Tuhkasta nousuun
Matkatoimistot saavat harmaita hiuksia ihmisten ostellessa matkoja ja lentolippuja netistä. Moni matkatoimisto on sulkenut ovensakin sen vuoksi. Ihmiset säästävät muutamia kymppejä, hoitaessaan lippurallinsa omatoimisesti netin välityksellä.
Ostimme taannoin aina liput turkulaiselta matkatoimistolta, koska se oli helppoa. Ei tarvinnut kuin kertoa, koska haluaa lähteä ja mihin. Matkatoimisto heitti sen jälkeen ehdotuksia. Ei tarvinnut kuin valita ja maksaa. Palvelu oli ihan loistavaa.
Siitä huolimatta nettikauppa houkutteli myös allekirjoittanutta. Säästimme muutamia kymppejä kun viitsimme itse katsoa lentoyhtiöiden sivuilta edullisimmat mahdolliset liput. Miksi maksaa turhasta? Eihän siinä ole mitään järkeä.
Muistan elävästi kun ensimmäisen kerran ilmoitin hovihankkijallemme saavani liput aavistuksen halvemmalla, kun ostan ne suoraan lentoyhtiöltä. Hovihankkijamme evästi meitä tiedolla: ”Jos matkan suhteen tulee ongelmia, olette aika pitkälti sitten omillanne. Lentoyhtiö ei ota samalla tavalla vastuuta kuin meidän täytyy ottaa. Muistatte varmaan Pariisin matkanne?”
Muistimme. Olimme taannoin menossa Pariisiin pitkäksi viikonlopuksi. Ajelimme kohti lentokenttää, kun hovihankkijamme soitti kertoen, että Pariisissa on lakko. He olivat reitittäneet matkamme uudelleen - lensimme Amsterdamiin ja olimme yötä siellä. He olivat järjestäneet hyvän hotellin. Aamulla matka jatkui Amsterdamista Pariisiin. Ei tarvinnut kuin nauttia. Matkatoimisto järjesti kaiken.
Pidimme tilanteen toistumista niin epätodennäköisenä, että siirryimme nettiin. Nyt olimme sitten viikon jumissa Lontoossa. Teimme kymmeniä, ellei satoja, turhia yhteydenottoja lentoyhtiöön lentojen järjestämiseksi. Voitte olla varmoja, että kaikki liput tulevat jatkossa hovihankkijaltamme.
Miksi matkatoimistot eivät mainosta tätä asiaa? Nyt siihen voisi tarttua. Väitän, että valtaosa matkaajista ei tiedä, että matkatoimistolla on suurempi vastuu asiakkaistaan. Siitä kannattaa oikeasti maksaa. Ainakin me maksamme jatkossa, koska tuhkaa näyttää tupruavan taivaalle tuon tuosta.
Valitsemme jatkossa myös lentoyhtiön heidän eettisen toimintansa perusteella. Vaikka kotimainen yhtiömme yrittääkin tehdä jotain "brändin ja identiteetin muutosta", emme kaikella varmuudella lennä yhtiöllä, joka kieltää vastuunsa asiakkaistaan.Matkatoimisto, jota olemme käyttäneet ja käytämme taas jatkossakin on Citytours. Kolumnissa ei oikein kehdannut mainostaa suoraan. Täällä kehtaa. He ovat aina palvelleet meitä erityisen hyvin. Nyt palaamme heidän asiakkaikseen häntä koipien välissä.
British Airways tulee olemaan yksi ykkösvaihtoehto lentoyhtiöistä. Hoitivat Lontoon jupakan lopulta ihan kunnialla ja lentokoneet ovat viihtyisiä. Jalkatilaa oli yllättävän hyvin halvimmillakin penkeillä. Ruokakin oli parasta mitä olemme koneessa koskaan saaneet.
[ Aiheeseen liittyen: Lentoyhtiö(t) kriisissä / Vaihtamalla parani / Asiakaspalvelumittari ]
BTW Täytyy oikein täälläkin tuoda julki, kun lehtitaivas on saamassa uuden aikakauslehden - NHL. Vaikka lätkä ja NHL maailman kovimpana lätkäliigana on aika lähellä sydäntä, en ainakaan vielä ole löytänyt itsestäni piirteitä tuon lehden mahdollisesta kohderyhmästä. Kyseessä on Normihomolehti. En kuitenkaan tiedä, miten pitäisi suhtautua tähän lehden päätoimittaja Maria Seppälän vastaukseen:
Sehän olisi ihan mahtavaa! Se olisi ihan mieletöntä! Se ideahan tässä juuri on kun tämä on ilmaisjakelulehti, että se vaan päätyisi jonkun käsiin, joka järkyttyisi tai ilahtuisi, ja kuulisi asioista, joista ei ole ennen kuullut.Kysymyksessä pohdittiin sitä, josko kyseinen julkaisu löytäisi tiensä jääkiekkoilijan käsiin. Jotenkin koko asettelu vastauksineen tuntuu stereotypiseltä. Ehkä. Kai kiekkoilijakin on homoista jotain joskus kuullut? Ehkä.
8 kommenttia:
Hola, tämä oli hyvä juttu Sami =)
Hommahan on juuri kuten kerroit... Ikinä en oo tilannut netistä omia lomamatkojamme enkä tuu jatkossakaan tilaamaan.
Matkatoimistot tekee NIIN hyviä planeja valmiiksi: kunhan vaan itse kertoo mitä, minne ja milloin. Ammattilaisina ne osaa ehdotella sellaisiakin juttuja joita itse ei hokais tai edes tietäis että on olemassa/saatavilla.
Totta sekin että customoidut matkat on kalliimpia, mutta so what..ja palvelustahan joutuu aina maksamaan ekstraa..
Jos on aikaa etsiä lentoja netistä, ei luultavasti ole oikein varaa mihinkään lennellä.
Time is money-prinsiippi.
Palvelut tulevat hiipimään takaisin ihmisten mieliin, kun ovat tarpeeksi kauan hukanneet aikaansa tankkaamiseen jne.
En tankkaa ikinä itse ja maksan siitä mielelläni hieman enemmän. Eikä haise kädet bensalta.
Noh, lentojen varamiseen netistä ei mene sen kauempaa kuin yhteydenottoon matkatoimistoon. Prosessi on kokonaiskestoineen nopeampi.
Matkat vieraisiin ympyröihin on ehkä aina hyvä ottaa toimistosta, juuri edelläkin mainituista syistä. Kun käy säännöllisesti samassa paikassa, ei juurikaan tarvitse apua perille pääsyn suhteen.
Minäkin kävisin mielelläni palvelevalla huoltoasemalla. Se ei vain ole meillä mahdollista. Onkohan Turussakin vain yksi asema, jossa henkilökunta tankkaa?
Kaipaan myös kauppojen pakkaajia...
Hola, buenas tardes =) joo'o matkatoimistopalveluihin kuuluu tietty paljon muutakin kun vaan perillepääsyn varmistaminen...
Toimistoilta voi tilata kaikenlaista ekstraa,kuljetuksia,lippuja tms...periaatteessa voi tilata ihan mitä vaan jos vaan on rahaa...oma osuus rajoittuu kertomiseen ja valitsemiseen ja maksamiseen.
Time is money...tää on myös niin totta.
Ne jotka vaihtelevat matkakohteita ja tekevät kaikki varauksensa netissä joutuvat käyttämään aika paljon enemmän aikaa valitessaan hotelleja, lentoyhtiöitä jne. Varsinkin jos on vähänkään monimutkaisempi reissu hankinnassa.
Osalle sattuu nettivarauksissa myös hasardeja...ollaan oltu näitä hasardeja kentillä monia kertoja todistamassa...
Varmaan totta että jos aina matkustaa samaan paikkaan, matkatoimistosta saatu hyöty on pienempi...paitsi tietty juuri poikkeustilanteissa...hyvä että pääsitte tutustumaan Lontooseen =D
Samaa mieltä siitä että bensinstationejen självbetjäning on peräseinäjoelta! Tosin meillä mies tankkaa aina molemmat autot, joten ei oo ihan kauhee ongelma. Voisin kyllä ajaa auton itsekkin asemalle jos joku vaan tankkais sen... =)
Toi pakkaaja-apu on vähän fifty-sixty...
BTW: Lita Ford ja Kiss Me Deadly oli hyvä torstaina, kiitos =D
Sitä ei oo pitkään aikaan soitettu...
BTW2 Suikkanen Lokomotiviin ensi kaudelle!!!
"Noh, lentojen varamiseen netistä ei mene sen kauempaa kuin yhteydenottoon matkatoimistoon. Prosessi on kokonaiskestoineen nopeampi."
Omat kokemukseni ovat aivan erilaiset. Kun laitan matkatoimistooni e-mailin, että haluan täältä tuonne ja takaisin, ja näinä päivinä, niin siihen menee aikaa 10 sekuntia.
Eri vaihtoehtojen etsimiseen menee joskus tunteja, mikä on tietysti matkatoimiston hommia. Heillä on valmiina matkustusprofiilini, ettei aikaa mene kysymyksiin ikkuna vai käytävästä.
Kun ovat tehneet työnsä, niin saan e-mailin kolmesta parhaasta vaihtoehdosta. Hyväksyn yhden ja liput tulee joko meilinä tai postissa.
Bonuksena tulee tietysti nämä ongelmien hoitamiset.
Meidän matkatoimistomme on melkein poikkeuksetta antanut vaihtoehtoja. Välillä jopa ehdottanut matkustuspäivien vaihtoja, kun yhden päivän vaihdollakin on voinut säästää nipun tuohta.
Prosessiin menee siis helposti jopa enemmän aikaa, kuin harjaantunelta netin varausjärjestelmien käyttäjältä. Tämä siis varsinkin silloin, kun menee tuttuun paikkaan. Esimerkiksi Miamiin mentäessä vaihtoehdot on aika nopeasti tsekattu.
Mutta kuten kerroin, ongelmatilanteiden hoito helpottuu, vaikka toivonkin, ettei niitä osu kohdalle.
Oli muuten matkatoimistoissakin reagoitu kirjoituksen. Olen saanut muutaman meilin...
Itsekkäänä laskin vain oman käytetyn ajan. Matkatoimisto saa tehdä hommia palkkansa eteen:)
Kuin myös.
Jos saan matkatoimistolta vaihtoehtoja, menee valintaankin aikaa. Kuten myös vastauksiin. Netissä voin tehdä tuon ilman pallottelua.
Mutta kuten kerroin, tämä koskee tuttuja kohteita. Vieraisiin ympäristöihin matkatessa kannattaa ehdottomasti käyttää toimistoa.
Lähetä kommentti