lauantai 9. huhtikuuta 2011

Logomo.ka

Aseman kupeessa toimiva Logomo on ollut ilmeisen onnistunut viritelmä näin kulttuurin vuotena. Nyt näyttää siltä, että saamme Logomon lisäksi logomokan täksi vuodeksi. Huonolla tuurilla saamme niitä kaksin kappalein, eri sarjatasoilla.

Kirjoitin helmikuussa 2009 M&M Kuntotalon logosta, otsikolla
Ei nimi miestä pahenna.
Mekin olemme ajoittain harkinneet logon vaihtamista. Olemme harkinneet jopa nimen vaihtamista: 
Miksi me sitten olemme miettineet nimen muuttamista? Yksinkertaisesti siksi, kun olemme muuttuneet. 
Nimi voi myös olla rasite, varsinkin kehittyvillä markkinoilla oleville tuotteille ja palveluille.
Onneksi emme ole vaihtaneet nimeä ja olemme pysyneet perinteillemme ja logollemme uskollisina. Uskon, että siinä on osa voimaamme, vaikka joku voi hyvinkin ajatella päinvastoin. Älä kuitenkaan korjaa sitä, mikä ei ole rikki. Keskity niihin asioihin, jotka ovat rikki.

Viimeksi kun kävin mainostoimiston kanssa juttusilla, ensimmäisten palaverien jälkeen kuvittelin, että olemme toimiston kanssa samalla aaltopituudella. Olin jopa yllättynyt, koska kaikki aikaisemmat kokemukset olivat olleet surkeita.

Menin palaverien jälkeen kuuntelemaan esitystä, jolla tuotettamme piti myydä enemmän. Esitys alkoi sanoilla:
Olemme ajatelleet, että teidän pitäisi nykyaikaistaa logoanne. Olemme suunnitelleet teille kolme vaihtoehtoa.
Nousin tuolista ja kerroin palaverin päättyneen. En missään vaiheessa ilmaissut halua koskea logoon. Halusin ainoastaan myydä enemmän. Koin ehdotuksen loukkaavaksi kahdesta syystä:
  1. Minua ei kuunneltu sittenkään.
  2. Minä rakastan logoamme. Se on yhtä kuin yrityksemme. Älä loukkaa sitä ainakaan kysymättä.
Miksi mainostoimisto haluaa aina hyökätä logon ja värien kimppuun, jos siihen vainkin on mahdollisuus? Vastaus on selvä ja ymmärrettävä. Minäkin tekisin varmasti niin, jos minä olisin mainosmies. Hyvä mainosmyyjä osaa myydä tällaisen pommin yritykselle. Eikä häntä työstään voi syyttää.

Kun päästään vaihtamaan logoa, ansaan astuva yritys joutuu laittamaan kaiken uusiksi. Käyntikortit, kirjekuoret, kirjepaperit, leimasimet, valomainokset, lehtimainokset, lippalakit, kondomit, mustekynät, ihan kaikki. Jonkun pitää ne kaikki suunnitella.

Jonkun pitää myös suunnitella ja toteuttaa tämän logovaihdoksen ympärille kaikenlaista markkinointihässäkkää, jopa äänestyksiä, kun on ensin veloitettu muutamasta suunnitellusta vaihtoehdosta. Parhaassa tapauksessa äänestyksestä tehdään vielä julkinen, jolloin jonkun täytyy suunnitella eri kokoisia ja mallisia mainoksia kaikkiin mahdollisiin lehtiin, julkaisuihin, tolppamainoksiin, flyereihin... Listaa voi jatkaa kassan pohjalle asti.

Miettikää, paljonko tällainen projetki vie yrityksen energiaa ja resursseja. Lukuisia päiviä kuluu hukkaan, kun mietitään fontin kallistuskulmaa ja värisävyjä eri taustoissa. Joku viisas pystyy varmasti perustelemaan omasta mielestään luotettavasti, että sävyillä on väliä. Ja fontilla. Kansa vaan tuppaa olemaan niin tyhmää, ettei se ymmärrä niitä perusteita tehdessään ostopäätöksiä

Tosin, jos jokin logo on jo kestänyt melkein sata vuotta ajan hammasta, saahan sen jo hävittää. [Tämä on sarkasmia]


[Aiheeseen liittyen: Ei nimi miestä pahenna / Vi älskar Malmö / En gång IFK - Alltid IFK]


BTW Toisesta mahdollisesta logomokasta saanee lukea ajatuksia täällä ja toisesta puolestaan täällä.


Lisätään vielä Karhuherran pohdinta. Sielläkin käytäneen keskustelua aiheesta.

13 kommenttia:

Jari Nikkola kirjoitti...

Aika harvoin on saanut lukijapalautetta, jossa vaaditaan tunnustamaan, että Iltalehden logouutinen oli myöhästynyt aprillipila ja että oletpas sinä hullunhauska kaveri kun tuollaisia levottomuuksia omasta päästäsi keksit! Hillitse hiukan Nikkola!

No ei se ollut aprillipila enkä minä uutista IL:n nettiin etuajassa julkaissut. Virhe toki sittemmin korjattiin. Enkä sitäkään tehnyt minä. En keksinyt omasta päästä mitään (en edes värittänyt urheilutoimittajan värityskirjalla) enkä liity asiaan mitenkään. Perno'd kuten Hirvensalossa päin sanotaan.

HC TPS:n sivuilla ollaan asiassa jostain syystä jo valmiiksi puolustuskannalla. Enkä välttämättä ihmettele, jokaisen logokokeilun päätteeksihän ollaan aina palattu vanhaan pallologoon. Vanhassa vara parempi, niin melko todennäköisesti myös nyt.

Noin yleisellä tasolla intentio tässä projektissa on toki hyvä. Yritetään modernisoida tuotteen imagoa ja lisätä kiinnostavuutta sitä kautta. Se miksi uusi ilme lanseerataan melko reilusti vaiheessa olevien skissien kautta jää toistaiseksi arvoitukseksi. Ja tietenkin se, onko heikko kassavirta niinkään logon syytä. 1922 saakka vanhalla logolla on pärjäilty aika ajoin jopa loistavasti. Kultalehvillä tai ilman.

Anonyymi kirjoitti...

Mikä mainostoimisto on Tepsin katastrofin takana? Kertokaa, jotta osaan välttää toimistoa.

Anonyymi kirjoitti...

Adressi TPS:n logouudistusta vastaan avattu.

Sami Hurme kirjoitti...

Selasin aiheessen liittyvät keskustelut läpi ja voin vain todeta sonnan osuneen tuulettimeen. Tuo ei ole pelkkää muutosvastarintaa, vaan ihan oikeaa huolta perinteiden ja pyhien asioiden särkymisestä.

Jos Joukkue Olemme Me ja Me Saamme Päättää, kuviosta on ainoastaan yksi ulospääsy - suunnitelman kuoppaaminen. Jos suunnitelma runnotaan läpi, se tehdään nimen omaan Meidän Päätöstä vastaan ja tuuletin ropisee uudelleen.

Anonyymi kirjoitti...

Logo oli ainoa toimiva osa Tepsin viime kaudessa.

Kun ollaan mokattu kaksi kevättä kausarimyyntiä, niin nyt kun sitä asiaa ei voi oikein mokata (=ei buumia), niin löydetään uusi keino vetää vihkoon.

Taitaa olla ison siivouksen paikka.

Jari Nikkola kirjoitti...

Mainostoimiston suhteen löytyy varmasti vinkkejä TPS:n nettisivuilta.

Itse asiassa oletin logokiihkon laantuvan uuteen päivään tultaessa mutta eipä mitään, edelleen nousevat barrikadeille netissä/Facebookissa nekin ihmiset, jotka vihoviimeiseksi siellä odotin näkeväni.

Mielenkiintoista nähdä mihin prosessi johtaa. Kuten Sami aiemmin totesi, käänteiskampanjana tämä olisi hemmetin toimiva. Joukkue mullittelee nyt huolella mutta yhteisen asian vuoksi...

Sami Hurme kirjoitti...

Tästä tullee oppikirjakamaa tämän hetken markkinoinnissa, jossa some ei juurikaan armoa tunne eikä ymmärrystä jaa.

Jari Nikkola kirjoitti...

Oppikirjakamaa myös jos kamppis osoittautuu käänteiskamppikseksi. Se selittäisi myös luonnostelman tasolla olevat logovaihtoehdot...

Sami Hurme kirjoitti...

Niin, jos olisi nyt kyse minun pöytälätkäjengistäni, kokisin kansan ilmoittaneen mielipiteensä ja yrittäisin seivata tilanteen näin:

Ilmoittaisin maanantaina tiedotustilaisuuden ensimmäisenä asiana, että teimme logon vaihdon suhteen selvän virhearvion. Kertoisin, että oli tise asiassa erittäin hineoa huomata, kuinka tärkeä osa logo ja pitkät perinteet ovat seurassamme. Panimme myös merkille talousalueemme ulkopuolelta tulevan kritiikin. Logomme on selvästi seuran sydän.

Tästä johtuen muutamme kampanjaamme seuraavasti:

Järjestämme yhä äänestyksen, mutta äänestys siirtyy. Nyt avaamme suunnittelukilpailun niin sanotusta kolmannesta pelipaidasta. Yleisölle ja myös mainostoimistoille avoimessa kilpailussa kuka tahansa voi suunnitella kolmannen peliasun. Asuehdotuksessa voi käyttää nyt julkaistuja logovaihtoehtoja tai voi tehdä myös oman ehdotuksen.

Seuran hallituksen nimeämä raati tekee esikarsinnan ja tuo äänestykseen viisi ehdotusta. Eniten ääniä saanut ehdotus tulee olemaan kolmas pelipaitamme.

Jotta pelipaita saadaan käyttöön jo heti syksyllä, kilpailuaika päättyy xx.xx.2011 ja äänestys alkaa xx.xx.2011.

Kiitämme kaikkia lukuisista palautteista, joita saimme. Olemme ylpeitä siitä, että Joukkue todellakin On ME. Meissä on voimaa.

jeejee kirjoitti...

Mainostoimisto haluaa myydä asiakkaalle sitä mikä on heille parasta bisnestä (= graafinen suunnittelu), ei suinkaan sitä mikä on asiakkaalle parasta bisnestä (= myynnin kasvattaminen).

M&M Kuntotalon logoa ja nettisivuja olisi helppo piikitellä. Logo vähän hassu ja nettisivut tungettu niin täyteen tavaraa ettei mikään nouse esille. Mutta jos ne tuntuvat "kodikkailta" itselel ja etenkni maksaville asiakkaille niin mitä sitten?

Muistan elävästi kun vuosia sitten puolituttu yrittäjä pyysi apuja kaihdinalan firman kotisivujen uudistamisessa. Sivut olivat karmea tuherrus joka oli täynnä rumia valokuvia heidän tuotteistaan. Näytti helpolta keikalta kunnes yrittäjä näytti inboxiaan: Se kotisivuhirvityst toi päivittäin useita tilauksia sisään. Minun neuvo oli että voittavaa kokoonpanoa ei kannata vaihtaa, olkoon karmeat nettisivut jos ne tuovat noin mukavasti maksavia asiakkaita.

Sami Hurme kirjoitti...

Jeejee on niin oikeassa. Tottakai mainostoimisto pyrkii saamaan asiakkaistaan mahdollisimman paljon rahaa. Mekin pyrimme samaan.

Meidän tuotoksia saa ihan vapaasti piikitellä. Itse asiassa vähän toivonkin sitä. Toki kehuakin saa, jos on tarpeen.

Kotisivujen suhteen olemme juuri sellaisessa tilanteessa, että en uskalla tehdä mitään radikaalia muutosta. Saamme niin paljon asiakaskontakteja sieltä, etten uskalla romuttaa sitä hakukonenäkyvyyttä, joka nyt saavutetaan. Toimiva ja hieno eivät aina kulje käsi kädessä. Jopa aika harvoin.

Meillä on kaksi ylivoimaista kanavaa, joista tulee uusia asiakkaita. Toinen näistä on internet.

Karhuherra kirjoitti...

Olen tässä miettinyt tuota käänteiskampanja-asiaa. Minusta tämä ei toimi edes sellaisenaan, jos ensisijaiset reaktiot ovat
A) kaikki vituttaa
B) toteuttajat näyttävät pelleiltä
C) ko. käänne näyttäisi joka tapauksessa siltä, että se on keksitty hädissään siinä vaiheessa, kun tuuletin lennättää kakkaa naamariin.

Samin kuvailema perääntymisen optio olisi jotenkin kunniallinen, virheitähän saa tehdä ja ne kannattaa tunnustaa. Mielenkiintoisia hetkiä elellään.

jeejee kirjoitti...

Puolustetaan vaihteeksi vähän mainostoimistojakin, eli ole pelkästään mainosmaakarien vika että ohjautuvat helposti designaamaan asiakkaan logoa ja graafista ilmettä. Mitä isommasta markkinointikokonaisuudesta puhutaan, niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä asiakaspään huomio harhautuu ennemmin tai myöhemmin logon ja muiden pikkuasioiden mikromanagerointiin.

Eli se että mainostoimisto urautui yllättäen ja pyytämättä tekemään logoehdotuksia johtui tod näk heidän kokemuksistaan vastaavien asiakkaiden kanssa. Omasta mielestään olivat kohteliaita kun etenivät siihen mikä yleensä herättää asiakkaassa suurimman huomion, vaikka sinun tapauksessa karahti metsään ja kunnolla.