keskiviikko 14. maaliskuuta 2007

Positiivista?

Mitä positiivista on siinä, että menee välillä huonosti?

Jokaisella ihmisellä, yhteisöllä tai yrityksellä menee välillä huonosti. Välillä enemmän huonosti ja välillä vähemmän huonosti. Sillä, että menee huonosti, on myös positiivisia puolia, jos ne osataan hakea ja hyödyntää. Mediasta voi lukea, että TPS:llä menee huonosti, ilmeisesti kaikilla osa-alueilla. Mitä siitä voi oppia?

  1. Kun ei ole rahaa, pitää kiinnittää huomiota kahteen asiaan, menoihin ja tuloihin. Yleensä yrityksissä ja yksityiselämässä puuttuminen kulurakenteeseen on helpoin tapa korjata omaa taloutta. Kun ei ole rahaa, pitää katsoa, mihin sitä menee ja karsia turhat menot pois. Mitä ovat turhat menot? Ne ovat niitä, jotka eivät vaikuta tuloon, vaikka ne poistettaisiin. Se on niin yksinkertaista, myös meidän jokaisen omassa taloudessa. Kaikki kulut, jotka eivät välittömästi vaikuta tulojen kehittymiseen, pitää olla poistolistalla, josta poistetaan kuluja niin kauan, että talous saadaan tasapainoon. Ostamme ihmisinä ja yrityksinä todella paljon tavaraa, palvelua ja työtä, jota emme todellisuudessa tarvitse. Meistä vain tuntuu siltä, että tarvitsemme niitä. Todellisuudessa me kaikki pärjäisimme aika vähällä ja joskus täytyy mennä äärimmäisyyksiin, jotta näkee, mikä todella on elintärkeää.
  2. Vaikka totuus onkin, että ei ne suuret tulot, vaan pienet menot, niin siitä huolimatta pitää menojen karsimisen jälkeen löytyä nöyryyttä tulojen kasvattamiseen. Miksi nöyryyttä? Mikään ei tule ilmaiseksi, vaan tulojen kasvattamiseksi pitää olla rahkeita kaivaa työhaalarit kaapista ja ruveta töihin. Työ, varsinkin myyminen, vaatii nöyryyttä. Se vaatii kunnioitusta itse myyntitapahtumaa ja asiakasta kohtaan. Mitään ei voi olettaa, vaan kaikki tulee tehdä ja vielä mahdollisimman tehokkaasti. TPS:n tapauksessa tulee olla nöyryyttä kohdata yksittäinen turkulainen ja pyrkiä myymään jääkiekko uudelleen tuotteena yksittäiselle kaupunkilaiselle, ei pelkästään yrityksille. Jokainen yksittäinen kauppa, vaikka se olisikin vain yhden kausikortin kauppa, tulee olla suuri asia ja askel kohti täyttä hallia. Kun yksittäisiä kauppoja saadaan tarpeeksi, yrityksetkin kiinnostuvat automaattisesti tuotteesta.

Pääsääntöisesti jokaisella menestyneellä yrityksellä on mennyt joskus huonosti. Joskus on oltu jopa minuuttien päässä konkurssista. Nokia, Marimekko, Pentik, Iittala, Marriot, Apple ja Donald Trump, pieninä esimerkkeinä, ovat olleet vailla viimeistä naulaa. Siitä huolimatta ja juuri sen vuoksi ne ovat tällä hetkellä suotuisimmilla vesillä. Jos ette usko, lukekaa yritysten historiikkejä. Nämä yritykset ovat joutuneet ajattelemaan koko liiketoimintaansa uudelleen, pelkästään sen vuoksi, kun ei ole ollut rahaa. Oli pakko miettiä, mikä on turhaa ja mikä on kannattavaa, minkä voi poistaa ja mikä tulee säilyttää, mikä pitää ajaa alas ja mihin pitää satsata. Asiat on jouduttu laittamaan tärkeysjärjestykseen. Se vaatii sitoutumista, nöyryyttä, uskallusta ja jopa tunteettomuuttakin. Helppoa se ei ole, mutta miehen on tehtävä, mikä miehen on tehtävä.

Ei kommentteja: