keskiviikko 28. tammikuuta 2009

Kotisivujen tarkoitus

Yrityksen tai yhteisön kotisivuista ja niiden tarkoituksesta on olemassa monta mielipidettä. Yrittäjällä itsellään on sivuista oma näkemyksensä. Yrityksen työntekijöillä on omansa. Asiakkailla ja potentiaalisilla asiakkailla on omansa. Ja sitten on mainostoimiston näkemys ja tietysti vielä kuluttajaviranomaisen näkemys, jonka mielestä sivuilla pitää olla vain hinta.

Mikä näkemys on kaikkein merkittävin? Nopeasti ajateltuna laittaisin rahani kiinni asiakkaiden näkemykseen. Mutta mistä tiedämme, mikä asiakkaiden näkemys on? Asiaa voidaan tutkia, jonka jälkeen voimme pohtia tutkimuksen oikeellisuutta.

Paras mittari lienee kuitenkin asiakkaiden käyttäytyminen sivuilla. Kuinka monta kävijää on ja kuinka monta sivua he lukevat ja mitä he tekevät lukemansa informaation jälkeen.

Viestintäyhtiö Soprano Oyj tiedotti viime viikolla tuoreesta tutkimuksesta, jonka perusteella suomalaisyritysten kotisivut ovat sekä vanhanaikaisia että vanhoja. Soprano kertoo suomalaisen yritysjohdon menettäneen mielenkiintonsa kotisivuihin. Voi hyvinkin pitää paikkaansa.

Sopranon tekemään sähköiseen kyselyyn vastasi 630 ylimmän johdon, markkinoinnin ja myynnin työntekijää niin yksityiseltä kuin julkishallinnon sektorilta. Otos on tietysti ihan kohtalainen, mutta tutkimuksen pohjalta on päästy tuloksiin, jotka oletettavasti kertoisivat myös asiakkaiden mielipiteen kotisivujen tarkoituksesta. On tietysti totta, että myös nämä johtajat saattavat olla asiakkaita, ostaessaan ja hakiessaan palveluja ja tuotteita netistä, mutta edustavatko he oikeasti asiakaskuntaa? Voisiko heidän asemansa aiheuttaa oletuksia, jotka vaikuttivat vastauksiin?

Tiedotteen väliotsikko kuuluu:
Yritykset myyvät imagoa, kuluttaja etsii tavaraa.
Enemmän kuin samaa mieltä. Asiakkaat eivät etsi kotisivuilta taiteellisia tai teknisiä sivustoratkaisuja, hienoja animaatioita, ovimattoja, bannereita, vaan he etsivät vastauksia kysymyksiinsä. Tutkimuksen mukaan puolet (56 %) suomalaisesta yritysjohdosta pitää kotisivuja ennen kaikkea imagon vahvistustyökaluna. Miksi ihmeessä? Mainostoimistojen aivopesua?

Tapasin tänään ensimmäistä kertaa mainostoimiston edustajan, joka ihan oikeasti sanoi suoraan, että ulkoasun muutos ei tuo teille yhtään uutta asiakasta. Ajattelin mielessäni, että nyt olen ensimmäistä kertaa tapaamassa oikeaa mainostoimistoa. Siis sellaista, joka haluaa meille lisää asiakkaita. Kerron tästä lisää, jos pääsemme yhteistyöhön.

Yritysten kotisivut ovat todellakin vanhoja, jos tämä pitää paikkaansa:
Tutkimuksessa selvisi, että peräti kolme neljästä (74 %) kotisivuista on vähintään viisi vuotta sitten tehdyt. Valtaosa (80 %) yrityksistä päivittää sivustonsa itse, mutta lähes puolet (40 %) yrityksistä päivittää kotisivujaan vain kuukausittain tai vielä harvemmin.
Tilastovirhettä voi tietysti tulla kysymysten asettelusta. Mainostoimisto on varmasti sitä mieltä, että viisi vuotta sitten tehty sivustopohja on aikansa elänyt, vaikka sitä päivittäisikin joka päivä. Muutenhan kukaan ei uusisi sivuja koskaan kokonaan. Pelkästään kysymysten asettelulla voidaan saada aikaan haluttu prosentti.

Tutkimuksesta ilmenee, että resepti toimiville kotisivuille on yksinkertainen: ammattitaitoisesti toteutetut kotisivut ovat vastausten perusteella helppolukuiset (85 %), ajankohtaiset (76 %), helpot päivittää (76 %) sekä ulkoasultaan onnistuneet (80 %).
Niinpä. Helppolukuisuus unohtuu yllättävän monista mainostoimistojen tekemistä flash- ja pop up-viidakoista, joita mikään hakukone ei löydä ja joihin ei pääse millään kämmenlaitteella sisään. Yritin eilen illalla päästä esimerkiksi Malmö Redhawksien hirvitykseen sisälle iPhonella. Ei onnistu. Aukeaa vain musta näyttö. Surffasin sitten muualle.

Minä en (vielä) tiedä, millaiset ovat hyvät kotisivut. Tiedän vain, millaiset ovat huonot kotisivut. Huonoja on nykyään paljon enemmän kuin hyviä, tai edes kohtalaisia. Yhä useammin törmään siihen, että en löydä yrityksen sivuilta sitä tietoa, mitä haen. Se ottaa päähän!

[ Aiheeseen liittyen: Hinnan ilmoittaminen ]

BTW Mikäli kaikki menee nyt suunnitellusti, asennamme perjantaina M&M Kuntotalon sisäpyöräilysaliin Suunnon sykemittausjärjestelmän. Järjestelmä tulee myöhemmin myös muihin ryhmäliikuntasaleihin sekä kuntosalille ja aerobiselle osastolle. Järjestelmän avulla voimme tarkkailla reaaliajassa asiakkaidemme syketietoja joiden pohjalta järjestelmä luo automaattisesti raportin jokaisen käyttäjän henkilökohtaisesta suorituksesta. Nämä raportit lähetetään jokaiselle osallistujalle sähköpostitse.

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Tavaran lisäksi itse ainakin etsin myös palvelua. En ymmärrä miksi kaikki asiat pitää mennä hoitamaan yrityksiin, kun ne voisi hoitaa netin kauttakin.

Anonyymi kirjoitti...

Tavaran myyjissä wepin kautta on kahdenlaisia yrityksiä, pelkästään weppikauppaan keskittyviä ja myymälän rinnalle tehty weppikautta.

Oman kokemukseni mukaan jälkimmäisessä hintojen ja tarjousten aktiivinen ylläpito on surkeaa. Saman tavaran saa tarjouksessa myymälässä puoleen hintaan mutta kukaan ei ole muistanut päivittää hintaa nettiin.

Pelkästään netin kautta myyvissä nettikaupoissa "tarjousmyynti" ja "alennusmyynti" ongelmia ei ole ja hintatasotkin seuraa hyvin muiden nettikauppojen ja "oikeiden myymälöiden" hintoja.

Memmo Skitso kirjoitti...

Muutos on aina hyvästä, mutta käytettävyys pitää säilyttää.

Sivut saa "raikkaaksi" uudella ulkoasulla ilman, että hyväksi todettu toiminnallisuus hävitetään käyttäjiltä. Joskus tämä vaatii mainostoimistoa ja joskus ei. Näitä imago flassejä en ymmärrä. Ne sotkee vain sen mitä on hakemassa ja yrityksestä ei tule yhtään dynaamisemman oloinen kuva.

Itse ainakin koen lähes poikkeuksestta positiivisena weppisivujen uudistuneen ulkoasun jos sama käytettävyys on tallella tai jopa parantanut palvelujen/tavaoiden osalta.

Sami Hurme kirjoitti...

Yhteystiedot! Ne puuttuvat monen yrityksen kotisivuilta kokonaan, tai ne on tosi hyvin piilotettu, ettei kukaan vain olisi missään yhteydessä.

Memmon kanssa samaa mieltä. Pientä päivitystä pitäisi tehdä edes viikoittain, ellei päivittäin. Koko sivuston rakenteen muuttamiselle olen aika skeptinen, jo pelkästään hakukonehittien takia.

En koskaan avaa sivuja, jotka kysyvät, saako sitä ja tätä ladata, jotta voi katsoa sivua.

Toinen Anonyymi osui aika oikeaan. Meilläkin on sivuilla Shop, josta nyt ei kuitenkaan voi ainakaan toistaiseksi ostaa mitään. Shopin tarkoitus on enemmänkin esitellä tuotteita, joita meiltä voi tulla ostamaan.

Tuotteet ja hinnat jäävät helposti päivittämättä. Asiakaspalvelumme aloitti juuri maanantaina tuote- ja hintapäivityksen, jonka saan mahdollisesti ajettua sivuilla vielä viikonlopun aikana.