torstai 12. huhtikuuta 2007

Mainosteksti ei auennut

Pyrin aina parhaan kykyni mukaan analysoimaan oman alan, liikuntapalvelujen tuottamisen, mainoksia ja markkinointiviestintää. Ajoittain osuu omissakin mainoksissa ja viesteissä kohdalle lapsuksia tai outoja juttuja, mutta nyt piti yhtä alan harrastajan mainosta Aamusetissa tavata oikein useampaan otteeseen. Harvoin jään näin vahvasti miettimään, että mitäköhän tällä mainoksella pyritään saamaan aikaan? Onko mainoksen tekstin tarkoitus tukea omaa liiketoimintaa, voimassa olevaa kampanjaa, häiritä tai piikitellä jonkun muun alalla toimivan liiketoimintaa, vai onko tekstissä jokin piilosanoma, jota en vain jostain syystä ymmärrä.

Tekstissä puhutaan katkaisumahdollisuudesta sairauden vuoksi. Pitkäaikaisten sopimusten purkaminen tai keskeyttäminen sairauden vuoksi on alallamme yleisesti käytössä oleva tapa, joten sen ei pitäisi olla erikseen mainostettava asia. Kuluttajaviranomainen lähestyi alan yrityksiä ohjeillaan jo keväällä 2004, kolme vuotta sitten. Kyseisessä ohjeessa käydään läpi sopimusten keskeyttäminen, irtisanominen ja purkaminen. Kuntokeskuksille lähetetty kirje löytyy täältä.


Myös kunto-ohjelmat ovat liikuntakeskusten asiakkaille arkipäivää, eikä niistä nykyaikaisessa keskuksessa ole joutunut maksamaan enää vuosiin. CMS Klubit lanseerasivat ensimmäisenä Suomessa Omaohjaajat ja Omaohjaajapalvelun, jonka tarkoitus on auttaa klubien jäseniä liikkumaan tavoitteisiinsa nähden optimaalisella tavalla. Liikuntaohjelmien lisäksi palveluun kuuluu jäsenten tavoitteiden toteutumisen seuranta ja mahdollinen liikuntaohjelman tarkistus, ympäri vuoden. Ammattivalmentajia taas olen tavannut monenlaisia, osa ammattitaitoisia, osa ei. Kolarikunnostukset on perinteisesti tehty autokorjaamossa, mutta voihan sitä palvelutarjontaa tietysti laajentaa.

Pankit ja vakuutusyhtiöt yhdistyvät ja nyt näköjään punttisalikin toimii pankkina. Mielenkiintoinen yhtälö. Jos jättää treenaamatta, ei korkokaan kasva, kun muskelit eivät kasva ja jos käyttää korkobuustereita, voi saada pääomalleen paremman tuoton. Pankkien korot talletuksille ovat nykyään olemattomia, joten ehkä ne rahat kannattaisi sittenkin sijoittaa muualle.

Mikäli mainoksen tarkoitus on kiinnittää huomiota jonkin muun alalla toimivan palveluntuottajan tekemisiin, se on hyvä esimerkki siitä, että Turussa ei voida tehdä tällä alalla yhteistyötä. Ainoa liikuntakeskus, jonka kanssa me olemme saaneet aikaan erittäin hyvää yhteistyötä on ollut Elixia. Olemme Elixian kanssa tehneet Turun kaupungin Liikuntapalvelukeskuksen kanssa kaikkia osapuolia palvelevaa yhteistyötä jo muutaman vuoden ajan. Saa nähdä, onnistuuko minkäänlainen yhteistyö muiden keskusten kanssa missään vaiheessa. Voi olla, että kestää vielä tovin, ennen kuin ymmärretään, että samassa kaupungissa, samalla alalla toimivien ei välttämättä tarvitse kilpailla keskenään, vaan voima on siinä, että ihmiset saadaan liikkeelle.

Huomenna Floridan aurinkoon lomalle. Katsotaan mitä liikuntakeskukset ovat keksineet rapakon takana. Lätkä on ohi, mutta jos koripalloa kävisi tutkailemassa...

Ei kommentteja: