Ylen aamu tv:ssä oli taas keskustelua kuntosalijäsenyyksistä. Keskustelu löytyy tästä ja tulee tunturijutun jälkeen. Kuluttajaviraston lakimies, Mika Hakamäki osallistui Lady Linen edustajan kanssa keskusteluun kuntosalijäsenyyksien sopimusehdoista.
.
Tyypillinen kuluttajavalitukseen johtanut tilanne on sellainen, että asiakas haluaa irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden. Jostain syystä hän ei ymmärrä sitä, että ei voi saada tällöin pidempään sopimukseen sovittua alennusta. Ongelmalliseksi tilanteen tekee yleensä se, että vaikka asiakkaan kanssa käydään kaikki ehdot läpi ja pyydetään edellä mainittuihin kohtiin vielä erikseen puumerkki, kun kohta on käyty läpi, asiakas kertoo kuluttajaneuvojalle, että kukaan ei ole kertonut mitään sopimusehdoista.
.
Lainaan tähän pätkän Kuluttajariitalautakunnan päätöksestä Dnro 4121/39/2006, jossa asiakkaamme tekeytyi valituksessaan jopa kielitaidottomaksi, vaikka täytti kaikki taustatietolomakkeet Omaohjaajallemme suomeksi ja käytti suomea henkilökuntamme kanssa kommunikoidessaan. Ratkaisussa mainitaan näin: "Riitaisaa asiassa on se, onko asiakkaalle kerrottu jäsensopimuksen ehdoista ja sopimuksen päättämisen yhteydessä häneltä perittävistä maksuista ja onko asiakas ymmärtänyt ehtojen merkityksen. Asiakkaan jäsensopimuksen sopimusehtojen yksipuolista irtisanomista, maksusopimuksen muutosta, keskeytystä tai purkua koskevat kohdat on selvitetty erikseen korostetulla tavalla käydyksi läpi asiakkaan kanssa, mitä osoittaa asiakkaan kirjaama nimikirjaus kunkin edellä mainitun sopimuskohdan perään. Asiakas on lisäksi maksusopimuksen allekirjoituksella ilmoittanut tutustuneensa jäsensopimusehtoihin ja sitoutuvansa noudattamaan niitä. Lautakunta toteaa, että asiakas on sopimuksen solmimishetkellä ollut täysi-ikäinen. Lautakunta katsoo katsoo jääneen näyttämättä, että asiakas ei olisi ymmärtänyt ennen sopimusten allekirjoittamista läpikäytyjä sopimusehtoja. Edellä mainitun perusteella lautakunta katsoo, että jäsensopimuksen ehdot ovat tulleet osapuolia sitovan sopimuksen osaksi. Vastaavasti lautakunta katsoo, että maksusopimuksen ehdot ovat osapuolia sitovia. Lautakunta katsoo, että asiakkaalta perityt erät ovat sinänsä olleet sopimuksen mukaisia." Voin kuvitella valtaosan valituksista ja myös päätöksistä olevan tämän kaltaisia. Onko ongelma mahdollisesti kuluttajaneuvojan ohjeissa? Tulkitseeko kuluttajaneuvojat ohjeita väärin opastaessaan asiakkaita?
.
Jäsenyyttä on helppo verrata moneen tuotteeseen ja palveluun. Lainatakseni osakkaamme sanoja, "Mikäli ostat osamaksulla pesukoneen, ei rahoitusyhtiö suostu siihen, että jätät kesäkuukausina osamaksut maksamatta koska et pese pyykkiä, vaan olet kesämökillä. Tai jos suostuu, pitää siitä varmasti maksaa ylimääräistä." Näinhän se on. Jostain syystä tämä on kuntosalialalla vielä outoa. Luulin, että asiaan ei olisi vuoden 2004 jälkeen tarvinnut puuttua.
.
Olivat muuten löytäneet filminpätkään todellisen punttisalin, johon varmaan pääsee halvoilla kymppikorteilla. Terveystarkastajan silmään voisi ottaa filminpätkästä kaikki suojaamattomat painopakat. Keskustelussa toimittaja ihmetteli, että miten kuntosalit pystyivät aikaisemmin toimimaan, kun myytiin vain kymppikortteja. Kannattaisi ottaa selvää tilastoista, ennen kuin kommentoi. Ennen jäsenyyksiä valtaosa kuntosaleista teki konkurssin tai lopetettiin kannattamattomana. Jos ne pysyivät toiminnassa, se tarkoitti sitä, että omistaja teki 20 tuntisia päiviä ilman palkkaa. Mikä on oikea hinta?
.
Kuntosaliliiketoiminta on muuttunut olennaisesti 2000 luvulla. Kuntosalin perustamiskustannukset ovat monikymmenkertaistuneet 2000 luvulle tullessa. Neliöt ovat kymmenkertaistuneet. Kuntosalien laitekanta on kehittynyt ja asiakkaiden vaatimukset muuttuneet, uusien asiakasryhmien tullessa mukaan kuntoiluun. Kehitys ja laadun paraneminen nostaa väkisinkin hintoja. Ennen joutui maksamaan kuntosaliohjauksesta erikseen, nyt jäsenet saavat sitä samaan hintaan vain varaamalla ajan asiakaspalvelusta. Menemmekö silloin huonompaan suuntaan?
1 kommentti:
Sami on oikeassa. 90-luvulla todella moni kuntosali lopetti kannattamattomana, myös Turussa. Ja näin vielä sen jälkeenkin, että omistaja tuli avaamaan ovet 09:00, päivysteti 12h ja siivosi kaiken päätteeksi. Tiedän yhden kuntosaliyrittäjän, joka toimii yhä edelleen edellä mainitulla tavalla. Tänä päivänä. Turussa. Seitsemänä päivänä viikossa.
Häntä käy sääliksi, sillä hänestä "paistaa" eräänlainen katkeruus tilanteeseen, jossa hän elää.
Maailma kehittyy ja kuntosalit sen mukana. M&M:llä on vuonna 2001 toteutetta huikean suuri investointi. Asiakkaat ovat saaneet käyttöönsä miljoonia maksaneet laitteet, erinomaiset harjoittelutilat ja osaavan henkilökunnan. Minun mielestäni kyseessä on yhteinen sopimus M&M:n ja asiakkaiden kesken. Joku on sitoutunut useaksi vuodeksi eteenpäin tarjoamaan nämä palvelut. Toisille taas on tarjottu mahdollisuutta käyttää tiloja & palveluja, mikäli haluavat sitoutua. Ja kovin moni on halunnut sitoutua, huomaan sen päivittäin.
Minusta on hienoa, että asiakkaille on tarjolla erilaisia liikuntakeskuspalveluita. Turusta löytyy useita kuntokeskuksia, jonne voi yhä edelleen ostaa 10 kerran kortteja. Niillekin riittää asiakkaita. Tarjolla on eritasoisia palveluita ja kuluttajalla on vapaus valita itselleen sopivin vaihtoehto.
Hienoa!
Lähetä kommentti