maanantai 3. lokakuuta 2011

Menestyvä omistaja

Ed Tock pyörii ajatustensa kanssa mielenkiintoisella hiekkalaatikolla Club Industryn kolumnissaan. Hän tuo esiin niitä piirteitä, joita hyvällä - menestyvällä - kuntoklubin johtajalla on. Näitä samoja piirteitä lienee kaikkien alojen menestyjillä, mutta näitä vaaditaan erityisesti meidän alalla.

Löytyykö esimerkiksi minusta mainittuja piirteitä, jätän muiden arvioitavaksi, mutta tiedän monta omistajaa, joista nuo piirteet löytyvät. Ja oikeastaan poikkeuksetta he ovat merkittäviä tekijöitä joko koko alalla tai ainakin omalla talousalueellaan.

Tock mainitsee viisi merkittävää ominaisuutta, jotka löytyvät omistajan uskomuksista, käytännöistä ja työkaluista, joilla hän rakentaa organisaatiota, joka on tehokas, taloudellinen ja jolla on korkea moraali. Nämä kaikki seuraavaksi mainitut ominaisuudet näkyvät omistajan asenteessa, tavoissa ja kurissa tehdä asioita määrätietoisesti. Kommentoin omasta näkökulmastani jokaista viittä kohtaa.

1. Intohimoinen uteliaisuus
Täytyy olla ehdottomasti utelias, jotta voi kehittää tuotetta ja palvelua. Meidän alallamme on paljon intohimoisesti kuntoiluun ja terveyteen suhtautuvia asiakkaita, joten samoja ominaisuuksia vaaditaan myös omistajilta. Omistajan pitää olla kiinnostunut uusista trendeistä menestyäkseen. Se ei tarkoita sitä, että kaikkiin trendeihin pitää lähteä mukaan, mutta se tarkoittaa sitä, että ne trendit pitää tiedostaa ja niistä pitää osata valita juuri omaan toimintaan sopivat. Utelias ihminen on alttiimpi kyseenalaistamaan kaikki metodit ja kyseenalaistus on usein juuri se ensimmäinen askel uudistukseen. Intohimoisesti utelias johtaja ja omistaja osaa kysyä niitä oikeita kysymyksiä, sekä itseltään, työntekijöiltään että asiakkailtaan.

2. Taistelun kovettama itseluottamus
Minkä tahansa asian saavuttamiseen tarvitaan itseluottamusta. Kaikilla tämän alan merkittävillä toimijoilla tuntuu olevan järjetön määrä itseluottamusta. Tuo itseluottamus on tullut kokemuksesta. Se on tullut pitkistä työpäivistä. Se on revitty omasta selkänahasta. Olemme niin vahvasti pääomavaltainen ala, että meistä jokainen ymmärtää, minkä työn takana jokainen euro viivan alle on. Varsinkin yrityksen alkutaipaleilla akanat erottuvat nopeasti jyvistä. Taistelijat jatkavat ja järjestävät asiansa kuntoon, omasta hyvinvoinnistaankin välittämättä. He uhraavat koko elämänsä keskukselle. Kun nämä uhraukset tuottavat hedelmää, itseluottamus kasvaa väkisin. Mitä vaikeampia aikoja on käyty läpi, sitä kovemmaksi itseluottamus kasvaa, kun sen harmaan kiven läpi päästään.

3. Tiimipelaaminen
Erittäin tärkeä ominaisuus. Liikevaihtoon suhteutettuna alallamme on paljon työntekijöitä. Suurin osa alamme työntekijöistä ovat osa-aikaisia. Työnkuvat ovat usein sellaiset, että kokoaikaisuuteen ei ole edes mahdollisuutta. Tai jos on, työnkuva on moniulotteinen. Iso osa työntekijöistä koostuu vahvoista persoonista, jotka haluavat myös johtaa ja ohjata. He tekevät juuri sitä työkseen, joten pitää pystyä tunnistamaan erilaiset egot ja saada ne sulautettua yhteen, puhaltamaan yhteiseen hiileen, eikä vetämään mattoja toisten alta. Tämä on taito, jota voi opetella, mutta väittäisin suurimman osan ihmistuntemuksesta tulevan äidinmaidon mukana.

4. Määrätietoisuus
Pyydä kuntokeskusyrittäjää kuvaamaan toimintansa enintään kymmenellä sanalla. Mikäli hän ei pysty siihen, hän ei kaikella varmuudella ole menestynyt. Hyvä omistaja tai johtaja tietää tasan tarkkaan, mitä he tekevät ja mitä he haluavat olla ja kenelle. Menestyjät vievät tuota laivaansa määrätietoisesti haluamaansa suuntaan. Mielikuva ja tavoite on selkeä. Yksikään menestynyt alamme yrittäjä ei yritä tarjota palvelujaan kaikille. Tämä ominaisuus liittyy olennaisesti myös ensimmäiseen kohtaan. Määrätietoinen ja utelias johtaja osaa kysyä juuri ne oikeat kysymykset, parantaakseen tuotettaan.

5. Pelottomuus
Ehdottomasti. Aikaisemmin mainittu pääomavaltaisuus jo itsessään tekee tälle alalle aikovasta pelottoman. Nimi pitää uskaltaa kirjoittaa sellaiseen paperiin, jolla voi menettää koko siihen asti keräämänsä omaisuuden. Ehkä jopa muutaman sukulaisen omaisuuden. Pelottomuus ei saa kuitenkaan olla järjettömien riskien ottamista. Laskelmalliset, tarkasti suunnitellut riskit kuuluvat tälle alalle. Niitä pitää uskaltaa ottaa. Välillä on oikeasti pakko hypätä siihen löysään hirteen kiikkumaan. Sitä ei saa pelätä, joskin sitä pitää varoa.

Voisin hyvinkin nimetä tähän ne henkilöt, joilta nuo ominaisuudet löytyvät, sikäli kun olen päässyt heihin vuosien aikana tutustumaan. En nyt kuitenkaan nimeä. Kyllä te menestyjät tiedätte itse, jos tätä luette. Totean vain, että on ollut ilo tutustua teihin ja jakaa kanssanne mielenkiintoista alaa.

Jos toimit kuntokeskusalalla, etkä löydä itseäsi noista ominaisuuksista, voin luvata hankaluuksia. Jokaista ominaisuutta voi kuitenkin kehittää, joten aloita kehittäminen ennen, kuin on myöhäistä.

[Aiheeseen liittyen: The 50th Law / Ajattele kuin Einstein]

BTW Palaan tällä viikolla hetkeksi yrittämiseni juurille. Piipahdin sinne toviksi jo perjantaina. Palaan pieneksi avuksi sinne, josta olen imuroinut kaikkein eniten vaikutteita yrittämiseen liittyen. Olen sinne paljon velkaa. Noilta juurilta olen saanut oppia, ettei saa luvata liikoja, lupaukset tulee pitää eikä saa huijata ketään. Ole tarkka, mutta reilu. Juuret ovat ihmisille tärkeitä. Minulle on erittäin tärkeää olla taas hetki osa tuota toimintaa. Vaikka joku lukijoista tietäisikin, mistä puhun, jätetään se meidän väliseksi, eikö?

4 kommenttia:

Sami Hurme kirjoitti...

Teki hyvää lukea itsekin nuo vanhat Aiheeseen liittyen -tekstit. Välillä omiakin kirjoituksia on syytä lukea uudelleen ja uudelleen.

Kuten eräs alamme yrittäjä sanoi:

Sen teet, mihin uskot.

Tuomas Finne kirjoitti...

Eritoten ensimmäinen kohta on tärkeä ja olisi ilo nähdä sitä enemmän yrityksessä kuin yrityksessä.

Petri kirjoitti...

Ekaa täydentäen tai listaa pitkittäen: Menestyvän omistajan pitää osata ja jaksaa katsoa myös alan ulkopuolelle ja hakea sieltä lisäpotkua omiin kehitysideoihinsa. On se sitten päällekkäisistä jutuista (painonhallinta, kuntoutuspalvelut) kalastaminen tai sitten käytäntöjen kopiointi jostain ihan muualta.

Kovin usein puhutaan "alan käytännöistä", vaikkei niissä olisikaan mitään järkeä. Ja kun niitä joku jaksaa perustellusti rikkoa, niin aletaan taas päästä lähemmäs sitä maksimaalista asiakaskokemusta. Esim. VR:n lipunmyyntiuudistuksen käytännön hakeminen lentoalalta olisi ollut loistoidea, jos toteutus olisi ollut edes sinne päin.

Sami Hurme kirjoitti...

Tuomas, olet aivan oikeassa. Kyseenalaistamista näkee ihan liian vähän. Asioita tehdään vain sen vuoksi, että ollaan aina tehty, miettimättä lainkaan, miksi tehdään.

Petri on taas omien ajatustenikin ytimessä. Varsinkin meidän alalta saa parhaimpia ideoita juuri tuolta ulkopuolelta. Yksi parhaita kysymyksiä on, miksi et kuntoile?