maanantai 14. tammikuuta 2008

Liikuntasetelit - TS 14.1.2008

Tämän päivän Turun Sanomissa oli juttu Smartumin Liikuntaseteleistä. Joku Anonyymi kysyi edellisen blogitekstin kommenteissa, että miten kuntoilusetelit meillä hoidetaan.

Liikuntasetelit käyvät meilläkin maksuvälineenä, joten tuo on kritiikkeineen tuttua tekstiä.

Kuten tekstistä käy ilmi, Smartum saa olennaisen lisävoiton kaikista käyttämättä jäävistä Liikuntaseteleistä. Olen antanut itselleni kertoa, että jopa 30% Liikuntaseteleistä jää käyttämättä. Siis lähes kolmasosa työnantajien tuesta menee hukkaan. En yhtään ihmettele, että Smartum ei suostu kertomaan, paljonko seteleitä jää käyttämättä. Jos tuo 30% on lähelläkään totuutta tai jopa aliarvioitu, se vie luonnollisesti pohjaa pois koko seteliltä. Mikä yritys haluaa heittää 30% tuestaan hukkaan?

Jos seteleitä myytiin kuusi miljoonaa viime vuonna, olisi tuon hukkaan, tai siis Smartumille menevän rahan arvo edellä mainittuun arvioon perustuen 7.2 miljoonaa euroa. Vaikka setelien hävikki olisi vain 10%, yrityksiltä menee liikuntapalvelujen tukemisessa hukkaan 2.4 miljoonaa euroa vuodessa. Tuolla 7.2 miljoonalla saa lähes 11.000 vuosijäsenyyttä kuntokeskukseen!

Jos arvio on väärä, joku voi tietysti korjata sen vaikka tämän blogin kommenteissa.

Hävikin lisäksi setelien ongelma on se, että niitä käytetään väärin. Erittäin suuri osa setelien käyttäjistä ei ole se henkilö, jolle seteli on myönnetty. Me olemme todistaneet tuon moneen kertaan pistotarkastuksissa, joita pystytään tekemään liian harvoin. Kun edellä mainittuun hävikkiin lisätään vielä väärinkäytökset, nousee yritysten hukkaaman rahan määrä entisestään.

Eduskunta vahvisti 25. päivä marraskuuta 2003, tuloverolain korjauksen, jossa työnantajan tarjoamat liikuntapalvelut säädetään verovapaaksi henkilökuntaeduksi, mikäli laissa säädetyt perusteet palvelun tarjoamiselle täyttyvät. Liikuntapalvelujen käyttäminen edellyttää muun muassa, että edun käyttäjä pystytään varmentamaan luotettavasti, eli mahdollisen lippuvihon käyttäminen pitää tulkita työntekijälle verotettavaksi ansiotuloksi, mikäli lippuvihon lippuja voi käyttää jokin muu henkilö, kuin työntekijä, jolle lippuvihko on myönnetty.

Olen aina ihmetellyt, miten tuo setelikäytäntö on voinut mennä läpi verottajalle. Väärinkäytökset ovat enemmän kuin mahdollisia. Ne ovat todennäköisiä ja arkipäivää. Lisää verotuksesta voit lukea täältä.

Suoranta kertoo, että "Myös verottaja hyväksyy pistokokeenomaisen henkilöllisyyden tarkastamisen." Siis hetkinen. Eikö verottajan pitäisi vaatia henkilöllisyyden tarkistamista AINA. Miksi kuntokeskuksen pitäisi kysyä verottajalta lupaa, saako henkilöllisyyden tarkistaa? Tuo ei oikein auennut...

Artikkelissa mainittu provisio hiertää myös minua. Tuo provisio on AINA pois meidän katteestamme. Yrityksillä on erittäin suuria vaikeuksia ymmärtää, että mikäli meillä on heidän kanssaan olemassa oleva sopimus, maksuvälineenä ei voi käyttää Liikuntaseteliä, ellei siihen kohdistuvia maksuvälinekuluja lisätä hintaan. Yritykset eivät edes aina usko, että maksamme setelistä Smartumille provisiota.

Olen Elixian Annen kanssa hieman eri mieltä siitä, tuoko setelit kuntokeskuksille asiakkaita vai ei. Asiakkaita ei tule Smartumin markkinointiponnistelujen vuoksi, vaan asiakkaat tulevat kuntokeskuksen omien markkinointiponnistelujen pohjalta. Hyväksyykö keskus setelit maksuvälineenä vai ei, voi satunnaisesti vaikuttaa asiakkaan valintaan kuntokeskusten väliltä. Koska valtaosa keskuksista hyväksyy setelit, tuo valinta tehdään siis muilla perusteilla. Liikuntaseteli itsessään ei tuo uusia asiakkaita.

Mielestäni oikea tapa toimia on yhä se, että yritys tekee sopimuksen suoraan kuntokeskuksen kanssa. Sopimuksen voi tietysti tehdä monen keskuksen kanssa, ei vain yhden kanssa. Tällöin voidaan olla varmempia siitä, että tarjottu tuki todellakin kohdistuu omiin työntekijöihin ja että tuesta ei mene osa hukkaan. Liikuntasetelit ovat tietysti yrittäjälle helppo tapa pyyhkiä koko kuntoilun tukeminen pois työpöydältä. Onko se yritykselle tuottava ratkaisu, jää jokaisen yrittäjän omaan harkintaan.

Liikuntapalvelujen tukemista voi helposti tehdä yhden yrityksen tuottavimmista sijoituksista, kunhan tuon tekee hallitusti, ammattitaitoisen liikuntapalvelujen tuottajan kanssa.

11 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Meilläkin siirryttiin Liikuntaseteleihin ja nyt niitä hakee sellaiset henkilöt, jotka ei ole koskaan harrastaneet mitään, eikä harrasta nytkään. Setelit menevät lapsille, puolisoille ja naapureille. Joku jopa myy 4 euron setelit parilla eurolla. Verotonta palkan lisää. Verottajaa ja työnantajaa pissataan silmään täysillä.

Anonyymi kirjoitti...

Sama juttu meillä. Kahvihuoneessa käydään seteleillä kauppaa. Hinta 2,00-2,50 kpl. Lippukauppiaat vaihtavat liput munkkeihin ja lihovat entisestään.

Anonyymi kirjoitti...

Mä saan setelit naapurilta. Ottaa aina vastaan kaiken mitä ilmaseks saa, pelkästää pomon kiusaks. Hyvä mulle.

Ehkä just se pomo? kirjoitti...

Nyt täytyy pistää joku kontrolli päälle lippuihin meidän firmassa. Minun kustannuksella ei naapurit enää liiku. Nyt en ihmettele, että meilläkin on melkein kaikki työntekijät aktivoituneet ja hakevat lippuja. Nehän penteleet myyvät ne ja minä maksan, hyvää hyvyyttäni. Ei hitossa!

Sami Hurme kirjoitti...

Tuota juuri tarkoitan. Olemme keskustelleet alan yrittäjien kanssa setelien ongelmista jo monen vuoden ajan.

Mitä enemmän setelejä käytetään, sitä enemmän hukataan liikuntaan ohjattuja varoja. Tämän koko tivolin maksaa yritykset, jotka kuvittelevat tuolla tavalla hoitavansa työntekijöiden liikunnan tukemisen tehokkaasti.

En tiedä vielä yhtään yritystä, joka seuraisi, kuka oikeasti setelit käyttää ja kuinka monta seteliä jää käyttämättä. Tuo kissa täytyy nostaa pöydälle!

Kuka todellisuudessa hyötyy Liikuntasetelistä? Miettikääpä sitä...

Anonyymi kirjoitti...

Onhan tuo hävikki täysin älytön asia. Mutta onneksi markkinoille on tullut edes yksi yritys joka laskuttaa todellisen käytön mukaan ja antaa yrityksille mahdollisuuden seurata kuinka paljon omat työntekijät niitä käyttävät henkilötasolla, törmäsin heihin messuilla ja vaikutti todella hyvältä ja toimivalta asialta kannattaa tutustua heihin eli sporttipassista on kysymys.

Sami Hurme kirjoitti...

Nähdäkseni Sporttipassissa(kaan) ei toteudu lain kirjain. Väärinkäytökset ovat yhä mahdollisia ja nähdäkseni myös hävikki on mahdollista.

Sporttipassi on näkemykseni mukaan seteleitä hankalampi maksuväline ja sen vuoksi me emme hyväksy Sporttipassia maksuvälineenä.

Olen kiinnittänyt huomiota Sporttipassin mahdollisesti harhauttavaan markkinointiin, johon palaan mahdollisesti myöhemmin täällä blogissani.

Anonyymi kirjoitti...

No enpä tuosta tiedä, ei tässä mitään väärää tunnu olevan? Hyvin se ainakin meidän perheessä on toiminut, vaimo siirsi kerralla netin kautta saamansa 300€ tuen jäsensalilleen ja ne vähensi sen jäsenmaksuista, itse käyn uimassa kännykkälipulla, tosin sain vain 100€ omalta työnantajalta, oishan se voinut enemmänkin olla, mutta eipähän tartte enää lappujen kanssa pelata. Niin, kolleega tuossa vieressä valitti, ettei se enää voi maksaa pentujen uinteja kun kännykkä pitäisi antaa niille mukaan, eikä se muutenkaan taitaisi olla kovin uskottavaa.

Sami Hurme kirjoitti...

Uskottavaa? Meinaatko että palveluntarjoaja olisi pätkän vertaa kiinnostunut, kenen rahoilla asiakas tulee kuntoilemaan? Siinä suhteessa kännykän tai sim-kortin antaminen toiselle käyttäjälle on ihan samalla tavalla mahdollista kuin lipuissakin.

Jaana J. kirjoitti...

Minullakin on SporttiPassi käytössä ja aluksi närästi koko systeemi, mutta nyt on kyllä mieli muuttunut, ei mitään ongelmaa. Ihmettelen kuka oikeasti antaisi oman puhelimensa toisen käyttöön jonkun uimalipun takia? Tekstiviestilipussa lukee nimeni ja minulta on toistaiseksi kysytty aina paperit kun olen puhelinta käyttänyt (kahdessa eri paikassa), joten olisi aika rohkeaa yrittää huijata koska täytyyhän tässä jäädä joku jälki muuallekin kuin minulle kuka, missä ja milloin tätä on käytetty. Ja kuten itsekin sanot, ongelmaa ei ole jos kassalla toimittaisiin oikein. Mikä olisi oikea systeemi?

Anonyymi kirjoitti...

Ihan itse mokattu systeemi, ongelmahan ratkaistaan sillä, että kukaan ei ota seteleitä ellei käytä niitä itse ja kassa tarkistaa henkilöllisyyden. Sillähän se on hoidettu. Kaverin pomo uhkasi petossyytteellä väärinkäyttäjiä ja sehän on just näin, eihän se liikuntaseteli ole koskaan työntekijän omaa rahaa, vaan yrityksen joka haluaa siirtää rahaa liikuntasalille jonka palveluita työntekijä käyttää.