Oli sitten kyse blogeista, Facebook-, YouTube- tai Twitter-tileistä tai muista sosiaalisen median välineistä niin hyvä sisältö ei saa aina valtavaa huomiota. Erityisen hyvä sisältökin saattaa jopa jäädä kokonaan huomiotta. Sisältö kuitenkin vaikuttaa pidemmän päälle kaikkein eniten. Säännöllisesti hyvä sisältö on mahdollisesti ainoa oikeasti ratkaiseva tekijä sosiaalisessa mediassa saatavassa huomiossa.
Satunnaista huomiota voi saada yhdelläkin tekstillä, mutta se ei kanna pitkään.
Huomiota saadakseen sosiaalisen median kanavat tarvitsevat sisällön lisäksi syötteet, linkitykset, jakomahdollisuuden ja kommentoinnit.
Blogeja on jo toista sataa miljoonaa. Niitä tulee lisää päivittäin. Tekstien kirjoittaminen pöytälaatikkoon on siirtynyt blogeihin. Ennen oman blogin avaamista on mahdollisesti seurattu muita blogeja. On saatettu ajatella, että kyllä minäkin osaisin vähintään noin hyvin kirjoittaa. Monelle blogistille tulee kuitenkin yllätyksenä blogin pitämisen vaikeus. Se vaatii kärsivällisyyttä, kirjoitustaidon lisäksi.
Jotta blogi (tai muu kanava) saisi säännöllisiä lukijoita, sisällön pitää olla jotain erikoista, tekstistä toiseen. Sisällön pitää antaa lukijalleen jotain. Mielellään vielä jotain ainutlaatuista.
Blogien määrän ollessa noin valtava, kilpailu lukijoista on todellista taistelua. Pisimpään blogiaan kirjoittaneet ovat etulyöntiasemassa, koska hakukoneet löytävät aika hyvin pitkään elossa olleet blogit, jotka päivittyvät säännöllisesti. Kaikki tässä kirjoituksessa mainitut toimet lisäävät myös hakukonenäkyvyyttä.
Vinkkejä blogin pitämiseen löytyy vaikka kuinka. Darren Rowse¨n Problogger on yksi kanava, jossa kannattaa käväistä ennen blogin aloittamista. Toinen blogi, josta voi hakea apua on How To Make My Blog, jossa Marko Saric jakaa tietojaan. Sivuja on lukemattomia näiden lisäksi, mutta noistakin kun aloittaa, niin voi saada aikaan ihan toimivan blogin, jos asiaa riittää.
Hyvä - siis lukijoilleen käyttökelpoinen sisältö - ei siis riitä. Hyväkin sisältö, yksilöllisyydestään huolimatta, jää huomiotta, jos sitä ei löydetä. Sisällölle pitää siis saada lukijoita. Koska kyse on sosiaalisesta mediasta, siellä elävien sivujen ja kanavien pitää toimia kuin hämähäkin verkko:
1. Syötteet
Toimivakin sisältö tarvitsee syötteet. Lisää mahdollisuus tilata sisältö ja kommentit automaattisesti sähköpostilla tai esimerkiksi RSS-syötteillä. Katso blogin oikeasta yläkulmasta.
2. Linkitys
Kaikki sosiaalisen median välineet on valjastettava palvelemaan toisiaan. Linkitys on avainasemassa. Luettavaksi tarkoitetun tiedon voi linkittää kotisivuilta Facebookin kautta Twitteriin ja päinvastoin sekä ristiin. Huomaa, että monet linkit saa toimimaan automaattisesti.
Blogitekstistä saa automaattisen syötön Facebookiin esimerkiksi NetworkedBlogs-työkalulla ja FB:n päivityksen voi syöttää automaattisesti Twitteriin. Tai päinvastoin. YouTube-kanavan saat myös päivittämään Facebook- tai Twitter-tiliäsi. Saat melkein minkä tahansa kanavan syöttämään automaattisesti muutokset Facebookiin.
Muista myös linkittää omia, samaan aihealueeseen liittyviä tekstejäsi ristiin. Voit vaikka listata ne loppuun, kuten minä olen tehnyt.
3. Jakaminen
Tee tekstin jakamisesta mahdollisimman helppoa. Jakonapit, kuten tämänkin tekstin perästä löytyvät, auttavat ihmisiä jakamaan tekstejäsi. Jaa myös muiden sisältöä, niin ehkä hekin jakavat jatkossa sinun sisältöä. Bloggeriin saat jakonapit tästä.
4. Kommentoiminen
Anna ihmisten kommentoida sisältöäsi. Vastaa kommentteihin. Käy kommentoimassa muiden blogeja ja kanavia. Jos aiheellista, jaa muiden blogeissa ja kanavissa linkkejä omiin teksteihin. Jaa ainoastaan aiheeseen liittyviä linkkejä muiden kanavissa! Aihealueen ulkopuolelle linkittämistä ei katsota hyvällä.Näiden toimienkin jälkeen löytyy vielä kymmeniä työkaluja sisällön huomioarvon kasvattamiseksi. Noilla toimilla pääset kuitenkin hieman pidemmälle kuin pelkällä sisällöllä. Viilataan sisällön huomioarvoa lisää joskus myöhemmin.
On syytä myös muistaa, että hyväkin sisältö tai tuote vaatii promootiota. 5. Ole aktiivinen ja promoa sisältöäsi.
[ Aiheeseen liittyen: Sosiaalisen median 10 myyttiä... ]
BTW Tuli lisättyä uusi luokittelutoiminto, Sosiaalinen media. Siihen kategoriaan osuu kirjoituksia varmasti jatkossakin. Laitetaan tähän vielä aiheeseen liittyvä kirjasuosituskin: Inbound Marketing: Get Found Using Google, Social Media and Blogs.
1 kommentti:
Tässä vielä ohjelinkki neljään tapaan monitoroida Facebook-sivua.
Lähetä kommentti