Aluksi täytyy heti kehua, kuinka Turkuhallissa oli lisätty myyntipisteitä. Tai ainakin sen katsomo-osan taakse, jossa kausikorttimme sijaitsevat, oli tuotu kärry, josta sai nakkipiirakkaa. Sain sen jonottamatta, vaikka katson erät aina ihan loppun asti. Tarjolla oli jopa paahdettua sipulia. Iso piste noista.
Täytyy myöntää, että minuakin välillä ärsyttävät katsojat, jotka poukkoilevat penkeistään tarjoilujen pariin ennen erien päättymistä ja paluun he tekevät paikoilleen erän jo ollessa käynnissä. Osaltaan tuon aiheuttaa myyntipisteiden vähyys, osin palvelun heikkous ja osin tietysti meidän asiakkaiden käytös. Lopputuloksena edellä mainitut vähentävät myyntiä ja sitä kautta seurojen tuloja.
Mitä jos saisit erän aikana tilata sapuskan etukäteen, maksaisit sen tilatessa luottokortilla ja sen jälkeen vain haet ne tiskiltä, erän päätyttyä? Niinhän se pitäisi olla, eikö vain? Ei valinnan vaikeutta, joka viivyttää jonoa. Ei maksuvälineviiveitä. Joustavaa ja nopeaa.
Phoenixissä tuo toteutuu alkavalla kaudella. Bypass Lane toimii juuri edellä esitetyllä tavalla. Kirjaudut palveluun älypuhelimella, valitsen menusta, mitä haluat syödä ja juoda, maksat ja haet tilauksesi lähimmästä noutopisteestä. Idea on ainakin loistava ja toteutuskin näyttäisi olevan riittävän yksinkertainen toimiakseen.
Koska tämä olisi meillä? Miettikää sitä, kun seuraavaksi seisotte erätaukojonossa.
[ Aiheeseen liittyen: Ostamisen vaikeus / Asiakaspalvelumittari ]
BTW Olen monen asiakkaan kassa ihmetellyt suomalaisen laiskuutta. Fyysisesti terveen ihmisen pitää pysäköidä invapaikalle, kuntokeskuksemme ulko-oven välittömään läheisyyteen, kun tulee kuntoilemaan. Ei jaksa kävellä talon takaa olevalta parkkipaikalta, kun tulee kävelemään juoksumatolle tai polkemaan kuntopyörää. En varmaan koskaan lopeta tuon ihmettelemistä, mutta kyllä tämäkin kuva amerikkalaisen kuntokeskuksen sisäänkäynnistä herättää hilpeitä ajatuksia ihmisen laiskuudesta ja mukavuudenhalusta.
10 kommenttia:
Jopa moskovalaisessa McDonaldsissa osattiin jonon purkaminen, vaikka kaaos oli massiivinen. Kaksi henkilöä käveli rahavyön ja kortinlukijan kanssa jonossa ja naputti samalla tilauksen etälaitteeseen. Asiakas sai kuitin ja tiskillä purilaisen sai kuittia vastaan.
Turkuhallin kahviloita pyörittävistä henkilöistä yksi saisi 30 tilausta tehtyä erän aikana, kymmenestä kahvilasta tuo luku olisi jo 300 valmiiksi maksettua ja huomattavasti nopeampaa jonotustapahtumaa. Erien välillä tuosta porukasta suurin osa lienee kuitenkin hieman tyhjän panttina.
Toki tuo systeemi ja mainitsemasi bypass lane vaatii jatkuvaa volyymia ollakseen kannattava. Asiakaspalvelua se tosin parantaa jo pienen ruuhkan sattuessa kohdalle ja Turkuhallissa, jos missä, tuo ruuhka on vain hetkittäistä ja monenkaan asiakkaan ei tarvitse matsissa kääntyä pois ylipitkästä jonosta, ettei tuo maksaisi itseään takaisin jo yhden kauden aikana.
Tuohon liittyen, Suomen Lähikauppa kehitti markkinoille jotain uutta ja mullistavaa. Maksukortin, jonka ansiosta et tarvitse maksukorttia asioidessasi esim. Siwassa. Itku ja nauru kävelivät vahvasti käsi kädessä, kun luin tuosta ensimmäistä kertaa.
http://www.lahikauppa.fi/fi/ladattavat-maksukortit/
Tepsillehän oli tulossa jokin toiminnankehitysryhmä. Sinne vaan noottia menemään selkeästä kehitysideasta. Turkuhallia pitäisi muutenkin kunnostaa AV-laitteista alkaen, tilanhallintaan saakka.
Eikös tuo Siwan jne. maksukortti ole lähinnä nuorille tarkoitettu, etteivät teinit ostele käteen lyödyllä kovalla valuutalla crackia tai tinneriä. Ainakin jossain näkemässäni mainoksessa tuota tyrkytettiin nimenomaan nuoremmalle väestönosan kiusaksi.
Joku joskus jossain mainitsi, ettei Suomen alkoholilaki hyväksyisi oluen "ennakkoon tuoppiin valuttamista".
Mahtaako moinen pitää paikkaansa?
Lainsäädäntö on erilainen eri maissa, mutta esim. Pohjois-Amerikan urheilutapahtumissa olutta saa juoda katsomossa ja sitä siellä kylmälaukuista myös myydään.
Hieman ihmetyttää, miksei täällä saa olutta (tai muita alkoholijuomia) katsomoon?
Ai niin, Suomessahan kansalaisia osataan suojella alkoholilta ja sen takia maamme alkoholin kulutuslukemat per capita ovat maailman... suurimpia.
Ja taas tuo alkoholi...
Minulla on tapana ostaa erätauoilla ihan jotain muuta kuin alkoholia. Sitä ehkä kuitenkin myydään eniten ja mahdollisesti parhaalla katteella, joten alkoholin nostaminen pöydälle on ymmärrettävää.
Mietin tuota Phoenixin hallin palvelua vielä. Miksi se ei ole niin, että se tilaus tuodaan katsojalle? Asiakas joka tapauksessa ilmoittaa tilauksessaan penkin numeron, jotta lähin noutopiste voidaan osoittaa.
Tämä tuo tietysti trafiikkia katsomoon, mutta myydään katsomoon tilaamattakin.
Aika pitkälle alkoholin takia lauantain matsit siirrettiin myöhäisemmäksi, joten isosta asiasta on tosiaan kysymys.
Myös Tepsin tekemässä hienossa taloudellisessa tuloksessa alkoholin myymisellä on varmasti oma promillensa.
Ei ihan kaunis tilanne väkimäärien kehittymisen suhteen välttämättä. Jääty nyt kahdessa lauantaipelissä noin 2000 maksanutta mielestäni realistisesta määrästä. Heijastuu ikävästi kokonaistulokseen. Mentiin siis 4000 lippua + 4000 potentiaalista oheisostosta alle realistisen myyntitavoitteen viikossa. Ei hyvä. Turkuhallin osalta sitä alkaa tässä vaiheessa epäillä, että ajankohdan siirto lauantaimatseissa ei välttämättä ole täysin optimaalinen? Vai laitetaanko notkahdus katsomossa ja myyntitiskeillä kokonaan sarjajumbouden piikkiin? Tulkintamalleja on eittämättä useita.
Jos kausareita olisi myyty NHL-tyyliin silloin kuin ihmiset niitä haluaa ostaa - playoffsia ennen, niiden aikana ja välittömästi niiden päätyttyä mestaruuteen - niin hallissa olisi alkukaudesta 7000 katsojaa vaikka sijoitus olisi 14.
Mutta Ruissalon mielestä kausareihin on turha keskittyä, koska hallissa on aina tilaa. En tuota teoriaa allekirjoita, en sitä edes ymmärrä, mutta tämä on heidän kanta.
Mestaruus myy eniten seuraavalla kaudella. Se on ihan luonnollista, koska mestaruuden ratkeamisen jälkeen samalla kaudella ei pelata enää peliäkään.
Sponssidiilit tehtiin edellisenä keväänä ja kesänä perustuen silloiseen sijoitukseen. Nyt sponssit maksaa mestarijoukkueen hinnat.
Tepsin pitäisi siis tehdä aika hyvä voitto tällä kaudella, mikäli mennään alan normeilla. Ja siihen kuuluu läheisesti kausarit.
Jos niitä ei kuitenkaan ole myyty, niin katsojat pystyvät äänestämään lompakoillaan sarjasijoituksen ollessa huono.
Suhdannevaihteluiden taltuttamiseen kausikorttimarkkinointi nimenomaan voisi olla toimiva ase. Eli ideaalitilanteessa sisääntulevan rahan määrä heittelee vähemmän sarjasijoituksen tmv. mukaan mitä enemmän kierroksessa on pitkän keston ostoja (kausareita) suhteessa kertalippuihin. Korjatkaa toki jos olen väärässä tämän nopean ajatuksen kanssa.
Ymmärtääkseni TPS myi tuplamäärän kausareita toisen triplan aikoihin nykytilanteeseen verrattuna, joten kasvunvaraa tällä saralla ainakin perustellusti on (edellyttäen tietenkin, että em. olettamus myyntimäärien puolittumisesta pitää kutinsa).
Tuohon autojen pysäköintiin taas pieni huomio...
Kävin illalla varaamassa omaohjaaja-ajan ja perinteiseen tapaan autoa pukkasi koko jalkakäytävän matkalta. Tällä kertaa se tosin tuotti sen ongelman, ettei takapihalta uskaltanut ajaa näköesteiden takia suoraan Kalevantielle, vaan piti koukata sieltä Lidlin vierestä.
Talvella tuo jännitys on jo ihan omassa luokassaan, kun liikkeellelähtö mäestä voi joskus mennä sutimisen puolelle.
Kannattaisiko näille Veli Viisaille tarjota vaikka ylimääräisiä kunto-ohjauksia tai energiapatukoita, että jaksaisivat kävellä tuon matkan parkkipaikalta tai takapihalta? Ei muuten häiritsisi, mutta jos oma henki on uhattuna näköesteiden takia, koska joku on 45° pysäkissä jalkakäytävän puolella, niin ottaahan se sapen päälle.
En tosin kädestä pitäen tarkastanut, ovatko ko. autot laillisesti invapaikoilla (ja hieman niistä sivussa), mutta tuon ongelman ollessa päivittäinen, joudumme jatkamaan ihmettelyä. Rengaslukot käyttöön?
Lähetä kommentti