sunnuntai 15. maaliskuuta 2009

Yrityksen arvot

Valtaosa yritysten ilmoittamista yrityksen omista arvoista ovat pelkkää sanahelinää. Arvokeskustelun pitäisi olla kirosana.

Haastoin erästä alan yrittäjää aiheesta. Tiesin, että heidän yrityksessään käydään juuri arvokeskusteluja johdon ja henkilökunnan kanssa. Haastoin aika kärkevästi niiden olevan ihan turhia. Ei arvoista tarvitse yrityksissä keskustella. Yrittäjä tietysti puolustautui sanomalla yrityksen arvojen olevan erittäin tärkeitä ja pyysi minua lukemaan esimerkiksi IKEA - Tarina -kirjan. 

Olen lukenut kirjan jo aikaisemmin kahteen kertaan. En ajatellut sitä lukea nyt tämän vuoksi kolmatta kertaa, vielä, vaikka se onkin hyvä kuvaus hienon yrityksen taipaleesta maailman huipulle. Vaikka lukisin kirjan nyt kolmannen kerran, niin väitän yhä, että IKEAssa ei ole käyty arvokeskusteluja. Arvoista ei ole keskusteltu, vaan ne ovat olleet Ingvar Kampradissa jo ennen yrityksen perustamista. Hänen teesinsä ovat hänen arvojaan. Hän haluaa, että hänen yrityksensä edustaa hänen arvojaan. Ei IK niistä ole keskustellut ja neuvotellut kenenkään kanssa, veikkaisin. 

Yritysten arvot, samoin kuin meidän kaikkien ihmisten omat arvot, ovat tärkeitä. Siitä ei ole kyse. Kyse on siitä, miten yrityksen arvoihin päästään? Mistä ne tulevat ja mitä ne edustavat? En haasta arvoja, vaan arvokeskustelut. Ajattelin joskus itsekin, että yrityksessämme pitää käydä johdon ja henkilökunnan kanssa arvokeskustelut, kun ne kerran olivat muotia. En ajattele enää. 

IKEAn tarinan, Googlen tarinan ja monen muun vastaavan läpimurron tehneen yrityksen tarinan pohjalta olen tullut toisiin aatoksiin. Siitä huolimatta yrityksellämme on arvoja, joiden pohjalta kaikki päätökset tehdään. Ne voidaan tietysti kirjata myös ylös, mutta se ei muuta toimintatapaamme. Arvoista ei pidä erikseen keskustella. Arvot joko ovat olemassa, tai ne eivät ole olemassa. 

Yritys, eikä ihminenkään, voi vain valita arvoja listasta ja sen jälkeen pitää niitä ominaan. Arvot ovat olemassa yrityksessä ja jokaisen ihmisen sisällä. Jos yritys esittää jotain muuta kuin on, yrityksestä tulee helposti teennäinen, kuten ihmisestäkin, joka yrittää esittää parempaa kuin on. Arvot ovat niitä asioita, joiden mukaan jo toimitaan. Arvoja eivät ole ne asiat, joiden mukaan haluttaisiin toimia, tai olisi moraalisesti hyväksyttävää toimia, tai kaupallisesti kannattavaa toimia. 

Arvoissa on kyse siitä, kuinka hyvä olet. Ei siitä, kuinka hyvä haluat olla. Yrittäjä, yrityksen vastuuhenkilöt, he kertovat omasta sisimmästään, mitkä yrityksen arvot ovat. Ei niistä pidä keskustella ja neuvotella, vaan ne näkyvät ja niiden pohjalta toimitaan. Ollaan aina toimittu ja toimitaan myös jatkossa. Arvot ovat yrityksen omatunto. 

Jos arvot pitää kertoa erikseen, niitä arvoja ei oikeasti ole olemassa. Arvot näkyvät. Ne näkyvät asiakkaille ja työntekijöille ilman, että ne on kirjattu mihinkään ylös. Ei niistä tarvita huonetauluja. Jos tarvitaan, arvoja ei ole oikeasti olemassa. Tuolloin on olemassa vasta vain halu ja tahto olla ja toimia seinätaulussa lukevien arvojen mukaan. Sekään ei ole huono asia. Tavoitteitahan pitää olla, jotta voi tulla niin hyväksi kuin haluaa. 

Uusikin työntekijä tunnistaa yrityksen arvot jo rekrytointitilanteessa, mikäli arvoja on olemassa. Uusi työntekijä on tunnistanut ne jo mielikuvassaan, joka hänellä on mahdollisesta uudesta työantajastaan, mikäli arvoja on olemassa. Arvokeskustelun sijaan pitäisi yrityksen tehdä itsetutkiskelua ja katsoa, mitä arvoja yrityksessä jo on, vai onko mitään. Yrittäjän ja yrityksen johdon pitäisi nähdä arvot heti, koska ne tulevat yrittäjästä itsestään. 

Valtaosa yritysten kotisivuille kirjatuista arvoista on pelkkää sanahelinää. Ne on kirjattu vain sen vuoksi, että ne näyttävät hyvältä. Yrityksen toiminnassa ne näkyvät vain harvoin, jos koskaan. Arvo ei ole tavoite. Arvo on nyt.


BTW Oli aika hieno kiekkotapahtuma lauantaina, vaikka se päättyikin tappiollisesti. Eiköhän torstaina pueta taas pelipaita ja muuta mustavalkoista päälle ja pistetä vielä paremmaksi. Torstaina jätetään myös pisteet Turkuun, täyden hallin ihmeteltäviksi.

15 kommenttia:

Kimmo Metso kirjoitti...

Arvot näkyvä yrityksen toiminnassa, siinä olen samaa mieltä kanssasi, mutta miten siirtää arvot työntekijöiden toimintaan? Siinäpä kysymys.

En ole ihan samaa mieltä siitä, että yrityksen nykyinen toimintatapa olisi oikea lähtökohta arvoille. Esimerkkinä rakennusyritys, joiden työmailla tapahtuu paljon työtapaturmia tarvitsee varmasti uudeksi arvoksi työturvallisuuden, eikä arvoiksi voi vain kirjata rakennus pystyy nopeasti, halvalla ja vaarallisesti.

Se, että työturvallisuus on ykkönen -arvo kirjataan yrityksen arvoihin ei vielä muuta toimintaa. Vielä pitää sitoa henkilökunta noudattamaan tätä yrityksen johdon määrittelmää arvoa. Kovin tapa on sitoa se palkkaukseen, esim. bonukset tippuu kaikista havaituista työturvallisuus rikkeistä. Yleisin tapa on varmasti käydä arvot läpi esimies-alainen kehityskeskusteluissa, joissa henkilökohtainen lisäprosentti voidaan sitoa miten aktiivisesti työntekijä on toiminut yritysten arvojen mukaisesti.

Kimmo Metso kirjoitti...

Kenen toimesta arvot luodaan?

Yritysjohdon vai yhdessä henkilökunnan kanssa? Tässä henkilökunnan kanssa keskustelussa ajatus on varmasti sama kuin sissimarkkinoinnissa, kun pääsee itse päättämää/vaikuttamaan asiaan, niin asiasta tulee tärkeä ilman keppiä ja porkkanoita.

Kuten Sami kirjoitit, yrityksen johto on kuitenkin se mikä viimekädessä määrittelee arvot. Vahvan toimintatavan yrityksissä arvot ovat valmiina kuvattuna liiketoimintasuunnitelmassa ja ne on viety käytäntöön jo ihan yrityksen alkutaipaleilta lähtien.

Ongelmia syntyy kun ympäristö muuttuu ja yrityksen arvoja pitää säätää tai muuttaa vallitsevaan tilanteeseen.

Kunto Kortilla kirjoitti...

Eli mitä halusit, Memmo, kertoa?

Miten yrityksen arvo voi olla jokin sellainen asia, joka ei toteudu yrityksessä? Sitähän mahdollisesti vasta tavoitellaan.

Jos haluan olla rehellinen, se on tahto. Jos olen rehellinen, se on arvo.

Kimmo Metso kirjoitti...

Menee hieman semantiikan puolelle, mutta se onko arvo vasta tavoiteltava asia vai jo olemassa oleva ei minusta vaikuta asiaan.

Arvo on subjektiivinen käsitys tavoiteltavasta ja haluttavasta fyysisestä tai abstraktista objektista. Lähde: Wikipedia.

Minusta oleellisempi kysymys on että onko yrityksen arvot tehty asiakkaiden kosiskelemiseksi, joita ei toteuta päivittäisessä toiminnassa vai henkilökunnan ohjeeksi, joita seurataan ja vaaditaan?

Iso osa arvoista on noita ensimmäisiä tyhjiä lauseita jotka ei kohtaa yrityksen toiminnassa.

Jälkimmäinen alkaa näkyä toiminnassa vaikka se alussa olisi vain johdon tahtotila eikä todellisuutta.

Kunto Kortilla kirjoitti...

Heh, Wikin sanaselitykset ovat hyviä. Ne eivät kerro mitään, mutta ovat olevinaan niin hienoja...

Minusta sillä on erittäin suuri merkitys, ollaanko kyseistä arvoa vasta tavoittelemassa, vai onko se jo yrityksessä sisäistetty.

Niin kauan, kuin sitä vasta tavoitellaan, sitä ei voi kirjata arvoksi, ainakaan julkisesti, koska se nimen omaan on tuolloin niitä "tyhjiä lauseita, jotka eivät kohtaa yrityksen toiminnassa."

Asiakkaalle luvataan enemmän, mitä pystytään toimittamaan.

Työnohjauksessa ei tule tässä kohtaa puhua vielä yrityksen arvoista, vaan tavoitteesta, jonka arvoinen yrityksen halutaan olevan. Kun se saavutetaan ja kaikki työntekijätkin ovat sen arvon sisäistäneet, voidaan puhua kyseisen fyysisen tai abstraktisen objektin olevan yrityksen arvon.

Tällä on suuri merkitys työnohjauksessa. Et voi olettaa työntekijän toimivan arvon mukaan, jos häntä ei valmisteta ja ohjata siihen mitenkään. Joku voi sanoa, että arvokeskustelut ovat juuri tätä ohjausta, mutta ovatko ne?

Kun työntekijä toimii automaattisesti kyseisen arvon mukaan, myös hän voi kertoa sen olevan yrityksen arvon. Ei ennen.

Valtaosa yritysten ns. arvoista ovat vain tehty asiakkaiden kosiskelemiseksi. Aika monessa yrityksessä arvot unohdetaan, kun ne kerran on kirjattu johonkin. Vain harva yritys ihan oikeasti peilaa tekemisiään, joka päivä, kirjattuihin arvoihin. Jos peilaamista ei tehdä, arvokeskustelut ja arvojen kirjaamiset ovat olleet ajanhukkaa.

Ja vielä, kuinka monta matkapuhelinta Nokia myy enemmän, jos yrityksessä käydään arvokeskusteluja?

Anonyymi kirjoitti...

http://www.nokia.fi/A4314238

Kunto Kortilla kirjoitti...

Tuota juuri tarkoitin...

Anonyymi kirjoitti...

Hola, riippuu aika paljon siitä mistä arvosta puhutaan. Asiakkaalle päin näkyvästä arvosta vai yhtiön sisälle näkyvästä arvosta...vai voiko ne olla erit tai pitääkö niiden olla samat?

Kunto Kortilla kirjoitti...

Miksi se riippuu siitä?

Anonyymi kirjoitti...

no sitähän mää justiinsa kyssyin..ja eikös ne voi olla erit vai voiko, koska niitähän voi kuitenkin toteuttaa riippuen siitä onko asiakkaalle näkyvä vai sisäisesti näkyvä...

BTW: kun kukaan ei kuitenkaan enää lähhe ulkomaille ottaa sunia, niin olisko jo jottain hyvää vaihturia tuohon Florida biisin (vaikkas se aika kiva onkin) ;)

Kunto Kortilla kirjoitti...

Jos yrityksellä on arvoja, ne pitää nimen omaan näkyä ulos.

Olisihan se vähän kornia, jos työntekijöillä olisi sisäisesti eri arvot, mitä yritys näyttää ulos. Sehän olisi juuri teennäisyyttä parhaimmillaan, tai pahimmillaan.

Anonyymi kirjoitti...

Hola, niinpä :) todellisuudessa kuitenkin aika monessa paikassa on näin (vaikka sitä ei tietoisesti olisikaan ohjeistettu näin tai edes tavoiteltu).

BTW: entäs tuo biisinvaihto, pitämättömät lomathan on peruttu :)
Vaihturin tarvis olla vähintään yhtä hyvä ellei parempi :)

Anonyymi kirjoitti...

Ja hola vielä...
Onko teillä systeemissä jotain härpäkkää, joku serveri villiintynyt tms.? Mä olen saanut meiliini neljä kertaa saman ilmoituksen ravintoluennosta... (viimesen kahden päivän sisällä).
Vai onko tää heavy-vinkki siihen että mun pitäis laihduttaa?? :) Itte oon kuitenkin sitä mieltä että saavutetut muodot pitää säilyttää ;)

Kunto Kortilla kirjoitti...

Niinhän monessa yrityksessä on. Mielestäni siinä kohtaa on arvojen merkitys itse tuotteelle tai palvelulle hämärtynyt ja arvoja käytetään ja niistä puhutaan, koska jossakin johtamisen oppaassa on kerrottu, että arvot ovat hyvä juttu.

Biisin vaihdan, kun löydän paremman playerin. Tuo on muuttunut hankalaksi.

Pistän paremmaksi. Olen saanut viestin viiteen kertaan. En tiedä vielä, mistä johtuu. Toinen viesti tuli kuitenkin vain kerran.

Anonyymi kirjoitti...

Hola ;) ok, mulla ei sit vissiin ole vielä mitään hätää koska sun pitää laihduttaa ensin :) (tai enemmän, jos viestien saantikertojen määrä korreloi laihdutustarpeeseen)...no joo, menipä taas..