lauantai 17. tammikuuta 2015

Laihduttaminen on helppoa

Ja ennen kaikkea se on järkevää, kunhan sen tekee järkevästi. Helppoa se on, koska se on matematiikkaa, mutta siitä saa vaikeaa ja järjetöntäkin, jos haluaa heti mulle kaikki.

Kerroin viimeksi, että alan olemaan jo painonpudotuksen ammattilainen. Olen tehnyt sitä niin usein, että tiedän kaavan, jolla se onnistuu väistämättä. Nyt olen pudottanut painoa yli viisi kiloa, vuoden vaihteesta. Se on onnistunut taas todella helposti ja tiputan yhtä helposti toisen viisi kiloa.

Perusterveelle ihmiselle kaava on varsin yksinkertainen:

  1. Laske perusaineenvaihduntaan (PAV, BMR) tarvittava energiamäärä. Minulla se on noin 2.000 kcal vuorokaudessa. Tuon verran kulutan energiaa päivässä, jos makaan koko päivän tiedottomana sängyssä. Voit laskea sen vaikka täällä.
  2. Kerro tuo perusaineenvaihduntasi määrä 1,5:llä ja syö ja/tai juo tuo määrä energiaa joka päivä. Minun siis tulee ravita itseäni 3.000 kcal joka päivä.
Mitään muuta sinun ei tarvitse tehdä. Oikeasti. Huolehdit vain, että saat energiaa joka päivä tuon määrän, etkä juurikaan ylitä sitä ja elät normaalia elämää. Ei sinun kirjevaakaa tarvitse ostaa, vaan kaiken määrän voit arvioida. Se ei ole lainkaan vaikeaa. Harjaannut siihen tavattoman nopeasti.

Pidä siis ruokapäiväkirjaa, jotta tiedät varmasti saavasi tuon määrän energiaa, etkä juurikaan ylitä sitä määrää. Ruokapäiväkirjaksi suosittelen esimerkiksi FatSecretin nettisovellusta, josta löytyvät myös kätevät mobiilisovellukset. Siihen tulee aika vaivattomasti kirjattua aamupala, lounas ja päivällinen sekä välipalat. Minun yhteenveto näyttää tuolta.

Opettele ensin pitämään tuota päiväkirjaa ja pitämään rajasta kiinni. Lupaan, että opit aika nopeasti katsomaan, mitä syöt, kun opit aterioiden ravintoarvoja. Yhtenä iltana söin kaksi siivua juustokakkua ja kun lisäsin ne päiväkirjaan, niin totesin, että loppupäivä syödäänkin käpyjä. Seuraavaksi riittä varmasti yksi viipale tai saatan jopa sanoa sille ei. Eilen oli iltamyöhään vielä 6 % määrästä täyttymättä ja tuli mieliteko. Yksi joulupipari on 3 % päivän annoksesta. Löysin niitä kaksi keittiöstä.

Toki voit ja kannattaa aloittaa myös kuntoilu, jos haluat tuloksia nopeammin, kuin pelkästään syömällä järkevämmin. Movescount on kirjannut liikkumiseni näin:

Ei siis mitään ihan himoliikuntaa ja pari vpaapäivääkin löytyy kalenterista. Kevyttä ja pitkäkestoista liikuntaa voisi lisätä, kun kaikki tekeminen on teholtaan aika kovaa. Minulla on myös Polarin Loop ranteessa ja sillä seuraan hyötyliikunnan määrää, tai oikeammin sen puutetta. Aika vähän sitä tulee työssä tai kotona liikuttua. Ranneke ei ole vielä oppinut muistuttamaan minua, mutta ehkä sekin aktivoi minut kohta välillä ylös sieltä työtuolistakin.

Miksi laihduttaminen on järkevää? Katso, mitä olen tehnyt minun verenpaineelle kahdessa viikossa. Olisiko vastaavasta hyötyä sinun hyvinvoinnillesi?

Oikeasti, vain kahdessa viikossa! Sopiva energiansaanti ja liikuntaa vaikuttaa olennaisesti verenpaineeseen. Todistan sitä nyt taas kerran itselleni. Aika moni popsii siihen lääkettä ihan turhaan, kun jo kahdessa viikossa voi elämäntapamuutoksilla korjata asiaa parempaan suuntaan. 

Entä yöunet? Minulla Beddit mittaa ja analysoi nukkumistani. Vaikutus yöunen laatuunkin on huima. Herään aamuisin selvästi aiempaa pirteämpänä ja se johtuu juurikin siitä, että uni on tasaisempaa ja rauhallisempaa. Jopa kuorsaaminen loppuu.

Jos muuten Beddit kiinnostaa, niin meiltä Töölöstä saa edullisesti. Voin jopa toimittaa, jos toimittaminen onnistuu vaivattomasti minulle.

Ruokailu kuntoon ja vähän liikuntaa, niin siitä homma lähtee käyntiin. Minulla tämä kesäksi kuntoon -projekti jatkuu varmasti siten, että katson nykyistä tarkemmin, mitä suusta menee sisälle. Proteiinien määrä mahdollisesti nousee ja hiilihydraattien määrä laskee. Sen pystyy tuosta yhteenvedostakin jo näkemään tarpeelliseksi.

Eilen katsottiin Hannan kanssa kropan puutteita pilateksessa ja tänään Jatta teki taas ruodon korjausta osteopatialla.  Edellä mainittujen lisäksi tämä kroppa on tarkoitus saada taas toimintakuntoon, jotta kevään myötä voisi oikeasti treenata jopa kovaa. Mennään nyt askel kerralla.
Jokainen päivä on mahdollisuus tulla paremmaksi

Ei kommentteja: