... jos ei mies nimeä.
Edellisen bloggauksen kommenteissa joku kertoi M&M nimemme olevan ajaton ja hän toivoi, ettei sitä vaihdeta. Saattaa tietysti olla, että kommentoijalla on ollut sisäpiirin tietoa siitä, että olemme ajoittain harkinneet uudistumista myös nimen ja logon osalta.
Olemme kuitenkin olleet aina tuota samaa mieltä anonyymin kommentoijan kanssa. Nimemme itsessään on kohtalaisen ajaton, josta kertoo kyseisen kirjainyhdistelmän näkyminen monessa muussakin yhteydessä. Logomme on myös kestänyt ihan hyvin ajan hammasta. Logoamme on ajoittain tuunattu. Välillä se on saanut uusia värejä, riippuen teemasta, välillä olemme käyttäneet sitä sen yksinkertaisimmassa muodossa, jollainen se oli keskuksen aloittaessa, vuonna 1987.
Kohta voit pukea yllesi jopa M&M Wear -tuotteita, joita ilmestyy osoitteeseen http://www.1987.fi/. Tai siis kyllä niitä ilmestyy myös keskukseemme, mutta tuolta näet kuvia ja mahdollisesti voit myös ostaa niitä.
Miksi me sitten olemme miettineet nimen muuttamista? Yksinkertaisesti siksi, kun olemme muuttuneet.
Nimi voi myös olla rasite, varsinkin kehittyvillä markkinoilla oleville tuotteille ja palveluille. Ajatellaan esimerkiksi asiakasta, joka on käyttänyt palvelujamme aikana, jolloin olimme pelkästään Fitnesskansan Kohtaamispaikka. Asiakkaamme olivat pääsääntöisesti parikymppisiä, kuntoilupalvelujen suurkuluttajia, jotka kävivät keskuksessamme keskimäärin 5-6 kertaa viikossa. Aktiivisimmat viettivät aikaan monta tuntia päivässä palvelujemme parissa.
Tilanne on nykyään ihan toinen. Tyypillinen uusi asiakkaamme on keski-ikäinen, jolla on jotain terveydellistä ongelmaa tai ainakin sen uhkaa. Asiakas hakee ratkaisua ylipainoon, selkäongelmiin, jumissa oleviin hartioihin, polvisärkyihin tai yleiseen huonovointisuuteen. Aika harvalla, jos kellään, on enää tarkoitus kasvattaa hauiksia tai käyttää palvelujamme seitsemänä päivänä viikossa, monta kertaa päivässä.
Asiakaskunnan muuttumisen vuoksi myös palvelumme ovat muuttuneet. Omaohjaajapalvelumme™ rooli on entistä vahvempi. Ennen Omaohjaajapalvelua™ pystyi ostamaan vain erikseen, kun se nykyään kuuluu automaattisesti kaikille asiakkaillemme. Ryhmäliikuntatunnit ovat muuttuneet olennaisesti helpommiksi. Nyt kalenterista löytyy tunteja myös niille, jotka eivät ole koskaan liikkuneet, yksin tai ryhmässä.
Me olemme siis aika tavalla erilainen keskus, kuin olimme vuosituhannen alussa, tai vaikka 90-luvulla. Oikeastaan ainoa asia, joka on säilynyt, on nimemme ja logomme.
Tampereella on Suomen suurin kuntokeskus, Atletico, tai siis Liikuntakeskus Syke. Atletico oli myös perustettu 1987 ja se kasvoi Suomen suurimmaksi. Vuoden 2008 alussa Atletico vaipui historiaan ja toiminta jatkui uuden värityksen ja ulkoasun myötä Liikuntakeskus Syke -nimellä. Atleticossa käytiin tiettävästi samanlaista Jaakobin painia, kun me olemme välillä käyneet. Atletico oli muuttunut, joten he kokivat tarpeelliseksi uudistua kokonaan, ilmeisen hyvällä menestyksellä.
Nimi antaa mielikuvia. Me kaikki saamme mielikuvia esimerkiksi autojen nimistä. Aika harva olisi valmis edes koeajamaan Skodaa, mielikuvansa perusteella. Tai Kiaa. Molempien hinta-laatu -suhde on kuitenkin varmasti kohdallaan ja molemmat lienevät ihan kelpoja ajopelejä, vaikka kumpaakaan en ole koskaan kokeillut.
Olisin voinut ottaa esimerkiksi melkein minkä automerkin tahansa. Jokaiselle tulee mielikuva, mutta vastaako se todellisuutta ja ennen kaikkea vaikuttaako se ostopäätökseen, tai jopa siihen, käytkö edes koeajamassa tuotteen?
Kaikki autot näyttävät ainakin samanlaisilta nykyään, joten olisihan ne kaikki syytä myös koeajaa, jos autoa on vaihtamassa, tai autoilua aloittamassa. Silti emme tee niin, vaan pitäydymme siinä sodan jälkeisessä mielikuvassamme.
Jos Skodan konepellille lätkäistäisiin Mersun tähtäin, myytäisiinkö sitä enemmän, tai jopa huomattavasti enemmän, jos hinta ja tuote pysyisi muuten samana? Entä jos sitä samaa Skodaa myytäisiin ihan jollain uudella nimellä? Voitaisiinko sitä silloin myydä enemmän? Ainakin markkinoinnin ja mielikuvien rakentamisen voi aloittaa puhtaalta pöydältä.
Jonkun mielestä M&M Kuntotalo on Turussa tunnettu. Minäkin uskon välillä liikaa siihen, että kyllähän meidät kaikki tuntee. Eivät ne tunne. Eivätkä ne ainakaan tiedä, mitä oikeasti olemme, tai ainakaan sitä, mitä me haluamme olla.
Mainostoimistohan on aina sitä mieltä, että tunnettavuus lisää kauppaa. Sen vuoksi he brändäävät kaiken. Keltaisen tai vihreän sävyilläkin on ihan järjetön merkitys kaupan määrään. Fonttikin vaikuttaa siihen, ostaako asiakas palvelun tai tuotteen.
Ei ole merkitystä, eikä vaikuta. Emme me asiakkaat tutki mainoksia niin huolella, että huomaisimme värivivahteen tai fontin muuttuneen. Ei meillä ole sellaiseen aikaa. Edes kilpailijat eivät huomaa sitä. Työntekijätkään eivät huomaa. Ainoa, joka huomaa, on mainostoimiston ad.
Viestinnän ja markkinoinnin ulkoasulla on kuitenkin jotain merkitystä, mutta ei ihan niin paljon, kuin moni yrittäjistäkin uskoo, aivopestynä. Olennaisempaa on viestin perille meno ja se, saako mainos ja markkinointi ihmisen toimimaan. Monesti yhden jämäkän lauseen mustavalkoinen esitys toimii kaikkein parhaiten, ilman mitään härpäkkeitä. Me kuluttajat olemme yksinkertaisia ja haemme yksinkertaisia ratkaisuja, myös mainoksista.
Mitä mieltä sinä olet?
Onko nimemme ajaton?
Olisiko meidän syytä luoda nahkamme?
Vastaako mielikuvasi todellisuutta tuotteestamme? (Tämän pystyt kokeilemaan. Tulosta tämä sivu ja tuo se asiakaspalveluumme, niin saat vastineeksi kokeilla tuotettamme viikon ajan täysin veloituksetta.)
Voit äänestää oikealla parasta kuntokeskuksen nimeä. Voit valita monta vaihtoehtoa. Valitse siis kaikki hyvät ja katsotaan mikä on paras, teidän mielestänne.
[ Aiheeseen liittyen: Vi Älskar Malmö ]
BTW Käyhän katsomassa, miten Jokinorsu pärjää kuntosalilla. Autenttista kuvausta kuntoilun aloittamisesta, päiväkirjamaisesti, hauskasti kirjoitettuna. Kannusta sinäkin Jokinorsu onnistumaan!
20 kommenttia:
Otetaan heti tänne kommentteihin Nokia. Se jos mikä yritys on muuttunut vuosien kuluessa, mutta nimi ja logo on säilynyt.
Tuoko Connecting People -slogan ja bärndäys yhtään uusia asiakkaita, on taas oma keskustelunsa...
Parhaita nimiä on Mono, josta tuli vähitellen (hiihto)mono ihan yleisesti. Greyhound-bussi on upea, samoin Jeep. Maastureita kutsuttiin ja varmaan vieläkin suhteellisen usein jeepeiksi, vaikka auton merkki oli ihan joku muu. Vähän nyt paljastan ikäni, koska nuorenpi polvi tuskin esimerkkejäni edes ymmärtää.
Nokia on valtava, mutta vasta viimeiset 10 vuotta Amerikan ihmiset ovat alkaneet tajuamaan sen olevan suomalaisen eikä japanilaisen. Ikea puski tylysti ruotsalaisuudella jopa väreistä alkaen, mutta Nokia vältti suomalaisuutta kuin ruttoa.
Tosin mun ikäiselle Nokia ja nokialaiset tarkoittavat joko kumisaappaita tai auton renkaita.
Luin joskus 15-20 vuotta sitten kirjan Niken syntymisestä Lasse Virenin käyttämien Tiger-tossujen raunioille. Nuoret miehet pallottelivat nimiä ja lopulta kreikkalainen voitonjumala Nike kuittasi voitin. Siihen sitten bonuksena se "swoosh" mukaan ja legendaarinen brändi oli syntynyt. Michael Jordanin mainosdiilin kautta Niken suosio räjähti, mikä puolestaan kertoo julkkisten ja urheilustarojen olevan potentiaalisesti loistavia apuja brändin luonnissa. Riskinä on dopingit ja piiput, väärät peput jne.
M&M Kuntotalo on pysynyt erossa omistajajoukkonsa (=pelaajat) käyttämisestä markkinoinnissa ja ehkä hyväkin, koska pelit menee ja tulee. Hyvin tai huonosti. Mutta salilla pitää käydä porukkaa aina.
Ei M&M:n nimeä kannata vaihtaa. Se on vakiintunut turkulainen liiketunnus ja vieläpä menestyvä sellainen.
Uudella nimella homma pitäisi kenties aloittaa täysin alusta. Kaikki tietävät missä M&M on ja mitä sieltä saa, mutta XXX Fitness Heavenista ei kukaan ole kiinnostunut, niitä on joka nurkassa. Osa jopa ennen avaamista konkurssissa, tähän seurakuntaan ei todellakaan ole tarpeellista samaistua.
Logoa ja graafista ilmettä uudistamalla minä tätä Itäharjun paattia eteenpäin ohjailisin. Vanhan tunnuksen 2010-luvulle tuominen olisi btw myös HC TPS:lle hyvä ja suositeltava vihje.
Eli siis se pallologo uusilla viivoilla ja kolmiulotteisuudella uudelle aikakaudelle. M&M:n sesonkilogoissa onkin hiukan tuota ajattelua havaittavissa jo?
Ei ollut sisäpiirin tietoa. M&M on vain yksinkertaisesti hyvä yrityksen nimi tai oikeastaan logo. Jää helposti mieleen ja ajattomasti moderni.
Sykekin on hyvä nimi. Ymmärrän hyvin että ovat vaihtaneet Atletico nimeksi Sykkeen. Vierasperäinen Atletico nimi on ollut sekä vaikea muistaa ja jopa lausua.
Nokia on mahtava brändi. Ovat pitäneet siitä kiinni vaikka se onkin Suomalaisten mielestä kumisaapas ja jenkkien mielestä japanilainen nimi.
Lexus on hyvä esimerkki siitä että mielikuvan voi muuttaa ilman nimen muutosta. Aasialainen ruostekasasta on tullut mersuakin arvostetumpi merkkituote.
Minusta Samin esimerkkinä ottama"vähättelevä" Skodan mielikuva on suomalaisten yli 35 ikäisten kuva. Nuorisolla ei tätä Skodan mielikuvaa ei ole. Heille Skoda on VW:n tuote ja hyvä sellainen. Yli viisikymppisillä on vastaana IFA mielikuva. Mikä mielikuva sinulla on Sami IFA:sta?
Esimerkiksi ottamani Skoda ei ollut esimerkkinä vähättelevä. Olen katsonut sitä jo jonkin aikaa sillä silmässä, vaikka en mahdollisesti Hondan leiristä lipeä.
Skoda on vain hyvä esimerkki. Ovat tehneet todella paljon töitä markkinoinnin suhteen, piilottaakseen tuon "aikuisten" ihmisten asenteen.
Nuorissa ovat mahdollisesti onnistuneet, mutta ei ehkä siellä varsinaisessa kohderyhmässään. Skodan mallistosta ei ihan heti tuntuisi löytyvän mallia, johon karvanopat sopivat.
Lexuksen kehitykseen tietysti vaikutti olennaisesti se, että Toyota otti merkin käyttöön luxus-autoissaan, tai ainakin aloittivat marrkinoimaan niitä luxusautoina, joka sinällään oli helppoa sanojen samankaltaisuuden vuoksi.
Lisää tästä voi lukea monista Toyotan historiaa käsittelevistä opuksista. Suosittelen niitä!. Ne kertovat, miksi ruosteläjäkarvanoppatoyotasta on tullut yksi maailman vahvimmista automerkeistä.
Samankaltaisuudesta täytyy ottaa oikein alaan liittyvä esimerkki. Elixia saa Suomessa merkittävää vetoapua Elixir-nimisestä tv-ohjelmasta.
Eikös IFA ollut saksalainen merkki, silloisesta Itä-Saksasta? Wanha auto, jota tietääkseni ei enää valmisteta.
Samin ja myös Nikkolan kanssa samaa mieltä. Samin kanssa siitä, että kokonimi (kuntotalo) ei välttämättä kohtaa nykyisen toiminnan kanssa, Nikkolan kanssa siitä että juuri M&M on se mistä sali tunnetaan, eikä tunnettua brändiä kannata hukata (Nokia)
->
Kuntotalo osuus nimestä pois ja sen tilalle terveysklubi tai muut uudistunutta salia kuvaava nimen osa M&M:n osaksi.
Liikuntakeskus M&M
Terveysklubi M&M
Sykekin vaati nimen tarkennukseksi liikuntakeskus - nimen. Pelkän Sykkeen ei siis uskottu toimivan yksinään yrityksen nimenä.
Anonyymin kanssa samaa mieltä, että Atletico on ollut harvinaisen huono nimi ja profiloinut salin kärjistäen "hormoonipunttisaliksi".
M&M:llä tällaista nimestä johtuvaa rasitetta ei ole. Nimi on hyvä ja nuorekas. Se ei mitenkään leimaa salia nimen osalta johonkin kategoriaan.
Skoda on vain hyvä esimerkki. Ovat tehneet todella paljon töitä markkinoinnin suhteen, piilottaakseen tuon "aikuisten" ihmisten asenteen.
VW on varmasti miettinyt tämän hyvin tarkkaan. Hyvä esimerkkki siitä miten arvokas pitkäikäinen ja tunnettu brändi on. Sitä ei hukata, vaikka olisi itä-euroopan vuosikymmenien rasite pohjalla.
Todennäköisesti laskelmat osoitti että brändin tunnettavuuden rakentaminen maksaa enemmän kuin mielikuvan muuttaminen. Mielikuvahan rakennetaan jokaisessa tuotteessa uudelleen eikä mielikuvalla voi kuitenkaan hämätä jos tuote ei vastaa mielikuvaa.
Itse asiassa Skodalla voi olla jopa eduksi huono mielikuva, koska asiakkaan odotukset ylittyy tuotteeseen tutustuttaessa. Pitää saada vain asiakkaat ylittämään kynnyksen ottaa yhteyttä ja tulla tutustumaan tuotteeseen.
Nuorissa ovat mahdollisesti onnistuneet, mutta ei ehkä siellä varsinaisessa kohderyhmässään. Skodan mallistosta ei ihan heti tuntuisi löytyvän mallia, johon karvanopat sopivat.
Jollekkin kohderyhmälle tuote sopii todella hyvin, koska tilastojen mukaan pärjäävät loistavasti. Skoda oli jälleen ihan kärjessä (5.) 2008 alkuvuoden tilastoissa (8.8.2008). Kun vielä ottaa huomioon muutaman vuoden lähtötilanteen niin huikea suoritus tältä minunkin mielikuvassa vielä olevalta "itä-euroopan tuotteelta".
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Myydyimm%C3%A4t+automerkit/1135238439773
Tietääkseni Liikuntakeskus etuliite otettiin Tampereella sen vuoksi, kun syke-domain ei ollut käytettävissä eikä edes hankittavissa. Näin annoin joskus itselleni kertoa.
Liikuntakeskus vs. Kuntotalo - Mitä eroa?
Terveysklubi olisi jo viestiltään erilainen, mutta olisiko se jo liian iso loikka?
Kuntokeskuksenhan pitäisi olla terveyskeskus, koska siellä hoidetaan terveyttä. Sairauksia pitäisi diagnosoida ja hoitaa sairauskeskuksissa.
Niin, Skoda on hyvä esimerkki nimen rasitteesta. Ei nimen tarvitse olla merkitykseltään mitään ollakseen rasite. Myös sopiva ja hyvä nimi voi olla rasite, jos ihmisten mielikuva ei vastaa nykyisyyttä.
Suomen myyntitilaston viides, edes puolen vuoden tilastossa ei kerro onnistumisesta vielä paljoa, ainakaan suuremmilla markkinoilla. Tilastoon voi tuolla aikajänteellä vaikuttaa olennaisesti eri merkkien uusien mallien ilmestymisajankohdat.
Suomen myyntitilaston viides, edes puolen vuoden tilastossa ei kerro onnistumisesta vielä paljoa, ainakaan suuremmilla markkinoilla. Tilastoon voi tuolla aikajänteellä vaikuttaa olennaisesti eri merkkien uusien mallien ilmestymisajankohdat.
Tuossa toinen aiheeseen (tai blogin aiheesta sivuun) liittyvä artikkeli. Artikkeli ottaa kantaa myös tilastointiin.
Skodan osalta pitää ainakin omia näkemyksiä korjata. Suosittu mikä suosittu. Tuo myyty määrä ei ole enää mikään tilastoharha vaan hyvä tuote.
Skodan brändi ei ainakaan näytä myyntiä haittaavan, päinvastoin.
Tuulilasi.fi Myyntitilastot 7/2008: Skoda Octavia edelleen Suomen suosituin
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=myyntitilastot&article=152566
Kuntokeskuksenhan pitäisi olla terveyskeskus, koska siellä hoidetaan terveyttä. Sairauksia pitäisi diagnosoida ja hoitaa sairauskeskuksissa.
heheh! Tuo oli hyvä.
M&M Terveyskeskus
Tosin voi olla että koiranruokakuponkiasiakkaiden lisäksi tiskille voisi tulla ihan uuden näköistä porukkaa palvelua odottamaan.
Suurin osa kunnallisista terveyskeskuksista taitaa olla itse asiassa ensiapuasemia, jossa ei saa muuta terveydenhoitoa kuin ensiapua ja passituksen sairaalaan tai erikoislääkärille tarkempia tutkimuksia varten.
Terveyspuoli taitaa jäädä neuvola toiminnan tasolle. Vanhuus kun lähestyy niin tämäkin asia selvinnee tarkemmin.
Millä ihmeellä sen todistaa, että Skodan brändi, siis mielikuva, ei haittaisi myyntiä, saati edesauttaisi sitä? Mutua?
Paljonko Skodaa myytäisiin, jos sillä ei olisi sukupolvien rasitetta? Olettaa voisi, että nykyistä enemmän. Tai jos siinä konepellillä olisi se Mersun tähtäin?
Onhan Skoda saanut tehdä ylimääräisiä ponnistuksia parantaakseen imagoaan. Tai siltä se näyttää. Vertailulukuja tuskin on saatavilla. Kuinka paljon kukin
automerkki joutuu käyttämää varojaan markkinointiin,
saavuttaakseen asemansa, ei liene julkisesti
tarkasteltavissa.
Tuotteena Skoda on varmasti hyvä. Siitä huolimatta aika moni on valmis unohtamaan sen heti kättelyssä, perustuen pelkästä nimestä huokuvaan historiallisen mielikuvan vuoksi. Siitähän tässä nimirallissa oli ja on kyse.
Ai niin, katso vielä, mihin osoite www.terveyskeskus.info johtaa...
Paljonko Skodaa myytäisiin, jos sillä ei olisi sukupolvien rasitetta? Olettaa voisi, että nykyistä enemmän. Tai jos siinä konepellillä olisi se Mersun tähtäin?
Väännetään vielä vähän kättä Samin kanssa Skodasta.
Oma veikkaukseni on, että Skodaa myytäisiin vähemmän Mersun brändillä. Iso osa jättää nykyisin kokeilematta ja katsomatta Mersun mallit koska ne on kalliita. Tämäkin on minun mielikuva Mersun brändistä enkä ole käynnyt Veholla tarkistamassa pitääkö mielikuvani paikkaansa.
Jos Skodaa taas myytäisiin uudella brändillä niin en usko että myynti olisi silloinkaan tätä luokkaa. Seat on minusta hyvä esimerkki miten vaikea on rakentaa tunnettavuus uudelle brändille.
Tuo Skodan myyntimäärä on niin huikea, että itse katson ainakin peiliin ja muutan omaa käsitystäni Skodan brändistä. Näyttää siltä, että oma käsitykseni ei kuitenkaan vastaa isojen ostajaryhmien käsitystä Skodan brändistä.
Mutta olet oikeassa Sami, Skodan brändi on mutua meidän keskustelussa. Ainakaan minulla ei ole faktaa asiassa.
Nokian kohdalla asia on tutkittu moneen otteeseen ja se ei ole mutua. Todennäköisesti VW:lläkin on faktaa Skodan brändistä maantieteellisesti ja ikäryhmittäin. Sitä ei vain ole julkaistu missään.
Ai niin, katso vielä, mihin osoite www.terveyskeskus.info johtaa...
Näyttää johtavan samaan terveyskeskukseen kuin www.kuntosali.fi ..heheh!
Aloitin käymään MM:llä joskus sillolin kauan sitten ja monta kiloa sitten harrastaessani aktiivisesti kilpaurheilua. Eli kuuluin silloinkin salin kohderyhmää. Ja valitettavasti nyttenkin kuulun tuohon kohderyhmään..ylipainoiseen keski-ikäiseen työssä käyvään massaan.
En ymmärrä miksi hyvää nimeä pitäisi mennä vaihtamaan? Mielestäni MM ja sen logo on jo vuosien saatossa brändäytynyt Turkulaisten keskuudessa ja vielä kaikenlisäksi positiivisesti! Jos nyt ruvetaan rakentamaan jotain "hyvinvointi"/" terveys" keskusta niin luulenpa että ovi voi alkaa käymään väärään suuntaan. Nimittäin minä "keski-ikäinen" nainen (kuulostaa masentavalta mutta sanon sen ääneen hyyvän asian puolseat) ja ystäväni käymme salilla juuri siksi että sse on vielä kunnon Urheilupaikka hyvillä lisäpalveluilla joihin kuuluu mm. oma läskikerho! M&M mielletään paikaksi jossa entiset ja nykyiset aktiiviurheilijat treenaavat rennossa ilmapiirissä endorfiinihumalassa. Paikalta puuttu noiden pintaliitopaikkojen, jollainen maine noilla "tervesykeskusilla" on anteeksi vain, stressi näyttäytymisestä ja siitä että on viimeisien trendien mukaiset varusteet.
Mielestäni M&M on lyhyt ytimekäs ja hyvä nimi turun parhaimmalle oikealle treenipaikalle. Jos nyt jostain Hondamiehen päähänpistosta vaihdatte nimen ja konseptin terveystaloksi niin pitänee rakentaa kotiin oma sali...
Edelliselle Anonyymille sen verran, että bloggauksen tarkoitus ei ollut kertoa, että olemme vaihtaneet tai vaihtamassa nimeä.
Me, siis myös tämä Hondamies, uskomme, että olemme jonkin verran onnistuneet saamaan tunnettavuutta Turussa. Kehityksen lomassa sitä tulee väistämättä pohdittua myös totaalista muuttumista, muiden kehitysideoiden lomassa.
Blogi antaa välillä mahdollisuuden saada mahdollisesti myös ulkopuolisten ajatuksia aiheesta, joka taas auttaa meitä eteenpäin. Tämä foorumi on jo muutaman kerran osoittanut toimivuutensa apuvälineenä kehittymisessä ja päätöksenteossa.
Analyysisi keskuksestamme lienee aika hyvin kohdallaan.
Hondamies on sinällään varmasti oikea nimitys minulle, jolla ei ole koskaan ollut muita autoja kuin Hondia. Nopeasti laskien niitä on ollut kymmenkunta. Olen ollut ilmeisen tyytyväinen.
Hondamies on markkinamielessä ihan käypä brändäysoivallus.
Skodasta ja brändistä vielä sen verran, että tuote ei ole yhtä kuin brändi. Brändihän on mielikuva tuotteesta tai palvelusta. Se koostuu mielleyhtymistä, ei välttämättä lainkaan tuotteen todellisesta arvosta tai laadusta.
Memmo todisti tuossa juuri meidän ihmisten tavan käyttäytyä sopulilauman tavoin. Kun Skoda on korkealla myyntitilastoissa, eli "myyntimäärä on huikea" meidän kuuluu korjata näkemystämme tuotteesta, ilman edes sen parempaa tutustumista itse tuotteeseen. Täytyyhän sen olla hyvä, kun niin moni on sen valinnut. Näin me ajattelemme ja toimimme.
Meillä on lukematon määrä mielikuvia tuotteista, joita emme ole koskaan kokeilleet. Jos sitten joskus kokeilemme, me joko yllätymme positiivisesti tai petymme, riippuen siitä, mikä mielikuva meillä oli tuotteestamme.
Joka tapauksessa mielikuvamme voi olla todellisuudesta poikkeava ja yhä, aika moni jättää Skodan koeajamatta vain sen nimen vuoksi. Ja jättää tutustumatta M&M:ään, mielikuvansa vuoksi, vaikka voisikin viihtyä meillä aivan loistavasti.
Palloseuran logosta sen verran, että mielestäni se tuunattiin oikeaan ulkoasuunsa poistamalla ne ylimieliset, kultaiset lehvät. Ne ovat aina olleet jotenkin vastenmieliset.
Palloseuran logo on hyvä. Se on selkeä ja sillä on perinteitä. Perinteisyydestä ei kuitenkaan ole juurikaan hyötyä, jos perinteitä ei hyödynnetä.
Muistaako kukaan Jyrki Santalan 80-luvulla luomaa logoa, joka hänen mukaansa oli kaukalon mallinen ja näin täydellinen kiekko-TPS:lle. Tuon kaukalon sisällä oli TPS.
Aika väsynyt luomus. Silloin joukkueen tumma paita oli muuten tumman sininen, eikä musta. Niin ja löytyyhän kultaiselta 80-luvulta myös valkoiset pelihousut, joten disco-aikakauden miesten korkokengät ei ollut ainoa hävettävä juttu.
Juuri tänään päivällä se logo vähän hymyilytti, kun katselin vanhoja kuvia. Pitihän futiksesta erottua!
Housujen ja paitojenkin värit ovat hyvässä muistissa...
Lähetä kommentti