perjantai 8. tammikuuta 2021

Oletko valmiina tähän vuoteen?

Kun on kolmatta vuosikymmentä puuhastellut kuntokeskusalalla, niin on tullut huomattua, kuinka kausien alut ovat olennaisesti muuttuneet vuosien saatossa. Ei ole enää niin selkeää alkua, edes tammikuussa, vaan kuntoilun aloittaminen on vuoden alussakin alkanut venyä jo jopa tammikuun loppupuoliskolle, mutta vähintään loppiaisen jälkeiselle ajalle. Tänä vuonna loppiainenkin osui ihan keskelle viikkoa, joten tämä kuluvakin viikko menee monella vielä lomaillessa ja sohvaan hautautuneena.

Ensi viikko tulee näyttämään pitkälti, miten tämä vuosi lähtee liikkeelle, kun nämä pyhiä sisältävät viikot on käyty läpi. Jos tilikautesi on kalenterivuosi ja myyt pääasiassa määräajan tai toistaiseksi voimassa olevia jäsenyyksiä, tammikuun myynnin onnistumisella on suurin merkitys koko vuoden liikevaihtoon. Vaikka myisit vuoden jokaisena kuukautena yhtä paljon kuin tammikuussa, tammikuun myynnillä on suurin merkitys koko vuoden liikevaihtoon. Tammikuu on tuossa mielessä vuoden tärkein kuukausi.

Jos et ole vielä näitä tehnyt, niin tässä nopea checklist, joka kannattaa kuitata kuntoon, koronatilanteesta huolimatta ja sen vuoksi:

  • Varaudu asiakasmäärän kasvuun, jotta mikään ei lopu kesken etkä ainakaan myy ei oota.
  • Tarkista koronaohjeistuksesi, sekä kaikki siihen liittyvä materiaali ja välineistö, että nekin ovat kohdillaan ja niitä on riittävästi, kasvava asiakasmäärä huomioiden.
  • Huolehdi, että laatimiasi koronaohjeistuksia noudatetaan.
  • Ole hereillä yleisten rajoitusten ja ohjeiden suhteen, erityisesti niiden muuttuessa.
  • Informoi asiakkaita kävijämäärien kasvusta, kertoen esimerkiksi keskuksesi ruuhkaisimmat ajat, jotta asiakkaat voivat halunsa ja mahdollisuuksien mukaan välttää ruuhkahuippuja.
  • Ole yhteydessä keskeytyksessä oleviin asiakkaisiin, pyrkimyksenä saada asiakkaita takaisin kuntoilemaan.
  • Ole yhteydessä lopettaneisiin asiakkaisiin, pyrkimyksenä saada heidät takaisin treenille.
  • Huolehdi, että henkilökuntasi on valmiina kasvavaan asiakasmäärään ja asiakkaiden mahdollisiin kysymyksiin, koronaankin liittyen.
  • Huolehdi, että myyntitiimisi on valmiina myymään ja käyttämään aikansa myynnin kannalta tärkeimpiin asioihin.
  • Huolehdi, että valmentajasi ovat aktiivisia olemassa olevien sekä entisten asiakkaiden aktvivoimisessa.
  • Huolehdi, että palvelukokemus säilyy myös ruuhkahuipuissa ja huomioi, että asiakkaat saattavat reagoida täysin eri tavalla tammikuiseen asiakasmäärän kasvuun, kuin koskaan aiemmin, koronasta johtuen.
Ja sitten yksi parhaista vinkeistä:
ÄLÄ MYY ALENNUKSELLA, VARSINKAAN NYT
Se, joka tässä tilanteessa tulee treenaamaan, on valmis maksamaan siitä. Sinulla ei ole mitään tarvetta antaa järjettömiä alennuksia, ilmaisia kuukausia, viikkoja euroilla tai Mersua liittymislahjaksi. Kirjoitin kymmenen vuotta sitten, kuinka vuoden alussa on aina Alennusta tarjouksessa. Kirjoitus on kestänyt ja tulee kestämään ajan hammasta mainiosti. Kirjoitus päättyy lauseeseen:
Jos aloitit nyt uuden elämän, mietitkö päätöstä ja lupausta tehdessäsi, että aloitat kuntoilun halvimmassa paikassa tai eniten alennusta antavassa paikassa?
Mieti tuota lausetta tarkasti ja erityisesti sen sanomaa, kun peilaat sitä omaan toimintaasi, asiakkaana.

Kuten alussa mainitsin, tammikuun myynnillä on suurin merkitys koko tilikaudella, mutta vain jos asiakkaasi alkavat maksamaan jäsenmaksuaan heti tammikuussa. Mikäli annat ilmaista vuoden alkuun, tammikuun myynnin merkitys vähenee, erityisesti kun kaikki tutkimukset tuntuvat näyttävän, että mitä isommalla tarjouksella asiakas otetaan sisään, sitä lyhyempi asiakassuhteesta loppuunsa tulee. Muista tuo, kun mietit, miksi asiakas ostaa. Seuraavassa kirjoituksessa pohditaankin sitä, miksi me ostamme. Koko maailmantalous romahtaisi, jos ostaisimme vain ja ainoastaan tarpeeseen.

Jos mahdollista, ihmiset ostavat niiltä, jotka välittävät

Ei kommentteja: