Siltä tosiaan näyttää, kun katsoo ulos marraskuiseen Turkuun.
Viime vuonna tähän aikaan kaikilla kaupoilla oli Yhdysvalloissa varastot täynnä tavaraa. Mediassa kaivettiin entistä vahvemmin esiin jo 60-luvulta asti olemassa ollut käsite, Black Friday, Musta Perjantai. Tuo on Kiitospäivän jälkeinen perjantai, joka on monella vapaapäivä, vaikka se perjantai ei mikään virallinen pyhä olekaan.
Juuri tällä minuutilla, klo 00:01, Floridan aikaa, suurin osa liikkeistä ja ostoskeskuksista avaavat oviaan Mustan Perjantain kunniaksi. Pääsääntöisesti kaikki liikkeet ovat kiinni Kiitospäivän torstain, siis klo 24:00 asti.
Kaikki liikkeet aloittivat viime vuonna poikkeuksellisen suuret alennusmyynnit välittömästi Kiitospäivän jälkeen. Mediassa tuo perjantai nimettiin "virallisesti kaikkien aikojen” Mustaksi Perjantaiksi. Nyt tuo käsite on tuotteistettu entistä vahvemmin kaupan käyttöön ja kaikki odottivat tätä perjantaita entistä suuremmalla innolla.
CNN kertoo Mustan Perjantain olevan paras päivä ostaa auto. Applen Mustan Perjantain tarjoukset vuosivat ”vahingossa” julkisuuteen etukäteen. Kaikki haluavat asiakkaita tuolloin, joten parhaimmat tarjoukset ovat heti ovien avautuessa. Todellinen crazy day siis. Yksi vuoden kiireisimmistä myyntipäivistä.
Kiitospäivän jälkeinen Musta Perjantai juontaa juurensa Philadelphiaan, jossa paikallinen poliisi alkoi käyttämään tuota nimeä 60-luvulla kyseisen päivän ruuhkien vuoksi. Musta Perjantai koettiin myös vuoden 1869 talouskriisissä, mutta tuo perjantai ei osunut Kiitospäivän jälkeiseksi perjantaiksi.
Nykyään tuosta perjantaista lasketaan joulumyynnin alkavan, joten kaupat siirtyvät tuotossaan punaisesta mustaan. Alkavat siis tuottamaan. Yllättävän iso osa amerikkalaisista kaupoista elää tai kuolee joulumyynnin kanssa. Monen kaupan kohdalla joulumyynnissä puhutaan jopa 50-75% myyntiosuudesta suhteessa koko vuoden liikevaihtoon. Vielä useammalle joulumyynti tuo koko vuoden tuoton.
Tämän perjantain jälkeen alkanee todellinen huhumylly Yhdysvaltojen todellisesta talouden tilasta. Tiettävästi kaupat ovat ostaneet tänä syksynä kolmanneksen tavaraa sisään verrattuna viime vuoteen, joten myynti tullee joka tapauksessa jäämään viimevuodesta.
Julistakaamme joulumyynti alkaneeksi, myös Floridassa.
[ Aiheeseen liittyen: Milloin kannattaa myydä? / Mikä tarjous toimii? ]
BTW Jari Parantainen kirjoittaa blogissaan pikaoppaista, joita he ovat jakaneet ilmaiseksi netissä. Olen hakenut kaikki heidän jaossa olevat oppaat, joskin olen myös ostanut kaikki Jarin kirjoittamat kirjatkin. Tuosta blogista kimmokkeen saaneena väsäsin Kuntoilijan Pikaoppaan. Aloitin versiosta numero 2.2. Asiakkaamme ovat jo muutamia vuosia saaneet Omaohjaajiltamme aika hulppean Kuntoiluoppaan, jossa on Kuntoilijan Pikaoppaan tietojen lisäksi paljon muutakin kuntoiluun liittyvää sekä tietysti laitteidemme käyttöohjeet. Tuosta Kuntoiluoppaasta karsimalla sain aikaan 14 sivuisen kompaktin paketin, jonka siis sinäkin voit käydä hakemassa ihan ilmaiseksi, olit asiakkaamme tai et. Kotisivuiltamme löytyy myös muuta hyödyllistä tietoa kuntoiluun liittyen.
6 kommenttia:
Onkohan Luontoliiton kansainvälinen "Älä osta mitään" -päivä sattumalta tänään?
Ainakin Yhdysvalloissa kampanja jäänee pahasti ostamisen jalkoihin...
Minulla tepsin kannattajana todella musta perjantai. Kysymyksiä. Miksei seura tiedota Akin vammasta. Joutuuko pitkälle saikulle? Pelaajavaihtoja voisi tehdä ,jos rahat loppu?? Miksei mitään tapahdu.
"Pelaajavaihtoja voisi tehdä ,jos rahat loppu??"
Onko jotain ehdotuksia? Vaihtoja ei tietenkään voi tehdä ilman molempien pelaajien suostumusta. Lisäksi takaisin päin tulevan pelaajan pitää olla saman hintainen tai halvempi.
Sitten täytyy miettiä, kenet paskasta tiimistä voisi yleensä muualle saada? Fanit haluaa pois Skålbergin, Campbellin, Leggion...
Heidät haluaa ei-kukaan, sillä parempia pelaajia on vapaana halvemmalla. Scouttausvirheiden korjaaminen on vaikeaa aina, minkä lisäksi se maksaa aika usein, kuten Laineen, Sinisalon ja Hannuksen kohdalla saimme huomata.
Miksei mitään tapahdu. Niinpä.
Päivän Hesarissa on hyvä, sivun juttu kuntokeskuksista ja tuote-esittelystä niissä.
Joo, niin oli. Otin sen oikein töihin mukaan.
Olen monessa yhteydessä puhunut siitä, kuin tuote-esittelijät ovat aikaisemmin ja ehkä vieläkin jättäneet hyödyntämättä kuntokeskusten asiakkaat.
Asiakkaillemme voisi esitellä joka päivä jotain. Meillä on ollut nopeasti muistaen erilaisia kosmetiikkavalmiste-, aurinkolasi-, aloevera-, ravintolisä- ja matkapuhelinliittymäesittelyjä sekä myös luottokorttiesittelijöitä aktivoimassa asiakkaitamme esittelemiensä tuotteiden pariin.
Asiakkaissamme on yhä valtava potentiaali, jota voisi hyödyntää. Tiedoksi vielä, että ainakin meillä, esittelemään pääsee aika usein ihan ilmaiseksi. Riippuu vähän siitä, mitä esittelee ja saako asiakkaamme esittelystä jotain muuta kuin tietoa.
Toinen juttu koski keskusten liikevaihdon kasvua taantumassa. Allekirjoitan SATS:n ja Elixian näkemykset. Ihmiset ostavat palvelujamme myös taantumassa, jopa kasvavassa määrin. Mekin teimme parhaan tuloksemme kesäkuussa päättyneellä tilikaudella ja nyt ensimmäinen neljännes lupailee mahdollisesti vielä parempaa.
Yhden teorian mukaan taantumassa luotetaan helpommin vahvoihin brändeihin, tuttuun ja turvalliseen.
Mekin olemme olleet Turussa jo vuodesta 1987, joten asiakkaat uskovat luotettavien liikkeiden voimaan. Uudella yrittäjällä voi olla meidänkin alalla vaikeampaa, koska usein taantumassa tippuu rattailta juuri niitä uudempia yrityksiä, joilla ei vielä ole kertynyt vararavintoa selvitäkseen.
Taloussanomien mukaan ei Musta Perjantai mennyt ihan odotusten mukaan.
Tämä tarkoittanee talouden alamäen jatkumista.
Lähetä kommentti