keskiviikko 27. helmikuuta 2013

Halti ei nyt onnistunut

Ostin Intersportista Haltin laskettelutakin. Ajattelin vähän panostaa takkiin tällä kertaa ja päädyin myyntipuheen mukaan Suomen alppimaajoukkueenkin käyttämään takkimalliin, vaikka sen hinta hipoikin 500 euroa. Takissa on komeasti Alpine Ski Team -leimatkin. Takki tuntui mukavalta. 

Mukavuus olikin ilmeisesti se ainoa ominaisuus, joka takilla oli. Ehkä se oli enemmänkin after ski -mallia. Lähestyin Haltia tällaisella viestillä, kun olin käyttänyt takkia pari tuntia:

Ostin eilen Haltin laskettelutakin, josta kuva ohessa. Tänään otin kylkikosketuksen Rukan rinteeseen ja takki kärsi tuosta oheisen kuvan mukaisen totaalisen vaurion. Kangas tuntuu varsin ohuelta ja se on revennyt moneen suuntaan, kuten kuvastakin näkyy.
Voisin ainakin kuvitella, että laskettelutakilla voitaisiin olettaa käyttäjän kaatuvan joskus rinteessä ja takin myös kestävän tuon ilman suurempia tuhoja. Varsinkin kun ymmärtääkseni tämä takkimalli on maajoukkueenkin käytössä.
Reklamaatioprosessin mukaan ohjannette minut palauttamaan takin liikkeeseen, josta sen ostin. Nyt joudun kuitenkin ostamaan uuden takin täältä Rukalta, jotta laskettelu onnistuu myös tulevina päivinä.
Kuinkakohan pitkä käsittelyaika teillä on näissä tapauksissa?

Sain luvan toimittaa takin heille suoraan, vaikka Haltin kotisivuillakin kerrotaan takuuehdoissa selkeästi reklamaatioprosessi:

Kaikilla Halti tuotteillamme on vuoden (1) materiaali- sekä valmistevirhetakuu, joka alkaa tuotteen ostopäivästä. Kuitti tai muu ostotodistus toimii takuutodistuksena ja tositteena maksetusta summasta. Ennen vuotta 2010 valmistetuilla GradeVII tuotteilla on kolmen (3) vuoden materiaali- ja valmistevirhetakuu.
Ensisijainen vastuu ja oikeus kuluttajareklamaatioiden hyväksymisestä on vähittäismyyjällä. Reklamaatiotapauksissa tulee aina heti virheen huomattuaan ottaa yhteyttä tuotteen myyneeseen kauppaan.
Olisi ehkä kannattanut toimittaa takki sittenkin reklamaationa Lohjan Intersporttiin. Tänään sain repaleisen ja käyttökelvottoman takin takaisin Haltilta. Tämä kirje oli ohessa:
Tämä kirje kertoo minulle sen, että Halti saa reklamaatioita erittäin paljon. Reklamaatioiden suuri määrä on yleensä merkittävin este niiden hoitamiseen asiakasystävällisesti.

Mikäli tapaukseni olisi marginaalisen satunnainen, Halti olisi lähettänyt minulle uuden takin tai edes vastaavan takin, ilman suurempaa ihmettelyä. Vastaavia takkeja myydään Haltin outletissa 50-80 eurolla, vaikka takin hinta liikkeissä onkin tuo viitisen sataa euroa. Ehdin jo ostamaan pari uutta takkia tuolta outletista, tämän takin takuun käsittelyä odotellessa.

Halti käyttää paljon rahaa markkinointiin ja sponsorointiin, juuri mainittua alppimaajoukkuetta myöden. Paljonko Haltille olisi maksanut hoitaa tämä takuuasia toisin?

Ja ennen kaikkea, miksi se käyttökelvoton takki piti lähettää minulle takaisin? Siinäkin olisi voinut säästää postimaksuja. Oli mukava haista p -yllätys, kun avasin Haltin lähetyksen.

On ihan pakko muistuttaa teitä tästä saamastani palvelusta, jossa Apple on ymmärtänyt jotain.
Asiakkaat eivät odota sinun olevan täydellisiä. He odottavat, että asiat korjataan, kun ne eivät toimi. ~ Donald Porter, V.P. British Airways

6 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

"Ennen vuotta 2010 valmistetuilla GradeVII tuotteilla on kolmen (3) vuoden materiaali- ja valmistevirhetakuu."

Mitä laadulle on tapahtunut vuonna 2010, kun sitä ennen valmistetuilla tuotteilla on kolmen vuoden ja sen jälkeen valmistetuilla siis vain vuoden takuu?

Sami Hurme kirjoitti...

Mielenkiintoinen pointti! Jotainhan on täytynyt tapahtua, saman tuotteen takuuehdon muuttuessa olennaisesti.

Mika kirjoitti...

Samansuuntainen kokemus muutaman vuoden takaa lasten ulkoilupuvun kanssa.

Kotimaisen puvun polven kohta kului puhki mielestäni normaalia nopeammin. Myyyjäliike lähetti puvun tutkittavaksi valmistajalle, joka paluupostissa ilmoitti kulumisen olleen mielestään normaalia ja palautti rikkinäisen puvun sekä kaupan päälle polveen ommeltavan paikkalapun.

Seuraavana talvena vastaava tapaus ruotsalaisvalmisteisen puvun kanssa. Myyjäliike antoi saman tien uuden puvun tilalle, otti rikkinäisen toimitettavaksi tutkimuksiin, pahoitteli vaivaa ja toivotti hyvää päivänjatkoa.

Lukija arvannee, kumpaa merkkiä ostimme jatkossa.

Anonyymi kirjoitti...

Haltin kyvystä käsitellä reklamaatioita on netissä aika paljon tavaraa. Tässä pari esimerkkiä, joista huomaa Haltin tavan käsitellä reklamaatioita:

http://www.kalamies.com/kalastus-keskustelut/risut-ja-ruusut/haltin-puvut-19870

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11219394

Et siis ole yksin joutunut varsin typerän kohtelun kohteeksi. Tuo on talon tapa.

Iivo kirjoitti...

On se ikävää, kun kalliit tuotteet ei kestä.

Johanna kirjoitti...

Ja kuitenkin kuluttajalla on oikeus hinnan perusteella odottaa tuotteelta tiettyä kestävyyttä. Mielenkiintoista.

Tämä oli hyvä tietää, sillä Haltia en sitten ainakaan jatkossa hanki, jos laatu ja vastaukset ovat tuota tasoa.