Tuli taas mieleen, kun ajelimme eilen kohti Turkua, että milläköhän perusteella autoilija päättää, millä liikenneasemalla hän pysähtyy.
Vaihtoehtoja on yleensä aika paljon, ellei polttoaine ole loppumassa juuri jonkun aseman kohdalla. Ketju, johon asema kuuluu, voi tietysti vaikuttaa valintaan. Minulle tuo on yleensä ainoa syy.
Kuinka paljon muut palvelut vaikuttavat? Vaikuttaako virvokkeiden valikoima? Vaikuttaako kahvin laatu? Entä sen hinta? Voisiko kahvi olla ilmaista?
Kysyin kerran eräältä liikenneasemayrittäjältä, miksi hän ei tarjoa asiakkaille ilmaista kahvia. Yrittäjä pelästyi ja vastasi nopeasti, että siinähän on erinomainen kate, ei sitä voi ilmaiseksi antaa.
Erinomainen kate! Sen tuottaminen on siis arvoonsa nähden erityisen edullista. Eikö juuri tuo olisi silloin erinomainen sisäänheittotuote? Voisiko ilmaisella kahvilla houkutella asiakkaita tankkaamaan tai ostamaan pullaa kahvin kanssa?
Tietysti jos liikenneaseman liikevaihdosta ja tuotosta valtaosa tulee kahvista, tuo liike voisi olla vaarallinen, mutta muussa tapauksessa tuo saattaisi toimia jopa minun kohdallani, mikäli kahvi jota tarjotaan, on hyvää.
Jos näen joskus jonkun liikenneaseman mainostavan ilmaista kahvia, pysähdyn ja ostan pullan kahvin kanssa, vaikka tankki olisikin täynnä.
BTW Yhdysvalloissa voisi olla markkinarako meidän tyyliselle liikenneasemalle. Valtaosa asemista on asutusten lähellä, eikä valtateiden varikoilla, jossa kuitenkin suuri osa polttonesteestä kulutetaan ja jossa sen ei toivo loppuvan...
HAUSKAA VAPPUA!
keskiviikko 30. huhtikuuta 2008
maanantai 28. huhtikuuta 2008
Floridaan?
Oletko ajatellut matkustaa Floridaan? Se on ihan hyvä idea, varsinkin tämän hetken taalan kurssilla. Jotta saat parhaan mahdollisen matkakokemuksen, huomioi pari asiaa.
Yritä varata hotellihuone suoraan hotellista tai yhdysvaltalaisen matkatoimiston kautta. Säästät huomattavan määrän euroja. Ota Suomesta ainoastaan lentoliput Citytoursista ja varaa vuokra-auto Herzistä.
Ilman (vuokra-)autoa ei tee Floridassa mitään. Hotellilta lähikauppaankin joutuu toden näköisesti kulkemaan autolla. Auto kannattaa varata lentokentän autovuokraamoon ja ajo-ohjeet hotellille kannattaa tulostaa valmiiksi esimerkiksi Googlesta, jos ei halua maksaa pientä lisävuokraa navigaattorista.
Floridassa on todella paljon nähtävää. Jos haluaa nähdä kaiken, Orlandon Disneyworldistä Key Westiin, täytyy varata matkaan aikaa vähintään kaksi viikkoa. Kaikkia paikkoja ei pysty käymään läpi majoittumalla vain yhteen hotelliin ja sukkuloimaan sieltä. Florida on paljon isompi, kuin kartalla näyttää.
Orlandossa, Disneyworldissä ja Universalilla, menee vähintään kaksi päivää. Kun siihen lisää vielä matkat eteläisestä Floridasta, tuo retki vie kaksi yötä ja kolme päivää. Jos lisää vielä visiitin Cape Canaveraliin, voi lisätä retkeen vielä yhden päivän lisää. Joka tapauksessa pitää varautua istumaan pitkiä matkoja autossa.
Jos haluaa käydä Key Westissä, tuohonkin saa varata vähintään kaksi päivää ja yhden yön. On totta, että siellä pystyy käymään päivässä, Miamista, mutta se on vain pelkkä piipahdus. Koko päivä autossa, mennen tullen, pitkällä sillalla. Kokemus sekin, mutta retkestä saa enemmän irti, kun yöpyy Key Westissä vähintään yhden yön.
Miami vai joku muu kaupunki? Suosittelen jotain muuta kaupunkia, kuten esimerkiksi Ft. Lauderdalea tai jotain muuta Miamia pohjoisempaa rantakaupunkia. Jos haluaa välttää suomalaisia, pitää pysyä pois Lantanasta, joka on vielä pohjoisempana.
Miamissa ja Miami Beachillä on nuorekasta iltamenoa, mutta turistikohteena nuo ovat aika kuluneet ja ajoittain jopa hieman turvattomat. Tietysti art deco ja vintage voi olla myös trendikästä, mutta minusta ne ovat vanhaa.
Toisesta kaupungista voi aina sukkuloida Miami Beachille ja sen iltaelämään, vaikka Skybariin, jos siltä alkaa tuntumaan tai jos esimerkiksi Ft. Lauderdalen rantabaarit käyvät pieniksi.
Miami on tällä hetkellä chic jet settien keskuudessa, ainakin InTouchin mukaan, mutta oma päiväni ei parane siitä, että näkee jonkun julkkiksen jossakin. Jos haluaa bongata kuuluisuuksia, pitää valita Miami majapaikaksi ja Miami Beach auringossa lekotteluun ja klubit yöviihteeksi. Samalla on syytä nostaa hieman matkabudjettia, koska tuo chic maksaa vähän enemmän.
Rantakaduilta löytää kalleimpien merkkilliikkeiden joukosta myös perinteistä turistirihkamaa. Suosittelen kuitenkin alueen lukemattomia ostoskeskuksia ja halleja, edullisempiin kauppoihin.
Sunrisessa on esimerkiksi maailman suurin outletmall, Sawgrass Mills, jossa menee helposti jopa koko päivä. Miamin ja Ft. Lauderdalen välissä on Aventura Mall, Boca Ratonissa Town Center ja Miamin lentokentän läheisyydessä on Dolphin mall. Eniten profiiliaan on lähiaikoina nostanut Galleria mall, Ft. Lauderdalessa. Jos hakee pääasiassa kalliita merkkejä, Bal Harbor on käymisen arvoinen.
Ostoskeskusten lisäksi löytyy tietysti erilaisiin harrastuksiin erikoistuneista hallimyymälöitä, jotka löytää Google Mapistä. Ja voihan tietysti lentää kotiin vaikka omalla koneella, jos turistiluokka alkaa ahdistamaan. Maailman suurimmiksi väitetyiltä venemessuilta löytää varmasti sopivan paatin, jolla voi lentämisen sijaan purjehtia kotiin.
Jääkiekkoa (vain runkosarjan ajan!), koripalloa, baseballia ja futista, joten jokaiselle urheiluhullulle löytyy viihdettä. Nuo tapahtumat ovat showta, joten niissä on viihdettä myös urheilua ymmärtämättömille. Lätkäotteluakin voi mennä katsomaan shortseissa ja t-paidassa! Jai-alai, jep, Miami Vicen alusta, maailman nopein pallopeli, on myös tutustumisen arvoinen.
Kannattaa katsastaa myös urheiluareenoiden, kuten BAC:n ja AAA:n muu tarjonta, koska nuo areenat ovat oikeasti monitoimihalleja. Hotellien consiergit hoitavat lipun melkein mihin tapahtumaan tahansa, vaikka et itse lippua osaisikaan hankkia. Liput voi tilata kätevästi myös ticketmasterin kautta, will callina, jolloin voit noutaa liput hallin will call -tiskiltä, tapahtuman alkaessa.
Miamista ja Ft. Lauderdalesta pääsee kätevästi, sekä kohtuulliseen hintaan, myös risteilemään, Bahamalle tai Karibian meren saarille. Risteilyjä on eri pituisia, päiväristeilyistä alkaen, joten tuokin on hyvä vaihtoehto, jos edellä mainitut aktiviteetit eivät vielä riittäneet.
Suurin virhe, jonka Floridaan matkaava yleensä tekee, on se, että ei varaa tarpeeksi aikaa, jos haluaa nähdä kaiken mahdollisen samalla reissulla. Ja senkin jälkeen on istunut puolet matkasta autossa...
Joka tapauksessa eteläinen Florida on hyvä lomakohde, jos pitää auringosta, rantaelämästä, jet set klubeista, shoppailusta, urheilusta ja konserteista tai amerikkalaisuudesta yleensä. Ne kaikki ovat koko ajan muutaman gallonan matkan päässä. Ja se gallona maksaa kuitenkin yhä alle 4 taalaa, eli selvästi alle euron litra.
BTW Pessimistit ennustavat, että 10-20 vuoden päästä ainoastaan erityisen rikkailla on varaa lentomatkustamiseen, koska polttoaineiden hinnat nousevat niin paljon. Matkusta vielä, kun siihen on mahdollisuus. Me matkustamme nyt kotiin...
Yritä varata hotellihuone suoraan hotellista tai yhdysvaltalaisen matkatoimiston kautta. Säästät huomattavan määrän euroja. Ota Suomesta ainoastaan lentoliput Citytoursista ja varaa vuokra-auto Herzistä.
Ilman (vuokra-)autoa ei tee Floridassa mitään. Hotellilta lähikauppaankin joutuu toden näköisesti kulkemaan autolla. Auto kannattaa varata lentokentän autovuokraamoon ja ajo-ohjeet hotellille kannattaa tulostaa valmiiksi esimerkiksi Googlesta, jos ei halua maksaa pientä lisävuokraa navigaattorista.
Floridassa on todella paljon nähtävää. Jos haluaa nähdä kaiken, Orlandon Disneyworldistä Key Westiin, täytyy varata matkaan aikaa vähintään kaksi viikkoa. Kaikkia paikkoja ei pysty käymään läpi majoittumalla vain yhteen hotelliin ja sukkuloimaan sieltä. Florida on paljon isompi, kuin kartalla näyttää.
Orlandossa, Disneyworldissä ja Universalilla, menee vähintään kaksi päivää. Kun siihen lisää vielä matkat eteläisestä Floridasta, tuo retki vie kaksi yötä ja kolme päivää. Jos lisää vielä visiitin Cape Canaveraliin, voi lisätä retkeen vielä yhden päivän lisää. Joka tapauksessa pitää varautua istumaan pitkiä matkoja autossa.
Jos haluaa käydä Key Westissä, tuohonkin saa varata vähintään kaksi päivää ja yhden yön. On totta, että siellä pystyy käymään päivässä, Miamista, mutta se on vain pelkkä piipahdus. Koko päivä autossa, mennen tullen, pitkällä sillalla. Kokemus sekin, mutta retkestä saa enemmän irti, kun yöpyy Key Westissä vähintään yhden yön.
Miami vai joku muu kaupunki? Suosittelen jotain muuta kaupunkia, kuten esimerkiksi Ft. Lauderdalea tai jotain muuta Miamia pohjoisempaa rantakaupunkia. Jos haluaa välttää suomalaisia, pitää pysyä pois Lantanasta, joka on vielä pohjoisempana.
Miamissa ja Miami Beachillä on nuorekasta iltamenoa, mutta turistikohteena nuo ovat aika kuluneet ja ajoittain jopa hieman turvattomat. Tietysti art deco ja vintage voi olla myös trendikästä, mutta minusta ne ovat vanhaa.
Toisesta kaupungista voi aina sukkuloida Miami Beachille ja sen iltaelämään, vaikka Skybariin, jos siltä alkaa tuntumaan tai jos esimerkiksi Ft. Lauderdalen rantabaarit käyvät pieniksi.
Miami on tällä hetkellä chic jet settien keskuudessa, ainakin InTouchin mukaan, mutta oma päiväni ei parane siitä, että näkee jonkun julkkiksen jossakin. Jos haluaa bongata kuuluisuuksia, pitää valita Miami majapaikaksi ja Miami Beach auringossa lekotteluun ja klubit yöviihteeksi. Samalla on syytä nostaa hieman matkabudjettia, koska tuo chic maksaa vähän enemmän.
Rantakaduilta löytää kalleimpien merkkilliikkeiden joukosta myös perinteistä turistirihkamaa. Suosittelen kuitenkin alueen lukemattomia ostoskeskuksia ja halleja, edullisempiin kauppoihin.
Sunrisessa on esimerkiksi maailman suurin outletmall, Sawgrass Mills, jossa menee helposti jopa koko päivä. Miamin ja Ft. Lauderdalen välissä on Aventura Mall, Boca Ratonissa Town Center ja Miamin lentokentän läheisyydessä on Dolphin mall. Eniten profiiliaan on lähiaikoina nostanut Galleria mall, Ft. Lauderdalessa. Jos hakee pääasiassa kalliita merkkejä, Bal Harbor on käymisen arvoinen.
Ostoskeskusten lisäksi löytyy tietysti erilaisiin harrastuksiin erikoistuneista hallimyymälöitä, jotka löytää Google Mapistä. Ja voihan tietysti lentää kotiin vaikka omalla koneella, jos turistiluokka alkaa ahdistamaan. Maailman suurimmiksi väitetyiltä venemessuilta löytää varmasti sopivan paatin, jolla voi lentämisen sijaan purjehtia kotiin.
Jääkiekkoa (vain runkosarjan ajan!), koripalloa, baseballia ja futista, joten jokaiselle urheiluhullulle löytyy viihdettä. Nuo tapahtumat ovat showta, joten niissä on viihdettä myös urheilua ymmärtämättömille. Lätkäotteluakin voi mennä katsomaan shortseissa ja t-paidassa! Jai-alai, jep, Miami Vicen alusta, maailman nopein pallopeli, on myös tutustumisen arvoinen.
Kannattaa katsastaa myös urheiluareenoiden, kuten BAC:n ja AAA:n muu tarjonta, koska nuo areenat ovat oikeasti monitoimihalleja. Hotellien consiergit hoitavat lipun melkein mihin tapahtumaan tahansa, vaikka et itse lippua osaisikaan hankkia. Liput voi tilata kätevästi myös ticketmasterin kautta, will callina, jolloin voit noutaa liput hallin will call -tiskiltä, tapahtuman alkaessa.
Miamista ja Ft. Lauderdalesta pääsee kätevästi, sekä kohtuulliseen hintaan, myös risteilemään, Bahamalle tai Karibian meren saarille. Risteilyjä on eri pituisia, päiväristeilyistä alkaen, joten tuokin on hyvä vaihtoehto, jos edellä mainitut aktiviteetit eivät vielä riittäneet.
Suurin virhe, jonka Floridaan matkaava yleensä tekee, on se, että ei varaa tarpeeksi aikaa, jos haluaa nähdä kaiken mahdollisen samalla reissulla. Ja senkin jälkeen on istunut puolet matkasta autossa...
Joka tapauksessa eteläinen Florida on hyvä lomakohde, jos pitää auringosta, rantaelämästä, jet set klubeista, shoppailusta, urheilusta ja konserteista tai amerikkalaisuudesta yleensä. Ne kaikki ovat koko ajan muutaman gallonan matkan päässä. Ja se gallona maksaa kuitenkin yhä alle 4 taalaa, eli selvästi alle euron litra.
BTW Pessimistit ennustavat, että 10-20 vuoden päästä ainoastaan erityisen rikkailla on varaa lentomatkustamiseen, koska polttoaineiden hinnat nousevat niin paljon. Matkusta vielä, kun siihen on mahdollisuus. Me matkustamme nyt kotiin...
perjantai 25. huhtikuuta 2008
Pullosta vai tölkistä
Näin kierrätyksen aikaan Suomessakin juomat, olut mukaan lukien, siirtyvät hiljalleen mahdollisesti kokonaan muovipulloihin. Osa kuluttajista, varsinkin oluen juojista, ovat sitä mieltä, että olut kuuluu lasipulloon ja lasituoppiin.
Yhdysvalloissa aika moni kuluttaja on samaa mieltä. Olutta on yhä vaikeampaa saada myytyä tölkissä, jos se ei ole iso tynnyri. Muovipulloa ei oikein uskalleta aina edes harkita, ainakaan kaikkien olutmerkkien kohdalla.
Ihminen on kuitenkin aika nokkela, varsinkin jos se on oikea myyntimies.
Guinness-oluen tavaramerkki on kermainen vaahto oluen pinnalla. Guinnesskin saatiin vaahtoamaan, vaikka sen kaatoi tölkistä tai pullosta, pitkän pohdinnan ja kehitystyön jälkeen, mutta tuo on oma tarinansa.
Jos lasipulloista (43%) pitää päästä eroon ja tölkit (40%) eivät enää myy, se pitää ratkaista jotenkin. Ratkaisu näyttäisi olevan se, että alumiininen tölkki tehdään pullon muotoon. Tuo alumiininen pullo näyttää jopa paljon seksikkäämmältä kuin lasinen pullo. Ainakin se lyö muovisen pullon (0.5%) mennen tullen.
Alumiinin edut ja pullon muoto. Yksinkertaista!
Näin meitä ihmisiä huij- ei kun ohjataan...
BTW Se Guinness saadaan vaahtoamaan tölkin pohjalla olevalla muovipallolla, jossa on pieni reikä ja johon olut paineistetaan. Kun tölkki avataan, paineenmuutos aiheuttaa Guinnessin tölkkiolueeseen samanlaisen kermaisen vaahdon, kuin tuoppiin valutettaessa, erityisestä Guinness-hanasta.
Yhdysvalloissa aika moni kuluttaja on samaa mieltä. Olutta on yhä vaikeampaa saada myytyä tölkissä, jos se ei ole iso tynnyri. Muovipulloa ei oikein uskalleta aina edes harkita, ainakaan kaikkien olutmerkkien kohdalla.
Ihminen on kuitenkin aika nokkela, varsinkin jos se on oikea myyntimies.
Guinness-oluen tavaramerkki on kermainen vaahto oluen pinnalla. Guinnesskin saatiin vaahtoamaan, vaikka sen kaatoi tölkistä tai pullosta, pitkän pohdinnan ja kehitystyön jälkeen, mutta tuo on oma tarinansa.
Jos lasipulloista (43%) pitää päästä eroon ja tölkit (40%) eivät enää myy, se pitää ratkaista jotenkin. Ratkaisu näyttäisi olevan se, että alumiininen tölkki tehdään pullon muotoon. Tuo alumiininen pullo näyttää jopa paljon seksikkäämmältä kuin lasinen pullo. Ainakin se lyö muovisen pullon (0.5%) mennen tullen.
Alumiinin edut ja pullon muoto. Yksinkertaista!
Näin meitä ihmisiä huij- ei kun ohjataan...
BTW Se Guinness saadaan vaahtoamaan tölkin pohjalla olevalla muovipallolla, jossa on pieni reikä ja johon olut paineistetaan. Kun tölkki avataan, paineenmuutos aiheuttaa Guinnessin tölkkiolueeseen samanlaisen kermaisen vaahdon, kuin tuoppiin valutettaessa, erityisestä Guinness-hanasta.
tiistai 22. huhtikuuta 2008
4 TUNNIN TYÖVIIKKO
Parikymppisenä puhuin monelle, että en aio tehdä töitä enää 35 ikävuoden jälkeen. Aika moni, ja välillä jopa minäkin naureskelin ajatukselle, kun opiskelun ohessa tein kahta työtä, usein vain parin tunnin yöunella. Olen tehnyt töitä enemmän kuin moni eläkkeelle siirtynyt.
Olen nyt 36 ja olen jo muutaman vuoden ollut tuossa tavoitteessani. En koe tekeväni työtä, vaan saan tehdä sitä, mitä haluan. Voin nukkua pitkään, jos haluan. Voin lähteä matkalle, jos haluan. Voin tehdä lähestulkoon mitä vain haluan, mutta joudun myös itse vastaamaan tekemisistäni, myös taloudellisesti. Vapaudestaan pitää osata ottaa vastuu.
Yrityksen johtajaa voisi verrata laivan kapteeniin. Kun kapteeni saa seisoskella komentosillalla, kahvikuppi kädessä, tekemättä mitään, kaikki on hyvin. Laiva seilaa eteenpäin kohti päämäärää. Jos kapteenin näkee juoksevan edestakaisin laivan käytävillä, on syytä huoleen. Kun henkilökuntani alkaa kyselemään, mitä oikein teen päivät pitkät, olen onnistunut.
Tuo ei kuitenkaan tarkoita sitä, että en pitäisi hands-on -johtamisesta. Päinvastoin. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että joukkoja pitää johtaa edestä, omalla esimerkillä. Työntekijältä ei voi vaatia enempää, kuin itseltään. Mutta laivankin tulee pystyä jatkamaan matkaa, vaikka kapteenille sattuisi jotain.
Matkustin joskus 90 luvulla Saksaan ison ro-ro aluksen kapteenin vieraana. Katselimme kapteenin kanssa maisemia komentosillalla, kun laivaan tuli blackout. Kaikki virrat katosivat ja laiva lähti ajelehtimaan. Kapteeni laski kahvikupin rauhallisena ja sanoi, "Anteeksi, mutta nyt minun täytyy mennä töihin".
The 4-Hour Workweek on loistava kirja, jos sinä olet sitä mieltä, että olet tehnyt jo tarpeeksi töitä. Ei todellakaan tarvitse olla miljonääri, nauttiakseen elämästä ja sen pienistäkin asioista. Ihmiset eivät halua olla miljonäärejä. He haluavat asioita, jotka he kuvittelevat saavansa ainoastaan niillä miljoonilla.
Jos saat kerättyä miljoonan pankkiin, etkö halua silloin myös toisen miljoonan? Ensimmäinen miljoona on mahdollisesti vaikein kerätä. Tuossa käy helposti niin, että unohtaa kokonaan sen, mitä sillä miljoonalla oli alun perin tarkoitus hankkia. Tuskin sillä oli ainakaan tarkoitus hankkia lisää miljoonia. Tarkoitushan oli nauttia sen miljoonan tuomista nautinnoista.
Olen antanut monelle ohjeeksi, että hakee muita vaihtoehtoja, jos joka aamu ottaa päähän mennä töihin. Vaihtoehtoja on olemassa, kunhan vain uskaltaa hakea niitä. Kolmasosaa elämästä ei kannata tuhlata asiaan, jota vihaa. Se vaikuttaa negatiivisesti myös loppuun kahteen kolmasosaan elämästä, uneen ja vapaa-aikaan. Siitä kärsivät myös omassa ympäristössäsi elävät henkilöt.
The 4-Hour Workweek on valintojen opas. Timothy Ferris saa sinut väkisin ajattelemaan asioita eri tavalla, vastavirtaan. Ferris saa sinut ajattelemaan omaa ajankäyttöäsi. Miten voisit ulkoistaa itsesi, jotta elämälle jäisi enemmän aikaa? Voisitko jo nyt elää niin kuin kuvittelet miljonäärin elävän? Se on helpompaa, kuin uskotkaan.
Kirja kehottaa sinua yksinkertaisesti hankkimaan elämä.
BTW Joseph Cambell on sanonut, että "Ihmisten sanotaan etsivän elämän tarkoitusta. En usko, että me etsimme sitä. Uskon, että me etsimme kokemuksia, joiden johdosta tunnemme elävämme." Samaa mieltä.
Olen nyt 36 ja olen jo muutaman vuoden ollut tuossa tavoitteessani. En koe tekeväni työtä, vaan saan tehdä sitä, mitä haluan. Voin nukkua pitkään, jos haluan. Voin lähteä matkalle, jos haluan. Voin tehdä lähestulkoon mitä vain haluan, mutta joudun myös itse vastaamaan tekemisistäni, myös taloudellisesti. Vapaudestaan pitää osata ottaa vastuu.
Yrityksen johtajaa voisi verrata laivan kapteeniin. Kun kapteeni saa seisoskella komentosillalla, kahvikuppi kädessä, tekemättä mitään, kaikki on hyvin. Laiva seilaa eteenpäin kohti päämäärää. Jos kapteenin näkee juoksevan edestakaisin laivan käytävillä, on syytä huoleen. Kun henkilökuntani alkaa kyselemään, mitä oikein teen päivät pitkät, olen onnistunut.
Tuo ei kuitenkaan tarkoita sitä, että en pitäisi hands-on -johtamisesta. Päinvastoin. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että joukkoja pitää johtaa edestä, omalla esimerkillä. Työntekijältä ei voi vaatia enempää, kuin itseltään. Mutta laivankin tulee pystyä jatkamaan matkaa, vaikka kapteenille sattuisi jotain.
Matkustin joskus 90 luvulla Saksaan ison ro-ro aluksen kapteenin vieraana. Katselimme kapteenin kanssa maisemia komentosillalla, kun laivaan tuli blackout. Kaikki virrat katosivat ja laiva lähti ajelehtimaan. Kapteeni laski kahvikupin rauhallisena ja sanoi, "Anteeksi, mutta nyt minun täytyy mennä töihin".

Jos saat kerättyä miljoonan pankkiin, etkö halua silloin myös toisen miljoonan? Ensimmäinen miljoona on mahdollisesti vaikein kerätä. Tuossa käy helposti niin, että unohtaa kokonaan sen, mitä sillä miljoonalla oli alun perin tarkoitus hankkia. Tuskin sillä oli ainakaan tarkoitus hankkia lisää miljoonia. Tarkoitushan oli nauttia sen miljoonan tuomista nautinnoista.
Olen antanut monelle ohjeeksi, että hakee muita vaihtoehtoja, jos joka aamu ottaa päähän mennä töihin. Vaihtoehtoja on olemassa, kunhan vain uskaltaa hakea niitä. Kolmasosaa elämästä ei kannata tuhlata asiaan, jota vihaa. Se vaikuttaa negatiivisesti myös loppuun kahteen kolmasosaan elämästä, uneen ja vapaa-aikaan. Siitä kärsivät myös omassa ympäristössäsi elävät henkilöt.
The 4-Hour Workweek on valintojen opas. Timothy Ferris saa sinut väkisin ajattelemaan asioita eri tavalla, vastavirtaan. Ferris saa sinut ajattelemaan omaa ajankäyttöäsi. Miten voisit ulkoistaa itsesi, jotta elämälle jäisi enemmän aikaa? Voisitko jo nyt elää niin kuin kuvittelet miljonäärin elävän? Se on helpompaa, kuin uskotkaan.
Kirja kehottaa sinua yksinkertaisesti hankkimaan elämä.
BTW Joseph Cambell on sanonut, että "Ihmisten sanotaan etsivän elämän tarkoitusta. En usko, että me etsimme sitä. Uskon, että me etsimme kokemuksia, joiden johdosta tunnemme elävämme." Samaa mieltä.
sunnuntai 20. huhtikuuta 2008
Isojen poikien lelut
Lehdon Petteri kirjoitti tammikuussa isojen poikien leluista. Kiekkoilijoilla on tunnetusti kaikenlaisia kulkuneuvoja ja muita leluja.
Nyt tiedän, että ainakin Ft. Lauderdalessa on Isojen Poikien Lelukauppa. Jos sinun pitää kysyä, mikä joku tuote siellä maksaa, sinulla ei ole siihen varaa.
Aero Toy Store on isojen poikien karkkikauppa. Tuo on oikea kauppa, jos sinun tekee mieli Learjettiä tai muuta lentokonetta, johon voidaan suihkujen lisäksi rakentaa vaikka sauna.
Hyllystä löytyy myös helikoptereita, joilla voit vispata heti kotiin. ATS lupaa asiakkailleen melkein minkä tahansa markkinoilla olevan lentovälineen. Jos siivet eivät kiinnosta, voit ajaa kotiin Ferrarilla, Lamborghinilla tai Bentleyllä, joita lojuu liikkeen nurkissa.

Eteläisen Floridan laiturit ovat täynnä isoja veneitä, jos yli 100 jalkaisia voi enää veneiksi kutsua. Jos siipien sijaan haluat vesille, 173 jalkainen purtilo (ei kuvassa) oli myynnissä 36M taalalla tai vuokrattavissa kohtuulliseen 360 000 taalan viikkovuokraan.
Euroissahan tuo ei ole enää mitään...
Minulle riittää ainakin vielä Toys'R'Us...
BTW Tämä oli sissimarkkinointia parhaimmillaan! Hienoa, että Suomessakin uskalletaan tehdä erikoisia kampanjoita.
Nyt tiedän, että ainakin Ft. Lauderdalessa on Isojen Poikien Lelukauppa. Jos sinun pitää kysyä, mikä joku tuote siellä maksaa, sinulla ei ole siihen varaa.
Aero Toy Store on isojen poikien karkkikauppa. Tuo on oikea kauppa, jos sinun tekee mieli Learjettiä tai muuta lentokonetta, johon voidaan suihkujen lisäksi rakentaa vaikka sauna.
Hyllystä löytyy myös helikoptereita, joilla voit vispata heti kotiin. ATS lupaa asiakkailleen melkein minkä tahansa markkinoilla olevan lentovälineen. Jos siivet eivät kiinnosta, voit ajaa kotiin Ferrarilla, Lamborghinilla tai Bentleyllä, joita lojuu liikkeen nurkissa.

Eteläisen Floridan laiturit ovat täynnä isoja veneitä, jos yli 100 jalkaisia voi enää veneiksi kutsua. Jos siipien sijaan haluat vesille, 173 jalkainen purtilo (ei kuvassa) oli myynnissä 36M taalalla tai vuokrattavissa kohtuulliseen 360 000 taalan viikkovuokraan.
Euroissahan tuo ei ole enää mitään...
Minulle riittää ainakin vielä Toys'R'Us...
BTW Tämä oli sissimarkkinointia parhaimmillaan! Hienoa, että Suomessakin uskalletaan tehdä erikoisia kampanjoita.
perjantai 18. huhtikuuta 2008
The Google Story
Googlen historiasta kertova kirja, The Google Story, alkaa vertauksella, jossa Googlea verrataan merkitykseltään yhtä isoksi asiaksi kuin Gutenbergin kehittämää modernia kirjapainoa, yli 500 vuotta sitten. Onko se sitä?
Käytän itse Googlea, siis hakuja, analyysejä, mainostyökaluja, hälytyksiä ja muita Googlen ilmaisia ohjelmia päivittäin, kuten sadat miljoonat muutkin netin käyttäjät, joten aihe on alkanut väistämättä kiinnostamaan. Miten yhdestä hakukoneesta voi tulla noin ylivoimainen? Miksi netistä hakemisen synonyymi on googlaaminen? Miksi kehotan työntekijöitä googlaamaan se, jos jokin asia on kadoksissa?
Varsinkin "kilpailijoiden" edustajat haukkuvat Googlea hakukoneena jopa ajoittain tyhmäksi, mutta minulla se on toiminut aina, kunhan muistaa suodattaa kaiken hakutiedon. Ajatuksia se ei (vielä) osaa lukea, mutta eivät osaa muutkaan hakukoneet. Googlen hakukone osaa kuitenkin jo korjata käyttäjänsä kirjoitusvirheet, laskea yhtälöitä, kääntää...
Googlehan on vasta 10 vuotta vanha yritys ja silti se on tällä hetkellä ehkä yksi vahvimmista teknologian alan yrityksistä. Google oli eilen Nasdaqin suurin nousija. Ensimmäisen voitollisen tuloksen (7M USD) Google teki vuonna 2001 ja pörssiin Google listautui vasta vuonna 2004, jolloin voittoa tehtiin jo 143 miljoonaa taalaa. Välillä tuntuu, että Google (ja internet) olisi ollut olemassa aina.
Mitä oli ennen Googlea? Mm. Yahoo! ja AltaVista olisivat voineet taannoin ostaa Googlen hakukoneen 1 miljoonalla taalalla. Koska kauppaa ei syntynyt, Stanfordin opiskelijat, Sergey Brin ja Larry Page päättivät lopettaa opiskelun kesken ja perustaa yrityksen.
Voidaan tietysti sanoa, että Larry Page sai jo lapsena kultalusikan, kun perheessä on ollut kotitietokone jo vuodesta 1978. Hänen kerrotaan jopa rakentaneen toimivan mustesuihkutulostimen legoista.
Totuus on kuitenkin se, että hakukoneita on ollut ennen Googlea, mutta Page ja Brin osasivat tehdä haut paremmin, asiakasystävällisemmin, pelkästään rankkaamalla haetut linkit tärkeysjärjestykseen, kun valtaosa hakuohjelmista haki "vain mainoksia".
Google oli kaikista hakukoneista se, joka keksi, miten mainostaminen pitää hoitaa hakukoneessa ja miten siitä saadaan tuottoa siten että asiakas kokee mainostamisen silti edullisena, ilman vilkkuvia (=ärsyttäviä) värikkäitä kuvia ja popuppeja.
Tuon takia me mainostamme Googlessa ja tarjoamme mainospaikkoja Googlen käyttöön. Google koukuttaa helposti myös muilla kätevillä ja ennen kaikkea ilmaisilla ohjelmillaan.
Ilmainen Gmail sekoitti email-palvelun tarjoamisen, järjettömällä varastointikapasiteetillaan ja älykkäällä viestien hakutoiminnolla. Google Guys sekoittivat pörssimaailmaa, listautuessaan, tekemällä annin Googlen tapaan. Googlen karttapalvelu toimii ja Google Earth on ainakin kokeilun arvoinen.
Koska viimeksi sinä käytit jotain paperijulkaisua jonkin tiedon hakemiseen? No entä Googlea? Jos internet joskus kaatuu, kaatuuko Google mukana, vai pelastaako se internetin ja muuttaa koko maailmaa? Jos et tiedä, googlaa se.
Google on joka tapauksessa menossa tulevaisuuteen, jossa voit kohta googlata jopa omat geenisi.
Googlen kirjastoa odotellessa, "Don't Be Evil"
BTW Google tarkoittaa lukua, jossa numero 1:n jälkeen on sata nollaa. Tai siis sen oikea kirjoitusasu, googol, on tuo luku, mutta kyllähän sinä tuon tiesit...

Käytän itse Googlea, siis hakuja, analyysejä, mainostyökaluja, hälytyksiä ja muita Googlen ilmaisia ohjelmia päivittäin, kuten sadat miljoonat muutkin netin käyttäjät, joten aihe on alkanut väistämättä kiinnostamaan. Miten yhdestä hakukoneesta voi tulla noin ylivoimainen? Miksi netistä hakemisen synonyymi on googlaaminen? Miksi kehotan työntekijöitä googlaamaan se, jos jokin asia on kadoksissa?
Varsinkin "kilpailijoiden" edustajat haukkuvat Googlea hakukoneena jopa ajoittain tyhmäksi, mutta minulla se on toiminut aina, kunhan muistaa suodattaa kaiken hakutiedon. Ajatuksia se ei (vielä) osaa lukea, mutta eivät osaa muutkaan hakukoneet. Googlen hakukone osaa kuitenkin jo korjata käyttäjänsä kirjoitusvirheet, laskea yhtälöitä, kääntää...
Googlehan on vasta 10 vuotta vanha yritys ja silti se on tällä hetkellä ehkä yksi vahvimmista teknologian alan yrityksistä. Google oli eilen Nasdaqin suurin nousija. Ensimmäisen voitollisen tuloksen (7M USD) Google teki vuonna 2001 ja pörssiin Google listautui vasta vuonna 2004, jolloin voittoa tehtiin jo 143 miljoonaa taalaa. Välillä tuntuu, että Google (ja internet) olisi ollut olemassa aina.
Mitä oli ennen Googlea? Mm. Yahoo! ja AltaVista olisivat voineet taannoin ostaa Googlen hakukoneen 1 miljoonalla taalalla. Koska kauppaa ei syntynyt, Stanfordin opiskelijat, Sergey Brin ja Larry Page päättivät lopettaa opiskelun kesken ja perustaa yrityksen.
Voidaan tietysti sanoa, että Larry Page sai jo lapsena kultalusikan, kun perheessä on ollut kotitietokone jo vuodesta 1978. Hänen kerrotaan jopa rakentaneen toimivan mustesuihkutulostimen legoista.
Totuus on kuitenkin se, että hakukoneita on ollut ennen Googlea, mutta Page ja Brin osasivat tehdä haut paremmin, asiakasystävällisemmin, pelkästään rankkaamalla haetut linkit tärkeysjärjestykseen, kun valtaosa hakuohjelmista haki "vain mainoksia".
Google oli kaikista hakukoneista se, joka keksi, miten mainostaminen pitää hoitaa hakukoneessa ja miten siitä saadaan tuottoa siten että asiakas kokee mainostamisen silti edullisena, ilman vilkkuvia (=ärsyttäviä) värikkäitä kuvia ja popuppeja.
Tuon takia me mainostamme Googlessa ja tarjoamme mainospaikkoja Googlen käyttöön. Google koukuttaa helposti myös muilla kätevillä ja ennen kaikkea ilmaisilla ohjelmillaan.
Ilmainen Gmail sekoitti email-palvelun tarjoamisen, järjettömällä varastointikapasiteetillaan ja älykkäällä viestien hakutoiminnolla. Google Guys sekoittivat pörssimaailmaa, listautuessaan, tekemällä annin Googlen tapaan. Googlen karttapalvelu toimii ja Google Earth on ainakin kokeilun arvoinen.
Koska viimeksi sinä käytit jotain paperijulkaisua jonkin tiedon hakemiseen? No entä Googlea? Jos internet joskus kaatuu, kaatuuko Google mukana, vai pelastaako se internetin ja muuttaa koko maailmaa? Jos et tiedä, googlaa se.
Google on joka tapauksessa menossa tulevaisuuteen, jossa voit kohta googlata jopa omat geenisi.
Googlen kirjastoa odotellessa, "Don't Be Evil"
BTW Google tarkoittaa lukua, jossa numero 1:n jälkeen on sata nollaa. Tai siis sen oikea kirjoitusasu, googol, on tuo luku, mutta kyllähän sinä tuon tiesit...
tiistai 15. huhtikuuta 2008
Turhia kieltoja
Olemme yöpyneet Pelican Grand -nimisessä hotellissa jo toista sataa yötä. Hotelli on avattu joulukuussa 2004. Hotellin terassilla on keinutuoleja pitkä rivi. Ne houkuttelevat istumaan ja keinuttelemaan, koska terassilta on suora näkymä merelle.
Ensimmäisinä kertoina keinutuolien edessä olevalla kaiteella oli rivi kylttejä, joissa luki "Keep Your Feet Of The Trail". Keinutuolit kun houkuttelivat nostamaan jalat kaiteelle, joka tietysti pilasi kaiteen valkoisen maalipinnan. Ihan ymmärrettävää, että tuo ärsytti uuden hotellin johtoa.
Ihmettelimme asiaa respassa ja jätimme asiasta jopa kirjallisen palautteen, joka on harvinaista. Kyltit olivat poistuneet jo seuraavaan vierailuumme mennessä ja ihmiset nostavat nykyään jalkansa kaiteelle, ilman ihmettelyjä ja rentoutuvat merta katsellen.
Kaide on silti siisti, vaikka siinä on levännyt satoja, varmasti jopa tuhansia jalkapareja.
Hotellin henkilökunta ymmärsi asian ja teki muutoksia. Kyltit pois, jotta ihmiset eivät ärsyynny ja kaide pestään joka päivä ja maalataan kuukausittain. Yksinkertaista?
Käymme koko ajan samassa hotellissa juuri tuon takia. Hotellista pidetään käsittämättömän hyvää huolta. Kaikki pinnat ovat yhä yhtä siistejä kuin ne olivat ensimmäisellä vierailullamme. Asiakaspalvelukin on ensiluokkaista ja uudelleen palaavat vieraat saavat erityistä kohtelua ja heidät muistetaan. Toivottavasti M&M Kuntotalo pystyy samaan.
Meille tuli vuonna 2006 uusia aerobisia laitteita, joissa on omat televisiot. Televisioissa on erillinen kuulokeliitäntä, jonka irroittamalla television ääni kuuluu sen kaiuttimista. Naapurilaitteen kuntoilija ärsyyntyi tavattoman usein siitä, että kanssakuntoilija huudatti televisiotaan, ajattelematta yhtään muita ympärillä olevia.
Laitoimme kuulokeliitännän johtoon muovisen kiinnikkeen, jolla johtoa ei saa ilman väkivaltaa irti ja televisiota voi kuunnella ainoastaan kuulokkeilla. Tiedotimme asiasta asiakkaitamme parhaan kykymme mukaan, mutta siitä huolimatta johtoja revittiin irti väkivaltaisesti, rikkomalla muoviset kiinnikkeet.
Otimme jopa erittäin edullisia kuulokkeita myyntiin, jotta pystyisimme ohjaamaan asiakkaitamme kuulokkeiden käyttöön, mutta rikkominen jatkui.
Teetin kiinnikkeet metallista, jolloin rikkomiseen tarvitaan jo työkaluja, tai silmitöntä raivoa, koska palautteita häiritsevästä tv-käyttäytymisestä tuli taas tasaisesti, kun asiakkaat rikkoivat kiinnityksiä jo jopa päivittäin.
Ajattelin ongelman ratkenneen metallisten kiinnikkeiden avulla, kunnes eräänä päivänä asiakkaamme kertoi, että kuulokeliitäntä ei toimi. Joku oli päättänyt katkaista ilmeisen mielenosoituksellisesti koko kuulokejohdon, joko repimällä tai muulla tavalla saksimalla. Nyt ääntä ei kuulunut kuulokkeilla eikä myöskään kaiuttimista.
Miten me (ehkä) nyt ratkaisimme tuon ongelman? Ostimme ison nipun kuulokkeita, laitoimme koukun seinään ja kuulokkeet siihen roikkumaan. Asiakas voi lainata siitä kuulokkeita, jotta voi kuunnella omaa ohjelmaa, ilman että se häiritsee lainkaan vieressä kuntoilevaa. Kuulokkeita on yhä myös myynnissä, mikäli joku vierastaa lainakuulokkeita.
Niinhän sen olisi aina pitänyt olla, vai mitä? Välillä kestää tovin, ennen kuin ymmärtää olennaisen...
BTW Jos olet kiinnostunut yritysmaailman (tosi)tarinoista, lue Pölli Tästä ja ota opiksi...
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)