keskiviikko 8. huhtikuuta 2009

Futisjoukkueen arvot

Tovi sitten kirjoitin, kuinka monen yrityksen määrittelemät arvot ovat pelkkää sanahelinää, joiden tarkoitus on vain näyttää hyvältä ulospäin. Arvoilla on yllättävän harvoin mitään merkitystä ja vaikutusta jokapäiväiseen toimintaan. Erittäin harva yrityksistä tai yrittäjistä peilaavat tekemisiään arvojen mukaan, vaikka he olisivatkin määritelleet niitä.

Palloseuran futisjoukkueella oli tiistaina Turun Sanomissa jo ehkä perinteeksi muotoutunut nelisivuinen ottelumainos. Etusivulla Pasi Rautiainen pitää kädessään huonetaulua, jossa lukee "Perinteikäs" Sen alla lukee
"Voitonnälkä on jotain sellaista, mitä on tai ei ole! Ei sitä kenellekään opeteta!"
Seuraavalla sivulla kerrotaan, kuinka
"TPS jalkapallon arvoiksi on määritelty perinteikäs, kasvattava, edelläkävijä, menestyvä, kunnioitettu ja voitonnälkäinen."
Oliko miltään osin yllättävä listaus? Miten näihin arvoihin on päästy? Ovatko ne mainostoimiston luomia ja määrittelemiä, vai onko seura ihan oikeasti tutkinut toimintaansa ja päätynyt tuollaisiin määreisiin? Jos on, mitä se tarkoittaa seuran jokapäiväselle toiminnalle?

Kaikkihan haluavat olla edellä mainittuja, mutta aika harva kuitenkaan koskaan saavuttaa edellä mainittuja määreitä - Ainakaan niin vahvasti, että voivat kertoa omaavansa mainitut arvot.

Perinteikäs on varmasti ihan perusteltu jo pelkästään perustamisvuoden, 1922, perusteella. Miten tämä perinteikkyys näkyy seuran toiminnassa, muuten kuin logossa? Kunnioittaako Palloseuran jollain tavalla poikkeuksellisen paljon perinteitään, esimerkiksi vanhoja pelaajiaan? Saavatko esimerkiksi seuran wanhat legendat kausikortin parhaille paikoille katsomoon? Miten perinteikkyyttä hyödynnetään toiminnassa ja markkinoinnissa?

Kasvattava on myös perusteltu, koska junioritoiminta on kohtalaisen laajaa, ihan valtakunnallisestikin mitattuna. Voidaan tietysti kysyä, miten ja mitä junioritoiminnan on tarkoitus kasvattaa? Onko sen tarkoitus kasvattaa pelaajia vai kasvattaa ihmisiä? Pelaajia kannattaa kasvattaa, koska niistä voi saada rahaa. Miten seurassa hoidetaan ihmisten kasvattaminen ja miten se näkyy seuran toiminnassa nyt tai tulevaisuudessa? Miten se näkyy edustusjoukkueen toiminnassa?

Edelläkävijäkin voi olla monella tavalla. Sitä voi olla kentällä, markkinoinnissa, yhteistyöperiaatteissa, mediasuhteissa ja vaikka missä. Valmentajien pelilliset ratkaisut voivat olla ennen näkemättömiä. Rautiaisen kohdalla voi hyvinkin olla niin. Markkinointitempauksissa ja välineissä voidaan olla tulevaisuuden tekijöitä. Suhteet mediaan ja yhteistyökumppaneihin voidaan hoitaa paremmin kuin kukaan koskaan. Voi olla, että niin onkin. Edelläkävijän haasteet ovat kuitenkin monasti paljon suuremmat, kuin perässä hiihtäjien, joten sinällään edelläkävijän arvo yritykselle on vaikuttava, jos se toteutuu.

Menestyvä on arvona jo hieman hankalampi määre. Onko tavoite menestyä, vai onko jo menestytty? Onko menestytty taloudellisesti, pelillisesti vai jollain muulla tavalla. Vai onko tarkoitus menestyä jollakin osa-alueella, jopa parhaiten, vaiko vain paremmin kuin ennen. Mikä on menestyksen mittari? Milloin seura on oikeasti menestyvä?

Kunnioitettu menee vielä hankalammaksi. Onko jo niin, että vastustaja kunnioittaa, katsoja kunnioittaa, yhteistyökumppanit kunnioittavat? Jos on, niin miksi? Mikä on se oikea arvo, jonka vuoksi seuraa kunnioitetaan? Vai halutaanko tällä arvolla ja sen julki tuomisella saada sitä kunnioitusta? Kunnioitusta ei voi ostaa, vaan se pitää ansaita. Kun kunnioituksen on ansainnut, pitäisi ehkä nimen omaan arvotutkiskelussa etsiä syy kunnioitukseen ja nostaa se esille, ylimalkaisen määreen sijaan.

Voitonnälkä on jätetty viimeiseksi. Sen olisi voinut jättää arvoista kokonaan pois, koska "se on jotain sellaista, mitä on tai ei ole! Ei sitä kenellekään opeteta!" Miten arvona oikeastaan edes voi olla jokin sellainen määre, johon ei pysty vaikuttamaan, ainakaan kyseisen mainoksen mukaan?

[ Aiheeseen liittyen: Yrityksen arvot ]

BTW Miksi mainoksesta ei löytynyt lainkaan kausikorttien hintoja. Oli ainostaan irtolippujen hinnat ja maininta, että kausikortteja voi ostaa netistä vielä tänään (tiistaina). Eikö niitä voi ostaa sen jälkeen? Jos ei voi, niin miksi ei? Onko tarkoitus myydä aina jokainen ottelu erikseen, ilman panostusta kausikorttimyyntiin?

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Mainostoimiston tekele.

Anonyymi kirjoitti...

Nämä mainostoimistot voisi ainakin Turussa heittää huisin kirkkoveneeseen. HC:n puolella on ollut täysin virattomia Koti, Kunnia ja Kusetus-sloganeita, joita pystyy keksimään apikoulun apukoulun luupää.

Onko TPS jotenkin kausikorttiphobiasta kärsivät, kun sekä pallo- että kiekkopuolella niiden myyminen tuntuu olevan kuin hampaita irti repisi.

Pitääkö tässä alkaa anomaan, että saisi antaa esimerkiksi HC:lle taloudellista tukea kausarin muodossa?

Tj. Kari "We did" Hietarinta ilmoitti jokin aika sitten, että eivät tee hankintoja ennen kuin saavat rahat niiden tekemiseksi. No, mites se raha sitten taloon tulee, kun ei mitään myydä?

FC:n puolella nyt tehdään järkyttävän huonoa bisnestä, mutta Sairasella on massia näin toimia. HC:n puolella ei Sugar Daddyä ole, ei ole muuta kuin 19.000 euron tuloilla patsasteleva Big Daddy.