Mitä sitten? Myyntiennätys voi olla yhtä kivaa kuin pissata housuun pakkasella.
Monessa paikassa on rikottu kaikkia myyntiennätyksiä Black Fridayn tiimoilta, kesti se sitten vain legendaarisen perjantain, koko viikon tai kuukauden. Näppituntuma on kuitenkin se, että yhä parhaat tulokset tehtiin perjantaina, vain perjantaina voimassaolevilla tarjouksilla. Liputan sen puolesta myös tulevaisuudessa. Päivän kestävä tarjous on tehokkaampi kuin esimerkiksi viikon kestävä tarjous.
Mutta ennätyksiä siis tuli, uskomattomiakin, mutta mitä sitten? Annatko sen lämmittää kuin pissa pakkasella vai teetkö ennätyksestä toppahousut koko talvelle? Kaikki riippuu nyt siitä, miten käsittelet ne tarjouksen ostaneet. Mikä on suunnitelma ja asiakaspolku tarjouksen ostaneiden jälkihoidolle. Jäätkö juhlimaan tyytyväisyyttä ja jopa salaa toivot, että tarjouksen maksaneet eivät tulisi treenille vai teetkö järkevästi ja otat tarjouksen lunastaneet tarkkaan hoitoon. Sinä päätät, mikä tarjouksesi todellinen ennätys on.
Jos esimerkiksi myit tarjouksessa jotain kertakorttia, fakta on se, että mitä nopeammin asiakas käyttää ostamansa kertakortin, sitä todennäköisemmin hän ostaa sinulta jotain lisää. Toinen fakta on se, että mitä nopeammin asiakas käyttää ensimmäisen kerran, sitä nopeammin hän käyttää koko kortin. Ensisijainen tehtäväsi on siis saada asiakas mahdollisimman nopeasti treenille ensimmäisen kerran. Ja sen jälkeen toisen kerran, kolmannen jne. Tämä on sinun käsissäsi ja tähän sinulla tulee olla asiakaspolku sekä suunnitelma, kuka tekee, mitä, miten ja milloin. Siis ainakin, jos haluat näistä pitkäaikaisia asiakkaita, pikavoiton sijaan.
Ihan sama koskee ilmaista treeniaikaa ostaneita, oli siellä ilmaisen ajan jälkeen jokin koukku tai ei. Ihminen ostaa helposti treeniaikaakin vain ostamisen ilosta, kun saa halvalla ja ehkä ämpärinkin, mutta jää sitten sohvalle. Jokainen tällainen asiakas on sinulle epäonnistuminen ja pahimmassa tapauksessa huono mainos, kun ostettu palvelu jää käyttämättä. Se ei ole yrityksellesi hyvä asia, vaikka niin voisitkin harhaisesti ajatella. Asiakas on hyvä asiakas ainoastaan silloin, kun käyttää ostamansa palvelun. Se mahdollistaa jatko-ostot ja sanotaan, että on seitsemän kertaa kalliimpaa hankkia uusi asiakas kuin pitää vanha. Olisi varsin tyhmää olla aktivoimatta näitä asiakkaita.
Ehkä hölmöin tarjous, jonka voi antaa, on ilmainen treeniaika, ilman että se ilmainen aika sitoo mihinkään. Siinä ammutaan kärpäsiä haulikolla ja kun kaikki kulut laskee yhteen, harvoin jää oikeasti riittävää määrää tarjouksen lunastaneita taloon. Jos olet eri mieltä, et ole joko laskenut kustannuksia oikein tai et oikeasti seuraa, kuinka moni jatkaa asiakkaana ja kuinka pitkään. Pissa lämmittää pakkasella vain hetken ja sitten se jäätyy.
Mikä on teidän asiakaspolku Black Friday -tarjouksen lunastaneille? Miten te hoidatte ennätysmyynnistä vielä maksimaalisen jälkituoton? Kuka teillä on yhteydessä tarjouksen lunastaneisiin, miten ja koska? Onko teille selvää, mikä on yrityksenne ydinliiketoimintaa?
Onko yrittämisesi sprintti vai maraton
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti