maanantai 22. syyskuuta 2008

Pirates of the Baltic Sea

Viime viikolla kerroin, että M&M Kuntotalo Goes Green ja osallistui Maailman Luonnonsäätiön Operaatio Maa-keräykseen, kohteenaan Itämeri.

Samalla asialla on Michael Monroe, joka teki aiheeseen liityvän kappaleen, Pirates Of The Baltic Sea. Mukana musisoivat myös mm. Jussi69 ja Jyrki69.

Mike on kirjoittanut hienon ja tarttuvan, Hanoi-henkisen rallin, jonka voit ladata tästä ja tukea samalla hyvää asiaa. Maksat kappaleesta Operaatio Maalle, juuri niin paljon kuin hyvältä tuntuu.

"Itämeren tilasta on lässsytetty ihan tarpeeksi." Liity sinäkin Itämeren Piraatteihin ja katso PBS video ja haasta kaverit mukaan.

[Aiheeseen liittyen: M&M Goes Green]

BTW Erään puolueen puheenjohtaja haluaisi raitiovaunut myös Tampereelle ja Turkuun.
Ymmärtääkseni syy on luonnon suojelu ja päästöjen väheneminen joukkoliikenteen myötä.
Oletetaan, että raideliikenteen tuomisen syynä olisi tuo päästöjen vähentäminen.
Kuinka paljon päästöjä tulee kilometrin mittaisen raideparin valmistamisesta ja saattamisesta katuun? Entä 100 kilometrin? Tuhannen?
Jo pelkästään kiskojen siirtelyyn tarvitaan lukematon määrä työkoneita, joiden päästöt eivät ole ihan pienimpiä.
Voisiko olla järkevämpää sijoittaa tuo raha, joka menisi raideliikenteen palauttamiseen, esimerkiksi busseihin, jotka kulkevat porkkanamehulla tai muulla vastaavalla, vähäpäästöisellä polttoaineella?

Operaatio Maa

2 kommenttia:

Karhuherra kirjoitti...

Merirosvoista en tiedä mitään, mutta niiden sijaan raitsikoita tuntuu haluavan Turkuun jokainen isommista puolueista. Jollain hieman hämmentävällä tavalla se on just nyt juttu, jonka uskotaan edustavan kansan syvien rivien fiilistä positiivisessa hengessä.

Kiskojen rakentaminen ei toki ole mitään eko-puuhaa, mutta sekin ns. maksanee itsensä takaisin ajan mittaan. Busseihin verrattuna tätä raitioliikennettä puolletaan nyt mm. sähkökäyttöisyydellä ja raitsikoiden suurella kuljetuskapasiteetilla (bussiin verrattuna).

Kunto Kortilla kirjoitti...

Kun en ole asiaan lainkaan perehtynyt, niin kysyn, miten se maksaa itsensä takaisin?

Väitetään, että kalleimmat energiamuodot, ainakin lämmitykseen, ovat öljy ja sähkö.

Paljonko sähköistetty raideliikenne kuluttaa sähköä? Mitä jos sähkön hinta nousee yhä korkeammaksi?

Puhutaan kokonaispäästöistä. Kuinka kauan raideliikenteen pitäisi toimia, jotta raideliikenteen järjestämisestä koituneet kokonaispäästöt tulee kuitattua?

Entä jos sitä verrataan vaikka maakaasulla kulkeviin busseihin?

Tuleeko kokonaispäästöjä enemmän bussin vai ratikan valmistamisesta?

Onko Turun busseissa täyttä? Jos ratikkaan mahtuu enemmän väkeä, tarkoittaako se silloin, että linjavuoroja on vähemmän? Jos se tarkoittaa sitä, miten vuorojen vähentäminen voisi lisätä joukkoliikenteen käyttöä?

Jos näistä löytyy jotain tutkimusta netissä, tutkisin íhan mielenkiinnosta, en ideologisista enkä missään nimessä poliittisista syistä.

Kunhan itsekseni ihmettelen asiaa. Olisi kiva nähdä jotain kättä pidempää, mutujen sijaan, kun en koskaan usko, ennen kuin näen.