tiistai 23. elokuuta 2011

Hinta on tekosyy

Halvemman hintaluokan kuntokeskukset tekevät tuloaan maailmalla. Niin sanotut budget-salit eivät välttämättä ole taantuman tulosta, vaan suunnitelmat lienevät olleen jo aika pitkällä ennen lamaa. Jostain syystä isotkin ketjut ovat tehneet halpissaleja nykyisten keskusten rinnalle. Myönnän, meiltäkin löytyy suunnitelmat tällaiselle kylmälle salille. Oltiin aika lähellä perustamisenkin suhteen.

Taantuma varmasti antoi jonkin sysäyksen halpissaleille, mutta veikkaan Planet Fitness'n menestymisen olleen suurin vaikuttaja tähän trendiin. Ymmärrän jotenkin, että Gold's Gym rakentaa Express-keskuksia, mutta Equinox'in Blink'ä en ymmärrä. Mielestäni Equinox tekee hallaa brändilleen. Equinox on aina parhailla paikoilla ja jäsenet tuntevat olevansa jollakin tavalla parempaa kastia voidessaan harjoitella siellä. Tällainen mielikuva ainakin minulla on.

Blink tuo halvemmuudellaan nyt tuon saman statuksen tavalliselle tallaajalle. Tämä ei voi olla vaikuttamatta nykyisten jäsenten fiilikseen erityisestä statuksestaan. Equinox voi halpisversiollaan menettää paljonkin uskollisia ja maksukykyisiä asiakkaita. Nämä asiakkaat kun ovat aika usein tarkkoja statuksista. Vai onko tuo Blink Fitness riittävän irrallaan Equinoxista?

Jos sinulla on keskihintainen kuntokeskus, saatat hyvin miettiä siirtymistä vielä halvempiin hintoihin, karsimalla palveluja ja kuluja. En suosittele sitä. Hinnan alentaminen on helppoa, mutta nostaminen huomattavan vaikeaa. Kun kerran olet alentanut hintasi, sinulla on työ ja tuska nostaa se takaisin samalle tasolle.

Saatat hyvinkin ajautua tilanteeseen, jossa hinnan alennus ei näy kuin viivan alla miinuksena. Ei tule yhtään uutta asiakasta, mutta nykyiset maksavat aikaisempaa vähemmän. Uskallan väittää, että näin käy poikkeuksetta. Voitte toki kertoa Suomesta esimerkin, jossa kuvio on onnistunut.

Olen kertonut ennenkin, kuinka hinta ei ole lainkaan merkittävä tekijä kuntokeskusta valittaessa. Se ei ole merkittävä varsinkaan silloin, kun tavoitellaan uusia asiakkaita palvelujemme pariin. Tarkoitan sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole olleet aikaisemmin kuntokeskusten asiakkaita. Tällainen asiakas ei katso hintaa, vaan hän arvioi keskuksen kykyä auttaa hänen ongelmassaan. Se on ainoa asia, joka merkitsee. Minä haluan meille sellaisia asiakkaita.
Ihminen käyttää hintaa ainoastaan tekosyynä.
Hinta voi houkutella asiakkaita ainoastaan toisesta keskuksesta. Se kohderyhmä ei kuitenkaan ole pitkällä juoksulla järkevä valinta. Tällainen asiakas voi jatkossakin siirtyä toiseen keskukseen, ihan hetken mielijohteesta, kun tulee edullisempi tarjous nenän eteen. Ainakaan minä en halua panostaa noin epävarmaan jatkuvuuteen. Sohvalta tulevan asiakkaan kanssa on paljon helpompi rakentaa syvä asiakassuhde.

Jos tarjoamme potentiaaliselle asiakkaalle esimerkiksi lääkärintarkastuksen ennen kuntoilun aloittamista, sohvalta nousevalla asiakkaalla on varmasti paremmat lähtökohdat kuin halpissalissa, jossa saat vain kulkukortin käteen. Asiakkaasta huolehtiminen on nähdäkseni tuottavin tie tällä alalla. Se on samalla myös vaativin. Kyllä ihminen tietää, miksi hänen tulisi kuntoilla. Hän ei vain tiedä, miten.

Halpissalille on perusteensa, mutta ei kannata erehtyä kuvittelemaan sen houkuttelevan alalle uusia asiakkaita. Halpissali tuskin koskaan pystyy rakentamaan kuntoilun kulttuuria maahamme. Jos oikeasti haluamme tällä alalla tehdä jotain muuta, kuin kierrättää asiakkaita keskuksesta toiseen, meidän täytyy hinnan alennuksen sijaan panostaa entistä enemmän palvelun laatuun.

[Aiheeseen liittyen: Valitse asiakkaasiHalvimmaksi pääsee ainaAlennusta tarjouksessa]

BTW Laitoin muutaman kuvan jonoon tuolta historiasta. Täytyy jossakin vaiheessa uhrata asialle vähän enemmän aikaa. Kyllä tässä jotain kehitystä näyttää tapahtuneen kymmenenssä vuodessa:


26 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Videon katsoneena.
Uskon että kannattaisi maksaa viikon työ arkkitehdille, alaslasketut katot tai vähintään ritilät, yleensä tiloihin joitain kiinnepisteitä ettei silmä osu heti melko karuun sisustukseen yms.
Onko käytetty koskaan arkkitehtia vai oletteko itse kokeneet olevan riittävän päteviä?

Sami Hurme kirjoitti...

Mikä ihme noilla arkkitehdeillä on noiden alaslaskettujen kattojen kanssa?

Miten se alaslaskettu katto näkyy viivan alla? Kuinka monta asiakasta alaslaskettu katto tuo lisää? Edes hypoteettisesti?

Sami Hurme kirjoitti...

Jatkoa vielä edelliseen, jos alaa tunnet ja kerrot, että työ kannattaisi, niin heitähän kustannusarvio, kun noin 2000 neliön tilan katto lasketaan. Siis suunnittelu, työ, materiaalit, jne. Kokonaiskustannus.

Kerron sitten, montako asiakasta sillä summalla pitää tulla lisää ja mitä muuta se aiheuttaa palveluissa ja kulurakenteessa.

Anonyymi kirjoitti...

Ark 40x80e/h=3200e
2xkirvesmies 1vk :80x50e/h=4000e
materiaalit: ~1500m2x4e/m2=6000e
luvat 800e
yht. 14000e (sis.alv)

Maksetaan vaikka seuraavan
7 vuoden aikana eli
175e/kk (korot sis.).

Pitäisi ajatella niin, että katto on kuin lattia tai vähintään seinät - ne täytyy nyt vaan olla kunnossa.

Kuten autossa penkit siistinä tai öljyt vaihtaa tietyin välein tai pyyhkijät jne.

Tai vuoden markkinointibudjetti.

Tai urheilijalla hyvä mieli kovan kunnon lisäksi.

Tämä oli vaan yksi mielipide.

Alaslaskettu katto on hyvä ratkaisu, se itse asiassa säästää kustannuksia esim. eteiset asunnoissa, yleisissä tiloissa jne. Vähemmän vaikeita yksityiskohtia (läpiviennit) ja enemmän suoraa helposti viimeisteltävää pintaa. Ritilä ja siihen kiinnitetyt katseenvangitsijat, esim lamput - vielä helpompi ja tehokkaampi (lue halvempi).

Mieluummin kuullaan paljonko yhtä maksavaa asiakasta kohti lisäkustannus vuodessa. (Mielellään saadaan selville myös maksavat asiakasmääränne ;) )

Sami Hurme kirjoitti...

Aika halvalla rakennat. Tämähän on kuin suoraan television remonttiohjelmista, joissa tehdään taskurahoilla omaisuuksia. Yhtälöt eivät koskaan kohtaa ihmisten arjessa.

Seitsemän vuotta ajattelit maksaa takaisin alaslaskettua kattoa? Emme ole tottuneet maksamaan mitään noin pitkää aikaa takaisin. Tuollaisen investoinnin pitää maksaa itsensä takaisin kahdessa vuodessa, mieluummin vuodessa, vaikka se katto roikkuisi siellä hamaan tappiin asti.

Jos keskuksen tuotto on vaikka 10%, tuolla 175 eurollakin tarvitaan 30 maksajaa kuukausitasolla lisää, maksamaan sitä kattoa. En vain jaksa uskoa, että katto toimii sellaisena markkinointivälineenä, että se toisi yhtään uutta asiakasta, alas laskettunakaan. Toki voin olla täysin väärässä, mutta kun omiaan sijoittaa, niin tekee mielellään päätöksetkin omien ajatusten perusteella.

Vai tehdäänkö diili, että mikäli jäsenmyyntimme kasvaa tuon määrän, kun katto on laskettu, maksamme laskusi?

Mitä veikkaisit, paljonko jokainen asiakas olisi valmis maksamaan kuukaudessa enemmän, alas lasketusta katosta? Tätä lukevat asiakkaamme voivat tietysti itsekin vastata.

Anonyymi kirjoitti...

Olen kilpailijan asiakas, mutta eipä sieltä meidänkään salilta löydy alaslaskettua kattoa. Jos olisi, en todennäköisesti olisi heidän asiakkaansa, koska se takuuvarmasti näkyisi myös kuukausimaksussa.

Mutta muuten olen kanssasi samaa mieltä, että hinta tosiaankin on tekosyy. Käytin sitä sohvalta tekosyynä monta vuotta. Nyt ei kaduta yhtään, että joka kuukausi tililtä lähtee tietty summa oman hyvinvointini hyväksi.

NP

Anonyymi kirjoitti...

Olen kuullut, että rakennushommissa annetaan järjettömiä tarjouksia, mutta tuo remonttikustannusarvio saa nauramaan.

Anonyymi kirjoitti...

Kannatan myös paikan kunnostukseen satsaamista.

Tulin M&M pitkälti sen takia, että paikka vaikutti Samin puheiden perusteella todella hyvältä paikalta. Ohjaajiin ja tunteihin olenkin todella tyytyväinen, mutta paikka itse on on niin surkeassa kunnossa, että aion kyllä vaihtaa salia kunhan vuosi vaihtuu.

Kattojen pehmusteet tai mitä lie ovat, ovat ihan todella ällöttävän näköisiä, tahriintuneita ja niitä on tavallisen tylsä tuijotella vatsalihasliikkeitä tehdessä.

Toisen salin lattia on jotain täysin kummaa materiaalia, joka on hetkittäin vaarallisen liukas. Toisessa salissa on taas tee-se-itse remppamies laittanut laminaattia niin, että ympäriinsä on parin sentin rakoja saumakohdissa.

Siellä missä on kokolattiamattoja, ovat ne monesta kohtaa repeilleet.

Seinät ja maalipinnat yleensä ovat tahriintuneita ja kohiintuneita.

Suihkutilat ovat myös parhaat päivänsä nähneet.

En ole alennusten perään, mutta olen sen perään, että kun jostain maksan, saan sille myös vastinetta.

M&Mssä on hyviä tyyppejä töissä, mutta minä haluan lisäksi käydä paikassa, joka on siisti ja hyväkuntoinen.

Jukka kirjoitti...

Kohta kymmenen vuotta jäsenenä olleena totean, että laitteista ja tiloista on pidetty hyvää huolta. Voi olla, että on joku tahra jossakin, mutta olennaiset asiat toimivat ja tahrojakin siivotaan säännöllisesti. M&M on yksi siisteimmistä saleista, jossa olen koskaan käynyt.

Sami Hurme kirjoitti...

9.28 Anonyymi on omakohtaisesti kokenut tuon ajatukseni. Kaikki on kallista, paitsi se minkä kokee niin tarpeeliseksi, että se pitää hankkia.

Tuskin nurkat voivat koskaan olla liian siistejä. Myönnän avoimesti sen, että panostamme nurkkia enemmän itse tuotteeseen. Näen asian niin, että varsinainen tuote pitää olla ensisijaisesti kunnossa. En syö makeisiakaan niiden kääreiden vuoksi.

Olen samaa mieltä, että osa akustiikkalevyistä ovat ruokottoman näköisiä. Jos niitä kuitenkin tuijotetaan vain vatsalihaksia tehtäessä, emme ole pitäneet sitä akuuttina asiana, kun kuitenkin tekevät tehtäväänsä.

Toisen salin lattia on ihan sitä samaa, jossa pelataan sulkapalloa, ymmärtääkseni myös ammattitasolla. Lattia on varmasti liukas tietynlaisen pohjan omaavilla jalkineilla, varsinkin jos pohjan ja lattian välissä on vielä kosteutta. Lattia ei sovellu kaikkeen liikuntaan, mutta toiminee niissä lajeissa, joita siinä salissa harrastetaan.

Toisen salin satunnaiset raot johtuvat siitä, että lattian poikkeuksellisen suuren jousto-ominaisuutensa vuoksi lattia kelluu. Yksittäisiä lattialevyjä ei ole kiinnitetty toisiinsa, vaan ne pääsevät liikkumaan toistensa suhteen. Nyt huoltomiehemme on ollut lomalla, joten välejä ei ole naputeltu kiinni. Muulloin sitä tehdään säännöllisesti. Moni on kehunut tuota lattiaa parhaimmaksi, missä ovat koskaan jumpanneet.

Mikäli olet tyytymätön tuotteeseemme, eikä se vastaa mielikuvaa, jonka olen antanut, niin olethan yhteydessä minuun vaikka sähköpostilla. Voimme ihan hyvin päättää jäsenyytesi vaikka heti, koska ei ole kenenkään etu pitää väkisin kiinni tyytymättömästä asiakkaasta.

Olen usein kertonut täälläkin, että tiedämme varsin hyvin, että tuotteemme ei sovellu kaikille. Niille, joille se sopii, se soveltuu erinomaisesti.

Ja Jukalle, siisteyttä voi ylläpitää joka päivä. Remontteja ei voi tehdä joka päivä. Olemme panostaneet paljon siisteyteen.

Anonyymi kirjoitti...

vaihdoin teiltä elixiaan,kun se avattiin länsikeskukseen ihan kotini viereen. pakko kyllä sanoa,et varsinkin pukuhuone,sauna ja suihkutilat ovat valovuoden edelle teidän vastaavia. ilmastointi on myös salin puolella,mikä teiltä puuttuu. eikä edes ikkunoita saa juurikaan auki,että tulis edes läpivetoa.

niina

Anonyymi kirjoitti...

sami!

olet varmaan vähän tietoinen miten muut salit turussa toimivat ja miltä näyttävät tiloiltaan?

olisi kiva tietää sinun mielipide mikä teillä on paremmin kuin muualla ja oletteko jossain asiassa kenties mielestäsi perässä? esim.pukuhuoneet,laitteet,ohjatut tunnit,asiakaspalvelu?

itse olen tyytyväinen teidän toimintaan!

Anonyymi kirjoitti...

Minuakin kiinnostaisi oikeastaan tuo, että millä, ja kenen toimesta, on mitattu teidän olevan turun suurin kuntokeskus?

-ms

Sami Hurme kirjoitti...

Aloitetaan taas vastaukset järjestyksessä.
Klo 13:54 Anonyymi
Olisi aika outoa, jos juuri avattu kuntokeskus olisi heti käytetyn oloinen, vai mitä? Täytyyhän sen olla niin, että juuri avattu kuntokeskus on tiloiltaan uudenaikaisempi kuin tässä tapauksessa kymmenen vuotta vanha keskus.

Toki kuukausihintakin on hinnaston mukaan yhdeksän euroa kuukaudessa enemmän, joka on mielestäni aika iso ero.

Klo 14:06 Anonyymi
Tulisi aika pitkä vastaus, jos kävisin eri keskuksia arvioimaan ja peilaamaan niitä meidän tuotteeseen. Meillä on kehityskohteemme. Ensisijaisena olen pitänyt sitä, että tuote itsessään on kunnossa, eli asiakkaamme saa parhaimman mahdollisen avun siihen heidän ongelmaansa, johon apua hakevat. Tässä uskoakseni onnistumme erinomaisesti, myös valtakunnallisesti tarkasteltuna.

Tilat ovat meillä kompastuskivi, koska rakennus on vanha ja asiakkaiden vaatimuksetkin ovat kehittyneet kymmenessä vuodessa. Odotamme kuitenkin tähän tilaongelmaankin ratkaisua.

Klo 14:55 Anonyymi
Tietääksemme me olemme yhä Turun suurin kuntokeskus 2.320 neliöllä. Toki Turkuhallissakin on kuntosali ja Impivaaran uimahallissa, mutta ainakin pääliiketoimintanaan kuntokeskuksen toimintaa pyörittävistä tiloista olemme tietojemme mukaan yhä suurin.

Anonyymi kirjoitti...

Klo 14:55 Anonyymi:

Niin. En tiedä. Siksi koitin kysellä. elixia länsikeskus vaikuttaa ulospäin todella suurelta, koska liikettä jatkuu satakunnantiellä monen monta metriä. Ja elixia centrumista ei taida monikaan vielä tietää. Ehkä näihin joku osaa kertoa infoa.

-ms

Anonyymi kirjoitti...

Tässä ehkä tämä tämän paikan kompastuskivi onkin. Jos ei asiakas pidä jostain asiasta, on hän väärä asiakas ja syytä on poistua. Kukaan kun ei pidä tyytymättömistä asiakkaista.

Toisaalta näkökulma voisi myös olla se, että tyytymättömät ( ja suunsa avaavat) asiakkaat tarjoavat todella arvokasta tietoa yrityksen kehittämiseen ja heidän mielipiteitään voisi arvostaa. Nämä kun nyt olisivat jo sen verran sitoutuneita asiakkaita, että haluavat tuoda esiin asioita, joita voisi parantaa...

Kuulostaakin enemmän siltä, että halutaan sellaisia asiakkaita, jotka ovat vain tyytyväisiä, eivätkä valita sellaisista asioista, joita omistajataho ei pidä tärkeänä.

Sami Hurme kirjoitti...

Klo 14:55 Anonyymi:

Minulla on molempien paikkojen pohjapiirrokset, siis ennen remontteja, kun tilojen toimivuutta itsekin pähkäilin. Neliöt niistäkin on siis tiedossa.

Klo 18:50 Anonyymi:

Miksi pidät sitä ajatusta kompastuskivenä, että jokin palveluntuottaja valitsee asiakkaitaan? Voisiko se juuri olla toisinpäin ja syy korkeaan asiakastyytyväisyyteen?

Toki asiakkaita kannattaa kuunnella, mutta asiakkaiden ei kannata antaa tehdä päätöksiä. Tuossa on iso ero.

Vaikka kritiikki on aina toivottavaa ja se kehittää, niin siitä huolimatta parhaat ajatukset tulevat tyytyväiseltä asiakkaalta.

Tyytyväisen asiakkaan saaminen entistä tyytyväisemmäksi on monin verroin helpompaa, kuin tyytymättömän asiakkaan kääntäminen edes hieman tyytyväiseksi.

Joskus asiakkaan toiveet saattavat olla sellaisia, että tiedämme niiden toteuttamisen olevan täysin mahdottomia, ainakin lähitulevaisuudessa, joten eikö se kannata kertoa silloin asiakkaalle suoraan? Näin ainakin minä toivoisin tehtävän, kun olen asiakkaan roolissa.

Ilmeisesti pidät kommenttisi viimeisen kappaleesi toteamusta negatiivisena. Miksi?

Joonas kirjoitti...

Täytyy vastapainoksi kirjoittaa toisenlainen kommentti, kun kerrankin olen eri mieltä kuin kommentoiva enemmistö.

Kuntosali on siisti ja tilava. Laitteet korjataan nopeasti: jos jokin laite on merkattu rikkinäiseksi, seuraavan kerran kun tulen se on yleensä korjattu. Mikään ei ylipäätään koskaan ole rikki, kaikki laitteet ovat hyväkuntoisia ja selvästi hyvin huollettuja. Olen vieraillut monilla saleilla: laitteista puoletkin saattaa olla puolikuntoisia tai sijoitettu niin että kaikkia ei voi käyttää samaan aikaan.

Sisustuksesta voi olla montaa mieltä mutta mielestäni salin sisustus on onnistunut. Salilla on kotoisan oloista, kaikki näyttää siltä että siihen saa koskea ja sohvalle voi istua.
Tilaan saisi varmasti ängettyä tupla tai triplamäärän laitteita; nyt kulkemaan pääsee sujuvasti ja salilla ei tunnu ahtaalta. Kaikki maalipinnat ovat mielestäni siistejä. Mielestäni niitä kesän aikana uusittiinkin: silloin mietin että miksi siistiä pintaa uudestaan maalataan. Nyt tiedän; toisille yksi lohjennut maalin pala on syy vaihtaa salia. Maaliämpäri maksanee itsensä siis takaisin.

Sauna ja pesutilat ovat ikäisekseen siistit; ihan yhtä siistit kuin minun 10 vuotta vanhassa kodissani. Kannattaa muistaa että ne sisutuslehtien sivuilla näkyvät kylppärit eivät ole järkeviä tai todellisia. Vaikuttaako oikeasti suihkun kaakelien väri kuntosalikokemukseen?Talon puolesta löytyy btw deodorantti jos on sattunut unohtumaan…

Olen myös vieraillut salilla jossa oli uusimmat mahdolliset cardio laitteet. Löytyi kosketusnäyttöä, pelejä, internettiä, ipod telakka ym, Tosi hienoja turhakkeita, ainut vaan että kukaan ei niitä käyttänyt. Kuullostaa paperilla varmasti hienolta, mutta jos tosissaan aikoo lämmitellä tai “simuloida” lenkkiä, ei ehdi pelaamaan sudokua tai surffaamaan netissä. Harjoittelu tuntui täsmälleen samalta. Tahdon keskittyä suoritukseen en muuhun. Oli kiva palata M&M:lle, alat vain rullaamaan ja laite on päällä ja valmiina toimintaan.

Yksi ihmetyksen aihe minulle on käsi- ja levypainot. Miten ne voivat aina olla jonkun käytössä tai oikealla paikallaan? En tiedä onko asiakkaat niin hyvin koulutettu että ne päätyvät aina oikealle paikalleen vai siirteleekö henkilökunta niitä paikoilleen kerran tunnissa.

Toinen ihmetyksen aihe on jonottomuus. Pikkusiskoni asuu toisessa kaupungissa ja on jäsenenä toisenlaisella salilla. Hän ihmetteli juuri viikonloppuna kuinka ohjatulle tunnille voi mennä 5 minuuttia ennen alkua ja ilman nettiajanvarauksia. Mielestäni tämä on parhaita ominaisuuksia salilla. Aina tietää pääsevänsä tunnille; mikään tunti ei ole loppuunmyyty. Tämä kerrottiin jo liittyessä; silloin en sitä uskonut, mutta nyt puolen vuoden jäsenyyden jälkeen uskon.

Kumma muuten että anonyymisti uskalletaan valittaa, mutta ei sitten omalla nimellä. Jos kerran on sanottavaa kannataisi harkita oman nimen käyttöä. Varsinkin kun vastapuoli on omalla nimellään liikkeellä.

Hans kirjoitti...

Tässähän on nyt jo ihan lynkkauksen makua.
Uskaliasta moittia kaikkea mahdollista nimimerkin takana...
Noi negatiiviset kommentit on selkeästi enemmän itse bloggaajan arvostelua, kuin salin. On tainnu Samin persoona alkanut tökkimään.
Sali on hyvä ja siisti. Henkilökunta osaavaa ja ystävällistä. Kodikas tunnelma, kanssatreenaajatkinkin ihan ok.
On vissi ero perinteisen magnesiumsalin ja vaikka Elixian välillä. Mm sijoittuu sinne välimastoon.
Sami kirjoittaa epätavallisen suoraan, pelkäämättä suoran puheen vaikutuksia esim juuri businekseen. Raikas uskalias ote joka näyttää toimivan.

Sami Hurme kirjoitti...

Olipa mukava lukea edellisiä kirjoituksia, kun näin puolen yön jälkeen taas ehti töistä kotiinkin.

Joonas:
Mukava lukea, että laitehuoltomme on noteerattu.

Samaa mieltä sisustuksesta. Me asumme erilaisia kotejakin.

Minulla on kirjoitus jonossa liittyen noihin käsi- ja levypainoihin. Palataan siis siihen myöhemmin.

Eräs alan yrittäjä sanoi minulle Isona Totuutena, että ei ryhmäliikuntaa pysty mitenkään pyörittämään ilman varausjärjestelmää. Pyysin tulemaan meille viikoksi ihmettelemään asiaa. Lupasin myös konsultoida.

Tuot esiin asioita, joita meidän tulisi osata markkinoida.

Olen tottunut Anonyymeihin. Jokaisella anonyymisti kommentoivalla on ketunhäntä kainalossa. Siksi niitä on vaikea ottaa edes tosissaan.

Hans:
En ota tällaista lainkaan lynkkauksena. Liiketoimintamme idea on tarjotaa hyvää oloa ja jos joku saa hyvää oloa anonyymillä riekkumisella, olemme täyttäneet tehtäväämme.

Olen ärsyttävä persoona. Kaikki suoraan sanovat ihmiset ovat. Minä olen sitä, mitä sanon ja kirjoitan. Seison sen takana, omalla nimellä ja naamalla.

Se on jännä juttu, kuinka sellaiset henkilöt, jotka eivät voi sietää kaksinaamaisuutta, vihaavat suoran puhujia.

Onneksi on erilaisia makuja, keskuksia ja mielipiteitä. Jos kaikki olisi yhtä ja samaa, maailma olisi tylsä ja joku haluaisi kuitenkin kohta erottua.

Jatketaan aamulla miesten kiukaan kivien vaihdon jälkeen.

Petri kirjoitti...

En minä ihan mukisematta väitä, että liikkumista välttelevä asiakas ei välittäisi oikeasti hinnasta. Joku vaatii enemmän palvelua, joku toinen vähemmän, tekosyyllä tai ilman. Hassua on tosin juuri se, että kovin harvassa ovat edulliset salit, jotka nököttävät pystyssä vielä vuosikymmen(i)en jälkeen.

Koon puolesta tosin Leaf-Areena taitaa hieman haastaa, kun siellä avataan toinenkin kerros. Ja mikäs siinä, kilpailu on harvemmin pahasta, kun asiakas haluaa nähdä kehitystä. Uskon itse, että Leaf-Areenan uudet tilat tuovat koko alalle lisäpotkua ja kehitystä. iPod-telakat saa jättää toki ostamatta jatkossakin.

Laitteista ja tiloista ei minullakaan kyllä M&M:n osalta ole mitään pahaa sanottavaksi. Kun uudet suihkut tulivat, ne toimivat ärsyttävän heikosti. Se ongelma kesti viikon tai kolme. Kun uudet avaruusajan juoksumatot tulivat, niissä tuli jalat kipeäksi. Nyt nekin taitaa olla vaihdettu. Joskus taljoista katkeaa hihna ja se on rikki illasta aamuun. Joskus jopa 24h. Ja kun sauna on päällä 20h/vrk, niin joskus sielläkin hajoaa laude tai toinen ja sitten se on ehkä jopa viikon kiinni.

Nämä ovat kaikki ainakin minun mielestäni vain merkkejä siitä, että

a) palvelulla on käyttäjiä. Huonolla palvelulla/ tuotteella ei taida olla tuota ongelmaa

b) asioille tehdään jotain. Jos sauna olisi ollut rikki vuodet 2004-2006, niin asiakaskato olisi varmasti huima. Nyt treenivälin ollessa noin viikko, on joka kerralla mahdollisesti bongaamani/ raportoimani ongelma korjattu.

Ja lisäksi saan joka kerta tulla siistille salille, jota useimmiten joku vielä siivoaa samalla. Kestän jopa katonrajan vanhat futisjulisteet tuosta hyvästä.

Ei M&M:n maine menisi rikki toisena kylmäsalina, se olisi teillä vain palvelulaajennus. Mutta jos lähtisitte nyt leikkaamaan Itäharjun ohjauksista, tuntien määrästä tai lopettaisi saunan kivien vaihdon tulematta vastaan hinnassa, niin varmasti lähtisi maine.

Ja vaikka kukaan ei ikinä antaisi palautetta tai tulisi täällä anonyymina haukkumaan koko omistajaportaan, niin asiakasmäärän kasvu taitaa olla paras mittari onnistumiselle. Ei nykyaikana kukaan ole niin tyhmä, sokea tai kuuro, että menisi paikkaan, josta liian monella on liian monta huonoa kokemusta.

Anonyymi kirjoitti...

Leaf Areenan laajennusprojekti on pokeritermein all in. Leaf Areena Oy on puolentoista vuoden aikana tehnyt 1.64 miljoonaa liikevaihtoa, jolla yhtiö on saavuttanut 650 tuhannen euron tappion. Tuollainen tappiokertymä on valtava painolasti mille tahansa yritykselle.

Tuo tappio niskassa tehdään nyt mittava investointi kohti uutta lamaa. Tässä taloustilanteessa tuon ymmärtäisi, jos siihen olisi yhtiön kassassa tulorahoitusta. Silloinkin se olisi iso riski. Noin isoa velkavipuriskiä ei löydä mistään rahoitusmarkkinoilta, mutta joku uskaltaa tuollaiseenkin laittaa rahojaan.

Sami Hurme kirjoitti...

Petri,

Niillä futisbannereilla alkaa olemaan keräily/tunnearvoa. Siksi niitä siellä roikotetaan. Ovat ihan ensimmäisiä somisteita.

Olen samaa mieltä, että meiltä voisi kylmäsali onnistua, kun olemme enemmän tavallisen väen keskus. Ainakin siis verrattuna tuohon Equinoxiin.

Anonyymin postia voinen myös hieman kommentoida, kun asian esille toit.

On totta, että ei tuo alun tuloskehitys oikein vastaa sitä, mihin nykyään pyritään jo aloitettaessa. Siinä mielessä riski näyttää paperilla aikamoiselta.

Eniten tuossa kuitenkin ihmettelisin sitä, että 7.000 neliön tiloilla saadaan aikaan vain hieman toista miljoonaa liikevaihtoa.

Se tekee ainoastaan alle 160 euroa neliötä kohden vuodessa. Siis ainoastaan 13 euroa / neliö / kk liikevaihtoa.

Jonkun täytyy hyvittää myös vuokrassa, jos kuitenkin näytetään vain 186 tonnia tappiota. Tuo yhtälö näyttää oudolta. Voitte laskea sitä ihan itse.

Jari Nikkola kirjoitti...

Enpä lähtisi muuttamaan M&M:ssä juuri mitään. Paikka on löytänyt oman tyylinsä hi tech -keskusten ja vanhan liiton kuntosalien välimaastosta. Tilaa on reilusti, hikoilu on sallittua ja käytävällä vastaan tulee kaikenlaisia ihmisiä. Ruuhkia ei pääsääntöisesti ole. Eikä dress codea.

Paketti on kunnossa, so why fix it?

Jenni kirjoitti...

Lukiessani aikaisempi kommentteja huomasin olevani Joonaksen kirjoituksen olevan aivan kuin itseltäni.

Ite tykkään käydä M&M:llä ja olenkin ollut jäsen jo kohta 7 vuotta. Tottahan toki salilta löytyy korjattavaa jos maalin väri tai lohkeama ärsyttää, mutta mua ne ei häiritse... Olenhan tullut salille treenaamaan en kattelemaan maaleja yms.

Tärkeintä salilla on kuitenkin se, että siellä on hyvät ehjät laitteet ja tilaa treenata ilman, että ollaan ku "sillit suolassa".

Anonyymi kirjoitti...

Mielenkiintoinen kommenttithread kyllä!

Mielestäni kuntosalin tulee palvella asiakasta seuraavanlaisin prioriteetein:

Laitteita on tarpeeksi ja niiden tulee olla toimintakuntoisia ja turvallisia käyttää. Niiden määrä, sijoittelu ja tilankäyttö kokonaisuudessaan on yksi tärkeä osanen salin viihtyisyyttä joka siis ei ensisijaisesti määrity siitä onko siellä esim. alaslaskettu katto.

Peseytymis- ja pukeutumistiloja koskevat puhtautta ja turvallisuutta koskevat normit. Jos ne ovat kunnossa, saavat paikat olla ns. vanhahtaviakin.

Kuntosalin lisäpalveluiden (ohjaaja, jumpat, mailapelit etc) tulee luonnollisesti olla käytettävissä silloin kun asiakas niitä tarvitse. Eli ei esim ajanvarauskämmejä tai materiaalivikoja. Inhimillisyyttä ja ymmärrystä tosin kaivataan jos ja kun jokin asia ei toimi. Asiakaspalvelukin on kaksisuuntaista hommaa. Palaute, niin hyvä kuin huonokin, tulee antaa välittömästi eikä viiveellä jäsenyytensä jo peruuttaneena.

Tottakai jos uutta rakentaa niin yleensä pinta ja lvv-ratkaisussa tehdään aivan toisenlaista työtä kuin esim. 1990-luvulla tai edes 2000-luvun alussa. Kokoajan tulee uusia ratkaisuja ihmisten itsensä luomiin "ongelmiin" jotka suurin osa oikeasti ovat kaikkea muuta kuin ongelma. Innovaatio-sana on kärsinyt aivan karmeasti viime aikoina. Kaikkea koitetaan saada piiloon eli integroitua rakenteisiin. Tämä tarkoittaa joillekin siisteyttä ja yksinkertaisuutta, rakennuslaskua maksavalle yrittäjälle yleensä ihmetystä projektin hinnoista ja laskunerittelyistä. Kaikki maksaa ja mitä enemmän materiaalia käytetään, sitä enemmän se maksaa. Detaljiasiat kaikista eniten.

Esim. ruokamarkettien sisäkatot. Oletteko kiinnittäneet huomiota? Ette. Vaikuttaako sisäkaton rakenne ostopäätöksiin ja kauppareissun tunnelmaan? Ei. Mielenkiintohan on alle 2 metrissä, joten se mikä kauppatavaroiden ulkopuolelta saattaa ja tuleekin pistää silmään on lattia. Siisti lattia on hyvä lattia. Siinä on mukava kulkea ja tulee kiva olo.

Uusista ja muutoksen vuoksi muutosta tekevistä vanhoista kuntosaleista on pikkuhiljaa tulossa "puhtaampia, raikkaampia, valoisempia, teknologisempia". Perusjuttu on silti kaikista näistä mielikuvajutuista riippumaton. Eniten minua kuntosaleilla häiritsevät toiset ihmiset, sellaiset jotka käytöksellään tai olemuksellaan menevät syvälle minun piimälasiini. Esim. sellaiset jotka jättävät jälkeensä likomärän laitepenkin tai käsipainot lattialle. Tosin olen muutenkin saks.anal.tarkka tietyistä asioista, mutta saahan minua se tökkiä.

KuntosaliPALVELUT ovat minulle tärkeitä. Ajan hengessä olen erittäin anti-sisustushenkinen. Salin yleisilme ei toki saa olla run down, mutta hyvän asiakaspalvelun ja salin yleisen toimivuuden ollessa ok ymmärrän ja hyväksyn täysin sen että rakennus on osin remppakunnossa. Ja tätäkin paikkaa rempataan ja ylläpidetään kokoajan siltä osin kun se sitä tarvitsee. Tilat saadaan pysymään siistinä ja muutenkin kunnossa hyvinkin pienellä vaivalla kun työntekijät vaan jaksavat asiaan paneutua. Tuo tullessa, vie mennessä on sanonta meillä päin. Siihen kun ämpätään kaikkitietävän pomon laatima checklist asioista joita työntekijöiden tulee tarkistaa päivittäin niin muuta ei sitten tarvitakaan.

Kaipa M&M:n porukka on tehnyt asiakaskyselyjä ja siinä osannut kysyä mm. kuntosalirakennuksen viihtyisyydestä mukaanlukien yleisilme esim. sisäpintojen suhteen. Asiakaspalautejutuissa Suomessa ei tosin vielä olla päästy siihen pisteeseen että moni viitsisi/uskaltaisi/haluaisi antaa suoraa, rakentavaa palautetta asioista. Risuja ja ruusuja sopivassa määrin, ja perusteiden kera. Eniten täällä osataan haukkua nimettömänä ja mielellään vielä viiveellä.