Ymmärräthän, että tämä syksy - kyllä ihan just nyt - on ainakin oman yli 20-vuotisen kuntokeskusalahistoriani otollisin aika rikkoa kaikki mahdolliset myyntiennätykset? Ymmärräthän, että nyt jos koskaan myyntikoneistosi tulee olla viritetty huippuunsa? Tiedäthän, kuka teillä myy ja mitä?
Korona on siinä mielessä ohi, että tuskin samanlaisia sulkuja ja rajoitteita enää tulee, joten ihmiset oikeasti palaavat liikunnan pariin. Ja sieltä palaa ihmisiä, jotka eivät ole eläissään olleet näin huonossa kunnossa. Sieltä palaa ihmisisä, jotka eivät ole eläissään painaneet näin paljon. Sieltä tulee ihmisiä, jotka eivät ole eläissään pitäneet näin pitkiä taukoja liikunnasta. Ollaanko teillä valmiita näiden ihmisten invaasioon?Pari pointtia kuluneelta viikolta. Yksi yrittäjä kertoi myynnin sakkaavan, on hiljaista, paljon hiljaisempaa kuin viime vuonna, saati edellisvuonna. Kysyin, mikä myynnissä oli eri tavalla. Olivat "korvanneet" myyjät verkkomyynnillä. Tai siis yrittäneet korvata. Erittäin harva onnistuu tuossa, että siirtämällä myynnin verkkoon, hommaa rokkaa edes samalla tavalla kuin aiemmin. Verkkomyynnillä saadaan lisää myyntiä, jos sillä ei yritetä korvata ihmisiä. Verkkomyynnillä täydennetään myyntiorganisaatioita ja -kanavia. Sillä tehdään lisämyyntiä, joka on varmasti jokaiselle toivottavaa. Se ei korvaa ihmisiä - ainakaan kokonaan.
Tähän liittyen luin ilolla Jaakkolan Jonin päivitystä, jossa työntekijän työkalut tippuivat kädestä, kun potentiaalinen asiakas tuli ovesta sisään, vaikka ei ollutkaan palveluaika. Kuka teillä myy ja milloin? Onko teidän henkilökunta tietoinen, kuka palkan maksaa ja miten sitä palkanmaksuun liittyvää rahaa yrityksen kassaan kilahtaa ja keneltä? Osataanhan teilläkin toimia näin?Nyt jos koska tulee myös ymmärtää, että alennus ei ole se, jolla em. ihmisiä houkutellaan. Nyt ne ihmiset ovat oikeasti pulassa ja tarvitsevat apua, apua jolla ei välttämättä ole edes hintalappua. Nyt sinulla on mahdollisuus luoda ja rakentaa pitkiä asiakassuhteita. Pitkän tähtäimen raha, yrityksen tulevaisuus, ei ole nyt heräteostoksia tekevissä, tarjouksen perässä juoksijoissa, vaan niissä, jotka ovat valmiit maksamaan siitä, että joku oikeasti korjaa ne koronatuhot, joita me olemme itsellemme tehneet. Onko teillä korjaussarjat valmiina ja kuka niitä myy? Huudatko sinä kilpaa hintaa muiden kanssa verkossa?
Jos et mitään muuta keksi etkä uskalla myyjiäkään ottaa takaisin, saat yhden vinkin, joka toimii varmasti ja jossa esimerkiksi kuntosalin omistajana saat valtavan hyödyn ajankäytöllesi:
Soita vanhojen asiakkaiden rekisteriä läpi.
Erinomainen tapa kertoa korjaussarjoistasi. Takaan ja vannon, että toimii. On toiminut joka paikassa ja jokaisella valmentajallakin, joka on sitä viitsinyt tehdä. Fiksuimmilla siitä tulee tapa.
Älä etsi asiakkaita tuotteillesi vaan luo tuotteita asiakkaillesi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti