työstä. Näin on päätetty ja niin edetään.

Toinen esimerkki: Helsingissä on sellainen Parkit tai jotain sinne päin, jolla voi kännykällä maksaa puheaikaa, niin aikanaan Turku päätti, että ei täällä siihen siirrytä, kun just vuotta aiemmin korjattiin mittarit 15 vuodeksi. Olisihan tämä Parkit toki vähentänyt muutamia suojatyöpaikkoja myös, joten mitä siitä opimme. Olisi nämä pois potkitut koulutettu parkkipirkkojen toimenkuvaan, joten kukaan ei olisi kärsinyt siitä paitsi jokin ammattiyhdistys, kun olisi siirretty eri tehtäviin, niin liitto olisi menettänyt jäseniä.

Parkit meinaan toimii,niin että kun nouset autosta soitat kännykälllä toistaiseksi voimassa olevan pysäköinnin ja pois lähtiessä otat toisen puhelun ja parkki-aika häviää.

Sami Hurme kirjoitti...

Kari,

Olet varmasti oikeassa, että kuntataloudessa tuhlataan rahaa ja tämä on ehkä oiva esimerkki.

Yhä ihmettelen sitä, että mitä ihmeen lisäarvoa joku kuvittelee bussin kuvan antavan kotisivuille.

Kari Kuikka kirjoitti...

Ei se lisäarvon etsiminen lähde kunnissa oikeasti siitä mitä asiakkaat (yritykset, linja-autot, matkustajat) oikeasti tarvitsevat.

Kaikista tärkein on se, että mitenkä pystytään suojaamaan oma reviiri (puolueet, poliittiset broilerit sekä saavutetut asemat).

Kaupungilla on tämä Brahe-järjestelmä, joka on valittu toimivaksi ja tuottavaksi palveluiden osalta. Kun tämän järjestelmän rinnalle pitäisi saada uusi järjestelmä, joka oikeasti mullistaisi tiedon jakamisen, niin siihen puututa. Tod.näk yritys, joka tämän uuden järjestelmän kehittäisi haluaisi KONE-mallisen sopimuksen, jossa myydään laite ja sen päälle huoltosopimus sekä työsopimus. Tässä kohtaa demarit ja vasemmisto nousee lautakunnassa pystyyn: ketään ei saa erottaa mistään kaupungintoimesta paitsi tietysti kokoomuslaisen. Tod.näk vanhan koneen hoitaja on jollain poliittisella palkintopaikalla aivan väärällä koulutuksella. Uuden laitteen hankinta on lytätty tällä.

Kuitenkin tuli luvattua äänestäjille, että parannetaan joukkoliikenteen mahdollisuuksia saada liisä matkustajia. Tulee erään lautakunnan kokous, jossa muistellaan lupausta ja todetaan, että pienyritykset ovat napisseet siitä, että ei tiedetä missä busseja menee ovien edestä ja matkustajat sisällä tietäisivät mihin mentäisiin. Päätetään, että velvoitetaan virkamiehet toteuttamaan hanketta. Virkamies miettii: laitetaan tarroja ikkunoihin, niin kyllä se siitä. Saadan työllistettyä Seijan tytärtä kun sillähän oli se pieni graafisen suunnittelun toimisto.

Tiivistelmä:
Lautakunta on päättänyt, että nyt tehdään jotain. Virkamies tekee ja varoo suututtamasta toista virkamiestä. Pisteenä i-päällä tehdään tarrat ja tuhlataan turhaa rahaa. Kaikki tähän projektiin osallistuneet tuottivat lisäarvoa hankkeelle ja itselleen. Saatin pitää parit kahvittelut ja kokouspalkkiot ja yhden hyvän tyypin tytär sai pientä liikevaihtoa aikaiseksi. Myönnetään, että liioittelin lisäarvon määrä. Loppukäyttäjät, jotka oikeasti tämän maksavat tai hyödyntävät eivät saaneet mitään lisäarvoa. Yksityisellä sektorilla olisi tullut jo turpaan ja pahasti tällä toimintakuvalla.

Tämä ketju on kokonaan mielikuvituksen tuotetta tämän kyseisen keissin kohdalla, mutta ei sitä ikinä tiedä jos vaikka tietynlainen kaavatoistuisi jossain muualla päin.

Bussin kuva on lisäarvoa valtuustolle, lautakunnalle ja virkamiehille. Me tehtiin se ja täytettiin lakisääteiset tavat toimia. Näinhän se vain menee.

Yrittäjän, kuluttajan ja kansalaisen lisäarvo on jotakin aivan muuta, kuin kunnan isien.

Tai sitten olen kokonaan väärässä ja kukaan ei ole ikinä yrittänyt myydä kyseistä ideaa kaupungille.TÄTÄ TOIVON AINAKIN.Tässäkin olisi pienelle IT-talolle todella kova tuote.