tiistai 14. joulukuuta 2021

Maksaako tarjouksesi?

Törmäsin sosiaalisessa mediassa tarjoukseen, jossa kuntokeskus tarjoaa treenejä viidellä eurolla, tammikuun loppuun asti. Kyllä, siinä on koukku, jossa 1.2. alkaen kuukausi maksaa 29,90 euroa. Koukku tosin katkeaa, kun sopimuksen saa irtisanoa helmikuussa, jolloin sopimus päättyy maaliskuun loppuun. Asiakkaalla on siis mahdollisuus treenata maaliskuun loppuun asti 64,60 eurolla, siis 18,50 eurolla kuukaudessa.

Ei siinä mitään, jos on rahkeet myydä palveluaan tuohon hintaan, mahdollisesti vuoden parhaaseen markkina-aikaan. Sama kuin hotelli myisi huoneitaan halvimmillaan silloin, kun huoneista on kysyntää ja vain niille, jotka eivät ole aiemmin olleet hotellin asiakkaina, vanhojen maksaessa koko ajan normaalia hintaa. Ymmärrätte varmaan, että nykyisten asiakkaiden muroihin pissaaminen ei johda mihinkään hyvään?

Oletetaan, että 50 asiakasta tarttuu tarjoukseen. Kokemukseni ja vuosien saatossa keräämäni datan mukaan tällaisesta tarjouksesta jatkaa n. 10 % vielä huhtikuussa, siis 5 asiakasta. 50 asiakasta harjoittelee runsaan kolme kuukautta tuohon 18,50 euron kuukausihintaan ja 5 niistä maksavat normaalia kuukausihintaa vielä 1.4. eteenpäin. 

Kuten aiemmin ollaan laskettu, yhden kuntosalikäynnin kustannus on helposti 5, jopa 10 euroa. Koska on kyse alkuvuodesta, oletetaan, että tarjousasiakkaat käyvät keskimäärin kahdeksan kertaa kuukaudessa treenillä, jolloin halvimmillaankin kustannus treenikäynneistä on helposti 40 euroa, eli laskennallista tappiota syntyisi 21,50 euroa kuukaudessa per tarjoukseen tarttunut asiakas. Jos ne käyvät neljä kertaa kuukaudessa, siis keskimäärin kerran viikossa, jäädään silti laskennallisesti tappiolle 1,50 euroa. Jos eivät käy edes tuota yhtä kertaa viikossa, mitä luulette, irtisanovatko sopimuksen heti, kun se vain on mahdollista? Toki eivät silloin kulutakaan mitään, mutta mitä luulette, onko passiivinen asiakas hyvä asiakas ja tämän tarjouksen tavoite?

Vedetään nyt kuitenkin se keskimääräinen kuukausittainen treenimäärä kuuteen, jolloin yksi tarjoukseen tarttunut asiakas tuo laskennallista tappiota kuntokeskukselle 3,5 x 11,50 = 40,25 euroa. 50 asiakasta tuottavat siis 50 x 40,25 = 2.012,50 euroa laskennallista tappiota, siis yhteensä 67 normaalihintaisen kuukauden verran. 

Noiden kaikkien viiden sopimustaan jatkavien asiakkaiden pitää siis maksaa yli 13 kuukauden ajan normaalihintaista asiakkuutta, ennen kuin tuo laskennallinen tappio on kuitattu eikä tässä silloin huomioida edes sitä, että jokainen näiden viiden asiakkaan treenikertakin kustantaa salille vielä sen 5 euroa. Tämän vuoksi ei juurikaan ole järkeä tehdä tällaisia tarjouksia, varsinkaan parhaaseen markkina-aikaan.

Jos keskimääräinen treenimäärä olisi kahdeksan kertaa kuukaudessa, tappiota kertyisi jo 126 kuukausimaksun verran. Niiden jokaisen viiden asiakkaan pitäisi maksaa siis normaalia kuukausimaksua yli kahden vuoden ajan, jotta aloitustarjouksen laskennallinen tappio tulisi kuitattua ja sen jälkeen vasta tämä tarjous alkaisi tuottamaan jotain. Aikamoista.

Tämä on puhdasta tarjousmatematiikkaa, jonka voi joko uskoa tai sitten keksiä sille hitokseen kivoja selityksiä, joilla sen valehtelee itselleen järkeväksi. Kuulen mielelläni niitä selityksiä, joilla tämän maalaa kannattavaksi ja hyväksi ideaksi.

Halpa hinta ei ole palvelua. Se on vain halpa hinta.

Ei kommentteja: