Aloitetaan sivulta kolme, jossa Nautilus mainostaa painonhallintakurssiaan, tuossa vasemmalla. Mainos on ihan selkeä. Siinä on se kiva kuvakin. Hinta on hyvin esillä. Kurssin alkamisajankohta tulee selvästi esille. Ohjaajien kuvat tuovat heitä mahdollisesti hieman tutummiksi. Kasvot tuotteelle on aina hyvä asia. Kertokaa te, miten mainosta pitäisi muuttaa, jos pitäisi.
Jatketaan eteenpäin lehdessä. Parin sivun jälkeen löytyy Muskelimimmien ja GYM2000:n mainokset. Muskelimimmit ottavat oikeassa yläkulmassa hyötyä irti omavaraisuudesta palvelujen suhteen. Mahdollinen puute on hyvin yritetty kääntää eduksi. Mainoksessa on paljon informaatiota. Harjaantunut katsoja tunnistaa sen heti Muskelimimmien mainokseksi. Huomiota herättävät värit.
GYM2000 luottaa myös informaatioon. Mukana ovat myös ne kuvat, vaikka ovatkin tiloista. Selkeä mainos, josta saa paljon tietoa. Palvelut on listattu ja etuna mainitaan se, että ei kannata sitoutua pitkäjänteisesti mihinkään. Varmasti sopii omalle kohderyhmälleen.
Kun käännellään sivuja eteenpäin, vastaan tulee Motivuksen mainos, joka jatkaa Motivukselle tuttua linjaa. Mainoksen tunnistaa aina jo pelkästään väreistä ja muodoista. Luottavat selvästi toiston ja tunnistettavuuden voimaan, johon on useinkin hyvä luottaa, varsinkin tarjousmyynnissä.
Kaikille mainoksille näyttäisi olevan yhteistä tarve mahdollisimman laajaan informaatioon. Mitä mieltä olette siitä? Toimiiko iso mainos vai voiko onnistua myös pienemmällä mainoksella. Mikä olisi hyvä koko?
Keksittekö, mikä mielestäni kaikista mainoksista puuttuu, myös tietenkin meidän yksinkertaisesta lätkästä?
[ Aiheeseen liittyen: Anna Omaohjaajan auttaa / Mainonnan vaikeus, osa 2 / Mikä tarjous toimii? ]
BTW Fonectan Rahantekokirjan ohjeen mukaan hyvä mainos (puhelinluettelossa) koostuu näistä asioista:
- Selkeä suunnittelu ja paljon tyhjää tilaa.
- Suuri otsikko, jolla kiinnitetään lukijan huomio ja kerrotaan ydinasia yrityksestäsi.
- Värin ja suurten kuvien käyttö saa ihmiset huomaamaan ilmoituksen ensimmäisenä.
- Kuva, jonka avulla asiakas yhdistää palvelun yritykseesi.
- Käytä bulletteja, ei kappaleita.
- Älä oleta, että ihmiset tuntevat palvelusi, listaa ne!
- Sisällytä suosituksesi ja valtuutuksesi.
- kuvamateriaali palveluista ja yksilöllisestä kohtelusta viehättää suurinta osaa asiakkaista.
- Sisällytä www-osoite, puhelin, fax, katusosoite ja karttatiedot.
- Anna vahva syy soittaa sinulle.
- Tee löydettävyytesi helpoksi listaamalla sijaintipaikat tai alueet, jossa palvelet.
11 kommenttia:
Tässä on lähes liikaa kommentoitavaa, niin aloitetaan tuosta mystisestä www.kuntosali.fi -mainoksesta, jossa on vain web-osoite.
Pelkkä web-osoite on sinänsä tehokas, että hyvä sellainen kertoo jo itsessään, mitä sivusto sisältää. Kuitenkin pelkkä sivuston nimi harvemmin synnyttää luottamusta, joka on teidänkin alallanne yksi pääelementeistä. www.maailmanparasyliopisto.fi (keksitty osoite) kertoo, että tuolla web-sivulla on varmasti maailman paras yliopisto, mutta suurta luottamukseen perustuvaa ryntäystä se ei herätä.
Lyhyemmin: Jos kuntosali.fi -mainos täsmentäisi hieman ja lisäisi simppelin "Turun suurin kuntokeskus. www.kuntosali.fi", niin puhuttaisiin jo aivan eri sisältöisestä mainoksesta. Tuo täsmennys tekisi web-sivustosta konkreettisemman ja kuvailisi sitä kattavasti. Tarvitaanko edes enempää?
Muskelimimmit yrittää tapansa mukaisesti sanamääräennätystä mainoksessaan. Ehkä se toimii, ehkä ei, mutta itselle se tuntuu oudolta. Pitääkö asiaa selitellä mahdollisimman pitkästi vai miksi noin paljon sanoja?
GYM2000 avaa pelin hieman erikoisemmin. Kuvat salista kertovat suoraan, mitä on odotettavissa, jos sinne haluaa. Tekstiä ei ole paljon ja se on jäsennelty fiksusti.
Tuota jälkimmäistä sivua kun katsoo pikkukoossa, niin hassusti eniten pistää silmään sanat "Bailatino" ja "nahkatakkimarkkinat". "Kuntosali.fi" menee kauempaa silmäiltynä leveän fontin takia hieman puuroiseksi ja siksi Bailatino voitti sen kisan, vaikka onkin liikaa taustansa värinen.
Pitäisikö tämä kaikki jorina tiivistää vaikka siten, että selkeä ja tiivistetty viesti menee varmasti(?) perille ilman kikkailujakin. Tehostekeinot sallittakoon, mutta niilläkin on rajansa. Otto-lonkeroita myytäneen kiitettävästi siksi, että OTTO on niin pirun hyvin esillä niissä mainoksissa.
En ainakaan keksi suoraan, mitä kaikista mainoksista suoraan puuttuisi, tähän odotan innolla kommenttia.
Gymin mainoksessa pistää silmään huuto- ja kysymysmerkkien raiskaus.
Käykääpä katsomassa www.lihava.com.
Millä muutoksilla saisin selvemmäksi sanoman?
Mitä jos tuo www.lihava.com olisi kokonaan oma sivustonsa?
Nyt silmä hetken harhaili ja jos ihmisen keskittymisjänne on noin 0,8 sekuntia, niin peli on menetetty :) Sekavuuden välttämiseksi ja nimensä puolesta tuo sivusto voisi korostaa tuota "onko ongelmasi painonhallinta" ja siihen teidän ratkaisujanne. Alasivuina voisi olla "liikapainon ongelmat" ja vastaavaa terveystietoa. Etusivu olisi näin selvemmin erottuva ja jäsennelty selvitys teidän tuottamistanne palveluista asian suhteen.
Tuo sivusto taas toimisi jokaiselta osaltaan ohjaavana sivustona M&M:lle, mutta erottuisi siitä kuitenkin omanaan. Lisätyötähän tuo irralinen sivu teettää, mutta jos liikapainoinen ihminen näkee ensin kuukausimaksullisen yrityksen, eikä sitä, että he tarjoavat apua hänen ongelmaansa, voi asiakas ohjautua pois sivuilta. Lisätyö on maksettu takaisin jo ensimmäisen asiakkaan kohdalla.
Tämä näin hätäreagointina, voipi toki olla, että reaktio on täysin päinvastainen ja tuollainen ohjaava sivusto koetaan huijaukseksi.
No nyt en sano mainoksista mitään, koska järkytyin niin pahasti tuosta lihava.com osoitteesta.
Kun ihminen haluaa laihtua hänen pitäisi suunnata katse lopputulokseen, ei lähtötilanteeseen.
Toivottavasti tavoiteltu asiakaskunta ei ajattele samalla tavalla kuin minä.
Kun markkinoinnissa on kaikki muut keinot käytetty provosoiva, aggressiiviinen markkinointi voi purea. Mutta se voi myös päätyä puremaan omaa varvasta..
Hyvä, jos järkytyit. Se kertoo siitä, että osoite toimii.
Provosoiva, agressiivinen markkinointi purressaan puree usein sitä omaa varvastakin.
Yleensä parhaat markkinointitavat miellyttävät vain puolta kansasta. Toinen puoli inhoaa sitä. Siksi ne toimivat.
Petrin ajatus voisi toimia. Täytyy vähän jalostaa sitä mielessä.
Ai niin, olisin ottanut läski.comin, jos se olisi ollut mahdollista.
Läski.fi oli vielä jokin aika sitten vapaana, mutta unohdin varata sen. Joku oli ehtinyt.
Se olisi vielä raflaavampi.
Hyvä osoite. Taitaa .fi olla myös varattuna? Heti tuli mieleen tukku mainoksia. Radiossa voisi toimia yksinkertainen "Oletko lihava.com?" Se voisi kaikessa yksinkertaisuudessaan toimia lehtimainoksenakin. "Kyllästynyt olemaan lihava.com?"
Mainoksista puuttuu teko, yllytys. Soita heti. Tule nyt heti. Nyt, tee jotain. Reagoi.
Teidän mainoksen vedos on ihan ok. Kaipaisi pienen ammattilaisen kosketuksen, vaikka se ei ehkä parantaisi sen toimivuutta. Aika pienillä muutoksilla siitä saisi viimeistellymmän näköisen.
Kyllä, .fi on varattu, mutta ohjaus on tekemättä.
Anonyymin kanssa samaa mieltä osoitteesta. Hyviä ideoita osoitteen hyödyntämiseen.
Aikaisemmalle anonyymille pohdittavaksi vastaava "sairaus", alkoholismi. Kumpaa alkoholisti klikkaisi mieluummin, alkoholisti.fi vai absolutisti.fi -sivua, jos haluaa alkoholista eroon?
Vertailuna siis esimerkiksi lihava.com ja laiha.com.
Voi olla, että mainoksemme kaipaisi ammattilaisen kosketusta, mutta nyt saa mainoksen mahdollisesta toimimattomuudesta syyttää vain itseään. Se ei tee niin kipeää, kuin toisen mokat.
Edelleen samaa mieltä, että niistä mainoksista puuttuu tuo yllyte johonkin suoritteeseen. Se oli se, jota hain.
BTW Päivän Aamusetissa uusi mainoksemme.
En halua sinänsä kommentoida yksittäisiä mainoksia. niinkään vai sitä että kun mainostetaan kilpailijoiden keskellä, erottautuminen on vaikeaa ilman huippusijaintia ja erittäin alhaisia kustannuksia.
Lakitoimistoilla on ainakin joskut ollut noin 3 aukeamaa mainoksia keltaisissa sivuissa ja haluan vain tietää mitenkä sieltä voidaan erottautua. Eräät lakitoimistot mainostavat myös hautauspalveluiden alla (mennään lähemmäs asiakasta ja helpotetaan asiakaspäätöstä). Olen kysellyt muutamilta ja on kuulemma ollut toimivia.
Matkatoimistojen pitäisi mainostaa kuntosalien joukossa, parantaa matkailukin elämän laatua.
Näitä mahdollisuuksia on enemmän, kuin tuhat kun ottaa vain kynän käteeen (kynä, kumi ja lehtiö edelleen paras suunnittelusetti)
Fonectasta (kuntosalien osalta vielä:
1. Selkeä suunnittelu ja paljon tyhjää tilaa=Ostaa suurin mainostilamme
2. Suuri otsikko, jolla kiinnitetään lukijan huomio ja kerrotaan ydinasia yrityksestäsi=Tarvitaan Erittäin suurta mainostilaa väreissä
3. Värin ja suurten kuvien käyttö saa ihmiset huomaamaan ilmoituksen ensimmäisenä=Tarvitaan vielä lisää jätti-ilmoitustilaa
4. Kuva, jonka avulla asiakas yhdistää palvelun yritykseesi= Tämä on ehkä ensimmäinen järkevä, jota voi lähteä tavoittelamaan
5. Käytä bulletteja, ei kappaleita=Nähty, koettu ja tarvitaan värejä ja ne maksaa
6. Älä oleta, että ihmiset tuntevat palvelusi, listaa ne=Jos haluat selkeästi tuoda tuotteet esille, niin sitten vain ostamaan jättikokoista ilmoitustilaa. Jollet osta,niin näyttää aivan järkyttävän rumalta.
7. Sisällytä suosituksesi ja valtuutuksesi=Suositukset ja valtuudet ovat usein nähty ja koettu niitä osataan epäillä niiden laatua
8. kuvamateriaali palveluista ja yksilöllisestä kohtelusta viehättää suurinta osaa asiakkaista=Ihmiset jotka tuntevat itsensä rumaksi, niin varmasti karsastavat tulla kyseisille tunneille/saleille
9. Sisällytä www-osoite, puhelin, fax, katusosoite ja karttatiedot=Osta jättimäinen mainostila, jos kukkaro kestää
10. Anna vahva syy soittaa sinulle=Tuotteen pitää olla kunnossa ja tarjonta jotain ennen näkemätöntä
11. Tee löydettävyytesi helpoksi listaamalla sijaintipaikat tai alueet, jossa palvelet=Osta jättimäinen mainostila.
Alat jotka ovat pienten yrittäjien käsissä, niin on tarvetta keksiä jotain muuta, kuin perinteinen lehtimainonta sekä keltaisetsivut.
Face to Face tyyliin Unicef jne..
Ottaa oppia Virginin mainonnasta ja tehdä alusta alkaen asiallista munakasta markkinointia. Siinä niitä tärkeimpiä. Olen joskus itse käynyt muutamia kertoja salilla ja tykkään siitä, mutta salien sijainti ei aina vain osu kohdalleen. Salien sijoittuminen taitaa myös olla tärkeää kuten kiinteistösijoittamisessa.
Kari,
Fonectan mainosohjeesta olen kanssasi samaa mieltä. Joskus pelkkä nettiosoite voi toimia oikeassa paikassa monin verroin paremmin kuin miljoona kuvaa ja väriä.
Mielestäni mainonnassa ja markkinoinnissa pätee ihan yhtä hyvin kolme tuttua tärkeää sääntöä: sijainti, sijainti ja sijainti.
Oikeassa paikkassa olemalla säästää suuria summia.
Tämä pätee myös kuntokeskustoimintaan. Voimme ottaa melkein minkä tahansa kuntokeskuksen, mistä tahansa maasta ja kaupungista, niin sen asiakkaista 75% tulee viiden minuutin matkan päästä, joko töistä tai kotoa.
Lähetä kommentti